P
Poplan
Sv: Film-tölt
Jag kan inte se filmen
Jag kan inte se filmen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Poplan skrev:Jag kan inte se filmen
Gullan86 skrev:oh människa trodde aldrig du skulle sluta tölta haha...du har iaf en lätttöltad häst som orkar länge det må jag säga.
halvhalter och absolut inte sådär snabbt när hon inte kan samla sig för den farten ibland ser man tydligt hur hon faller fram på framdelen o blir ennu mer passtaktig.
ihop med händerna ,blicken uppåt halvhalter=ta och släpp ta och släpp försiktigt i tygeln krama inte vara helt stel och bli hårdare o hårdare för släpper du då så faller hon bara fram utan samla samla samla=förhåll på tygeln samtidigt som du driver hon ska inte springa fortare snarare saktare men du ska endå ha mindre i handen och endå smacka på henne mer så baken kommer in. + formen ska bli lite bättre.
och när du gör volter dra inte bara i en tygel med hela armen utan du behöver inte bli jättebred mellan händern du behlver inte visa vägen så tydligt utan gör en halvhalt sen styr det mesta med skänklarna så du slipper slita så mkt i munnen åt olika håll där ser man oxå att de går för fort.
o så en sak te....träna halt-tölt-halt för att få in baken + rid inte tölt så långa stäckor tills hon stärkt sig.
lycka till och ta hjälp av en tränare.
Juvelflickan skrev:Din häst alldeles för lite muskler för att kunna bära sig och gå i korrekt takt och främst form.
Takten var inte så otroligt hemsk och såg bättre ut då du böjde den.
Du måste börja med att rida din häst i lååååg form för att få muskler på främst rygg och rumpa. Sedan kan du träna formen så den blir högre och högre men i korrekt form. Detta tar ett bra tag och om du märker att hästen inte bygger muskler trots bra och korrekt arbete har den troligen någon typ av låsning, antagligen korset. Ta då ut en kiropraktor eller liknande.
Det bästa vore förstås om du tar ut en BRA instruktör som du kan börja med från grunden.
Ses på SM nästa år du
Tibra skrev:tycker du han va lik min pålla.. hehe mjaaa..
Silverkedjan skrev:Hur många gram smältbart råprotein får pållan nu?
Du kan inte kräva något av henne så länge du rider på skelettet.
För att muskla sig krävs inte bara motion utan rätt mat.
Vad gäller din ridning håller jag med Djurjouren att du lutar åt fel håll. Sedan tycker jag du ska lära dig rida med dins skänklar också och lära dig att stötta hästen med dem och böja henne runt dem. De hänger liksom löst i lite stolsits till ingen nytta.
När hon är så här omusklad så gör du rätt i rida henne böjd i kroppen. Gärna i öppna och sluta istället för att dra runt i serpentiner. Men du töltar alldeles för länge åt gången.
Var nöjd med ren takt i 50 meter istället för att åka omkring i varierande takt i 1500 m !
Och som sagt - foderstaten?
Djurjouren skrev:Det första felet du ska koncentrera dig på att få bort är att lära dig en ny svängteknik.
som det är nu så är din uppfattning om att svänga att dra i innertygeln. du har en rätt svag sits vilket innebär att när du rider i höger varv så du konstant drar i höger tygel och lutar dig inåt och släpper ut hästens framdel åt vänster.
Du måste tänak om vad gäller att svänga.
Hästen går inte dit dens näsa pekar, den går dit dens framben pekar.
Var frambenen pekar bestämmer ryttarens sits. Om man som du lutar sig inåt och drar i innertygeln så trycker du med din kropp hästens framben utåt och eftersom hästens bakben sitter fast i samma kropp som frambenens så trycker du dens bakben inåt.
Alltså, du drar i höger tygel med handen, men resten av dig ber den gå åt vänster......
Vad gör en snäll och sammarbetsvillig häst då? Den fattar efter ett tag att den ska ignoera din kropp och göra tvärtom mot vad du säger.
Det irriterande balansförstörande konstanta tygeltaget i innerkäft måste den ju på nått vis lära sig stå emot annars ramlar den inåt hela tiden.
Hästen går in i nått som jag kallar spjärn, den låser ryggen, cementerar nacken och om man i det läget kräver tölt så är dte helt omöjligt för den. Resultatet blir grisepass.
Vad du ska lära dig är att styra hästens bog istället för huvudet. tänk logiskt.
Om du rider rakt fram, sitter lika mkt på bägge sittbenen, utan att luta dig nånstans och drar i tex vänstertygeln rakt bakåt, vad händer då?
Exakt, hästens bog går åt höger och huvudet åt vänster.
Öva på detta MASSOR, speciellt i övergångar, svängar och halter, sitt mittpå, sväng BOGEN, låt huvudet var arakt framför bogen hela tiden.
Foderstat.. ja det har vi ju förut diskuterat om..
tja.. vi har ju inte räknat ut helt men hon får ju 1 kg sport kraft-röd påse per kväll..samt blåburk kraft "vilket nästan är onödigt"
Sedan får hon av mig 4 kg hösilage på kvällen.
Sen vet jag inte hur mycket de ger henne på mornarna, de tar väl och slänger ut någon bunt hö från en höbal två gånger om dagen.
Så hon svälter iaf inte
Hade faktiskt tänkt och skicka hö på analys snart, men tänkte först höra av folk på något billigt och bra ställe att skicka in det på..
Jag fick en uträknad foderstat av en person, som jag tror skulle vara rätt normalt att följa till Tibra.
Boj skrev:Jag skulle vilja visa på några saker som ger stora missförstånd, eftersom jag vet att du tidigare har haft synpunkter på det menar jag. Och då sättet du skriver på, det ger missförstånd. Just detta inlägg som jag tar dessa citat ifrån, ser ut som du inte bryr dig om hästen fast jag är säker på att det inte är så.
Hur vet du det? Svält kan nämligen klassas på lite olika sätt, hästen kan visserligen få en stor mängd foder men av undermålig kvalite som faktiskt bidrar till svält. Sen kan nästa häst få en mindre mängd kvalitetsfoder, men svälter inte. Sen har du svält i den formen där man inte ger hästen några större mängder, då svälter den på flera plan.
Några sådana ställen finns inte, för priset är ganska lika på alla ställen som analyserar foder. Och eftersom jag vet att Tim i tidigare inlägg bett ta reda på vad hästen får i matväg, och då blev du arg.
Vad har man baserat foderstaten på när ingen analys finns, för visst kan man kalkylera med en foderstat men då krävs även att man synar hästen i varje söm. Jag antar att denna person inte är där och gör det åtminstone 1-2 ggr per vecka.
Jag tycker att det är svårt att kräva något av en häst som man inte vet vad den får sig till livs, det vore som om jag åkte och tankade bilen med en undermålig bensin och sen häpnas över att den inte vill eller orkar rulla. Det är viktigt att kommaihåg detta, bra mat ger bra och lättarbetade muskler. För lite mat ger inga muskler, då spelar det ingen roll hur mycket du rider och tränar för det finns inget att bygga dessa muskler på.
Juvelflickan skrev:Hej igen!
Eftersom hon har svårt att bygga muskler och ser spänd ut i tölten, skulle jag börja om med allt från början.
*Först skicka hö på analys, räkna ut en korrekt foderstat.
*Sedan ta ut kiropraktor för att se om hästen har eventuella låsningar.
*Sedan skulle jag ta tag på en BRA tränare som kan hjälpa dig ordentligt med alla grunder, för att din häst ska kunna börja bygga rätt muskler och muskler överhuvudtaget.
*Detta kan ses som dyrt och lite tråkigt i början, men det ger så otroligt mycket! Du kommer få en ny häst!
Skritta i rätt form, dvs att hästen arbetar korrekt med bakdel, rygg, hals och nacke och helt lätt i munnen. Denna formen vill du även ha med i tölten. Om din häst börjar trava gör det inget, vi vill bara att hästen skall ha kvar denna form och tycka det är en bekväm form.
Lycka till!
Tibra skrev:Men ja.. när jag väl får råd ska jag väl försöka göra analys på höet.
Silverkedjan skrev:Det är MYCKET dyrare att inte ha analyserat grovfoder.
Antingen svälter man hästen vilket gör att man inte kommer kunna ha nytta av den för den inte kommer att hålla som ridhäst, eller så pytsar man i dem fel dyrt tillskott.
Har du inte analys på grovfodret och en häst som tappar muskler så kan du utgå från att du inte har protein nog i fodret. Då måste du ger hela dagsbehovet i tillskott, tex genom 2-3 kg lucern.
Freyja_bus skrev:Jag tycker inte att det är någon större fel på takten, emellanåt ser det rent ut, och ibland när hon blir för lng så går det mer mot pass. Men hellre att det går mot pass än trav! Det tycker jag är lättare att jobba med iallafall.
Anledningen till att en häst bli passaktig är ju oftast stelhet i sidorna. Jag skulle jobba med mycket markarbete (alltså från marken) öppna, sluta, sidförflyttningar och böjningar. Läng och korta överlinjen, men låt henne aldrig knäcka av, genom att krulla ihop sig eller knäcka av i ryggen. Lär henne att föra in sina bakben under sig, inner bak ska hon föra under sig och placera rakt under sin tyngdpunkt. Läs om detta på www.ridkonst.nu. Den akademiska ridkonsten har hjälpt mig mycket. Mitt sto var till en början väldigt passtaktig (trts att hon var mjuk och fin i sidorna) men när hon genom akademsik träning (som jag höll på med i två år innan hon fick lämna detta liv pga skada)lärde sig att bära sig på rätt sätt, med lång överlinje och ordentlig bärighet från bakbenen, så var passtakten helt borta, och hon töltade som aldrig förr!
När du gör seprentiner så ser det ut som att det går väldigt fort, svängarna är så plötsliga. Det är en bra övning om man vill få hästen fokuserad, att snabbt svänga hit och dit, men för bärigheten och samlingen är det inte bra. Hästen får inte med sig bakdelen, och det gör bara tölten mer oren. Knappt hinner hon rätta till sig, förän det svängs igen. Låt hellre svängarna ske långsammare och se till att hon har med sig bakdelen. Skritttölt är ett bra tempo att arbeta i, dels för uppbyggnad av muskler och dels för att få in fyrtakten.
Kan din häst "sluta"? Det är väldigt bra att sätta igång tölten från en sluta på en passaktig häst. Öppnan fungerar oxå, men den är bättre för travtaktiga hästar, just när det gäller igångsättningen.
Lycka till! och om du vill ha fler tips så PM:a bara! Jag har massor!