Sv: Fibromyalgi
Det blir ju svårt att känna sig träffad som du förstår, det är mycket enklare att kunna konstatera. Flera människor har förklarat för dig att det finns fuskare ja, att dessa skulle finnas bland de som rider och påstår sig ha FM, nej så är det inte alltid.
Ridning kan vara en del av denna människas liv för att kunna öka sin egen livskvalitet trots att man är sjukskriven, om det sen genererar till att samma person kan återgå i arbete så är ju det bra men ingen garanti. En sjukskriven person tycks i dina ögon ha en status, fall gärna ner och dö så slipper ni bekosta samhället en massa pengar.
Men så är det inte, en person som är långtidssjukskriven drar på sig bl a psykiska problem, självmordfrekvensen hos dessa ligger långt över det normala. Vad dessa personer anser om sig själva är att de inte duger något till, de har ingen livskvalitet längre. Ofta tar de detta väldigt hårt, tänk dig själv att faktiskt ha ett arbete men inte kunna utföra det pga sin åkomma. Detta kan jämställas med personer som friställs från sina arbeten, man kan säga att en sjukskrivning faktiskt är jämställd.
Vad vi ser är en person som är sjukskriven, rider sin häst. Jaha, du är inte tillräckligt sjuk eftersom du orkar rida, så marsch i väg och arbeta din fuskare. Här måste man sätta sig in mer i situationen, det är nog inte fullt så enkelt som man kan tro.
Jag frånser inte att det finns de som fuskar och är rent av arbetsskygga, men med tanke på att du själv har så många synpunkter på just en sådan sak så kanske det rent av finns ide från din sida hur man når dessa som är arbetsskygga?
Vet du hur många människor som är sjukskrivna pga förslitning skador? Nu menar jag konstaterade sådana och inte påstådda? Hur många procent av Sveriges alla sjukskrivna är hemma pga det? Märk väl att väldigt många av dessa även lider av FM, men de är inte sjukskrivna pga av just det. Däremot tror jag att kommer saken till diskussion, så näms säkert FM från dessa människor, eftersom den benämningen är lättare att förstå.
En typisk förslitningsskada kan se ut så här, och det är knappast någon som skulle ställa sig och diskutera eftersom ingen begriper ändå vad det betyder trots att det är ganska allvarligt.
Tydliga tendinosförändringar i supraspinatussenan. Klara arthrosförändringar i acromioclavicularleden med uppdrivning av leden, vilket ger förutsättningar för impingement. En viss mängd vätska kan ses subacromialt. En större utgjutning i acromioclavicularleden syns.
Och innan du tror igen, varför jag känner till sånt här så beror det på att jag är med i en förening för just FM. Här får man information löpande, det jag värdesätter är information om forskning ang FM.
Bl a diskuteras just sånt här också, så ämnet är allt annat än främmande.