***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Det enda jag förlora är möjligheten att tävla, vilket sannolikt endast fungerat i dressyr om det fungerat alls. Det hade inte varit mig emot, men hästen som älskar fälttävlan, hoppning och galopp i 190 hade troligtvis dött inombords. Så det kanske inte är någon större förlust ändå? Mer än att det för avelsvärdets skull hade varit kul med lite fler dressyrresultat i protokollet.

Den traven har hon valt alldeles själv, det är inget jag bett om. Jag har faktiskt inte ens smackat igång henne utan bara släppt henne på banan och står sedan med armarna mot kroppen (ja, fast jag höll ju upp kameran) och gör just ingenting. Det är inte heller den traven vi ridit :)
Dagen efter fick jag både smacka och sträcka ut armen för att hon skulle trava över huvud taget.
Jag håller med om att galopp kan vara bättre, men jag tycker hon är än mer ofräsch där än i traven :(
Vet tycker att hästen är en bra avelskandidat på många plan och att om hon varit yngre hade man kanske lagt mer pengar (operation) och tid på det, samt har antytt att man kanske inte ska "bråka" med en häst som redan gett mig så mycket.

Eftersom du ställer en fråga om man tycker att du gör rätt eller fel kan jag inte låta bli att skriva hur jag hade gjort.

För det första hade jag oavsett vad veterinär sagt aldrig någonsin longerat min konvalescent öht. Inget böjt spår alls de första månaderna. Har man en snäll häst är det bara att skritta ut och enbart göra det. Har man ändå tanken på att hästen ska gå kvar som avelssto/sällskap gör det absolut ingenting om igångsättningen tar väldigt mycket längre tid än vad veterinären säger. De igångssättningsscheman man får av vet. är alltsom oftast en rekommendation på snabbast möjliga igångsättning, att lägga på dubbelt med tid på vad de skriver är inte att överdriva för att försäkra sig om att hästen för möjlighet att läka.

Sen hade jag aldrig dömt ut om hästen inte skulle tas bort. Även om du tycker hon är gammal om två år så är hon kanske superfräsch då och du vill ut och tävla. Tänk också på att försäkringsbolaget kan bli mer restriktiva vad de vill ersätta på skador som kan uppkomma efter utdömningen (akuta skador menar jag då).

Men det är mina tankar och hur jag har gjort i samma sits:). Min pålle trivdes tyvärr inget vidare med livet som mamma heller. Trots att hon hade ont var hon ändå på bättre humor när hon fick ridas och komma ut i skogen.. I efterhand kan jag säga att jag var dum som inte tog beslutet att ta bort henne tidigare.

Kul att stövlarna passade:). Tycker sitsen ser bättre ut-men du måste verkligen räta på dig och släppa ner dig själv i sadeln och inte puta med rumpan. et tar ett tag att vänja sig med att rida med stövlar-men när du gjort det kommer det känner supersladdrigt utan;).

Jag hade också blivit stressad om jag skulle ridit till den musiken :p Men det stämmer kanske bättre när ni är "i fas". Ådi är jättefin och avslutande travökningen är ju bara :love:

Den traven har hon valt alldeles själv, det är inget jag bett om. Jag har faktiskt inte ens smackat igång henne utan bara släppt henne på banan och står sedan med armarna mot kroppen (ja, fast jag höll ju upp kameran) och gör just ingenting. Det är inte heller den traven vi ridit :)
Dagen efter fick jag både smacka och sträcka ut armen för att hon skulle trava över huvud taget.
Jag håller med om att galopp kan vara bättre, men jag tycker hon är än mer ofräsch där än i traven :(
Vet tycker att hästen är en bra avelskandidat på många plan och att om hon varit yngre hade man kanske lagt mer pengar (operation) och tid på det, samt har antytt att man kanske inte ska "bråka" med en häst som redan gett mig så mycket.

Håller med fiorano! Den traven longerad inspänd på en volt när det är en häst under igångsättning:confused: Hur tänkte du där? Longera på volt öht? Ja jag hade då aldrig heller satt igång en häst på samma sätt som du.

Jag logerar inte, hon springer lös och endast ett par minuter för att jag ska kunna filma och tempot har hon valt alldeles själv.

Fast jag måste ändå lita på vad min veterinär säger. Vi hade återbesökstid 6 v framåt och då ville vet att hon skulle vara igång och galoppera. Tycker ni att det är fel får ni ta det med henne, för mig är det ganska meningslöst att åka dit, få hjälp med hästen under lång tid och sedan inte följa de råd jag får. Bukerfalos i all ära, men veterinären har både utbildning, erfarenhet och framförallt i det här fallet SETT både senan och hästen flera gånger.

Hmmm men du borde ju veta att på detta forumet får du en mängd oönskade svar!;) Och många av svaren är ju för att det enda vi vet är det du skriver o det man kan se på en film. Igångsättning efter senskada tvistar ju de flesta om hur det ska gå till men att det tar lååååång tid är nog inget man behöver fundera på.

Hästen är 15 och har gett dig mycket på vägen så om du tänker avelsbox nu så är väl det en bra idé? Ge henne 1 år i hagen så kanske hon läker ut själv o gör hon inte det så är det som det är.

Jag logerar inte, hon springer lös och endast ett par minuter för att jag ska kunna filma och tempot har hon valt alldeles själv.

Spelar ingen roll i mina ögon om du löslongerar eller longerar med lina? Det är rörelsen på en volt som jag inte skulle tycka var en så bra idé, men tycker din veterinär att det är så hon mår bäst av så...jag är ändå inte förvånad att det inte blev så bra dag 2, om man säger så.

Du frågade och du har fått svar, men vad din veterinär faktiskt rent konkret har sagt att du ska göra vet ju bara du.

Senskador kan läka ut helt, men det kräver tiiid och rätt igångsättning, så som flera nu har sagt.

*kl*

Här kommer en film på mig och Ådi från dagens kür. Han är väldigt spänd och laddad och jag blev lite stressad av det så vi ligger lite före i musiken dessutom på vissa ställen vilket gör att vägarna blir lite annorlunda. Men gör en del bra saker ändå:)

Nu vill jag tävla kür varje gång! :bump:

http://www.youtube.com/watch?v=UOLnHbluvs8&list=UUmO3hvf597QBiFs8rs9OGpA&index=1&feature=plcp

Vilken jättefin häst du har! Måste ändå instämma med G-O om musiken, det var lite väl stressigt, tyckte jag också :o. Men ni är ett väldigt snyggt ekipage!

Mycket fin ritt att titta på! Däremot undrar jag varför du valt ett stycke med 2/4-takt i galoppen, när galopp går i 3/4-takt? Måste ju bli svårt att rida "on the beat".

KL

Är väl tänkt som blivande dressyrare här inne iaf. Och någon gång måste man ju börja hänga ut sig. Och då passar det väl toppen att göra det när man har haft en as kass ridkänsla? ;)

Hästen är född 08 och något efter i utbildningen. Men vi kämpar på. Och nepp, jag har inte en aning om varför jag rider så förbaskat långsamt i skritten.

http://www.youtube.com/watch?v=6zCZfqxiD60&list=UURaHz0pzfdnZuyEZ6anUmXg&index=6&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=FFywDE-U5WY&list=UURaHz0pzfdnZuyEZ6anUmXg&index=5&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=IFqAl_GFvks&list=UURaHz0pzfdnZuyEZ6anUmXg&index=4&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=FzeG6lfY-ho&list=UURaHz0pzfdnZuyEZ6anUmXg&index=3&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=ZfHdmOAMGFY&list=UURaHz0pzfdnZuyEZ6anUmXg&index=1&feature=plcp

+ traceys & _zvea_

Tack! Musiken passar mkt bättre när han inte springer iväg från mig, ju lungnare han blir desto bättre passar faktiskt takten, låter lite bakvänt kanske men så är det :D

Musiken har jag inte valt själv, skickade mitt program till en danska som gör musik till många stora danska ekipage och event. Jag tycker väldigt mycket om den och har faktiskt inga problem att hitta en jämnt flyt till den (om inte Ådi blir extremt spänd och laddad..). Har bara fått positiv feedback på den innan och jag älskar min musik :love:

KL

Är väl tänkt som blivande dressyrare här inne iaf. Och någon gång måste man ju börja hänga ut sig. Och då passar det väl toppen att göra det när man har haft en as kass ridkänsla? ;)

Hästen är född 08 och något efter i utbildningen. Men vi kämpar på. Och nepp, jag har inte en aning om varför jag rider så förbaskat långsamt i skritten.

På vilket sätt menar du att din 4åring skulle vara efter i utbildning?? Tycker att den ser ut att vara precis lagom framme i utbildningen.

Tycker att många forcerar sina unghästar alldeles för mycket

Den ser trevlig ut tycker jag :) Bra "egen gas" så det finns lite att jobba med :)

Tänkte inte på att det kunde låta fel :o
Men det jag menar är att (vilket inte syns så bra på filmerna) är att han är fortfarande så fruktansvärt svag. Ridkänslan är fortfarande väldigt av och på också. Ofta vi hamnar i missförstånd fortfarande. På filmen t.ex. är det första gången han någonsin han galopperar på volt med ryttare.
Till största del rider vi ut för att få upp musklerna på honom.
Det han är efter i är helt enkelt att han är inte så självklar som han borde vara i avsaktningar och stabiltet. MEN han är som sagt var bara 4 och har en lång rygg + lång länd vilket gör att det kommer ta längre tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 686
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama