Haha! Skulle föreslå den jag medGlömde en film som jag såg om härom veckan och verkligen är girl power: Fucking Åmål!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha! Skulle föreslå den jag medGlömde en film som jag såg om härom veckan och verkligen är girl power: Fucking Åmål!
Jag håller med! Tycker dock att det framkommer tydligare i böckerna (läser dom just nu) men tycker definitivt hon går under kategorin stark kvinnlig huvudroll!Divergent! Påminner om Hunger games och är enligt många en sämre kopia - vilket jag inte håller med om - men det är väl upp till var och en att avgöra Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Tris är iallafall inte ett sexualiserat villebråd utan står på egna ben och har en annan agenda än att hitta kärleken. (Kan hända att det är ännu tydligare i böckerna dock.)
Divergent! Påminner om Hunger games och är enligt många en sämre kopia - vilket jag inte håller med om - men det är väl upp till var och en att avgöra Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Tris är iallafall inte ett sexualiserat villebråd utan står på egna ben och har en annan agenda än att hitta kärleken. (Kan hända att det är ännu tydligare i böckerna dock.)
Håller med! Nu har inte jag sett filmen men böckerna är så bra, och jag tycker inte alls att de är en sämre kopia av hunger games i mina ögon är det inte lika på något sätt. Storyn skiljer sig för mycket Genren är väl det som är samma typ. Skall se filmen idag, men då kanske jag ångrar mig annars tycker jag att det är ett praktexempel på stark kvinnoroll!
@lilstar Jag måste bara fråga hur du tänker kring Doctor Who. Allt jag läser om DW (även från hardcore fans) är att kvinnorollerna är väldigt problematiska och att Moffat är typ anti-krist. Att kvinnorna i serien på ytan verkar vara starka men att de tyvärr "mest" är med för att fylla typiskt kvinnliga roller (kärleksintresse osv). Jag har aldrig sett mer än 5 minuter av DW men som sagt så läser jag mycket om det (alltid ur en feministiskt synvinkel iofs) och allt är så negativt om just framställningen av kvinnorna. Det hade varit intressant att höra motsatta sidan. (Om du har lust att utveckla, såklart. )
Fast sen så var det väl det där med att Amelia blev mystiskt gravid och tvingades föda barn i nån sorts kuvös mot sin vilja och för någon annans räkning, vilket dessutom ogiltigförklarade typ allt hon gjort fram tills dess... Jag kan komma på många många saker som är helt åt helvete med Doctor Who men jag minns den där helt vidriga scenen väldigt bra.Intressant diskussion om DW! Jag tycker det är en dualitet i rollen av companion. Det är inga blyga töser som kan tänka sig att följa med på de äventyr doktorn bjuder på. De håller sig sällan till den föreslagna vägen utan lallar iväg på upptäcktsfärder. Ofta hamnar de i knipa och behöver räddas, men lika ofta är doktorn ute på hal is och behöver stöd eller bli stoppad. The companion kommer alltid att vara i doktorns skugga, för han kastar en väldigt stor skugga. Men jag tycker nog ändå de fixar det utan att tappa sin egen tyngd. Hade vi fått en dotter hade hon gärna fått heta Amelia.
T
They are wonderful, brilliant, and sassy women. Yet no matter how talented, clever, or strong they are, they inevitably become damsels in distress more than once, fulfilling a plot point so that the Doctor can rescue them and therefore confront the villain or monster.
Doktorn älskar ju henne minst lika mycket, om inte mer! Åh, den kärlekshistorian skulle kunna vara skriven av Shakespeare typÄven Rose är en stark kvinna tkr jag.
Hon skapar ju till och med sig själv som Bad Wolf. Hon är ju förvisso kär i Doktorn men jag tkr aldrig det gör henne svag.
Eller hur!Doktorn älskar ju henne minst lika mycket, om inte mer! Åh, den kärlekshistorian skulle kunna vara skriven av Shakespeare typ