Monstermom
Trådstartare
Går det att slå av?
Inte i min erfarenhet tyvärr... Med saker jag verkligen älskat förr så kan det gå att få ett slags nostalgisk behållning ibland, men det blir aldrig samma sak.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Går det att slå av?
Äsch då, ibland behöver man hjärndöd action
I Kill Bill vet jag inte om det förekommer så många förälskelser direkt. Kvinnorna behöver inga män som slåss för dom heller, männen är snarare underhuggare,Åh, precis vad jag behövde! En lång lista av fantasy/sf-böcker man borde läsa.
För att återgå till ämnet - älskade Indiana Jones- filmerna när jag var yngre, de var skithäftiga. Tittade på dem när de gick på tv nyligen... eh... jag kunde inte fokusera på handlingen pga alla skrikande kvinnor. Nu är det väl ingen nyhet för er, men för mig förlorade min stora barndomsidol all glans...
Jag tycker att det skulle vara uppfriskande med en amerikansk actionfilm där den kvinnliga huvudrollen inte har något intresse alls för att skaffa familj. Inte för att hon är steril, traumatiserad eller offrar sig själv för mänsklighetens bästa, utan just för att hon.inte.vill.
Tänk om man kunde få se en film (hollywood action) där ingen av huvudrollerna blir förälskade? De blir skitbra polare och dunkar varandra i ryggen och går vidare. Häftigt.
Åååh, du radar upp så många fantastiska böckerGenerellt tycker jag man kan hitta många starka kvinnor inom fantasy/SF. Älskar givetvis Buffy plus att Whedons Firefly/Serenity också har starka kvinnor (det borde vara någon lag på att Firefly ska startas igen ).
Jag håller på att läsa om Serrano-böckerna av Elizabeth Moon (militär SF) och gillar hennes Paksenarrion-böcker också (militär fantasy) samt Vatta's War (militär SF). Nu gillar jag ju det militära också vilket är en fördel
Katharine Kerrs Deverry-serie innehåller också många starka kvinnor.
Några böcker som förmodligen inte är så kända är Anne Bishops Tir Alainn-trilogi och Chronicles of the Shadow War av Chris Claremont och George Lucas. Helt ok kvinnoporträtt.
Sedan finns ju alltid Pratchetts häxor (personligen gillar jag Granny Weatherwax bäst men Tiffany är också bra).
Nu var det ett tag sedan jag läste dem, men Ariana Franklins serie - 4 böcker, den första heter Dödens Mästarinna - gillade jag. Huvudpersonen, en kvinna i ...1100-talet(?)s England, läkare som visserligen inte kan leva ut sitt yrke för att hon är kvinna, men som - som jag minns det - vill gå sin egen väg, och inte rätta sig efter någon annan.
Ja det är sant! Filmatiseringar är helt klart värre, och det handlar inte enbart om att böcker måste koncentreras och förenklas för att funka som film utan det är en verklig förvridning som sker...
Äntligen några som också tycker det min man hävdar iofs att det är coolt att hon inte är bäst och gör allting. Men jag önskar att hon inte i alla fall var korkad och känslostyrd. Självklart kan kvinnor också vara korkade och känslostyrda, men det vore bättre om det var mindre ofta. Men första boken älskade jag! Och filmen. Där var hon cool.Angående Katniss i Hungergame så ser jag henne i princip mest det som hon framställs som. Alltså som "visselblåsare". Hon är ett verktyg i kampen, det är inte hon som är hjärnan bakom operationen direkt, istället tycker jag hon framställs lite mer korkad och besvärlig. Det hon gör har hon ingen riktig tanke bakom utan handlar på känslor. De killar som finns i hennes ålder är alla förnuftiga.
Men en riktig överlevare är hon!
Oj! nu hamnade du på min goda sida. Måste kolla upp Shadow War bara för det. (Anne Bishop har jag däremot inte fastnat för, men får slänga ett getöga på Tir Allain då.) Jag tycker bäst om TiffanyGenerellt tycker jag man kan hitta många starka kvinnor inom fantasy/SF. Älskar givetvis Buffy plus att Whedons Firefly/Serenity också har starka kvinnor (det borde vara någon lag på att Firefly ska startas igen ).
Jag håller på att läsa om Serrano-böckerna av Elizabeth Moon (militär SF) och gillar hennes Paksenarrion-böcker också (militär fantasy) samt Vatta's War (militär SF). Nu gillar jag ju det militära också vilket är en fördel
Katharine Kerrs Deverry-serie innehåller också många starka kvinnor.
Några böcker som förmodligen inte är så kända är Anne Bishops Tir Alainn-trilogi och Chronicles of the Shadow War av Chris Claremont och George Lucas. Helt ok kvinnoporträtt.
Sedan finns ju alltid Pratchetts häxor (personligen gillar jag Granny Weatherwax bäst men Tiffany är också bra).
Så sant.Fast hon faller in i en rätt trist, klassisk roll: duktiga flickan. Den som inte stökar i klassrummet och som tar ansvar för alla andra.
http://the-toast.net/2015/10/13/a-harry-potter-where-hermione-doesnt-do-anyones-homework-for-them/
Haha, åh. Jag tittar på Indiana Jones FÖR ofta med min sambo och som feminist stör dem mig inte främst för att alla filmerna är så genomgående VÄRDELÖSA . Visst, alla kvinnoporträtten är värdelösa, Sean Jagtyckrattdetärokejattslåkvinnoromdeharförmycketåsikter Connery är med, men det är inte ens mitt största problem med dem. Snarare alla plotholes, alla töntiga karaktärer, all tramsig magi. Vore filmerna bra och coola hade jag blivit besviken på alla skrikande brudar men det är så himla kalkon över det hela att jag inte ens förväntar mig mer än så.Jag är förmodligen en rätt kass feminist men jag gillar fortfarande Indiana Jones-filmerna. Ibland kan man faktiskt slå av det kritiska tänkandet och bara titta på en cool film
Så sant.
Å andra sidan, vem är det som slår Draco Malfoy första gången i böckerna? Inte så mycket "duktiga flickan" då
Kanske hon visar att man kan vara den duktiga flickan samtidigt vara stentuff i fajter? Jag vet att jag sågs lite som den duktiga flickan i grundskolan (även om jag aldrig nådde upp till hennes nivå ) och då kan det kanske vara skönt med någon som visar att man inte behöver vara mesig för det, någon sorts respresentant för den personlighetstypen. Faktiskt nu när jag tänker på det så kan hon ju vara tuff mot sina vänner också, jag menar hur många gånger har hon inte bråkat med Ron?Mot motståndarna är hon stentuff! Det är just i "vardagen", som faktiskt är det man kan relatera till, som hon tyvärr har en tendens att vara den där duktiga flickan(hon som kommer att lida av en utmattningsdepression innan hon fyllt 30).
bara en liiiten överdrift"De killar som finns i hennes ålder är alla förnuftiga", huh?
Hur menar du då? Jag har verkligen inte sett detsamma
Dessutom är Jessica också gammal! (utan ankläppar, botox och ansiktlyft) Och kvinna. Det var bättre förr.I Kill Bill vet jag inte om det förekommer så många förälskelser direkt. Kvinnorna behöver inga män som slåss för dom heller, männen är snarare underhuggare,
Däremot är det tighta kläder och snygga kvinnor. men det är ju Tarantino som gjort dom trots allt.
Oh.. Mord och inga visor: tror inte Jessica Fletcher har barn. Hon klär sig aldrig sexigt, flirtar aldrig med någon karl och löser alla mord.
bara en liiiten överdrift
Men jag tycker ändå att både Gale och Peeta framställs vettigare än henne
@Monstermom
Air force one is Down heter filmen med kvinnlig spion och president. Den har i medelbetyg fått en tvåa på olika sajter
Jag glömde att säga att Chronicles of the Shadow War av Chris Claremont och George Lucas är fortsättningen på filmen "Willow". Jag gillar filmen och med tanke på när den spelades in är kvinnorna inte så våpiga som de ofta var på den tiden.
Nu måste jag se om filmerna och bedöma om killarnaOK. Jag tycker ju Gale är komplett vansinnig och rätt läskig...
Peeta har sina ljusa sidor, men många gånger är ju han minst lika korkad som hon? De är liksom mer bra på varsina saker, som jag ser det.
Hahaha!
Känns inte jätteakut att se den, faktiskt.