Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###
Hon ser väldigt härlig ut i traven! Stor skillnad sedan senaste filmen jag såg
I galoppen skulle jag arbeta med att få igenom eftergiften i insidan till att börja med. Hon rätar ut sig betydligt mer än i traven och det är då du får svårt att få riktigt grepp om henne.
Öka ställningen genom stadig och omvriden innerhand nära hästhalsen (innerskänkel hjälper till och formar) i galoppen, och gör det ännu mer i varje övergång. Gärna i öppna. Och våga överdriva för att få en förändring! Får du igenom ställningen får du automatiskt tag på inre bakbenet och bättre bärighet.
Sen när eftergiften är mer på plats tänkte jag på en superbra grej som jag fick göra på träningen sist med min lilla häst som är rätt lik din - han har hur mkt kapacitet som helst men om han får välja själv vill han vara både låg och lång och långsam (och sur
).
Övningen var att arbeta med ganska kraftiga uppsamlingar
i öppna för att få honom medveten om sina bakben och få dem mer under sig och bära sig hellre än att skyffla på och bli lång. Och efter varje uppsamling rida bestämt framåt för att få honom lydig för drivning + bärighet i framåtgripande rörelse.
Ordningsföljd hjälper: Ställning - påminnelse med innerskänkel - sätt i öppna - samla upp för ytter i öppnan - rid FRAMÅT för främst ytter (förstärk med spöet om nödvändigt, det ska vara blixtsnabb reaktion). Kom ihåg att hålla kvar/öka ställningen när du rider framåt. Det är en del av poängen, att alltid få ökad eftergift.
Repetera ca 10 000 gånger
(I trav fick jag göra väldigt korta uppsamlingar (2-3 steg) och galopp kunde jag ta lite längre bitar (typ halvt varv på volt), och även samma i slutor, i förberedelse till piruettarbete osv - dessa ständiga växlingar ledde till en häst som både gick helt suveränt bra + uppmärksam för hjälperna + glad
)