***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Åh vad glad jag blir över de fina kommentarerna! :laugh:
Detta är den första frieser jag rider och eftersom jag förstått att de med sin exteriör inte är så lättridna för vanlig dressyr och jag inte är någon höjdarryttare tvekade jag lite först. Jag vill utvecklas som ryttare och inte återigen hamna med en alltför svårriden häst. Men denna dam går verkligen från klarhet till klarhet! Från att ha slingrat sig över den fyra meter breda vägen och knappt gått att böja åt höger för två månader sedan känns det som vi kommit en liten bit på vägen redan!

Ja det är ju inte så lätt att se något när man bara rider på en väg! Men nu är första träningen inbokad till på söndag. Är supernervös, blir min första "riktiga" dressyrträning någonsin! Har bara ridit i grupp och för olika hästägare tidigare men nu kastar jag mig in i det genom att rida för samma tränare som klubbens st:george ekipage!

Börja med att sätta stigbygeln längre fram under foten!

Ja visst är han mitt hjärta :love:

Vi kämpar på och det känns bättre och bättre. Det dröjer innan vi får till några tjusiga längningar och trampar men hästen är nöjd och glad iaf :D

Det är inte så ofta man ser en iberier som faktiskt rör sig så bra som din gör. Vilket brukar ha att göra med sättet man rider på och inte lika mycket med hästen i sig själv, lös i en hage. Du rider din häst mycket bra och han väcker ett habegär hos mig och det är det inte många iberier som gör om jag skall vara ärlig.
De här hästarna kan göra fantastiska ökningar!! Det handlar bara om att sätta en bra energisk arbetstrav/samlad trav i dem, se till så att de sätter under sig ordentligt och lyfter sig fram - och så är det bara att låta sig lyftas på vågen och bäras fram. Folk har pippi på att fläska iväg sina hästar i någon slags springtempo och då blir det inte bra. Hästen måste ha kommit rätt långt i sin utbildning för att göra en vettig ökning och det är bättre att strunta i det än att de hamnar på bogarna. Tids nog så kommer det ändå med rätt utbildning.
Din häst kommer säkert att kunna trampa bra, du har en kvalitetshäst! :)

Vad roligt att höra att du tycker om honom !
Jättetack för alla fina kommentarer :love:

Han är mitt allt och kommer alltid att vara.
Han är värd allt och mycket mer.

Sedan vi kom hem till Sverige så har det mest handlat om att få hästen helt okej och fräsch med olika behandlingar. Sedan uppbyggnad och träning med fokus på hållbarhet och en glad häst.

Det känns som att vi verkligen hittat rätt med den här tränaren. Hon tänker precis som jag vill långsiktigt och inte på att snabbt avancera och få ut oss på tävlingsbanan. Hon är helt med på mitt tänk om att det viktigaste är att få en hållbar, frisk och glad häst. Grundjobbet får ta hur lång tid det vill, det kommer ge resultat sedan.

Nu har vi fokus på att han ska vara mjuk i hela kroppen och liksidig. Han ska ta stora steg och arbeta genom ryggen och få med sig sina bakben. Iberier har ju som bekant generellt lätt att bli korta och inte arbeta genom hela kroppen korrekt. Finns så många spanska hästar som med annan ridning skulle kunna röra sig så mycket trevligare och visa så mycket mer.

Jag håller helt med om att det handlar om styrka för att en häst ska orka bära sig och länga/trampa korrekt och många skyndar för snabbt. Jag tror också att det kommer komma med tiden även för oss, det får ta den tiden det tar :D

Tycker du inte att sadeln åkta fram? den ser ut att ligga nästan på manken. Trevlig häst annars :)

Det är en fräck häst du har shoppat upp dig på! Skall bli kul att se er framåt också! Har nog aldrig sett den korsningen innan, den blev lyckad! :)

*KL*

Får väl bjuda på en snutt när jag travar runt på min så att man bidrar med nåt nån gång.

http://www.youtube.com/watch?v=XsSiQfGXzYQ

Tack vad roligt att du tycker det !

Din häst ser ju riktigt härlig ut också, man blir ridsugen av att se filmen.

KL

Busig och extra glad häst som sticker det första han gör när han skulle bli filmad :angel: Inte fick vi ett enda rent byte på film heller så då bjuder vi på det sämsta istället haha...

Sen kunde ju matte rida lite bättre också, men det är en annan femma ;)

http://www.videofy.me/v/659781

*kl
Film från dagens km kval på ridskolan.

[url]Filmen
[/URL]
inte världens bästa program eller ritt, men trodde det skulle gå sämre.
Och ridit hästen har jag inte gjort så himla mycket och isf mest lite då och då på lektionerna.

Protokollet

*kl*

Lite filmer på min pålle, inte jag som rider då jag är gravid. Däremot är jag skyldig till de taffliga filmerna.

film1

film2

film3

Vilken pampig dam du har! Jätteläcker :d

Kryddan: Din häst är fantastisk, helt makalös! :love::love:

Tack så mycket!! Vi har inte travat så här så länge så det är inte riktigt befäst ännu. Det är helvetes svårt att rida på det här sättet! :devil: Hade hoppats att jag skulle kunna få lite hjälp på traven när jag åkte iväg på en asdyr träning för en portugis för ett tag sen. Men tji fick jag. Magplask var ordet!! En bra början hade ju varit om han hade varit nykter... :mad:
Kämpar vidare ihop med min hopptränare och min tränare som jag har på telefon! Det går det med, alldeles utmärkt t o m. Ber en bön varje dag att hästen skall få vara fortsatt hel, i så fall kan detta bli väldigt bra! Hoppas jag :)

Tack Sassiball! :)

kryddan;
Han är så läcker din fina häst. Wow så han rör sig.
Min häst skulle behöva lite av all den där energin din verkar ha ibland :D

sassiball;
Vilken fin häst du har och vad roligt det ser ut att hoppa.

SusieQ;
Vilken trevlig häst !

Cashmir;
Shit vad det har hänt grejer med din häst ! Vad vuxen han börjar bli, även om man såklart ser mycket bus och att han fortfarande är rätt ung med vissa grejer :D

Han verkar ha en så skön personlighet med glimten i ögat och full av bus.

Tack så mycket! :) Jag tror absolut att du kan rida fram detta i din häst för han har förutsättningarna som behövs. Plocka upp honom lite mer i formen, sätt tillbaka honom med bibehållen energi, rid in bakbenen och tänk upp med framkärran och RID :devil: Det är inte sååå svårt om man har en häst som är väl grundriden och har takten. Att ösa på med kraftfoder är också ett hett tips! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
727
· Visningar
48 882
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 087
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama