Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Och för övrigt....
*suck*

Jag ville bara veta hur det kom sig att folk klarar av att rida och inte jobba. That´s it. inte ett enda vettigt svar har jag fått, och därmed lägger jag ner diskussionen.

Att det är roligae att rida och att det sitter i psyket det köper jag inte.

Inte konstigt att samhället ser ut som det gör, jag har TRE egna hästar och jobbar heltid, samt även helger.

Är jag sjuk så innebär det att någon annan får sköta mina hästar.

Varför vill du har reda på vad jag arbetar med?
Inget som egentligen angår dig alls, vad arbetar du med själv?

Bl a är jag utbildad kiropraktor på häst.

Är jag sjuk så får min familj ta hand om hästarna.

Att det är roligae att rida och att det sitter i psyket det köper jag inte.

Inte konstigt att samhället ser ut som det gör, jag har TRE egna hästar och jobbar heltid, samt även helger.

Jaså är det graden av arbete vi ska diskutera? I så fall när jag arbetade som värst så kom jag nog upp i 80-90 timmar i veckan, på det hade jag sen 2 barn hemma samt hästar i stallet. Jo, jag fick använda mig av alla veckans dagar för att få denna ekvation att gå ihop, dessutom dag som natt. Jag blev gravid och arbetade fram till den sista juni samma år som första barnet föddes, hon kom den 3 juli och jag började arbeta igen den 21 juli samma år. Det andra barnet hade jag lite mer otur, dom sjukskrev mig nämligen ve å fasa så dessvärre belastade jag samhället för det. Att vara gravid är ju ingen sjukdom, så jag var väldigt upprörd, men samtidigt hotades jag med en sängplats på sjukan och det hade ju blivit mer kostsamt så det var bäst att avstå från arbetet då.:devil:

När det sen small och jag hamnade på operationsbordet, så drabbades jag av dessa fördomar så jag vet vad det vill säga.

Försöker du få mig att tycka synd om dig, eller är det beröm du vill ha?

Jag tycker det är befängt, skaffa ett jobb.

Du behöver inte tycka något alls i mitt fall, för det övriga kan det vara bra om man sätter sig in i vad saken gäller och inte bara går på hörsägen. Att höra är en sak, att veta är en annan och dessa skiljer sig enormt.

Att vi människor också är väldigt olika råder inga tvivel om, samtidigt när jag opererade min nacke fanns där en kvinna som gjorde en liknande operation. Jag bad om att få bli utskriven 2 dagar efteråt, egentlige ville man inte det men jag stod på mig. Denna kvinna låg kvar 14 dagar efter sin operation, och flyttades sen till ett rehabilteringshem. Om man ska tolka dina inlägg rätt, så skulle hon bedömas som simulant och fuskare.

Okej, nu tog det skruv ser jag!

Så du arbetade 80-90 h i veckan och hade barn, och hästar?
Ska jag bli imponerad?
Jag tycker snarare det är idiotiskt, men det är bara min åsikt.

Jag arbetar som mäklare, om du tvunget måste veta.

Du behöver inte tycka något alls i mitt fall, för det övriga kan det vara bra om man sätter sig in i vad saken gäller och inte bara går på hörsägen. Att höra är en sak, att veta är en annan och dessa skiljer sig enormt.

Att vi människor också är väldigt olika råder inga tvivel om, samtidigt när jag opererade min nacke fanns där en kvinna som gjorde en liknande operation. Jag bad om att få bli utskriven 2 dagar efteråt, egentlige ville man inte det men jag stod på mig. Denna kvinna låg kvar 14 dagar efter sin operation, och flyttades sen till ett rehabilteringshem. Om man ska tolka dina inlägg rätt, så skulle hon bedömas som simulant och fuskare.

Det där var otroligt omoget sagt. Jag har ALDRIG påstått att jag ger mig på någon som är sjuk, fortfarande, jag vet inte exakt hur många inlägg jag fått skriva det i, men du som har koll får gärna kolla efter?

Jag hade f.ö inte velat ha en mamma som jobbade 80-90 h per vecka.

Javisst är det idiotiskt, har väl jag också fattat och varför tror du att jag har de problem jag har idag?

Jag, jag tycker väl att eftersom jag avkrävs på min CV så bör det väl vara lämpligt att prestera motsatsen, eller hur.

Frågan är vad du ens gör i denna diskussionen, vad jag uppfattar det som så är du inte sjukskriven för fibromyalgi, och det var detta tråden handlade om.

Självfallet får alla vara med och diskutera, men tråden är FORTFARANDE slut.

Som sagt, du får gärna ta över.

Mvh

Javisst är det idiotiskt, har väl jag också fattat och varför tror du att jag har de problem jag har idag?

Jag, jag tycker väl att eftersom jag avkrävs på min CV så bör det väl vara lämpligt att prestera motsatsen, eller hur.

Ett cv kan aldrig överväga vikten av en moders närvaro, anser jag.

Jag hade f.ö inte velat ha en mamma som jobbade 80-90 h per vecka.

Men det fina med detta var, att mina barn inte behövde vara på dagis en enda sekund i sitt liv. De fick vara med sina föräldrar.

Även här uttalar du dig om något du inte har en blekaste aning om.
Gå bara tillbaka i dina egna inlägg och läs vad du skrivit, så ser du själv att du dömer innan du ens vet vad det handlar om. Du utgår ifrån vad du tror, detta kallar jag för att sparka på folk som ligger ner. Varför? Du har varken förmågan, kunskapen eller intresse för att ta reda på hur det verkligen förhåller sig.

Jag har FM, jämte en hel del annat. Därför diskuterar jag i denna tråd. Läs mina första inlägg så kanske du förstår bättre, jag luskade redan där på vad du egentligen var ute efter. De kröp ju så småningom fram.

Ja, du måste ju känt dig träffad på något sätt, eftersom du la ner vikt vid att finna ut vad jag kom fram till, eller hur?'

Det blir ju svårt att känna sig träffad som du förstår, det är mycket enklare att kunna konstatera. Flera människor har förklarat för dig att det finns fuskare ja, att dessa skulle finnas bland de som rider och påstår sig ha FM, nej så är det inte alltid.

Ridning kan vara en del av denna människas liv för att kunna öka sin egen livskvalitet trots att man är sjukskriven, om det sen genererar till att samma person kan återgå i arbete så är ju det bra men ingen garanti. En sjukskriven person tycks i dina ögon ha en status, fall gärna ner och dö så slipper ni bekosta samhället en massa pengar.
Men så är det inte, en person som är långtidssjukskriven drar på sig bl a psykiska problem, självmordfrekvensen hos dessa ligger långt över det normala. Vad dessa personer anser om sig själva är att de inte duger något till, de har ingen livskvalitet längre. Ofta tar de detta väldigt hårt, tänk dig själv att faktiskt ha ett arbete men inte kunna utföra det pga sin åkomma. Detta kan jämställas med personer som friställs från sina arbeten, man kan säga att en sjukskrivning faktiskt är jämställd.

Vad vi ser är en person som är sjukskriven, rider sin häst. Jaha, du är inte tillräckligt sjuk eftersom du orkar rida, så marsch i väg och arbeta din fuskare. Här måste man sätta sig in mer i situationen, det är nog inte fullt så enkelt som man kan tro.

Jag frånser inte att det finns de som fuskar och är rent av arbetsskygga, men med tanke på att du själv har så många synpunkter på just en sådan sak så kanske det rent av finns ide från din sida hur man når dessa som är arbetsskygga?

Vet du hur många människor som är sjukskrivna pga förslitning skador? Nu menar jag konstaterade sådana och inte påstådda? Hur många procent av Sveriges alla sjukskrivna är hemma pga det? Märk väl att väldigt många av dessa även lider av FM, men de är inte sjukskrivna pga av just det. Däremot tror jag att kommer saken till diskussion, så näms säkert FM från dessa människor, eftersom den benämningen är lättare att förstå.

En typisk förslitningsskada kan se ut så här, och det är knappast någon som skulle ställa sig och diskutera eftersom ingen begriper ändå vad det betyder trots att det är ganska allvarligt.

Tydliga tendinosförändringar i supraspinatussenan. Klara arthrosförändringar i acromioclavicularleden med uppdrivning av leden, vilket ger förutsättningar för impingement. En viss mängd vätska kan ses subacromialt. En större utgjutning i acromioclavicularleden syns.

Och innan du tror igen, varför jag känner till sånt här så beror det på att jag är med i en förening för just FM. Här får man information löpande, det jag värdesätter är information om forskning ang FM.
Bl a diskuteras just sånt här också, så ämnet är allt annat än främmande.

Varför behöver man böja benet vid ridning? Man har tillräckligt långa stigläder, så slipper man böja benet. Sen kan man sitta upp med hjälp av pall om det krävs.

Du får ursäkta men jag har aldrig sett någon rida med spikrakt knä,därav min undran.

Såvitt jag vet så rider väl Boj islandshäst, har inte sett att de rider med särskilt mycket böjda ben, snarare ganska rak som för oss dressyrryttare. Jag rider med ett rakt ben, där foten endast vilar i stigbygeln. Att rida lätt innebär inte att hela gumpen ska ur sadeln, utan endast sittbenen. Man behöver alltså bara ändra vinkeln på bäcken, ich inte använda ben. Hur gör du när du rider lätt? Använder du klassisk ridskolestil?;)

Så hur "rider" du din dressyrhäst om du inte kan hålla om med skänkeln(något som är omöjligt med rakt ben),vad gäller lättridning så betackar jag mig.Åka häst med spikraka ben-absolut,rida-icke.

Ja. Folk som påstår sig vara sjuka och lever på FK och rider och tävlar, dessa placerar jag på en sk. nollruta. Faktiskt, det är lata människor. Det är såna jag betalar SKATT till, för att de ska kunna hålla sin verksamhet.

Där i har du rätt.

Falla ner och dö? Vad tror du att jag är för mänsika, en häxa eller? Jag har också ett hjärta.

Det enda jag ville diskutera var just dessa människor som påstår sig ha fibro, men ljuger och tävlar och grejjar.

Jag menar HALLÅ. Vakna!
En person som är sjuk, som tar en massa medeciner, som inte är arbetsduglig, KAN inte rida!

Har jag ett brutet ben så kan jag inte jobba (såvida arbetet inte förs framför skrivbord).

Inte fan kan jag rida heller?

Eller menar du att det skulle gå bra att rida för att det är kul?

Fysiskt omöjligt.

Men som sagt, jag förstår vad du menar, och du har säkert rätt i dina antaganden.

Jag menar HALLÅ. Vakna!
En person som är sjuk, som tar en massa medeciner, som inte är arbetsduglig, KAN inte rida!

Varför tror du inte att det går? Det kanske är så att just ridningen är det som tar personen ifrån medicinen.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama