***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tuggandet är en stressgrej... Även om händerna i sig är mjuka (alltså inte så många gram tryck) så är dom inte alltid så mjuka i inverkan och du har en känslig häst. Låga och breda händer har man på (ffa unga) hästar som ska lära sig att söka sig framåt och neråt, alltså -till bettet, och måste följas av eftergift, utan eftergiften blir det inspänningseffekt och hästen lär sig då istället att 'ducka' (och eller gapa), gå -från bettet. Sen använder du flitigt ledande och trängande (tvingande) tygeltag (istället för sits och skänkel) ...så det blir mer handridning än du tror. Det är därför du måste ta tag i det här med handställning, få upp och ihop händerna, inte för att 'det ska se ut så' utan för inverkan. Du kan inte få mjukare eller följsammare händer utan att rätta till handställningen, eftersom handställningen i sig har inverkan, hänger du med? Du ska få ett till tips; rid på långa tyglar och enhandsfattning ett par dagar. Dels för att det blir en 'detox', som när du tog bort stigbyglarna för att lära dig sitta ner, dels för att det är en (viktig) aha-upplevelse... :)

Jag vet att jag rider för mycket med händerna egentligen och försöker jobba med det hela tiden. Men speciellt innan hon är ordentligt uppvärmd och på hjälperna så far bogarna iväg (för att inte tala om bakdelen som hon konstant går med mer till höger) så jag gör mitt bästa för att parera och få henne så jämn jag kan (brukar dock oftast göra det i kombination med sits och/eller skänkel, inte enbart handen). Sen så har jag sett min sits i övrigt som mitt största problem och därför har händerna kommit i andra hand länge. Men nu börjar ju sitsen vara hyfsat stabil (i jämförelse med innan åtminstone) så det är dags att få händerna på plats...

Ninya gillar inte alls att gå utan att ha något att runda sig emot, dvs långa tyglar. Har longerat henne nog många gånger både med och utan ryttare och med och utan tygelkontakt eller inspänning. Och hon är framtung i sig själv så jag är inte så sugen på att rida runt ett helt pass så egentligen - fast det kanske är värt det för min egen skull ändå.

Tack för utförlig förklaring och tips! :)

Jag håller med dig. När jag kommer på mig själv med att rida med breda händer tänker jag på vad någon klok man (tror det var Nuno Oliveira) en gång sade "Hands together, horse together. Hands apart, horse apart". Lite så blir det tycker jag. Jag upplever också att hästarna lätt blir vingliga i sidled om man sitter och rider med breda händer. Känns som att inramningen av bogarna försvinner.

Jag tror att ekipaget kommer att göra ännu ett stort skutt framåt när Miedo får ordning på sina händer för det är så mycket annat som är bra.

Det är just därför jag vill att du testar att rida med långa tyglar och enhandsfattning, för att du måste känna vad som egentligen händer!

Lägger in en film där vi tränar programridning..Ska rida la:4 om en dryg vecka:nailbiting:

Har inte tävlat speciellt mycket överhuvudtaget så det är lite "tunn is" för oss men vi får traggla oss igenom så gött det går..
( Dock brukar vi få till skänkelvikningarn framförallt vänster bättre )
Bakdelsvändning åt höger är den som någorlunda funkat men nu fick vi en halvokej. vänster och då slarvade jag till det med den högra :D..

http://youtu.be/66ddGCPLDWc

Så lite tips..formen skulle vara rundare och än mer ihop och sidorna mjukare..Suck..

Vilken härlig häst! Lite mer avspänt och lugnare takt skulle det bli ännu bättre! ;)

I båda skänkelvikningarna vill du börja med bakdelen, då tappar du traven. Styr in framdelen mot målet något steg innan du börjar flytta. Lite samma tendens i bakdelsvändningen till höger. Kanske också få fram händerna lite längre fram på halsen med kortare tyglar, nu hamnar du lite med händerna i knät.

knapplån

Första och troligen sista gången jag lägger ut film på ponnyn...:o men då många frågat i bildtråden när jag lagt ut bilder på honom om jag har ngn film på min kuse så, okey, här är frieserkorsningen.

klicka

Han ser väldigt maffig ut, hur länge är han riden?

Det enda jag kan se är väl kanske att traven känns lite hastig/stressad, men det är så jag känner det, skulle vilja ha lite längre steg.:)

Han är inriden föra året, reds i stort sett bara i skogen. Jag hade inte tänkt börja rida honom, försökte sälja honom/låna ut honom. Men han...va inte snäll mot ngn ryttare :o så ingen ville direkt ha honom....så jag fick vackert börja rida han själv, hade en riktig helsikes vinter med en enormt trotsig unghäst. (mkt tömkörning blev det) Sen släppte det och vårt enda fokus är bara framåt så han fått egen bjudning och nu bjuder han enormt bra!!! :) (vi ska ta tillbaka lite tempo sedan) otroligt rolig att rida nu. Blivit jättetrygg också att sitta på. Super rolig. Glad att han inte blev såld :D Fast nu kan jag nog inte rida han länge till ändå, jag är gravid. Så jag hoppas en ny ryttare kan ta över och rida honom snart. Han borde få komma ut och tävla som ponny.

Riktigt tjusig häst! En sak jag tänkte på var att sadeln nästan ser lite liten ut i sitsen? Du hamnar rätt långt bak.
Kan ha med att göra att det ser rätt skumpigt ut att sitta där uppe, så du kanske vinklar höften så att du hamnar lite i "bakvikt"

Tycker det ser trevligt ut! Hamnar i otakt ibland men det vet du nog redan om.
Fint! Tror det kommer gå kalas på tävlingen!:)

Tackar:)! Jo, härig är hon faktiskt i mångt och mycket!
Ska ta fokusera på framdelen i sidvärtsrörelserna och hoppas kunna rama in och sätta takten liten bättre men det är lite att jobba med där..;)

Notlike: Tack du också, roligt du tycker hon är tjusig:)!
Ang. sadel så har jag precis bytt och fått denna utprovad, är ju så toksvårt med dessa sadlar:crazy:..
Är 18" och längre funkar nog inte på henne..Har lite speciell rygglinje och stående bogblad.
Tror jag inte riktigt kommer "ner" på henne här för det lite dåligt förberett, lättare när man ridit själv och jobbat lite övergångar mm även om jag har rätt mycket problem med sitsen och att sitta mer med henne.
Tränaren red henne innan och jag skulle bara känna igenom programmet..

Vi får hoppas kunna rida på godkännt, kämpar på;)!

Tack. Gamlingen är för gammal för att göra sig av med. Mina andra två ska jag försöka låna ut (helst till ponnyryttare) förhoppningsvis kvar på plats. Jag vill gärna kunna snosa häst och kanske tömköra lite :) Varit lite osäker om jag ska sälja ngn men just nu kan jag inte riktigt avgöra det. Tycker om dom för mkt.

Tack, jo precis. Hon är valpig. Men jättetrevlig häst, så tror hon kommer bli fin med lite tid :)
Fuxen är hemma hos sina ägare, hade henne endast för att rida in och förbereda/visa på 3 års, underbar häst!!
I augusti hämtar jag hem min egna, det är en helsyster till fuxen. :D

hoppas inte det är sista filmen! Fin ponny med väldigt bra galopp. Skulle nog rida fram honom en aning till i traven så att han får ut steglängden lite till (sen ta tillbaka igen).. men du rider föredömligt!

Polly, vilken fin häst! håller med PathOfClovers i det hon skrev, förutom att lugna takten, tycker den är bra, men du behöver komma ner lite till (men det vet du) så du kan följa med bättre, så kommer det lite mer schwung och steglängd.

cela, låter som du fick en bra lektion. Fast jag hade nog mer börjat där det slutade (rid fram mer rejält så han börjar jobba bakifrån och sen ta tillbaka, när det finns aktivitet, och samla upp genom att minska volten). Han är väldigt slapp i galoppen, behöver bli mycket mer kvick och alert för att få till bra samling. men kul att få se träningen! Särskilt när man hör tränaren så bra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
724
· Visningar
48 606
Senast: sthu
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama