***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

*KL

Dressyrtävling på ridskolan i helgen - LB:1

http://www.youtube.com/watch?v=2y1IkJv8G3c&feature=youtu.be

Snor min egen text från tävlingstråden:
Då har man tävlat för första och antagligen ända gången i år, LB:1 med Ninya på ridskolan. På framridningen kändes hon trevlig till slut, lyssnade bra och kändes stabil - mindre energi än jag normalt sett vill ha, vågade inte plocka fram mer energi eftersom hon oftast blir MYCKET mer på så fort man kommer in på banan.

Det visade sig att hon för första gången någonsin INTE blev mer på när vi kom in i ridhuset. Men hon lyssnade himla bra på mig i alla fall och för att vara vi (jag) så gick programmet väldigt bra. Flera mindre småsaker jag borde gjort bättre såklart, men inte som störde helheten så mycket. Galoppökningarna skedde dock mer under Ninyas kommando än mitt, men det syntes inte så mycket i alla fall Avsaktningarna efter galoppdiagonalerna var klart det sämsta i programmet, men hade helt klart kunnat vara värre också, så jag klagar inte på det.

Slutade på 63,79% och vann av de 8 ekipage som deltog, däribland ridlärarens dotter som är skitduktig (men rider svårare ponnyer). En femma och sedan genomgående 6: or och 7: or i protokollet (bland annat på Lösgjordhet & Framåtbjudning). Med kommentaren "Där satt den Sara! Övning ger färdighet. Håll om lite mer med ytterskänkeln i vändningar, hon har en tendens att flyta ut lite när du svänger. Lycka till!"

Skitnöjd med Ninya :love: och för att vara jag så var det trots allt rätt bra ridet för att vara på tävling, jag brukar nämligen bli rätt hjärndöd när jag tävlar :angel:

Ser jättetrevligt ut!! Däremot ser det ut som att du nästan tar över innerhanden på fel sida i svängarna? Det ser också ut att göra så att du nästan ramlar utåt själv i svängen. Försök håll kvar innerhanden i samma läge, du ska inte flytta ut henne med innerhanden i svängarna utan med inner skänkel mot ytterhand. Även om det inte är så lätt som det låter :angel: *usel-på-svängar-själv*

Det gör jag nästan alltid och det är enormt frustrerande :mad: Försöker tänka på det varenda gång men inte sjutton blir det mycket bättre för det, men det ska nog gå att få bort till slut hoppas jag. Är sned i ryggen så jag viker mig väldigt lätt när jag svänger, speciellt åt höger. Också bättre än tidigare, men LÅNGT ifrån bra än.

Har upptäckt på gymmet att jag är svagare i ena sidan med, så jag jobbar på att träna ikapp den sidan, blir förhoppningsvis lättare då med.

Och tack så mycket! :)

Jag kryper ihop med den sidan jag ska trycka på med, så jag gör lite tvärtom. Ska hästen flyttas åt höger kryper jag ihop så i vänster sida att jag nästan trillar åt det hållet. Och inte 17 går hästen bättre för det :cool: Med tanke på hur mycket du har utvecklats på väldigt kort tid så tror jag du kommer lösa alla dina problem snart. Man får ju ta lite i taget :)

Miedo;
Du bara utvecklas och utvecklas i en rasande fart. Vad duktig du är och grattis till vinsten !

Jag är nöjd väldigt efter senaste dressyrträningen. Är så glad att jag hittat den här tränaren. Hon hjälper mig med att få koll på mig själv och den där förbaskade vänster sidan och andra delar av kroppen som inte gör det de borde :D

Vi gör om och gör rätt kan man väll säga med alla basic grejer som tidigare hoppats över lite för mycket..
Fokus på att få hästen mjuk,lös och smidig. Sedan så klart att jag ska få ordning på mig själv och ge hästen en ärlig chans att göra rätt.

Stort tack till min snälla sambo som filmar så jag i efterhand kan analysera sönder typ allt :D

En kort filmsnutt på oss

Jättekul att se hur fint du kommit ned i sadeln nu, sicken skillnad!! Ninya ser fin ut också :)

*knapp*

Kort snutt från uppvärningen på min 4-åring i förrgår, har fokuserat mest på hoppningen men har en liten ambition om att komma ut på någon dressyrtävling i år om vi kan klara det utan att göra bort oss helt...

http://youtu.be/UEsiX4VHet8

Snygg han är i rosa! :D

Tror absolut ni kan hävda er på dressyrbanan! :laugh:

Åh va fina ni är! Han ser så trevlig ut din vita dröm :love:

Gud vad vacker han är din spanjor/portugis (kommer aldrig ihåg vilket det är...:o)!:love: Om du lessnar så kan han gärna få flytta till mig...vill säkert hoppa ett o annat terränghinder han med!:D

Vimsan;
Att han är väldigt trevlig måste jag ju då helt partiskt hålla med om :love:

Novali01;
Han hoppade en del staket i Spanien när jag försökte låta honom gå i hage. Och igår var vi ute och busade och hoppade hinder i skogarna runt stallet. Så han tycker absolut om att hoppa terränghinder och diverse egna hinder som han hittar på själv :D

Måste ta mig i kragen och åka iväg och hoppa under lite kontrollerade former på en bana på riktiga hinder någon gång. Nu kan jag inte skylla på att vi inte har hoppsadel längre heller :angel:

Senast ändrad:

Äh, det där kan du inte skylla på.
Man kan faktiskt hoppa i dressyrsadel ;)

Måste ju bara säga :love: :love: :love:
Med risk för att låta helt körd blev jag lite kär i dig av filmerna!
SJUKT duktig, sjukt fint, galet bra!!! :bow:

Har länge smugit runt här på dressyrforumet men inte vågat visa någon film. Men här kommer iaf en presentationsfilm på oss! Jag rider ett 10-årigt Friesersto som nu är igångsatt sedan två månader, dessförinnan är hon lite riden då hon hunnit få 3-4 föl. Vår ambition är att komma ut på lätta dressyrtävlingar till våren. Kanske är det väl ambitiöst, för än så länge har jag inte ens testat henne på en ridbana, men planen är att åka på någon träning snart!

Så egentligen passar vi väl inte i den här tråden än, men ni får se det här som en före-film från ett pass där hästen kändes lite spänd, dock blir det bättre i slutet av filmen. (Jag var också rätt spänd, inte ofta man blir filmad!) Konstruktiv kritik mottages tacksamt!

http://youtu.be/90TtoYPE_Ec

Hm, youtubes redigeringsprogram hade ju gjort filmen ovan väldigt jobbig att titta på, här kommer en ny version:

http://youtu.be/_GyuFd0MIuE

Ingen som har något att säga om vår framtida dressyrkarriär? ;)
Förstår att det är svårt att se så mycket på filmen, ska se om jag kan komma iväg till ett ridhus nästa helg, i så fall blir det ny film!

Jo jag tror absolut att ni kan ut på lite tävlingar! :laugh: Men det kräver lite träning att lära sig rida bra program så det är nog bra om ni kan komma iväg och träna lite.

Lycka till!

Jag är normalt inte så förtjust i frieser då det brukar vara mycket sprattel o sänkt rygg på de jag sett här på forumet. Men din ser jättetrevlig ut o du rider den trevligt. Måste ju ge en extra eloge för att du vågar lägga ut en film där träningsmöjligheterna inte är direkt toppen!:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
727
· Visningar
48 882
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 087
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama