Fick ohyra genom hundmat!

S

Stormogul

Fick ohyra genom hundmat, det höll på ett par veckor, sedan ringde vi anticimex och de tipsade om att alltid lägga hundmaten i frysen i ett par tre dygn innan man tog ut den för hunden att käka. Efter det har vi inte haft någon ohyra, så detta är ett tips till alla! Enligt anticimexkvinnan så är det väldigt vanligt att ohyran följer med hundmaten :eek: dvs. inte att den kommer till hundmaten hemifrån utan att man genom hundmaten tar med sig ohyra hem! :eek:

Detta gäller torrfoder.

Så lägg era torrfoderspåsar i frysen ett par dygn innan ni serverar så slipper ni ohyra!

Sv: Fick ohyra genom hundmat!

Detta har jag aldrig varit med om!

Har aldrig hört talas om det där förut, nu fodrar jag iofs inte med köpt hundmat, utan gör egen, men undrar lite om maten förvaras dåligt i butiken/på lagret, eller hur kan det komma sig att det kommer in ohyra i det?

Nä, fy :eek:. Vad var det för djur?

/Itchie, som funderar på att kasta ut allt viltkött ur frysen för att få plats med nästa 15-kilossäck med hundfoder :angel:

Så ja.. Ta det lilla lugna nu ;) Andas...

Jag köper på pall = MÅNGA säckar hundmat åt gången och har aldrig någonsin under alla mina hundår fått hem ohyra med hundmaten.

Blä så äckligt! Det har jag aldrig hört talas om och vi har aldrig haft det heller.

Vad för ohyra är det?

Jag vet att det kan komma några små svarta skalbaggar i hundmaten. Jag har råkat ut för det en gång under alla mina år som hundägare.
Men dessa baggar är inte farliga, men jag fick en ny säck.

Vart köper du din mat och vilket märke är det? :angel:

Vad glad jag blev nu att jag precis har gått över till färskfoder. Jag som avskyr insekter och annat äckel.

*pust flås och pust* ;)

Såg mest framför mig hur jag stod och pressade säcken i min pyttelilla frys... :D

TS, vad är det för (skit)foder du köper?

Du kan ju förpacka i småpåsar, med ca 2 dl i varje :p :D

Jag tror inte det behöver vara ett skitfoder.

Jag har blivit rekommenderad sen tidigare att lägga fodret i frysen ett dygn innan servering (beroende på hur stor frys man har).

Det tar nämligen död på alla kvalster.

Dock har jag aldrig varit med om annan ohyra.

Jag jobbade i en zoobutik ett tag och där hade vi ohyra. En del förpackningar verkar inte vara riktigt täta och kryper de in där och förökar sig. De kan också lägga sig i vecken på påsarna och på det sättet får man med det hem.
Så hygienen hos er zooaffär är väl det första att kolla. Det har inte med märket på fodret att göra mer än kvaliteten på själva förpackningen. Krypen gillar också fågelmat och rökta grisöron. Blööörk!

Du kan ju förpacka i småpåsar, med ca 2 dl i varje :p :D

Jag tror inte det behöver vara ett skitfoder.

Jag tror jag måste pressa iaf.... :angel: Stå och pytsa 2dl-påsar, hujjedamej... *stön* Det är en väldigt liten frys.

Nä sant, det beror nog snarare på förvaringen. Tar tillbaka det.

Tack för tipset! :bow:

/ Duplica - blivande hundägare med insektsskräck och stor frysbox :D

Jag köper 15kg-säckar... :crazy:

Det gör jag med, fast jag köper 2x15kg/gång och likaså jag har en liten fjärtfrys...:crazy:

Men detta är dock något jag hör för första gången i mitt liv, och än mindre haft ohyra i vårt hundfoder. Så jag håller mig lugn nu tror jag....:D

Tja skulle det dyka upp ohyra i maten skulle nog den slinka ner också om jag känner min jycke rätt... Proteintillskott. :D

Tja skulle det dyka upp ohyra i maten skulle nog den slinka ner också om jag känner min jycke rätt... Proteintillskott. :D

Mmm, det är nog inga problem på det viset. Men eftersom det (åtminstone i fallet med affären där jag jobbade) rör sig om Fläskängrar så ska man nog vara lite uppmärksam så att man inte får textil och annat förstört :eek:

Det undrar jag också.

Fläskänger tex kan det mycket väl vara, de har man ofta hemma utan att veta om det. Helt ofarliga, men äckliga

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 779
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 198
Senast: Hedinn
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 291
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
13 070
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka