***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Nej jag har aldrig fått ont i höfterna.. Magmusklerna däremot ;)

Cashmir, man får vänja sig vid att vissa har ett behov av att vara elaka och kanske inte alltid tänka sig för hur deras ord kan uppfattas. Sen får man försöka tänka på ifall det ligger något i "elakheterna" (eller "sanningarna") - och om man inser att det inte gör det - då får man skaka av sig det. (Själv har jag jättesvårt för det, och gliringar hänger efter mig flera år, men så är jag mesig också)

*KL

http://www.youtube.com/watch?v=6p97qBWOZv0&feature=plcp

Söndagens pass med Ninya :love:
Vi hittade trycket som saknats efter betet nu, och fy vad roligt det var att rida i söndags... Kändes väldigt bra för att vara oss och Ninya kändes ashärlig. Hon blir stark ibland, men det är ju bara för att jag inte riktigt kan hantera hennes energi i alla lägen. Galoppen speciellt, till och med vänster galopp kändes riktigt bra. Bjuder på några *host* mindre bra övergångar & två skutt med, ni får väl blunda ;)

Otroligt störande att filmerna alltid blir så hackiga på YT, går det att undvika på något sätt?

Senast ändrad:

Kul att se sådan förbättring för er :) Ett litet tips bara, som du säkert redan vet om, men tror att det skulle underlätta om du kortade upp tyglarna samt sänkte handen något :)

hej! brukar följa denna tråd i tysthet, himla kul att se er alla! Har börjat sätta igång mitt avelssto ( ej betäckt detta år och kommer förhoppningsvis lånas ut till nästa säsong) så denna höst/vinter ska vi hålla igång lite smått tänkte jag. Så snart fölet kan vara själv i boxen med annat sällskap så beger vi oss ut i skogen. Som avslutning lekte vi en kort stund idag, det är verkligen som att komma hem när jag sätter mig på Solette:love: underbara häst!
Obs! ganska kravlös ridning i uteritt utrustning och därav min lätta sits och långa tyglar. Målet var inte att sitta korrekt och trycka ihop henne i samlade rörelse, bara två gamla vänner som hade rooooligt ihop igen!:D
http://www.youtube.com/watch?v=bLiQto3gKgE&feature=channel&list=UL

...och här har vi en den ena ungen som jag visat i 12.0rnas tråd men hon hör ju faktiskt hemma här också. Jag hoppas ni kommer att få se mer av henne i framtiden:)
http://www.youtube.com/watch?v=DIa-jDfMpBs&feature=channel&list=UL

Tack :)
Ja jag är medveten om det och rättar till det när jag kommer på det, men det dröjer ju sällan länge innan händerna är tillbaka där igen :grin: Jobbar på det ;)

Det blir bättre och bättre med sitsen :) Angående händerna så finns det ju lite knep för att komma ihåg att sänka handen, jag hade provat att fästa ett gummiband/resår i ringarna framme på sadeln, från ena ringen till den andra och såpass långt att du kan hålla det mellan lill-/ringfinger och att det inte ger ngt motstånd när handen är i korrekt höjd, du kommer bli påmind både när handen åker upp och när du har för brett mellan händerna :)

Ser ut som du skulle behöva dra tillbaka axlarna och slappna av axlar och armar. Ger en mer följsam hand. Det där är ett fel som jag brottas med så inget besserwissigt menat :)

försök tänka att det är bettet du håller i :D, just nu ser det mest ut som att du håller i sytrådar. det är ju bra med en mjuk buren hand men den kan lätt bli lite för mjuk och lite för buren. ^_ ~

Det blir bättre och bättre med sitsen :) Angående händerna så finns det ju lite knep för att komma ihåg att sänka handen, jag hade provat att fästa ett gummiband/resår i ringarna framme på sadeln, från ena ringen till den andra och såpass långt att du kan hålla det mellan lill-/ringfinger och att det inte ger ngt motstånd när handen är i korrekt höjd, du kommer bli påmind både när handen åker upp och när du har för brett mellan händerna :)

Tack! :)
Det kanske skulle gå att genomföra, kanske får ta och prova någon gång.

Ser ut som du skulle behöva dra tillbaka axlarna och slappna av axlar och armar. Ger en mer följsam hand. Det där är ett fel som jag brottas med så inget besserwissigt menat :)

Jag är väldigt svankryggig av naturen och upplever att ryggen blir rakare när jag inte försöker ta bak axlarna, men det kanske bara är för att jag är ovan som det känns sämre. Armar/händer har hamnat där de är då jag tidigare alltid red med för låg hand, försökte lära om och nu har problem åt andra hållet :grin: Tack, förstår att du inte menar något illa ;)

försök tänka att det är bettet du håller i :D, just nu ser det mest ut som att du håller i sytrådar. det är ju bra med en mjuk buren hand men den kan lätt bli lite för mjuk och lite för buren. ^_ ~

Upplever inte att jag är för mjuk, men tankesättet att jag håller i bettet låter riktigt bra för mig faktiskt, det ska jag absolut ta med mig!

KL

Här kommer film från dagens kvaltävling till fyraårschampionat. Var efteranmälda "för tränings skull" då han kom in från betet för 20 dagar sedan.
Han spände sig och dog liksom inne på banan men resultatet blev ändå 74% så jag är supernöjd. Var första gången vi var ute i "tävlingssammanhang". Fick trevliga kommentarer också :)

http://youtu.be/D8paZsujH8o

Fin häst! Det jag tycker är trevligt med filmen är att du tänker framåt hela tiden och därmed hästen. Det som skulle förbättra balansen hos hästen tror jag dock skulle vara om du valde att inte rida i så stora gångarter i övergångarna mellan gångarterna. Tänk kortare steg tex i trav om du sen ska ner i skritt, så inte avbrotten blir så plötsliga, hästen tycker det är trevligare om den får lite förberedelse på att "nu kortar vi steget och vi tänker lugnare", lättare att komma ner till halt då.
Annars flott häst som sagt :)

Har sagt det innan men det tåls att sägas igen och du har en härlig häst för framtida uppgifter, ska bli kul att följa er! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 710
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama