Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Du får ursäkta men jag har aldrig sett någon rida med spikrakt knä,därav min undran.

För att spä på din undran ytterligare, så red jag redan dagen efter operationen med läkarens goda minne och gipsat ben.;) I varje fall en gipsskena, och arbeta gjorde jag också fast inte med de vanliga uppgifterna eftersom det inte hade funkat så bra.:rofl:

Du behöver inte tycka något alls i mitt fall, för det övriga kan det vara bra om man sätter sig in i vad saken gäller och inte bara går på hörsägen. Att höra är en sak, att veta är en annan och dessa skiljer sig enormt.

Jag har FM, jämte en hel del annat. Därför diskuterar jag i denna tråd. Läs mina första inlägg så kanske du förstår bättre, jag luskade redan där på vad du egentligen var ute efter. De kröp ju så småningom fram.

men Boj - ärligt. Nu får du väl ge dig. Tråden handlar inte om dig. Dessutom handlar den från början om ett konkret exempel på två människor, som lever i par, och bägge är sjukskrivna på heltid, men som tränar, tävlar, tränar agility med sina hundar, samt reser utomlands och surfar på semester osv. så hörsägen är det ju inte frågan om ö.h.t eller hur?
jag tycker det är synd att du verkar ta en tråd om - förvisso - återigen- ett känsligt ämne, men dock rätt objektiv hittills i andras svar i tråden och en bra diskussion om ett hett ämne tycker jag - så personligt. det förstör hela tråden att du bestämt dig för att det handlar om fördomar mot sjukskrivna över lag.

mvh/mackan - som också varit sjukskriven en period och vet mkt väl vad det innebär att må så dåligt att man inte kan jobba. (Är dock tillbaks på 100% plus häst sen länge)

tillägg: om artikeln som var i tidningen stämmer, att FK nu gått in och reserverat sig till att FM är en diagnos som ska täckas av FK, för att diagnosen är en för frekvent och samtidigt diffus diagnos, så måste det ju finnas en anledning lämpligen eller? men det kanske bara är FK som jävlas förstås : )

Senast ändrad:

J
Jag menar HALLÅ. Vakna!
En person som är sjuk, som tar en massa medeciner, som inte är arbetsduglig, KAN inte rida!

Har jag ett brutet ben så kan jag inte jobba (såvida arbetet inte förs framför skrivbord).

En gammal kompis till mig red hem med bruten arm efter en avfallning ute i skogen en gång. Sedan nar hon släppt hästen i hagen cyklade hon hem flera kilometer. ( Det var före mobiltelefonernas tid....)

En annan jag känner rider OCH rider MYCKET BRA trots svår reumatism ( sitter i rullstol och kan inte gå).

En tredje jag känner rider faktiskt OCKSÅ trots att det är rullstol som gäller eftersom kroppen inte är elit precis.........

Egna hästar har dom också HU då :).

Själv har jag faktiskt lyckats rida med ryggskott.... kunde nästan inte röra mig alls men lyckades komma upp på hästen med hjälp av en pall och sedan en stol.... ( Mina ryggskott brukar nämligen lösa upp sig mycket fortare om jag skrittar uppe på hästryggen än om jag gör annan sjukgympa...)

Svårt att förklara varför .....

Men det är inte alltid som ridning är omöjligt trots ganska svåra sjukdomar och funktionshinder.

Om man kan arbeta eller ej beror ju på vilket sorts jobb man har och vad man har möjlighet att omskola sig till. Alla har ju inte läshuvud nog att utbilda sig för skrivbordsjobb heller...

/KT

Läs igen, så ser du vad jag skrivit om enbart diagnosen FM, så slipper det bli en upprepning menar jag.

Jag menar HALLÅ. Vakna!
En person som är sjuk, som tar en massa medeciner, som inte är arbetsduglig, KAN inte rida!

!!!!!!!

Dom personer som är sjukskrivna för psykiska besvär
(även i samband med FM) och tar mediciner och inte är arbetsdugliga, KAN Inte dom rida menar du??

Är det åkomman eller sjukskrivningen du har hakat upp dig på? kanske är det avundSJUKA!!!

Jag menar HALLÅ. Vakna!

!!!!!!!

Dom personer som är sjukskrivna för psykiska besvär
(även i samband med FM) och tar mediciner och inte är arbetsdugliga, KAN Inte dom rida menar du??

Är det åkomman eller sjukskrivningen du har hakat upp dig på? kanske är det avundSJUKA!!![/QUOTE]

Läs igen, så ser du vad jag skrivit om enbart diagnosen FM, så slipper det bli en upprepning menar jag.

Jag har läst mycket noga. Jag förstår därför inte varför du blandar in en massa annat i tråden och börjar härja om TS attityder och vad hon har för dolda syften med tråden att sparka på sjukskrivna som redan ligger osv. Du är ute och cyklar och skulle behöva tagga ner en hel del.

Själv har jag faktiskt lyckats rida med ryggskott.... kunde nästan inte röra mig alls men lyckades komma upp på hästen med hjälp av en pall och sedan en stol.... ( Mina ryggskott brukar nämligen lösa upp sig mycket fortare om jag skrittar uppe på hästryggen än om jag gör annan sjukgympa...)

Svårt att förklara varför .....

Nej jag kan inte heller förklara varför, men en sak som läkarna förklarade för mig innan min operation i nacken var att pga mitt ridförbud på 6 månader så skulle med stor sannolikhet de 2 diskbråck jag hade i ryggen bli väldigt aktiva. Men att de skulle gå att rehabilitera dem när jag kunde och fick rida igen.

Jag har en bekant med sjukgymnastisk ridning, till henne kommer landstingsremmiterade patienter och rider som rehabilitering för ryggproblem och eftervård.

Regeringen har väl dessutom numera beslutat att ridning ska ingå som friskvård, så någonstans känns det som den här diskussionen är mycket konstig.

Däremot så vidhåller jag ännu, att för arbetsskygga människor finns ingen vård här måste man nog fundera ut något annat.

det har du ju inte alls. den här tråden är vid detta laget en telefon katalog material mässigt över dina personliga redogörelser över DIN sjukdoms historik, dina bekantas, och din situation osv, som inte ens hade särskilt mkt att göra med FM trådens huvudämne. redan på sida 1 i tråden gick du in och bestämde dig för att TS var ute efter att sparka på folk som är sjukskrivna punkt slut. dina kommentarer till henne gränsar till person angrepp vid detta laget om man läser vad du skriver och hur du tilltalar henne. Tagga ner!

I övrigt: att du jobbat 80-90 timmar i veckan - är det samhällets fel menar du, att du nu är där du är? Inte ens när jag jobbade 11 år i USA jobbade vi 90 timmarsvecka, och det är ändå ett samhälle där alla jobbar sjukt mkt övertid. 80 timmar och mer är ju ren och skär idioti, knappast samhällets ansvar att sätta gränserna där, det är det man själv som gör, för inget sånt är lagligt eller kan krävas av en anställd, särskilt inte i sverige.

Var har jag påstått det? Att det är samhället fel?

Tvärtom skulle jag vilja säga, jag har alltid varit en arbetsnarkoman och kommer alltid så förbli. Och vet du vad, jag är stolt över det.

du har inte påstått det, det var en fråga - se frågetecken efter meningen jag skrev. Jag förstår nämligen inte hur jag annars ska tolka dina långa redogörelser för ditt arbetsliv, din sjukdoms bild och din personliga historia, särskilt i denna tråd som inte har det som fokus. så därav frågan när du nu kom in på det personliga. Men vet du , jag släpper detta nu för jag vill inte bidra till att resten av tråden handlar om att utreda din situation, för återigen, jag ser inte att tråden handlar om dig ö.h.t och jag uppskattar inte din ton och ditt skrivsätt gentemot TS so far.

Och jag tolkar det som att erfarenheten som framförs grundar sig i både som sjuk och som frisk, det måste vara unikt att kunna se på en sak från två håll med egen erfarenhet bakom sig.

Ja absolut. det behöver inte inkludera en massa ogrundade fördomar mot en TS däremot som gränsar mot person angrepp, särskilt inte från en moderator.

Vaknade en morgon och kunde inte röra mig, alla rygg musklerna hade gått in i akut spasm. Lyckades ändå ta mig in till jobb, fick ha hjälp att sadla upp min första ritt,för jag kunde inte lyfta på armaarna, på något sätt lyckades jag ta mig upp och rida första turen. Efter det var jag så dålig att jag inte ens kunde ta mig in i min bil. Fick gå till sjukhuset för att få smärtstillande och muskel avslapnande, och kunde sen inte a mig upp från golvet på tre dagar. När jag efter fem dagar började rida igen, med starka smärtsillande, gjorde värken att jag inte hade någon bra balans, och jag kunde inte konrollera hästarna ordentligt. Detta tyckte jag var väldigt läskigt och jag har aldrig varit rädd för att rida för.
Nu känner jag att min kropp är slut på grund av ridningen, är rädd för att jag inte kommer att kunna fortsätta i så många år till, så hur kan alla ni andra rida när ni har så ont ? Vist är det positivt att pyssla med hästarn men att rida tycker jag kräver en hel del av kroppen.

Som man ropar får man svar brukar jag resonera, trådskaparen har ju inte öppnat tråden på ett speciellt trevligt sätt.
Dessvärre kan jag inte se var de sk påhoppen finns, men du brukar ju ha en viss erfarenhet av påhopp så du ser säkert mer än mig.

Jag tackar och bokar för att det finns personer som verkar förstå att det som sagt (hundra gånger innan och jag börjar bli trött på det...) INTE handlar om att "sparka" på den som ligger.

Om nu BOJ har arbetat 80-90 timmar i vekan (vilket jag personligen anser som näst intill omänsligt mycket) och nu är så stolt för det, så handlar ju tråden uppenbarligen inte om dig, utan som jag förde fram det så handlade det om de som INTE arbetar, men som ändå åker ut och tävlar och rider.

Och sen alla dessa "jag bröt armen, jag bröt benet" och så vidare, det handlar väl ändå om kortsiktiga olyckshändelser, eller blev ni långtidssjukskrivna???

Jag kan fortfarande inte hitta ett enda inägg av mig själv där jag vart oklar i vad jag menar?

Eller är det kanske så att det är läsarna som tyder illa?

Avundsjuk, jag hajjade till lite där.

Om jag är avundsjuk, på vad skulle jag vara avundsjuk?

Jag har som sagt tre egna hästar, eget stall och ett eget hus. Jag skulle aldrig i gatan ha råd att hålla detta med en löjlig ersättning från FK.

Och självömkan är inte min stil. Så, nej jag är inte avundsjuk, kanske är anfall bästa försvar?

I vissa fall gäller regeln: "den som sa det han var det" inte sant?;)

Som man ropar får man svar brukar jag resonera, trådskaparen har ju inte öppnat tråden på ett speciellt trevligt sätt.
Dessvärre kan jag inte se var de sk påhoppen finns, men du brukar ju ha en viss erfarenhet av påhopp så du ser säkert mer än mig.

Exakt VAD i mitt öppningstextande var jag "inte så trevlig"?

pja det är rätt lätt att bara scrolla ner och läsa. bland annat har jag citerat ett påstående av vad TS "var ute efter redan från första början" i mitt inlägg nr 143, om du behöver det utpekat. det finns ett antal andra i liknande tongångar.

vart var TS inte så trevlig från början - visa gärna exakt inlägg?

din sista kommentar väljer jag att ignorera, det tolkar jag som ett diskret påhopp om än finstilt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama