Åh, det tycker inte jag.
Hon är ju bara där för att bli kär i honom (trots att han beter sig för jävla illa mot henne) och vara sexig skolflicka i en helt och fullkomligt onödig scen. Om hon nu är tuff och kapabel och allt det där hade det funnits tusen sätt för henne att hjälpa till - inte bara den där typiska "åh du är kvinna, kan du vara lite sexig och förvirra männen så vore det perfekt"-hjälpen som kvinnor ALLTID ska göra i vareviga film de är med i.
Få filmer har gjort mig så förbannad över kvinnoporträtten som V för Vendetta. Han är en överpretentiös snobb, med mask, som kidnappar henne och håller henne under fruktansvärda förutsättningar. Hon är söt och smart och blir så klart jättekär i honom och dyrkar honom och i en scen är hon sexig skolflicka. Hela filmen hade funkat YPPERLIGT utan att hon skulle bli kär i och dyrka honom, hela filmen hade funkat ypperligt utan att hon skulle förföra nån lillpåve. Givetvis blir hon introducerad till oss i en scen där hon kommer att bli våldtagen och han ska rädda henne. För kvinnor på film är nio av tio gånger med endast för att bli våldtagna och/eller räddade. Så även i V för Vendetta.
@niphredil Är hemskt böjd att hålla med dig i dina argument!! Var dock himla länge sedan jag såg den filmen och mitt minne kan vara rätt kasst, så jag borde nog egentligen inte haft med den bland mina tips. Tror dock att jag mer verkligen gillade Portmans karaktär och hennes metamorfos in i den typ fullständiga idealism/fanatism som V respresenterar?
Haha detta kanske i sin tur reflekterar den otroligt barnsliga dröm som jag på något plan när, vilken består i att typ hitta mening i livet medelst Den Stora Kärleken. Att den kombineras med Vs patos (som ju egentligen inte är så jävla speciellt, eftersom att det finns en så okomplicerad nattsvart stat som antagonist) gjorde nog att den del av mitt inre som helst av allt vill slicka en sektledares tånaglar blev fullständigt tillfredsställt. Och det syftet hade ju inte TS direkt.
Senast ändrad: