###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Nja inte riktigt men vi ska kanske inte kapa tråden mer:D

Ska jag rida min stora donna sen får jag försöka testa mig fram för där måste jag ha ngt att hålla i om inte annat för att lära mig sitta i traven som är hela havet stormar.

kl

Ny film från idag.
Lugn och fin häst idag.
Jag behöver dock trampa ner hälen bättre och få ordning på mina händer osv..
Gärna konstruktiv kritik.

(klicka på bilden för att se filmen)

Jag tycker att du inte ska fokusera på att trampa ner hälen. Som jag ser det ser du ut att ha spänningar i fotled och knä. Om du försöker tvinga ner hälen kommer dessa spänningar bara att öka. Försök istället att fokusera på att slappna av och få "lösare" knän och fotleder. Tänk dig att ditt knä ska bli tungt och komma längre ner på kåpan för att de är tunga. Hoppas det kan vara till någon hjälp! :)

Kl

Vi har gjort årets första tävling. Prelim, typ LC. Adi var ovanligt frammåt i traven och jag försökte att inte spänna mig och då gick det inte så pjåkigt ändå.
Galoppen funkar inte helt än så där förlorade vi mycket poäng men slutade på 63.8 och jag är nöjd :)

http://youtu.be/afLsmHFTKZ0

Kommentarer är såklart välkomna.

Du har fått många bra tips redan, och jag tycker du gör ett kanonjobb med Nina, som inte ser ut att ha alltför mycket gratis ;)

När jag hade en period med handställningsproblem (kombinerat med "tittaefterlopporimanen- problem" hade jag två tejpbitar. Den ena skrev jag "upp!" På och på den andra stod det " ihop!" Satte en tejpbit på varje handske typ på den köttiga delen mellan tummen och pekfingret.
Varje gång jag skulle ta om lite i tyglarna, eller för den delen satt med blicken ned så såg jag ju "upp och ihop!"
Funkade faktiskt rätt bra för mig.
Red då också för en tränare som (medan jag gjorde övningar) bad mig upprepa (utan att titta) med jämna mellanrum var min hand var. Jätteskojjigt för andra i ridhuset.
Jag " för bred, för låg.... Bra, men lite sned.... Bra faktiskt! Visst är den bra?!" Osv...

Åh vad kul att läsa! Precis samma med mig!
Jag köpte dock inte en häst med någon meritlista att hurra för.. En häst som inte äns kunde bära sig själv.. Hade gått LB, en LA. MEN vi jobbar på det och planerar att debutera i sommar :)

Jätte duktig är du! :D

Edit: glömde bort mig lite.. Jag började ju rida 2012 :p

Tackar :)

Jag resonerade som så när ja gköpte häst att för min egen utbildninges skull så ville jag ha en rutinerad häst som jag verkligen kunde lära mig av.
Men hon ger mig inget gratis, utan gör jag rätt, så gör hon rätt. Har verkligen lärt mig mycket av henne. Hon kan ju alla skolor.

Vi var ute och tävlade hoppning i helgen

I April blir det förhoppningsvis debut på dressyrbanan!

Jag gillar din häst! Den har bra trav och skritt. Förstår att galoppen vållar problem eftersom hästen ser ut att bjuda dåligt i den gångarter. Gissar att det är ett sto... Hon ser dessutom ut att vara väldigt bred att sitta på så att du får lite svårt att komma åt effektivt med skänklarna. Är det kanske dags att trimma till magmåttet på hästen lite!? ;)

Tack :) Forut har vi haft problem med frammatbjudningen i alla gangarter, men nu nar traven och skritten ar battre sa tror jag det finns hopp for galoppen ocksa snart! Det ar sa svart att fa henne frammat utan att hon drar fram nosen eller hamnar helt pa bogarna eller blir krokig bara.
Nan som har tips for att forbattra galoppen? Hemma tranar vi mest pa tempovaxlingar nu.

Haha ja magen... hon ar pa standig bantning men hon blir tjock pa luft! :meh:

Nu nar markerna har torkat upp lite ska vi forsoka borja galoppera lange ute och se om det hjalper. Dock ar hon alltid bollformad aven nar hon har hyffsat trimmad. Jattesvart att rida latt pa utan att skanklarna glider runt, for att inte tala om att fa en sadel att sitta still!

Hon ser väldigt härlig ut i traven! Stor skillnad sedan senaste filmen jag såg :)

I galoppen skulle jag arbeta med att få igenom eftergiften i insidan till att börja med. Hon rätar ut sig betydligt mer än i traven och det är då du får svårt att få riktigt grepp om henne.
Öka ställningen genom stadig och omvriden innerhand nära hästhalsen (innerskänkel hjälper till och formar) i galoppen, och gör det ännu mer i varje övergång. Gärna i öppna. Och våga överdriva för att få en förändring! Får du igenom ställningen får du automatiskt tag på inre bakbenet och bättre bärighet.

Sen när eftergiften är mer på plats tänkte jag på en superbra grej som jag fick göra på träningen sist med min lilla häst som är rätt lik din - han har hur mkt kapacitet som helst men om han får välja själv vill han vara både låg och lång och långsam (och sur :D ).

Övningen var att arbeta med ganska kraftiga uppsamlingar i öppna för att få honom medveten om sina bakben och få dem mer under sig och bära sig hellre än att skyffla på och bli lång. Och efter varje uppsamling rida bestämt framåt för att få honom lydig för drivning + bärighet i framåtgripande rörelse.
Ordningsföljd hjälper: Ställning - påminnelse med innerskänkel - sätt i öppna - samla upp för ytter i öppnan - rid FRAMÅT för främst ytter (förstärk med spöet om nödvändigt, det ska vara blixtsnabb reaktion). Kom ihåg att hålla kvar/öka ställningen när du rider framåt. Det är en del av poängen, att alltid få ökad eftergift.
Repetera ca 10 000 gånger :D

(I trav fick jag göra väldigt korta uppsamlingar (2-3 steg) och galopp kunde jag ta lite längre bitar (typ halvt varv på volt), och även samma i slutor, i förberedelse till piruettarbete osv - dessa ständiga växlingar ledde till en häst som både gick helt suveränt bra + uppmärksam för hjälperna + glad :idea: )

Senast ändrad:

Asså hoppas din häst fortfarande är rädd för vatten i år.. :sneaky:

Jag vill inte tävla mot dig detta året annars haha :D

Tack!! Vilka supertips som vanligt!:bow:
I ovningen med oppna, ratar du ut igen innan du rider pa fram, eller ska man rida pa fram i oppnan?

Va jobbigt att man maste rida for att bli battre. Jag vill ju bara glida runt pa en hast som gor allt sjalv :banghead:

Ja jag förstår, och det är såklart helt rätt att jag behöver slappna av i knät och att benen ska bli längre. Men jag har inte riktigt hittat hur jag ska sitta på bästa sätt i sadeln än heller, eller rätt längd på mina läder. Jag ska nog prova att länga ett hål till och se hur det blir.

Tack!! Vilka supertips som vanligt!:bow:
I ovningen med oppna, ratar du ut igen innan du rider pa fram, eller ska man rida pa fram i oppnan?

Va jobbigt att man maste rida for att bli battre. Jag vill ju bara glida runt pa en hast som gor allt sjalv :banghead:

Glad you like it :)
Ahahaha, jag satt och tjurade på precis samma vis för bara några dagar sedan. Tur man har en tränare som kan ändra på det :love:

När jag rider framåt går jag ur själva öppnan, men behåller böjningen runt innerskänkel. Görs med fördel på volt i början, så har man hjälp av spårets böjning.

Asså hoppas din häst fortfarande är rädd för vatten i år.. :sneaky:

Jag vill inte tävla mot dig detta året annars haha :D

Höhö :D
Jag tänker såhär: med ca 0 straff i dressyren kan vi ha råd att dividera om vattnet :idea:
Fast helt seriöst tror jag att det kommer att vara bättre, nu när han blir tvungen att lyssna på skänkeln varje gång :devil:

Och tänker han inte sluta tjafsa om vatten får jag väl offra mig och rida svår dressyr på honom istället :angel:

*KL* Förra veckan var det hoppning på schemat för mig och F och nu har hon fått ett litet skavsår så jag fick för mig att träna barbacka. Generalrep inför söndagens tävling. hoho.

På filmen är bara från framridingen. Det är inte helt lätt att sitta på henne för hennes ryggrad är av den framträdande sorten. :p

Snäll är hon i alla fall. och otroligt känslig när det inte sitter någon obekväm sadel ivägen. Intressant var också att skolorna blev av en helt annan kvalitet. Så nu hoppas jag att hennes ägare kommer låta henne få prova sadlar på torsdag (en av de andra hästarna ska få en sadel då).

http://youtu.be/fCpPyhaEWuM

Tack så mycket :) Det är inte så värst mycket gratis när det gäller din fysiken i alla fall :D

Det låter som en himla bra idé. Har själv planerat att skriva på ett par vita tyghandskar jag har och rida med de, men att använda tejp är ju bättre. Får fixa det till helgen!

men inte är det ngt du vill lära in att istället sitta och titta ner på dina handskar/tejp när du försöker jobba på din sits? :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka