***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack snälla!! Det var verkligen hyggligt av dig! :) Har försökt att få folk som rider iberiskt att förstå vad jag menar med mitt sätt att tänka, men de flesta verkar tycka att jag har fel. Mig gör det inget, känner bara att många iberiska hästar jag ser har en väldigt bra potential och det är tråkigt att de inte får visa vad de skulle kunna prestera. Men som sagt, var och en blir salig på sitt.
"Strypt havremoppe"... 5 plus ifrån mig för den kommentaren! :D Den var klockren! Fler omdömen brukar vara, avknäppt, skenande symaskin, gunghäst, o s v. Och allt det är rätt! De här hästarna är makalöst smarta och gör inte ett skvatt mer än de måste. Sen tål de inte att man är för hård mot dem heller för då stänger de av. Samtidigt som man ändå måste vara rätt tydlig för annars tar de över... En svår balansgång.
"Din svarta älg"... Haha, nu tog du väl ändå i så du nästan sprack! :D Du har ju en fantastisk häst!! :love:

jag har också haft den symaskinslika bilden av lusitanos men ändrade min bild efter att ha följt en portugis träningar.
Han får hästarna att svara direkt på små hjälper och slappna av, kändes som otroligt klassisk ridning och inte som uppvisningsridning.

så jag tror inte du är själv om att vilja rida din häst så :)

Tack snälla!! Det var verkligen hyggligt av dig! :) Har försökt att få folk som rider iberiskt att förstå vad jag menar med mitt sätt att tänka, men de flesta verkar tycka att jag har fel. Mig gör det inget, känner bara att många iberiska hästar jag ser har en väldigt bra potential och det är tråkigt att de inte får visa vad de skulle kunna prestera. Men som sagt, var och en blir salig på sitt.
"Strypt havremoppe"... 5 plus ifrån mig för den kommentaren! :D Den var klockren! Fler omdömen brukar vara, avknäppt, skenande symaskin, gunghäst, o s v. Och allt det är rätt! De här hästarna är makalöst smarta och gör inte ett skvatt mer än de måste. Sen tål de inte att man är för hård mot dem heller för då stänger de av. Samtidigt som man ändå måste vara rätt tydlig för annars tar de över... En svår balansgång.
"Din svarta älg"... Haha, nu tog du väl ändå i så du nästan sprack! :D Du har ju en fantastisk häst!! :love:

jaa, håller med om att det är tråkigt när man mer "rider bort" kvalitéerna som de har. Har ingen erfarenhet alls av iberiska hästar själv, men tycker att de verkar vara fantastiska hästar -lite lika min fd häst, mycket potential och en arbetsvilja som man måste passa då den lätt kokar över, mycket känslig avvägning av pressen.
Haha jo, han är rätt älglik -framförallt just nu. Han är ganska omogen i kroppen känner jag när jag rider och benen+kroppen flaxar liksom hit och dit. Troligtvis i någon växtperiod igen för han är så sladdrig att han börjat slå sig i galoppen -något som mitt sto gjorde när hon var precis nyinriden. Han är liksom av den "stora" modellen och mognar sakta, stoet däremot är en mindre modell som var där han är nu -ett år tidigare (om du hänger med på resonemanget :p -detta är nåt som slog mig häromdagen). Men han är söt så han kommer undan med det mesta ;) jag ser iallafall fram emot när han blir "vuxen"

Tack så mycket, det var snällt av dig! Just du har ju en speciell plats i mitt hjärta eftersom du talade om för mig hur man skulle få en eksemhäst besvärsfri. Jag har försökt förklara för andra människor jag har träffat hur de skall göra enligt din framgångsrika filosofi, men tyvärr har de tyckt att det har varit för jobbigt.

Tack!:) Har tyvärr samma erfarenhet som du, "näe, h*n har täcke på sig o det ska ju räcka!" Att ha eksemhäst är att slita häcken av sig och det är det enda jag inte saknar med min älskade Grå.

KL.

Mitt avelssto ämnad för dressyr är igång sedan början på augusti och idag hade vi första tömkörningspasset (inte jag som håller i tömmarna). Jag älskar verkligen denna häst men hon kommer återgå till avel 2013 :)

länkar för er som vill se.

http://www.youtube.com/watch?v=-j-fCFE_MK0

http://www.youtube.com/watch?v=kqxU1AgpV5A

Vad roligt att få se henne! Hon ser verkligen trevlig ut. Inte konstigt att du fått så fina ungar av henne :banana:

Din häst är jättefin verkligen men den ser inte helt lätt ut att rida ens för ett proffs! Förstår att du får slita.

tack! Kul att kunna visa upp mammahäst också :)

det stämmer man ska nog inte ge hingstarna cred för allt ;)

cashmir ser ut att vara en trevlig häst!

Din häst är jättefin verkligen men den ser inte helt lätt ut att rida ens för ett proffs! Förstår att du får slita.

Tack!! Fast du är lite fel ute... På vilket vis tycker du att han ser svår ut? Jag har nog aldrig haft en så lättriden häst någon gång innan :D

Eller menar du svår att sitta , som i hela havet stormar uppe på ryggen? :angel: I så fall, JA.

Hur tänker du då? Mera kraftfoder och upp med framdelen? Hur blir det då med ryggverkan, och hur får jag hästen att ha både bärkraft och påskjut från bakdelen? Nu låter det ju som om du propagerar för den sortens ridning du inte gillar...:o
Vart tog utbildningsskalan vägen`

Vilken härlig power din pålle har! :love: Misstänker att han inte är helt lätt att sitta på? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
727
· Visningar
48 882
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 087
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama