###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Det som sabbar så himla mycket för mig med spöt är att hålla det med tummarna. Att vrida händerna mer rätt och framför allt inte kunna trixa eller bredda händerna hjälper tyglarna i brygga emot effektivt med, och det känns också väldigt begränsande - men jag blir inte lika spänd eftersom jag inte behöver ha 100% fokus på tummarna. Tycker det räcker med spö-åsikter nu, jag har förstått att många tycker jag borde det, och jag har nu flera gånger berättat att jag inte känner att det är den bästa metoden för mig. Kanske har ni rätt, kanske jag, jag tror i vilket fall inte att vilken metod jag använder kommer göra någon jättestor skillnad.

Edit: Jag har väldigt korta tummar, kom precis på att det kanske bidrar till att jag har extra svårt att hålla spöt med de. Ingen överdrift, jag har MYCKET kortare tummar än alla jag känner :D

Men du "håller ju fast" tygeln med tummen också? Alltså så den inte glider, eller gör du inte det? Spö är klumpigt, mindre pinne är bättre. Att göra den övningen är ju också väldigt avslöjande för hur mycket man rider med händerna, hur de automatiskt vill korrigera och tjorva.

Varför folk tjatar om det är nog för att du verkar villig att lära samt har utvecklats en hel del på kort tid, men de där händerna stör ju en hel del.

Sedan ser jag alla gånger hellre att hon tuggar när hon jobbar men är lite för spänd eller taggad, än att hon inte gör det. Det är ett bra tecken för mig att hon är med mig och det är på g att blir bra men hon är inte nog avspänd/jag är inte nog mjuk (och vi kanske behöver göra något tråkigare än stund, om det är för att hon är taggad). Och hon tuggar eller grejar inte ifall hon inte är någorlunda på hjälperna och arbetar - med mer oerfarna ryttare kan de hålla rätt rejält i munnen utan att hon rör munnen alls.

Nej, en häst som är tillfreds suger på bettet, den hugger inte. Att det känns som att hon är lydigare och mer lösgjord är för att hon slutar protestera mot dig och ger sig på bettet istället.

Jag vet! :banghead: Ser dock värre ut än det är

För några år sedan till exempel var jag klart stummare i händerna och hade mer i handen än nu hela tiden, men det syntes knappt eftersom hon var mycket mindre på hjälperna..

Förväxla inte stilla och stum. Stum betyder oelastisk, oföljsam, man kan vara rörlig och stum på samma gång. Stilla kan man vara samtidigt som man är mjuk. Du var mer stilla förut och hade ett jämnare stöd, men du är mer stum nu eftersom du inte är lika mjuk (följsam) i kontakten.

Oavsett om du använder spö, pinne, tyglar i brygga eller krokar lillfingrarna i en rem på sadeln (som jag tipsade om, som Kyra gjort med Aspnäs) så se till att göra det, inte bara fem minuter då och då, utan hela passet flera pass i rad, annars kommer du inte att få till någon förändring. du kan inte göra som du alltid gjort och förvänta dig annat resultat.

Rem i sadeln låter som ett toppentips som jag gärna testar då jag börjat rida igen och är svag i sits och lite ostadig.

Hur lång rem ska det vara?

Blir spänd i arm och givetvis hand när jag vill för mycket men tjejen jag rider för är jättebra på att påminna så att jag slappnar av men vill ha dels en rem att ta hjälp av om jag råkar bli skumpig eller ostadig i handen.

Senast ändrad:

Kl

Godmorgon alla!
Jag har följt denna tråden länge i det tysta. Är för okunnig för att komma med konstruktiv kritik, men det är roligt att följa ekipagen här och se hur de utvecklas.

Innan ni dömmer, tänk på detta.
Jag har ridit sen 2010, började på ridskola då
2011 blev det medryttar/foderhäst
2012 december köpte jag nuvarande häst, men började inte träna med henne förrän runt april 2013 då vi fick sadel. Det är ett hoppstammat sto 2002 som gått MSV hopp, men aldrig startad dressyr.
Mitt mål är att under 2014 komma ut och debutera på dressyrbanan.

Nu tänkte jag lägga upp två klipp från gårdagens dressyrträning. Hästen var något seg, brunst på g, men överlag nöjd med passet. Jobbade med övergångar samt öppna/sluta

Ett av våra största "problem" har varit övergångar mellan trav och galopp, men nu har vi kommit en bit på vägen och hon släpper inte längre rygg/nacke på samma sätt som innan.
Tanten är väldigt känslig för ytter skänkel, vilket gör att det ibland blir lite svajjigt och hon svänger gärna in rumpan ibland, framförallt när det är brunst på gång.

Det finns såklart mycket att jobba på i min ridning, men man kan inte klara allt på en gång.

https://www.youtube.com/watch?v=PLsbdqNLBrw

https://www.youtube.com/watch?v=TzfeaSbD-l0

Senast ändrad:

Vad duktig du är som inte ridit så länge!

Tycker du sitter bra och det ser mjukt ut. Lite mer energi och med rakriktning så blir det jättebra.
Tycker att du ska rida med ännu mer innerskänkel i volten så du får upp henne bättre på yttertygeln. Hon välter lite mot din innerskänkel.

Det är riskabelt att sitta och rida för mycket utan tränare när man själv är under utbildning (vilket man väl i och för sig alltid är). Det är lätt gjort att hitta helt fel vägar till att "lösa ett problem", men som bekant finns det inga "quick fixes". När man vill komma vidare märker man att man är i en återvändsgränd och då har man ofta redan befäst felen ordentligt och har väldigt svårt att bli av med dem. Jag ska inte tjata mer om spö under tummarna. Mitt sista råd till dig i den här diskussionen blir istället att rida mer för tränare och mindre ensam. :)

Tack

Ja det med inneskänkel behöver vi också jobba med.
Igår känds hon lite off, det är brunst på g och hon gick emot en hel del i början av passet.

Nej, en häst som är tillfreds suger på bettet, den hugger inte. Att det känns som att hon är lydigare och mer lösgjord är för att hon slutar protestera mot dig och ger sig på bettet istället.

Förväxla inte stilla och stum. Stum betyder oelastisk, oföljsam, man kan vara rörlig och stum på samma gång. Stilla kan man vara samtidigt som man är mjuk. Du var mer stilla förut och hade ett jämnare stöd, men du är mer stum nu eftersom du inte är lika mjuk (följsam) i kontakten.

Oavsett om du använder spö, pinne, tyglar i brygga eller krokar lillfingrarna i en rem på sadeln (som jag tipsade om, som Kyra gjort med Aspnäs) så se till att göra det, inte bara fem minuter då och då, utan hela passet flera pass i rad, annars kommer du inte att få till någon förändring. du kan inte göra som du alltid gjort och förvänta dig annat resultat.

Jag menar att jag tycker det är bra att hon visar genom att tugga/greja att hon inte är helt tillfreds. Oftast är det när hon blir extra taggad (uppkommer oftast efter vi haft någon/några riktigt bra galopper och sedan saktar av) för att hon är på tårna och taggar inför att få galoppera igen - och tar ut frustrationen genom att tugga. Eller för att jag är för oföljsam eller en kombination, olika beroende på passet. Detta pass var det definitivt mest pga mina händer. Menar bara att hellre tugga och visa det på så sätt än att hon spänner upp sig och tappar bort överlinjen totalt som hon gärna gör med andra. Jag vet som sagt att det inte är så det SKA vara.

Jag menade precis det, jag hade mer i handen OCH var stummare för några år sedan.

Det är jag medveten om, när jag gjorde det en period tidigare så körde jag drygt halva passet med tyglarna i brygga. Rider nästan aldrig med sadel och gjorden sitter för långt bak för att vara i bra läge att fästa rem i.

Det är riskabelt att sitta och rida för mycket utan tränare när man själv är under utbildning (vilket man väl i och för sig alltid är). Det är lätt gjort att hitta helt fel vägar till att "lösa ett problem", men som bekant finns det inga "quick fixes". När man vill komma vidare märker man att man är i en återvändsgränd och då har man ofta redan befäst felen ordentligt och har väldigt svårt att bli av med dem. Jag ska inte tjata mer om spö under tummarna. Mitt sista råd till dig i den här diskussionen blir istället att rida mer för tränare och mindre ensam. :)

Jag rider ensam två dagar i veckan och vanlig ridlektion en gång i veckan. Jag har inte möjlighet att träna för tränare utöver det. Övervägde tidigare att ta privatlektioner för min ridlärare istället för vanliga lektioner, men jag tror inte det skulle ge så mycket mer att det är värt det, då skulle jag bara ha råd med två gånger i månaden och dessutom trivs jag väldigt bra i min ridgrupp.

Jag kan lova att jag VILL rida mer, både ensam och med tränare (speciellt med tränare...), men det är inte möjligt för mig att rida mer än jag gör nu.

Tackar för era tankar :)
Igår red jag för övrigt lektion på Ninya och jag hade definitivt bästa handställningen jag haft någonsin. J*vligt nöjd med mig själv då Ninya faktiskt var rätt spänd från början men lossnade riktigt trevligt tack vare att jag lyckades komma ihåg händerna (stor del av tiden iaf) och tänka på sitsen bättre än vanligt. Skönt med ett sådant bra pass inför dressyrtävling på ridskolan imorgon :)

Jag menade precis det, jag hade mer i handen OCH var stummare för några år sedan
jag menar på att du är stummare nu. Men men, det är jättebra att du tar tag i det och jag hoppas att det går bra på tävlingen imorgon! = )

Fenestra; rem fram på sadeln är väldigt användbart, det hade jag länge. Tror att snokrem storlek full funkar. ...om inte jag minns fel så finns det specialremmar att köpa gjorda för just det, ser ut som en lång skumrem typ.

Ta en snokrem som du trär igenom ringarna i sadeln. Fäst ihop dom med den lilla öglan som finns på snokremmen så dom håller ihop. Tycker det blir en lagom lång och lagom tjockt snodd att hålla i.

Såg nu att du redan fått det tipset av Ponnyryttaren.

Senast ändrad:

Vet inte om jag fattat det rätt men när man satt fast snokremmen så blir det ju typ tjocklek av två.. ska man hålla i båda eller ska man hålla enkelrem..

Skitsvårt att förklara i skrift men håller man enkelrem så dras den nedre delen mellan ringarna och mot framvalv/häst. Enkelrem gör ju också att det blir lite längre "ögla" att hålla i än om man håller dubbelt.

-ponnyryttare, jag har för mig jag beställde en sån rem från england men den såg för kort ut så den sitter på ponnysadeln.

Jag har 2 sporr-remmar jag satt ihop. Tog de som inte är i läder då de är mycket mjukare. J
(Jag har provat i stället för halsrem för att inte åka av, och till det funkar den inte alls...:D )

Nu har jag använt remmen till att hålla i om unghästen bralla( ett tips från Eamon Hickey istället för halsrem som kan vara svår att nå utan att luta sig fram). Men om man fäster ihop snokremmen i mitten så kan man hålla på var sida om ihopfästet i enkel rem. Då åker inte endel av remmen mot manken. Svårt att förklara men du kanske fattar;)

*kl
Hoppas jag kan posta dessa här trots att de är program, men eftersom det inte är riktiga tävlingar utan bara på klubbnivå så hoppas jag det är ok.

Senaste från mig:
Två dressyrprogram som jag ridit denna termin på två olika hästar.
Lb:1 båda två.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152035680188042&l=6562628648718722487
61,72% och 179p

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151994868533042&l=5141953037188760653
59,65% och 173p

vet ej om länkarna fungerar nu, ngn som kan kolla?

Funkar för mig! :) bra kämpat! Försök fokusera på dina händer, de blir breda och fladdriga, ser ut som hästen blir stark och springig och vet så väl hur lätt det är att börja "köra buss" då, men det hjälper ju inte så mkt i längden direkt...
Du rider prydligt, men det blir lite stressat, försök låta allt ta lite längre tid, så ska du se att poängen blir ännu bättre! :)

Har varit iväg och tränat med den lilla idag. Var eeeevigheter sen vi tränade sist. Är väldigt nöjd med henne, vi har haft en rätt lång period nu när inget har funkat utan det har bara varit sura miner och bråk. Men nu denna veckan och förra har hon bara gjort en helomvändning och blivit väldigt mycket trevligare igen.

Väldigt basic och grunder, men det är det som måste jobbas med till förbannelse så vi kör på. Svaga skänkelvikningar (som för ett par veckor sedan bara ledde till att hon tvärstannade och reste sig -så allt annat är bättre), lite galoppjobb osv. Vet inte vad som hände med kvalitén på filmen men man ser lite iallafall.
Imorgon är det pass #2 :D

http://youtu.be/42YkeUs4WgQ

Så härlig hon ser ut! Gillar verkligen den första övergången från galopp till skritt. Dessutom verkar du vara duktig på att sätta travstallet i hästarna, jag tycker mig se vissa likheter mellan hur stoet och saluhästen travar. Var de släkt förresten?

tack :)
De är inte släkt, saluhästen har däremot samma pappa och mormor som min andra häst Calle.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka