Filmtips med starka, kvinnliga huvudroller

Divergent! Påminner om Hunger games och är enligt många en sämre kopia - vilket jag inte håller med om - men det är väl upp till var och en att avgöra :p Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Tris är iallafall inte ett sexualiserat villebråd utan står på egna ben och har en annan agenda än att hitta kärleken. (Kan hända att det är ännu tydligare i böckerna dock.)
Jag håller med! Tycker dock att det framkommer tydligare i böckerna (läser dom just nu:D) men tycker definitivt hon går under kategorin stark kvinnlig huvudroll! :)

Divergent! Påminner om Hunger games och är enligt många en sämre kopia - vilket jag inte håller med om - men det är väl upp till var och en att avgöra :p Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Tris är iallafall inte ett sexualiserat villebråd utan står på egna ben och har en annan agenda än att hitta kärleken. (Kan hända att det är ännu tydligare i böckerna dock.)

Håller med! Nu har inte jag sett filmen men böckerna är så bra, och jag tycker inte alls att de är en sämre kopia av hunger games i mina ögon är det inte lika på något sätt. Storyn skiljer sig för mycket ;) Genren är väl det som är samma typ. Skall se filmen idag, men då kanske jag ångrar mig ;) annars tycker jag att det är ett praktexempel på stark kvinnoroll!

Mean girls såklart!
Lara Croft-filmerna om du gillar Angelina Jolie och halvbra action :p
Timmarna
Och en serie: Doctor who

@lilstar Jag måste bara fråga hur du tänker kring Doctor Who. Allt jag läser om DW (även från hardcore fans) är att kvinnorollerna är väldigt problematiska och att Moffat är typ anti-krist. Att kvinnorna i serien på ytan verkar vara starka men att de tyvärr "mest" är med för att fylla typiskt kvinnliga roller (kärleksintresse osv). Jag har aldrig sett mer än 5 minuter av DW men som sagt så läser jag mycket om det (alltid ur en feministiskt synvinkel iofs) och allt är så negativt om just framställningen av kvinnorna. Det hade varit intressant att höra motsatta sidan. (Om du har lust att utveckla, såklart. :))

Jag gillar serien mycket för hur kvinnor framställs. Alltså Doktorn är ju Doktorn men det finns alltid minst en kvinnlig huvudroll och de är alltid väldigt kapabla och dessutom i situationer där det råder bristvara på kvinnor i filmvärlden, dvs sci-fi och action. Visst finns det ofta kärlek inblandat men det är liksom inte det som är poängen med serien (jmfr med vilken romantisk komedi som helst) utan bara en del som alla andra. Kvinnorna finns inte bara i huvudrollerna utan också i mer eller mindre viktiga biroller och porträtteras på samma sätt som männen. Dessutom tycker jag det är en ganska skön grej att när medhjälparna har pojkvänner så får dessa inte ta någon större plats utan de är ständigt förbisedda som mindre viktiga och mindre kapabla precis som flickvänner till killar ofta porträtteras på film. Sen är det klart att en kvinnlig doktor hade varit underbart men man kan väl inte få allt...

Håller med! Nu har inte jag sett filmen men böckerna är så bra, och jag tycker inte alls att de är en sämre kopia av hunger games i mina ögon är det inte lika på något sätt. Storyn skiljer sig för mycket ;) Genren är väl det som är samma typ. Skall se filmen idag, men då kanske jag ångrar mig ;) annars tycker jag att det är ett praktexempel på stark kvinnoroll!

Haha ja, det finns risk för det. Jag ångrar mig inte utan njöt av att ha ansikten på alla (speciellt Fours ansikte :bow:), men precis som @Taxilock sa så var den inte lika bra som boken. Tyckte att hennes styrka som karaktär i boken visades bland annat genom Fours uttalanden om henne, att deras förhållande inte var att han behövde ta hand om eller rädda henne, så det var synd att det inte framgick lika tydligt i filmen.

@lilstar Jag måste bara fråga hur du tänker kring Doctor Who. Allt jag läser om DW (även från hardcore fans) är att kvinnorollerna är väldigt problematiska och att Moffat är typ anti-krist. Att kvinnorna i serien på ytan verkar vara starka men att de tyvärr "mest" är med för att fylla typiskt kvinnliga roller (kärleksintresse osv). Jag har aldrig sett mer än 5 minuter av DW men som sagt så läser jag mycket om det (alltid ur en feministiskt synvinkel iofs) och allt är så negativt om just framställningen av kvinnorna. Det hade varit intressant att höra motsatta sidan. (Om du har lust att utveckla, såklart. :))

Jag tror att icke-insatta i D W missuppfattar serien helt. Hans kvinnliga följeslagare är nästan alltid de som tar de bästa besluten och ser till att rädda dagen. Det finns inget sexualiserat över rollerna och nästan ingen idealisering heller. Ta expemplet Donna, en arbetslös och enligt hennes mor en smått misslyckad karriärskvinna som lider av identitetskris och som med doktorn räddar en hel ras. Och sedan följer hon upp genom att rädda världen från en apokalyptisk framtid.
Doctor Who är full med starka kvinnor.

Intressant diskussion om DW! Jag tycker det är en dualitet i rollen av companion. Det är inga blyga töser som kan tänka sig att följa med på de äventyr doktorn bjuder på. De håller sig sällan till den föreslagna vägen utan lallar iväg på upptäcktsfärder. Ofta hamnar de i knipa och behöver räddas, men lika ofta är doktorn ute på hal is och behöver stöd eller bli stoppad. The companion kommer alltid att vara i doktorns skugga, för han kastar en väldigt stor skugga. Men jag tycker nog ändå de fixar det utan att tappa sin egen tyngd. Hade vi fått en dotter hade hon gärna fått heta Amelia.

T

Intressant diskussion om DW! Jag tycker det är en dualitet i rollen av companion. Det är inga blyga töser som kan tänka sig att följa med på de äventyr doktorn bjuder på. De håller sig sällan till den föreslagna vägen utan lallar iväg på upptäcktsfärder. Ofta hamnar de i knipa och behöver räddas, men lika ofta är doktorn ute på hal is och behöver stöd eller bli stoppad. The companion kommer alltid att vara i doktorns skugga, för han kastar en väldigt stor skugga. Men jag tycker nog ändå de fixar det utan att tappa sin egen tyngd. Hade vi fått en dotter hade hon gärna fått heta Amelia.

T
Fast sen så var det väl det där med att Amelia blev mystiskt gravid och tvingades föda barn i nån sorts kuvös mot sin vilja och för någon annans räkning, vilket dessutom ogiltigförklarade typ allt hon gjort fram tills dess... Jag kan komma på många många saker som är helt åt helvete med Doctor Who men jag minns den där helt vidriga scenen väldigt bra.

kl

Annars instämmer jag i Chocolat och När Lammen Tystnar!
Jag har inte gjort någon jätteingående feministisk analys men nu var ju inte kraven så höga, så jag rekommenderar också Mulan :D

Okej, angående Doctor Who då. Jag älskar (!) Doctor Who och vissa kvinnor i den serien är makalösa. Donna är ju tidigare nämnd och ett väldigt bra exempel. En kvinna från arbetarklass som är allt vad en stereotyp kvinna inte ska vara: brötig, rå, brutal och alldeles för mycket. Hon är fantastisk! Sjukt stark kvinna som kämpar för det hon tror på och som inte böjer sig för Doktorn. Sen finns det också de som visar på motsatsen, Amy Pond t ex som är beroende av Doktorn och är väldigt mycket en halv person utan honom.

Meeen överlag är den fantastisk. Det bra överväger lätt :love:

@supercalifragilistic vill man ha konsekvens och logic så är inte DW det självklara valet. Men på frågan kring kvinnliga roller så tycker jag att de porträtteras som starka och självständiga. Det är alltid hon som lämnar honom tex, och han är den som är vilsen när han blir ensam.

Sen blir det väldigt hetronormativt eftersom doktorn alltid är man och han alltid har en kvinnlig companion och det är ju lite trist. Fram för en kvinnlig doktor!

Har aldrig sett Doctor Who men har läst detta på tusen och en ställen och känner att njä, not for me alltså:

They are wonderful, brilliant, and sassy women. Yet no matter how talented, clever, or strong they are, they inevitably become damsels in distress more than once, fulfilling a plot point so that the Doctor can rescue them and therefore confront the villain or monster.

Även Rose är en stark kvinna tkr jag.
Hon skapar ju till och med sig själv som Bad Wolf. Hon är ju förvisso kär i Doktorn men jag tkr aldrig det gör henne svag.

@Stalone jag har ju fastnat lite för Amy, och det är väl för att jag känner igen mig själv i henne. Hon vill ha allt, det lugna mysiga familjelivet med Rory och det spontana vilda äventyret med doktorn. Två livsstilar som verkligen inte går att kombinera, på samma sätt som hästgård funkar dåligt med jorden runt resor. Amy behöver egentligen inte välja, båda karlarna vänder ut och in på sig för att göra henne nöjd. Eventuellt kan jag relatera till att vara löjligt bortskämd också :angel:

Även Rose är en stark kvinna tkr jag.
Hon skapar ju till och med sig själv som Bad Wolf. Hon är ju förvisso kär i Doktorn men jag tkr aldrig det gör henne svag.
Doktorn älskar ju henne minst lika mycket, om inte mer! Åh, den kärlekshistorian skulle kunna vara skriven av Shakespeare typ :love:

Doktorn älskar ju henne minst lika mycket, om inte mer! Åh, den kärlekshistorian skulle kunna vara skriven av Shakespeare typ :love:
Eller hur!
Grät som ett litet barn när de separerades från varandra :(
Blir glad var gång jag ser Rose, och hon är verkligen min favorit. Donna är tvåa.

@Teilani Alltså jag gillar också Amy! Det enda var att hon inte var ett exempel på en stark kvinna på det viset. Eller jag tycker det är befriande med Donna där det liksom inte kretsar kring kärlek på samma vis! Men ja. Jag hade ju inte heller klagat på att ha den makten som Amy har över Doktorn direkt... :angel:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 541
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 907
Senast: TinyWiny
·
Äldre Väldigt lösa/spontana funderingar detta, så det lär bli virrigt - ni är varnade! :o Men jag har sista dagarna tänkt en del på bilden av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 491
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar