Filmtips med starka, kvinnliga huvudroller

Två filmer med feministiska teman som jag gillar är Foxfire (den äldre iaf, har inte sett den nya) och But I'm a cheerleader.

Tarantino har ju starka kvinnor i flera av sina filmer. Tex Jackie Brown, Kill Bill och även Inglorious Basterds om man tänjer lite på huvudrollsbegreppet.

Divergent! Påminner om Hunger games och är enligt många en sämre kopia - vilket jag inte håller med om - men det är väl upp till var och en att avgöra :p Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Tris är iallafall inte ett sexualiserat villebråd utan står på egna ben och har en annan agenda än att hitta kärleken. (Kan hända att det är ännu tydligare i böckerna dock.)

Natalie Portman är fantastisk i "Leon".
Jag har alltid älskat den filmen men när jag nu såg om den väldigt nyligen tyckte jag att den var rätt smådålig faktiskt. Tycker båda två känns rätt tillgjorda och forcerade faktiskt.

Filmer: Alien 1-4 , Underworld 1-2 å 4, kick-ass, Hanna, Salt, Street fighter legen of chun li, million dollar baby, catwoman
Tv-serier: nikita, marvel agents of shield, heroes, bitten, the walking dead, lost girl, fringe, alphas m.m.

Min absoluta favoritfilm alla kategorier- kan se den hur många gånger som helst:
SNABBARE ÄN DÖDEN med Sharon Stone!

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 541
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 907
Senast: TinyWiny
·
Äldre Väldigt lösa/spontana funderingar detta, så det lär bli virrigt - ni är varnade! :o Men jag har sista dagarna tänkt en del på bilden av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 491
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA