***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack ^^ Nästa film blir förhoppningsvis inte precis efter en svacka och när han är trött -är så mycket finare när han är riktigt på g :love:

Ja jag fortsätter köra med dom och hoppas jag vänjer mig snart ;)

*knapp*

Skulle behöva höra att jag gör rätt...
Fuxfia diagnostiserades med en gaffelbandsskada tidigt i höstas, då upptäcktes också flera små ärr på samma sena vilket förklarar hennes berg- och dalbanaresultat senaste åren. Efter ett par olika behandlingsmetoder och ett halvår på lösdrift sattes hon i samråd med behandlande veterinär igång på prov trots att hon vid återbesöket fortfarande markerade. Efter två veckor fick jag lite nog, hon känns inte alls som vanligt, hon vill inte. Efter vila är hon bättre, men går hon flera dagar i rad blir hon genast ovillig. Filmerna nedan visar väldigt tydligt vad jag menar, den första filmad efter två dagars vila, den andra dagen efter (och då joggade hon bara en stund dag 1).
Nu har jag i samråd med vet valt att döma ut henne, tror jag... :crazy: Jag vacklar väldigt i beslutet och vill helst att någon annan ska ta det :( Hästen är 15 år, jag har haft henne i 10 av dem och känner inte igen henne ridmässigt.
Kan ni inte tala om för mig att jag gör helt rätt beslut...?

Dag 1
http://youtu.be/pfvRGxjjGfU

Dag 2
http://youtu.be/CM7AW9yoLMY

Det ser inte ut som samma häst! :crazy:
Så jättefin hon är på första filmen! :love:

Men hon ser ledsen ut på den andra.

Nej, det är verkligen stor skilnad :(

Aida: Nu "hann" vi bara med två veckor. Trav 10 min första veckan och sedan öka upp mot 15 (som vi skulle börjat med nu), undvika böjda spår (har ridit ut alla dagar utom en då det inte gick, red då i en stor hage). Eftersom hon kom direkt från lösdrift tyckte veterinären inte att hon behövde skritta en massa först så det gjorde jag bara första dagarna.

Jag undrar också hur igångsättningen sett ut?

Jag har också en häst med gaffelbandskada, han fick den i juli förra året, tilläggas kan att han var 20 år då.
När jag fick börja rida honom igen, så skrittade jag honom i flera fler månader, på hårt underlag/grusvägar. Sedan började jag trava på "mjuk" grusväg, bara 50-100 meter. Tog det verkligen extremt lugnt, och kylde alltid benen efter ridning, samt hade värme på nätterna.

Nu idag rider jag en-två gång i veckan i paddock/ridhus och absolut inte längre än 30 minuter, oftast kortare. han skrittas på hårt underlag fortfarnade 2-3 gånger i veckan. Resten av dagarna rider jag väldigt balanserat och planerat ute i skogen.
Det fungerar jätte bra, hans ben är jätte fint nu.

Ingen trodde ju att gammelgubben skulle gå att rida igen. Men nu på lördag ska vi göra våran första start igen, även om vi gått ner någon nivå.

Men jag håller med, det ser inte ut som samma häst. Men jag skulle inte ge upp än i alla fall.

Senast ändrad:

Går ju även att testa varannandags träning för att se om hästen håller för det eftersom den blir sämre att gå flera dagar på rad.

Okej. Det syns ju tydligt att hästen är klart sämre dag 2 och att det sättet inte fungerar.
Jag personligen skulle inte ha lagt upp igångsättningen på det viset, även om veterinären sa det. Men det handlar ju om vilka förutsättningar du har. Har du tiden, pengarna och energin att lägga på en längre rehabilitering/igångsättning? Om inte så lider inte en borttagen häst. Det finns ju inga garantier att det fungerar även om du ger henne längre tid.

Jag tänker lika som MaryMary angående igångsättning efter senskada.
Lösdrift behöver inte betyda att hon har rört sig i lagom mängd.

På film ett tycker jag att hon "showtravar" litegrann, film två travar hon ju mer likt som på filmerna där du rider (kollade på någon tävlingsfilm som fanns upplagd).

Men det är ju bara du som kan avgöra hur hon känns.

Tror bara det finns en tävlingsfilm uppe, det var vår första start och jag var gravid = det har hänt mycket sedan dess så den traven är nog inte den bästa att jämföra med, dessutom finns risken att hon hade senkänning där också. Showtravar för hon med svansen i vädret :) Däremot så går hon ju ganska fort, något hon valde helt själv. Dagen efter fick jag driva ordentligt för att hon ens skulle hålla traven.

Halv knapp,
Jag ger mig inte in på att diskutera igångsättningen utan litar på min veterinär. Just eftersom hon haft upprepade små skador tror vet inte att hon kommer hålla i längden även om hon skulle bli ohalt av just denna.
Jag kommer inte ta bort henne som det ser ut nu utan ha henne till sällskap och avel.

Jag hade nog tänkt som du.
Är det så stor skillnad på henne bara av att vara motionerad 2 dagar i rad mot att ha vilat innan så hade jag nog inte satsat på att få henne tillbaka som ridhäst (för då kan man ju tänka "för vems skull skulle det vara") utan jag hade nog lagt ner ridningen och haft henne som avelssto så länge hon inte är påverkad av skadan bara av att gå i hagen.

Kan du inte ha kvar henne som sällskap/avelssto? Kanske kan hon promenadridas med tiden.

Jag tycker det är hemskt rent ut sagt att avliva hästar bara för att de inte håller för att tränas, de kan ju ha ett fint liv ändå! De har jobbat och gett hela sitt liv på tävlingar osv och när de inte kan fortsätta med det så är det tack och adjö.

Edit; såg nu att du med döma ut inte verkar mena döda vilket brukar vara innebörden av de orden. BRA i såna fall!

Min häst fick en pytteliten blödning på gaffelbandet och henne har jag skrittat på i över en månad och haft en låååångsam igångsättning efter 'friskförklaring'. Nu efter mer än två månader får jag börja galoppera.
Hon går ute i stor kuperad hage med kompisar dagligen.

Jag tänker, ska du inte försöka med en långsam igångsättning innan du verkligen bestämmer dig? Lösdrift kan dessutom vara mer påfrestande för en häst än vad 'sova inne på nätterna' är.

Men det är klart. Har du inte tiden eller orken att lägga på henne och du inte har lust att avla/sälja så ska du ta bort henne.

Vad säger veterinären om att hon markerar fortfarande? Var det i samband med att hon hade gått på lösdriften? Rådde hen dig till en så 'snabb' igångsättning?

Om du ändå inte tänker ta bort henne, så kan du väl triangelmärka oavsett. Får du fär dig att testa sätta igång henne på nått annat sätt senare så kan du ju göra det. Med den åldern hon har så är det väl kanske ändå inte viktigt att ta ut henne på tävlingsbanorna igen. Så jag tycker nog du kan triangelmärka. Du förlorar ju inte direkt nått på det.

Jag tycker att du skall backa bandet och börja om med igångsättningen ifrån början. En SÅ bra trav som din häst har kan man inte låta hästen trava i mer än någon enstaka gång för då håller de inte. Ingen häst håller för att trava på det sättet mer än korta stunder ibland. Spara det till de gånger du verkligen vill briljera för det finns ju där och är bara att plocka fram när det är något extra.
Nu menar jag inte att du skall sitta och skritta utan bara att du skall plocka bort gången i hästen till vardags. Att galoppera en häst kan dessutom vara mer skonsamt än att trava så du får väl kolla med din vet om vad h*n anser är bäst i just det här fallet. Himla fin häst! :love:

Om du vill så kan jag förklara mer hur jag tänker, men då måste du säga att du vill höra det också. Inga konstigheter, men jag är så van vid att sällan få några svar på det jag skriver på folks trådar, så om jag skall skriva mycket så vill jag gärna veta att det finns något intresse med :)

Tack, det var precis ett sådant svar jag behövde! :)
Nej det är ju lite så, det är inte för hennes skull jag hade fortsatt. Hade hon varit helt ohalt vid återbesöket hade jag kanske sett lite annorlunda på det, men som det är nu hade jag fått rida på en halt häst som med hela sin kropp säger att hon inte vill, hur kan jag försvara det?!
Hon är ingen arbetsnarkoman även om hon tycker det är kul att fara fram i full fart, tvärt om trivs hon rätt bra med att gå och dra. Systern som jag sålde för någon månad sedan hade fått spunk efter två veckor. Hon är dessutom en bra mamma och den avkomman hon lämnat hittills är jag väldigt nöjd med.

Precis som du föreslår kommer hon att få vara sällskap och mamma, och om ben och häst vill följa med ut någon gång då och då. :)

Jag har i dagsläget inga planer på att ta bort henne då hon verkar funka om hon inte rids :)
Om du läser mitt andra svar ser du att det är på vets inrådan hon satts igång, efter vets schema och hur hon såg ut på återbesöket. Jag har inte direkt själv fått för mig att sätta igång en ofräsch häst.
Senaste återbesöket, då beslut om
Igångsättning fattades, var efter först behandlingar (bl.a. boxvila och stötvågsterapi) och sedan 6 månader på lösdrift, också det på vets inrådan då hon var klart sämre efter att ha stått inne under natten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 686
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama