Film-tölt

Sv: Film-tölt

Tibra skrev:
Okej men jag tror det inte är så mycket dyrare om vi inte analyserat det eftersom höet är från egen mark.
Och en kraftpåse kostar bara 120 kr.
Pratade i alla fall med ägaren idag, hon tyckte det vorde onödigt och alldeles för dyrt att jag skulle analysera.
Hon tyckte Tibra hade en bra foderstat.

Jag ger efter detta inlägg upp att försöka få dig att förstå.

Hur man kan vara så urbota korkad att man riskerar en hästs hälsa för några hundralappar övergår mitt förstånd. Var höet har växt eller vem som äger hästen spelar väl ingen roll? Du vet inte vad du fodrar med förrän det är analyserat och SÄRSKILT eget hö är ju viktigt att analysera så man lär sig mer om skördeprocessen och hur man ska förbereda för att få bra hö nästa år.

en sista gång. Tibrá HAR INGEN FODERSTAT !

För att kunna göra en foderstat behövs OVILLKORLIGEN analyserat foder.

Du kan välja att lyssna på klåpare vars råd kostat hästen sina muskler och sin ridbarhet och dessutom fortsätta att rida henne fast hon inte är stark nog för det, särskilt inte så långa töltpass som du kräver på filmen.

Det drabbar inte MIG, men det drabbar hästen.

Jag har gjort vad jag har kunnat i åtskilliga trådar för att få dig att fatta men du skyller ifrån dig och verkar heller inte ha kapacitet att förstå.

Det är inte din häst men hade du det allra minsta stake eller ansvarskänsla skulle du inte utnyttja henne som ridhäst utan att se till att hon är rustad för det. Och läsa lusen av dem som har ansvar och låtit henne svälta så.

Usch för folk som har djur som leksaker utan att ta hänsyn till deras allra mest grundläggande behov :mad:

Silverkedjan skrev:
Jag ger efter detta inlägg upp att försöka få dig att förstå.

Hur man kan vara så urbota korkad att man riskerar en hästs hälsa för några hundralappar övergår mitt förstånd. Var höet har växt eller vem som äger hästen spelar väl ingen roll? Du vet inte vad du fodrar med förrän det är analyserat och SÄRSKILT eget hö är ju viktigt att analysera så man lär sig mer om skördeprocessen och hur man ska förbereda för att få bra hö nästa år.

en sista gång. Tibrá HAR INGEN FODERSTAT !

För att kunna göra en foderstat behövs OVILLKORLIGEN analyserat foder.

Du kan välja att lyssna på klåpare vars råd kostat hästen sina muskler och sin ridbarhet och dessutom fortsätta att rida henne fast hon inte är stark nog för det, särskilt inte så långa töltpass som du kräver på filmen.

Det drabbar inte MIG, men det drabbar hästen.

Jag har gjort vad jag har kunnat i åtskilliga trådar för att få dig att fatta men du skyller ifrån dig och verkar heller inte ha kapacitet att förstå.

Det är inte din häst men hade du det allra minsta stake eller ansvarskänsla skulle du inte utnyttja henne som ridhäst utan att se till att hon är rustad för det. Och läsa lusen av dem som har ansvar och låtit henne svälta så.

Usch för folk som har djur som leksaker utan att ta hänsyn till deras allra mest grundläggande behov :mad:

:eek: :devil: :devil: :devil: :mad:

_Viva_ skrev:
Ang www.ridkonst.nu

Tibra ar jobbad vid handen i oppna och sluta samt paborjad diagonalsluta, men det var innan hennes agare kopte henne.
Om du vill lara dig lite om arbetet vid handen sa prata med Tobias som ar elev till Katrin, han kan nog ge dig lektioner och om du vill sa far du sakert prova pa citrin som redan kan allt o lite till. ;). Maila mig om du vill ha nummer! lindawedin@hotmail.com

Hej Linda! Skönt att göra av dig :)!
Jag håller på med öppna och sluta vid hand.. eller.. snart.. tränar först med böjning och ställning vid hand och hon har blivit så duktig bara efter ett par gånger:)
Men jag ska ta och maila dig! Och skriva lite mer privat där ;)

Hon skriver ju också att Tibra är jobbad vid hand i öppna,sluta och påbörjad i diagonalsluta, innan nuvarande ägare köpte henne.

Din Tibra är nog en jätteduktig häst som kan mycket om du låter dig lära dig av henne. Jättebra om du tar hjälp och du kan ju prova att ge henne rejält med proteinrik mat.

Jag har för mig att Tibra har jobbig exem så det är ju nu du har chansen att få henne fin innan sommaren....

ridtravare skrev:
Hon skriver ju också att Tibra är jobbad vid hand i öppna,sluta och påbörjad i diagonalsluta, innan nuvarande ägare köpte henne.

Din Tibra är nog en jätteduktig häst som kan mycket om du låter dig lära dig av henne. Jättebra om du tar hjälp och du kan ju prova att ge henne rejält med proteinrik mat.

Jag har för mig att Tibra har jobbig exem så det är ju nu du har chansen att få henne fin innan sommaren....

Tss hennes mat:d
Maten.jpg

Hmm jo jag vet.. hon är en jättefin och duktig häst:love: .
Men jag förstår inte varför vi ska behöva göra en analys då det börjar gå bättre! Då det börjar bli så bra!
Då är det ju klart att detta foder verkar fungera och är bra för henne.
Man kan ju inte direkt tro att så fort man byter foder ska en häst kunna bära sig, som vissa nästan uttrycker sig här "inte du"
Men det har på sätt och vis gått väldigt fort för Tibra, jag kan ju inte direkt säja att hon svälter, där skrattade jag faktiskt lite. Hon får nästan för mycket hö.. eller så förstod jag inte vad personen menade med svälta.

Man kanske inte kan se /känna korrekt på ett hö om det är bra. Men jag har iaf läst om hur ett hö ska vara.
Enligt det så verkar vårat hö vara mkt proteinrikt, luktar gott och ser fräscht ut.. men som sagt så kanske man inte kan gå efter det helt.
ingen av mina "hästkompisar" har gjort någon analys på sitt foder, ändå mår de/ går det så bra för deras hästar, ska jag vara ärlig så känner jag INGEN som analyserar.
Jag var inte emot analys..! jag var nära på att skicka in.. tills påhoppet kom igen.. det fattade jag inte, då jag själv skrev att jag skulle skicka iväg!
Antingen läser de inte alla inlägg, eller så fattar de inte.
Men nu är jag helt.. trött på det här.
Många av mina nära och kära, de som känner både mig och häst.. säjer att en analys egentligen inte behövs.
Och det är ju inte bara någon hundralapp, vad jag har tagit reda på så kostar det minst 500!
Kanske inte är alls något för tex Silverkedjan.. eftersom hästarna är hela dagliga arbetet, livet "vad jag förstått, annars sorry" De är bara att skicka in.. för dom som har pengar..
men de borde ju tänka lite på oss, studenter.. det är egentligen ingen ide att jag förklarar.. det tyder ju ändå som en bortförklaring, korkad och djurplågare:cry: Och jag kan fortfarande inte förstå hur någon ens har mage att "säja" så till en utan att ens veta något alls om häst eller människa!
Ord, meningar på internet kan misstolkas och beskriva en helt annan värld och historia för den som läser, än vad det egentligen är.
Och skulle jag bara lägga ut pengarna på hästen, hur skulle jag då kunna ta hand om mig själv?
Det är inte mycket jag lägger ner åt mig själv, men börjar man spendera all tid, alla pengar på hästen skulle man förmodligen förlora de vänner man har o.s.v
Lyckligtvis har jag inte gjort det..än iaf.. jag har för bra vänner:)
Tibra betyder så mycket för mig, om ni bara visste, hon är min bästa vän även om man inte alltid är rättvis eller har dåliga tider.
Skulle livet gå så perfekt för en, skulle det inte vara normalt.
Jag och Tibra har absolut inte haft våra bästa dagar, men vi har också klarat oss igenom dom!
Min Tibra, svälter inte.. jag vet när en häst tex är hungrig, jag vet när HON är hungrig "inte att hon tigger, vill in tidigare eller hänger med huvudet"
Något annat.
Att hon har fullt med protein o.s.v klart jag inte vet om det är toppen! Det tycker jag man inte kan säja heller om man gjort en analys men man vet BÄTTRE.. ja.
Vi människor kan inte ha rätt i ALL forskning det måste vi komma ihåg!
Därför har vi känsel, syn och hörsel som hjälper en mycket att förstå, tex- om nån mår bra.
För att verka vuxen och mogen lär några av dessa analys-folk inte svara något mera.

Men ni ska veta, att ni ser på det hela fel och tar saker på lite för väl mycket allvar. Jag älskar Tibra och gör det mesta för henne! Så gott jag kan.
Jag tappar bara självförtroendet och glädjen, när man får såna påhopp, jag hade faktiskt tappat lusten ett bra tag.. Tibra har fått stått det mesta av vintern,
men vänner har peppat och hjälpt mig, och nu börjar det gå bra och ser ljust ut, men så kommer något i sidan av och förstör faktiskt lite av det.
Jag är nära på att sluta gå in på buke.. jag orkar inte.. har haft nog med problem och har dessutom haft en jäkligt dålig dag idag!
Men jag vill inte att folk nu ska tro att jag är en hästplågare.. få dåligt rykte här på buke.. för när någon skriver något negativt om en..
så brukar folk hoppa med i det tycket.. om ni förstod det där..

Nu har jag säkert skrivit en mening som ni misstolkar, men sånt händer.
Jag ska skicka in på analys för andra gången!
Här lägger jag in en länk med lite bilder på min älskling.. kanske kan man få en blick på att hon inte är döende..;)

http://photobucket.com/albums/f354/Alsklingar/

P.S RIDTRAVARE: jag hoppas du vet att detta inte var riktat på dig.. jag skrev allt i ett och samma svar! En annan sak så tycker jag du lät rätt schyst i ditt inlägg trots rådet med analys!

Dessutom kräver jag inte så mycket av henne!
Jag töltar inte ens nu, jag töltade mycket, hipp som happ i filmen bara för att ni skulle få en blick på takten, jag töltar ju inte sådär jämt direkt.
Sedan vart det brådska eftersom kameran var kall och funkade knappt,
så vi var tvugna att lägga den under tröjan för att bli varm och sedan snabbt filma:bump: .
Det vi tränar på nu är skritt i volter. Och jag tycker att många tips jag fått även utanför buke har visat super resultat! Tack till er.
Veronica och Mischis extra tack för att ni även stöttar!
Men tillbaka till ridningen, hmm ja det var väl inte så mycket mer av den!
Men det är bra att ni ger mig tips o.s.v behöver allt jag kan få!

Jag vet precis hur det är... Pluggar till fem på eftermiddagarna och sedan stallet.
Men tro mig! Du kommer TJÄNA på att räkna ut foderstat, din häst kommer få exakt det den behöver och inte mer! Jag tycker att vi de flesta tillfällen man tjänar på att lägga ner stora pengar under en kort tid, i LÄNGDEN!!!!

Hon får nästan för mycket hö.. eller så förstod jag inte vad personen menade med svälta.

En stor mängd dåligt foder, kan svälta en häst. Trots det anser man att hästen får mycket mat, ja i stråform fast utan kvalite.
Det är alltå bättre att fodra hästen med en mindre mängd foder av bra kvalite, än stora mängder foder av dålig kvalite.

Hästen är först och främst grovfoderätare, speciellt islandshästen vars mage och tarmsystem är byggd för att ta till vara på just grovfodret. För att veta vad för slags säck du skall välja, krävs av dig att du vet vad grovfodret ger din häst för näringsintag. Fel balans vid intaget kan ge olika problem, mag och tarmproblem, urkalkningar eller pålagringar sk rachitis. För att muskler skall funka korrekt måste även intaget av magnesium samt selen vara ok.

Enligt det så verkar vårat hö vara mkt proteinrikt, luktar gott och ser fräscht ut.. men som sagt så kanske man inte kan gå efter det helt.

Nej det är precis det man inte kan, det är omöjligt att säga vad ett grovfoder innehåller bara genom att lukta och känna på det. Om grovfodret är av bra kvalite, dvs näringsmässigt. Då brukar man inte ens behöva tillskottsfodra med kraftfoder eller annat, för då räcker grovfodret att täcka hästen alla behov.

Du får ursäkta, men precis detta är det som ger alla missförstånd. Du läser, tar allt som kritk och invänder. Trots det så sitter det en hel hög med människor som inte vill annat än väl, och allt som de skriver är baserat på lång erfarenhet och eget arbete vilket gör att inget är taget ur luften.

Försök se saker och ting ur ett annat perpektiv, som råd istället för kritik.

knapplån

Krafft sport har inte högt proteininnehåll och bygger inga muskler. Det är till för att ge energi (socker och fett) till högpresterande tävlingshästar som redan har sitt proteinbehov täckt i ett bra analyserat proteinrikt grovfoder.

Man kan egentligen lika gärna ge havre.

Hävdar fortfarande att hästen svälter :cry:

Alltså, jag skriver inte detta till Tibrá eftersom hon inte vill förstå vad vi pratar om.

Men för alla andra som läser här är det av vikt att man inte tror att man kan kompensera ett oanalyserat garanterat (eftersom hästen tappat hela överlinjen) proteinfattigt foder med något dylikt. Det krävs något proteinrikt och relativt energifattigt. Hippo Alfa, lucern, krafft protein (om det finns kvar?) soja (mindre lämpligt till eksemhäst dock) etc

EFTER att man analyserat grovfodret.

Senast ändrad:

Visst förstår jag att du inte skrev allt till mig :rofl:

Om jag var du skulle jag komplettera med lucern- det kan du kanske blanda i betfor i så hon äter? Och även fortsätta ge Krafft röd om du vill

Din häst är jättefin och på bilderna ser man att hon verkligen inte är ett fall för SVH. Men du skulle kunna få henne ännu finare- om du vill. Det går fort att få upp en häst igen och då är det ju ännu roligare att rida...

När jag såg din häst blev jag sugen att rida isis igen :love:

Till tibrá-

Nej, hon är inte döende, men hon får för lite protein av muskelfattigheten att döma. Du verkar inte lyssna när någon skriver att hon får för lite protein, inte ens när någon använder så starka ord som SVÄLT för att få dig att lyssna.

Jag tycker inte att du är dum, och jag skulle inte använda orden "svälter," men om hästen knappt har muskler ÄR det tecken på proteinbrist. Muskler finns på hästar som vilar också under förutsättning att de fodras rätt.

Dina kompisar analyserar inte heller sitt foder skriver du, men det är väl ingen ursäkt?

Jag har också "höftat" ett tag med min hästs foder eftersom jag var dumsnål och väntade med analys tills vi bytte höleverantör. Hästen fick ca 6kg/dag av det gamla höet i flera månader som såg bra ut och luktade bra, samt 1,5kg havre. Han byggde inte muskler på det, och blev inte heller fet. nu har vi analyserat det nya höet och skall analysera hösilaget också. tråkigt att ha tappat flera månaders muskel uppbyggande utfodring. :( Lätt att vara efterklok.

Han äter nu sedan ett par v. 2kg av det nya analyserade höet och 5kg hösilage+ 0.5kg korn och 1kg havre. han har fått lite mer hull att bygga muskler av, men det skall bli bra att veta vad silaget innehåller. Om det är dåligt byter jag havret+kornet mot Hippo Alfa. Många tycker att jag ger vansinnigt mycket havre+korn till min häst, men innehållsmässigt är det inte det.

Ok, det är inte din häst, det förstår jag. det är aldrig poppis att ha jobbiga åsikter som kostar pengar. men det kan vara en bra lärdom att ta med sig tills du får en egen häst/ skall köpa foder själv att det är bäst att analysera grovfodret.

Nu vet du i vart fall varför inte Tibrá har satt muskler. om du inte kan påverka ägaren är det väl inte mycket att göra tyvärr. Om du inte kan övertyga ägaren att åtminstone byta foder till något mer proteinrikt typ Hippo Alfa. :cry:

Hejsan. Min dator hackade lite så jag hörde bara takten och såg lite halva hackningar. :(
men jag tycker att hästen saknar samling, och den ser ut att vara lite tung fram. och ryttaren kanske skulle kunna göra sig bättre av att hoppa bak lite på hästens rygg och rida lite mer med sits (om jag inte missade att du gjorde det) Haha! :p
Men takten låter ju inte så farlig, hästen är ganska flat i rörelserna så det kanse ser lite, men det är ju inte farligt med tanke på att jag sett värre ;D Men, mer samlad form och lite kortare tyglar och mjukgöra hästen så att den blir rörlig och lösgjord och rida med en mjuk och lätt hand. :)
Såg som sagt inte världsbra men vad jag tror skrev jag ;)

ridtravare skrev:
Visst förstår jag att du inte skrev allt till mig :rofl:

Om jag var du skulle jag komplettera med lucern- det kan du kanske blanda i betfor i så hon äter? Och även fortsätta ge Krafft röd om du vill

Din häst är jättefin och på bilderna ser man att hon verkligen inte är ett fall för SVH. Men du skulle kunna få henne ännu finare- om du vill. Det går fort att få upp en häst igen och då är det ju ännu roligare att rida...

När jag såg din häst blev jag sugen att rida isis igen :love:

Dina ord värmer i mitt hjärta:smirk:

Bra att du känner så.

Krafft grön är Kraft Groov eller nya krafft grov?Det fungerar jättebra på min häst iallafall. Består av lucern, kli och havre + litet andra grejer...Eller du kanske har köpt Krafft Protein?

Det kommer nog att passa ännubättre i allafall. Du får lägga ut nya bilder snart :)

Silverkedjan skrev:
knapplån

Krafft sport har inte högt proteininnehåll och bygger inga muskler. Det är till för att ge energi (socker och fett) till högpresterande tävlingshästar som redan har sitt proteinbehov täckt i ett bra analyserat proteinrikt grovfoder.

Man kan egentligen lika gärna ge havre.

Hävdar fortfarande att hästen svälter :cry:

Alltså, jag skriver inte detta till Tibrá eftersom hon inte vill förstå vad vi pratar om.

Men för alla andra som läser här är det av vikt att man inte tror att man kan kompensera ett oanalyserat garanterat (eftersom hästen tappat hela överlinjen) proteinfattigt foder med något dylikt. Det krävs något proteinrikt och relativt energifattigt. Hippo Alfa, lucern, krafft protein (om det finns kvar?) soja (mindre lämpligt till eksemhäst dock) etc

EFTER att man analyserat grovfodret.

Dina inlägg gör mig ledsen:cry:
Svält är ju ett ganska allvarligt ord, MEN lyssna nu.
Jag SKA göra analys.
Jag LOVAR.. har redan tittat efter vart jag kan skicka iväg.
Tänkte köpa kraft protein idag men tyvärr var affären visst stängd :S men jag har beslutat att skicka iväg analys först..
mkt pengar kommer gå åt.. vet inte ens om jag har råd just nu men jag får väl råna en bank eller nått.
Men du ska veta.. att den där hästen betyder ALLT för mig.
Kunde du vår historia skulle du kanske vara lite mildare men den orkar jag inte berätta nu.
Jag har lyssnat på dig, hela tiden.. men jag har inte sagt emot om att inte göra analys.
I så fall har ni missuppfattat.
Just nu känns det ju bara skit efter allt tjafs men kanske tar det slut nu?
Min Tibra är världens underbaraste.. och skulle inte jag ta på mig ansvaret skulle hon inte vara vid liv nu :(

stnosen.jpg

ridtravare skrev:
Bra att du känner så.

Krafft grön är Kraft Groov eller nya krafft grov?Det fungerar jättebra på min häst iallafall. Består av lucern, kli och havre + litet andra grejer...Eller du kanske har köpt Krafft Protein?

Det kommer nog att passa ännubättre i allafall. Du får lägga ut nya bilder snart :)

:)
Affären var tyvärr stängd.. men det kanske var tur det.
För mamma hade ändå inte vetat vad hon skulle ha valt bland de gröna påsarna!
Men jag ska göra en analys först:d sedan byta till det som behövs..
lovar ska ta kort då vi ser förändringar..men så FUL är hon ju inte i kroppen va;) haha..
Hömagen visar på matglad häst:)

Jaaaaa !!! :bump: (min första bump-smiley)

Analysen FÖRST, foderköpet sedan när du fått hjälp att göra foderstat på grovfodret. Se till att ta prov från alla olika kvarstående delar av vinterfodret och blanda i inskickspåsen.

Tycker foderägaren åtminstone skulle dela kostnaderna med dig - hur kan man skörda hö utan att vilja veta hur det gick??

Du ser på bilden här ovan på halsen är det liksom en grop framför bogbladet och manken. Där kommer det muskler och fyller ut sedan när din häst får rätt mat :love:

Jag säger som de andra: Så förfärligt passaktig var det faktiskt inte
Jag är inte så bra på att se passtakt men hör jag bara takten så brukar det bli bra.
När jag fick min häst kunde hon inte tölta :cry: Det vara grisepass för hela slanten. Nu när jag haft henne i ett och ett halvt år töltar hon klockrent. :D Eller inte just nu för hon är precis igångsatt efter vila men det är bara att vara hård från början.
Som någon innan redan sagt tycker jag nog också att hon är lite lång så försök packa ihop henne mer. :idea: Få med bakdelen! Är inte den med töltar hon aldrig. Tölten kommer från baken! :cool: Saga står och töltar på stället innan jag släpper iväg henne nu för tiden. Men gissa om hon är läcker ;)

Jenny

Silverkedjan skrev:
Jaaaaa !!! :bump: (min första bump-smiley)

Analysen FÖRST, foderköpet sedan när du fått hjälp att göra foderstat på grovfodret. Se till att ta prov från alla olika kvarstående delar av vinterfodret och blanda i inskickspåsen.

Tycker foderägaren åtminstone skulle dela kostnaderna med dig - hur kan man skörda hö utan att vilja veta hur det gick??

Du ser på bilden här ovan på halsen är det liksom en grop framför bogbladet och manken. Där kommer det muskler och fyller ut sedan när din häst får rätt mat :love:

Good:d
Men jag förstod inte det där med.. kvarstående delar av vinterfodret och blanda i stickpåsen?
Vi har ju som sagt hösilage så vi tar in en bal i taget i "förådet" de andra balarna är ute på ägnarna (inplastade) Men det kanske inte var det du mena?
Hur mkt och vart av balen ska jag ta?
Sedan.. vad är en stickpåse? Går det inte bara att lägga höet i en fryspåse och skicka iväg :)?
Hur lång tid kan det ta för en analys innan man får reda på det?
Finns väl att läsa på sidan men jag är så dålig på VART jag ska läsa.

de skörde höet pågrund av att ja "tvinga" dom till att ge henne hösilage och inte av det torra! då skulle bara bronkiten bryta ut igen, så där fick jag iaf vad jag ville :) Tur att jag slapp köpa det med..:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 249
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka