Fick en skum idé...

S

starcrossed

Tänkte höra vad ni tror o tänker...(obsarvera nu att jag förespråkar så mycket utevistelse som möjligt...det hör inte hit)

Tänk att det hästar står i ett bra stall med bra ventilation, foder o hela den biten o rids lagom mycket varje dag. De kan ha kontakt med andra hästar genom galler el. liknande.... Om nu dessa hästar inte kan gå ut mer än 2 timmar om dan i en liten liten hage...(hemska tanke men det är ju många som har det så)... Vilket tror ni då är bäst...att de får gå ut dessa två timmar o "smaka på kakan" eller att de inte får gå ut alls o därmed inte veta "vad de går miste om"???

För en människa borde det nästan vara det sista...att inte veta om vad man går miste om..men kan verkligen hsätar "tänka" så eller är det då bättre att de iaf. får gå ut dessa 2 h?

Bara en tanke jag fick när jag gjorde ett studiebesök på strömsholm i veckan...där vissa av hästarna hade det så...

Sv: Fick en skum idé...

Har funderat lite själv i samma banor - det är ju inte så att hästarna alltid verkar överlyckliga av att stå och hänga i en liten lerig hage utan att ha nåt att göra, kanske själva dessutom. Inte så stor skillnad mot att stå och hänga i en box liksom - förutom att boxen är varm och torr och det kanske finns en kompis i boxen bredvid!

Personligen tror jag största nyttan av att vara ute är att de får dagsljus, som behövs för vilka vitaminer det nu är... och för hår hud och naglar... Men eftersom de flesta hästar såhär års ändå står med täcke från topp till tå undrar jag hur mycket ljus som tränger in egentligen. Kvinnor med heltäckande sjalar får ju bristsjukdomar i mörka norden, så varför inte hästar?

Tog visst en ny vändning på tråden....

Av dessa två dåliga alternativ tror jag ändå på att släppa ut dem det lilla som går. Det blir ju trots allt två timmar mindre i boxen, och de får lite luft och sol (eller regn...) på sig. Det blir alltså något mer varierat än om de står innte helt.

Släppa ut dem två timmar är såklart bättre än inget alls! Hästar måste inte gå i hagen 12 tim per dygn om de får sitt rörelsebehov tillfredsställt genom ordentlig daglig träning, samt får mental stimulans på annat sätt, så två timmar i hagen kan funka bra även om det inte är optimalt...

En häst kan inte klockan och dom tänker inte logiskt på så sätt att dom skulle förstå vad de "går miste om", så 2 timmar ute är bättre än ingenting!!! :)

Två timmar ute är bättre än ingenting, tycker jag! Hästarna får då iaf lite miljöombyte under dessa timmar, lite frisk luft, och möjlighet att se lite på omgivningen. Att två timmar enligt min åsikt är alldeles för lite, det är en annan sak.

Jag tror definitivt på att släppa ut.

Jag har ju nu 2 hästar av 3 på boxvila (himla käckt..inte..), och de står nattetid inne i sina boxar, och dagtid ute i boxhagar.

Inte ens när det regnar och blåser så föredrar de att vara inne, utan är mycket nöjdare om de får stå ute och hänga.

Den ena är min valack, han är van att gå ute långa dagar. Den andra är nyköpta fullblodet som bott här en dryg månad, hon är här van gå ute långa dagar, och innan att gå ute på förmiddagarna. Det är ingen skillnad på dem hur de föredrar vara inne/ute.

Däremot, jag tror att det där 'veta vad de går miste om' spela in. Valacken stod första månaden enbart inne på box. Från minst 12 h/dag ute till 24 h på box alltså. Han var upprörd i början, men accepterade sen, försökte inte ens gå ut om dörren var öppen. Sen när det fungerade att han fick stå i boxhage, så nu om han inte får komma ut i sin lilla ruta blir han rätt grinig och irriterad. Dvs han 'saknar' det.

Men, jag tror INTE han tänker 'tänk, jag kunde vara ute 12 h/dygn i stor hage', eller att de tänker 'tänk, bara två timmar, jag kunde vara ute 12 h'. Så ABSOLUT släppa ut de där 12 h, bara att få annat att titta på och andas friskluft och få sol/vind/etc i/på pälsen etc är himla viktigt!

Släppa ut tror jag på. Hästen behöver ju få sol på sig (AD vitaminer) och "sträcka" på benen och rulla mm. Jag mår dåligt av att ha hästar inne vid tex. sjukdom mm.

skulle släppa ut min häst även om det bara var för 2 timmar...
å dom vet ju ändå vad dom går miste om.. eftersom dom förmodligen tränas ute, samt ser andra hästar som står ute..

skulle släppa ut min häst även om det bara var för 2 timmar...
å dom vet ju ändå vad dom går miste om.. eftersom dom förmodligen tränas ute, samt ser andra hästar som står ute..

Tror du seriöst att hästar kan tänka så?

Det tror inte jag.

Intressanta tankar...jag tror själv att hästen skulle må bättre av dessa två timmar än inget alls...delvis pga vitaminer o frisk luft...

Meeeen som sagt är ju det bäst med så mycket utevistelse osm möjligt!! :love:

Släpp ut dom 2 timmar.
Hästar har inte samma tidsbegrepp som vi. Dom " vet " inte om dom är ute 2 timmar eller 12..

För mig finns endast ett alternativ.... Ut med hästarna om det bara är för 2 stackars timmar. Hästar behöver mkt rörelse. I det vilda är de ju ett strövande djur...

Håller med alla de andra. Två timmar, givetvis. Tror absolut inte heller att hästar tänker på det sättet. Sedan är det också en fråga hur mycket de lider av att stå inne i välventilerade boxar och ha tillgång till foder, halm osv. Tror också att de kanske tycker att det är minst lika roligt som att stå i en liten lerig hage. Huvudsaken är att det händer någonting. I stora stallar brukar det faktiskt hända ganska mycket så att de har lite att koncentrera sig på.

Ute 2 timmar.
Min pålle skulle riva stallet om han inte fick gå ut på morgon, har bråttom ut, även om det är snöstorm eller regnar småspik!
Kan inte ens stå på boxvila, har då i stället stå i liiten sjukhage pga griffelbensfraktur hb.

Släppa ut... Hästar lever för stunden... de funderar inte över vad som kommer att hända om några timmar.... Så de två timmarna kanske blir de bästa två timmarna på dygnet för just den hästen.

Tror du seriöst att hästar kan tänka så?

Det tror inte jag.

Varför tror du inte det?
Jag menar, en häst som tidigare fått gå ute vet ju vad den missar och blir bara frustrerad och i vissa fall nästan apatisk av att stå inne.
Likväl tror jag samma sak gäller hästar som aldrig upplevt något annat än det exemplet föreskriver. Även om hästen inte har någon egen erfarenhet av långa utevistelser så har hästen fortfarande väldigt starka instinkter och "vet" på så sätt vad den mår bra av. De kanske inte vet vad de "går miste om", men de känner på sig att det finns en brist. Förstår du hur jag tänker? ;)

En häst kan inte klockan och dom tänker inte logiskt på så sätt att dom skulle förstå vad de "går miste om", så 2 timmar ute är bättre än ingenting!!! :)

Men de blir väldigt vana vid tider. När vi köpte vår ena från ridskola så stod han vid grinden klockan halv fyra varje eftermiddag (det var då de kom in på ridskolan). Så även om de inte kan klockan så vet de "vad klockan är".

Tror också att utevistelse är bättre än inget. Våra hästar vill gärna också komma in fast de har stora fina hagar. Men inne får man alltid mat. :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 536
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar