***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Han har tyvärr lätt blivit spänd när man tagit upp honom i formen tidigare och energin vet jag inte vart den tagit vägen. Han har inte varit helt framför skänkeln och ifrågasatt det mesta mycket och väl. Tanken har slagit mig ibland att trycka i honom lite kraftfoder för energins skull också :D

Har fått ändra, greja och fundera mycket för att motivera honom. Men den senaste tiden tycker han att det mesta är kul och är väldigt trevlig och rolig att jobba med !

Men det är roligt att höra att du ser potential i honom, vi ska kämpa på kan jag lova. För varje träning känns det bättre och snart är det dags för nästa :bump:

Han är så fin på alla sätt :) Så jäkla trist med den där träningen bara :(

Förresten nu när jag kommer ihåg det, vad var det för snygga bruna ridbyxor du hade på dig idag?

Hade hoppats att jag skulle kunna få lite hjälp på traven när jag åkte iväg på en asdyr träning för en portugis för ett tag sen. Men tji fick jag. Magplask var ordet!! En bra början hade ju varit om han hade varit nykter... :mad:

Nää, seriöst!! :eek::mad:

Åhh, vad tråkigt! :(

Tack så jättemycket!! :)

Tack Fio! De är ifrån Hööks, kostar 699 kr! Som hittat! Fantastiska att rida i också :)

Marvin, nu har jag testat att rida för några portugiser här i Sverige och jag är INTE nöjd :mad::mad::mad:

Kryddan han är ljuvlig! Så fantastiskt fin och vad duktig du är!

Fantastiskt kul att se.
Jag är också en som har följt dig länge och det är så otroligt roligt att se din utveckling! :bow:

Var ska detta sluta månne ;)

:love:Oj oj så fina era hästar är Kryddan och m85, man blir ju riktigt sugen på en iberier!

Tack så mycket! :) Min är en Lusitano :)

SusieQ, tycker också att du har en jättefin häst!

Han är ju urläcker!!! Måste erkänna att jag inte vet ett dugg om lusitanos, kan knappt påminna mig att jag sett någon. Jag trodde att lusitanos var lite mer slätstrukna :o, men det kan man verkligen inte säga om din! Finns det fler såna på lager så vill jag gärna lägga in en beställning :D

Han är ju urläcker!!! Måste erkänna att jag inte vet ett dugg om lusitanos, kan knappt påminna mig att jag sett någon. Jag trodde att lusitanos var lite mer slätstrukna :o, men det kan man verkligen inte säga om din! Finns det fler såna på lager så vill jag gärna lägga in en beställning :D

Tack!! De flesta Lusitanosarna ÄR slätstrukna, det beror nog på att de tränas av... Portugiser... Den här är också riden av en en portugis i fem år och uppväxt i Portugal, men den personen rider och tränar hästar som tyskarna gör, vilket är en avsevärd skillnad. Som att dricka kaffe i Säffle eller på Waldorf Astoria... :cool: De portugisiska tränare i det här landet som jag känner till verkar ha gjort det till en hederssak att ta död på all form av utstrålning och gång i hästarna. Sen får folk säga vad de vill om hur jäkla nöjda de är för att de fick göra galoppombyte på en nordsvensk eller piff och puff på en häst som inte ens går mellan hjälperna. Hua mig vad negativ jag var nu! :D :p För att en häst skall kunna dansa så måste den ha power och energi!! Inte en kväst lydig sak som underdånigt gör det den skall. Då får man också ta att man blir nypt ibland och att hästen kan vara en stökpelle i vissa situationer. Och min kan verkligen vara oerhört brötig, det ser jag som positivt för det är det han går på! Han gillar att visa upp sig! :)

Kryddan....vad kan jag säga? Din häst är ju helt fantastisk MEN??? Jag trodde Lussebullar var lätta att sitta på oavsett gång? Han ser allt annat än lätt ut att sitta på...:crazy: Du rider superbra måste jag säga.:bow:

Tog mig friheten att titta på din gamla film o käre barn vilken utveckling!:love:

Har inga kommentarer om fulla tränare, blir så förbannad att jag inte kan prata!

Min Lus är ju utbildad i Portugal... Har haft en hel del jobb med grundridning, typ att jobba genom kroppen fram till bettet osv. Styrningen funkade inte heller så bra från början, tog typ ett halvår innan jag lyckades pricka voltpunkterna och bokstäverna som tänkt. Och fortfarande, tre år senare får jag jobba med sådant i början på varje pass. Han vill gärna åka omkring i sin egen lilla "bubbla" totalt avskärmad från omvärlden.

Och Novali, min Lus är fruktansvärd att sitta på. Det guppar VÄLDIGT mkt... Hade också en dröm om bekväma Iberier, men jag är grundlurad. Dock har min kompis en PRE som rör sig mkt mer "flytande" och bekvämt för ryttaren.

Tack så mycket, det var snällt av dig! Just du har ju en speciell plats i mitt hjärta eftersom du talade om för mig hur man skulle få en eksemhäst besvärsfri. Jag har försökt förklara för andra människor jag har träffat hur de skall göra enligt din framgångsrika filosofi, men tyvärr har de tyckt att det har varit för jobbigt. Vilket är väldigt tråkigt då dina råd var 100% framgångsrika och min häst blev som om han aldrig hade haft några problem i hela sitt liv. Det var en annan häst för de som inte vet.
Jag rider en massa olika sorters trav, normalt sett så rider jag en trav som sparar väldigt mycket på hästen, då är det lätt att sitta ner. Den här traven är apsvår att sitta i, ingen tvekan om det. Jag sliter som ett djur för att klara av det och få bättre magmuskler som kan stabilisera upp min bål. För några månader sedan så plaskade jag runt som en ostyrbar degklump, det vet jag för jag såg film på det... :eek: Men bit för bit så har jag lyckats träna upp mig och nu känns det oftast riktigt bra! Men svårt som f-n är det, absolut.

Feel. Jag vet att du vet att en häst som är ordentligt igenom kroppen blir bekvämare att rida. Men vill man ha lite till så kostar det på att vara pilot... Suck, pust, stonk. Men kul är det! Att han är avskärmad är kanske för att han var tvungen att vara det i sitt gamla liv? Jag vet inte. jag var kanske lite kategorisk i mitt inlägg igår, vågade knappt gå in här idag för jag trodde att nu vart jag väl avrättad... :devil: Men i vilket fall, jag står för min åsikt att många portugiser tar död på hästens glöd och delaktighet i jobbet. För att det skall bli bra så måste man vara två om kompotten, det är i a f min åsikt. Men i o f s så gäller det där tänket (förvandla hästen till en hjärndöd maskin) väldigt många andra tränare också och inte bara portugiser. Har bara en sak att säga... Heja Tyskland!! Där kan man snacka om ridning och förståelse för hästen! Heja Carl Hester också, men efter vad jag förstår så är han lärd via Klimketänket. Så på sitt sätt så är ju han tysk han med.
Att din kompis PRE är bekvämare att sitta på kan också bero på att den inte rör sig igenom hela kroppen. Ingen tillfällighet att jag bytte ifrån PRE till Lusitano. Lusitanos är bättre ridhästar tycker i a f jag. PRE är mer avlade på utseendet för det mesta. inte alla, men ofta.

SusieQ, du låter lite som jag förr i tiden... Förlåt, ursäkta, meeeen, o s v... Sluta med det, du har en fin häst och det är bara att suga i sig berömmet! :D

Senast ändrad:

kryddan -fantastiskt kul att se din fina häst. Jag har bara sett de där "strypta" havremopparna innan som tassar runt, men shit vad din kan. Skulle med varm hand kunna lämna min svarta älg till dig och låta dig lära honom ett och annat ;) ;)

NilaD:
Tack så mycket, han är mitt allt min fina vita :love:

Igår tränade vi igen men tyvärr blev det inget filmat. Ytterligare några pusselbitar föll på plats och tränaren tyckte att vi utvecklats sedan senaste träningen. Då rider vi ändå inte på ridbana en enda gång mellan träningarna, man kan göra det mesta på grusvägar och i skogen :D

Ja min är ju hårt tagen, och de har nog inte varit så snäll med honom heller så de har nog "tvingat" honom att bli sådan.

Mooi: Lusitanos är supertrevliga hästar, har man dem med sig så är det bara att styra och åka med (och ha bra magmuskler för att lyckas sitta ned ;) ).
Jag rekommenderar alla att prova en sådan häst under sin livstid!

Här är en kort film på min Lus när han travar fram, inte jag som rider så inga kommentarer om ryttare/ridning.
http://s108.beta.photobucket.com/user/mjo81/media/trav.mp4.html#/user/mjo81/media/trav.mp4.html?&_suid=13517993267820011284677074737348

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
727
· Visningar
48 885
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 087
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama