Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Ja, alla. Jag har nog aldrig ens träffat på någon som har fibro:idea:myalgi som INTE just sysslar med hästar. Kanske beror på att jag är ganska aktiv inom ridsporten och enbart umgås med hästar och häsmänniskor?

Men det verkar inte som vi kommer någon vart med tråden, känns som man jagar sin egen svans och diskuterar samma skaer om och om igen.

Alla har vi våra egna åsikter och erfarenheter, vi kan inte utgå från att alla ska tycka samma. Jag har talat om vad jag tycker och tänker och jag har hört er säga er åsikt.

men seriöst? är det tungt att mocka?!

mina hästar är inne max 8 timmar perdag och det är ca 5 bajshögar, ibland bara 3, unghästen är rumsren och vet att man inte kissar inne, valacken försöker jag med, men har är lite svårare.

Skulle det vara jobbigt att mocka om man gör på det sättet jag gör?

läste du mitt förra inlägg? kan du svara på frågan? eller väljer du bara vilka frågor du vill svara på?

Ang brutna revben så är det iaf för mig en barnlek jämfört med de smärtor jag har dagligen i min kropp, och då är det inte bara på ett ställe! Med bruta revben gjorde jag allt som man gör i vanliga fall (innan sjukdommen blev så här illa) och fungerade utmärkt! visst hade man ont, framförallt första 2 dagarna, men man fungerade aldeles utmärkt ändå.

Jag kan ta tabletter som gör att min kropp fungerar som den ska, tyvärr blir jag hög, dåsig och skulle aldrig få för mig att sätta mig i en bil och än mindre jobba! Men rida det gör jag, hästarna känner vad som är på G och rättar sig efter det :love: otroliga djur igentligen!!

men seriöst? är det tungt att mocka?!

mina hästar är inne max 8 timmar perdag och det är ca 5 bajshögar, ibland bara 3, unghästen är rumsren och vet att man inte kissar inne, valacken försöker jag med, men har är lite svårare.

Skulle det vara jobbigt att mocka om man gör på det sättet jag gör?

läste du mitt förra inlägg? kan du svara på frågan? eller väljer du bara vilka frågor du vill svara på?

Ang brutna revben så är det iaf för mig en barnlek jämfört med de smärtor jag har dagligen i min kropp, och då är det inte bara på ett ställe! Med bruta revben gjorde jag allt som man gör i vanliga fall (innan sjukdommen blev så här illa) och fungerade utmärkt! visst hade man ont, framförallt första 2 dagarna, men man fungerade aldeles utmärkt ändå.

Jag kan ta tabletter som gör att min kropp fungerar som den ska, tyvärr blir jag hög, dåsig och skulle aldrig få för mig att sätta mig i en bil och än mindre jobba! Men rida det gör jag, hästarna känner vad som är på G och rättar sig efter det :love: otroliga djur igentligen!!

Det märks ju hur insatt du är i vad jag överhuvudtaget pratade om.
Och det är tydligt är du inte är mogen att hålla en konversation på en normal nivå, och dessutom utgår du från att det är mest synd om dig.

OCH JA. Det är "seriöst" tungt att mocka, om man är sjuk. För normala sjuka människor är det tungt att mocka, speciellt om man har flera hästar, och kanske har stökiga hästar.

du skrev ganska exakt, är man sjukskriven ska man inte kunna rida för ka man rida så kan man jobba.

det var det jag reagerade på, för mer fel än så kan man inte ha.
jag utgår inte från att det är mest synd om mig, det var det du som sa, inte jag.

Jag är fullt medveten om att det finns många stackars människor där ute som kämpar allt de har för att överhuvudtaget överleva!
Jag lär inte ha den styrkan överhuvudtaget, men det är jag medveten om.

Man får hästar som man vill ha, jag skulle aldrig klara stökiga hästar (rent mentalt mest faktiskt) jag avskyr ouppfostrade djur, men till saken, klarar du inte en stökig häst så ser du till att hästen inte är stökig, man accepterar inte sånt beteende då.

Nej det är inte tungt att mocka, inte några få boxar, man kan ta det i den takten man själv vill, man måste inte ta allt på en gång.

Senast ändrad:

du skrev ganska exakt, är man sjukskriven ska man inte kunna rida för ka man rida så kan man jobba.

det var det jag reagerade på, för mer fel än så kan man inte ha.
jag utgår inte från att det är mest synd om mig, det var det du som sa, inte jag.

Jag är fullt medveten om att det finns många stackars människor där ute som kämpar allt de har för att överhuvudtaget överleva!
Jag lär inte ha den styrkan överhuvudtaget, men det är jag medveten om.

Man får hästar som man vill ha, jag skulle aldrig klara stökiga hästar (rent mentalt mest faktiskt) jag avskyr ouppfostrade djur, men till saken, klarar du inte en stökig häst så ser du till att hästen inte är stökig, man accepterar inte sånt beteende då.

Nej det är inte tungt att mocka, inte några få boxar, man kan ta det i den takten man själv vill, man måste inte ta allt på en gång.[/QUOTE]

Det kanske är vad du tycker, men många anser att det är mycket tungt att mocka. Och det är inte alla som kan få sina hästar "ostökiga" och hur en häst kissar och bajsar har knappast med uppfostran att göra, det är väldigt individuellt från djur till djur.

Njae.... unghästen var inte rumsren när hon kom hit, det har jag lärt henne, och det är ganska enkelt faktiskt, om man nu orkar lägga ner energi på det, och så kan man ju inte ha dem inne så mkt som de flesta stora stall har, då är det ju synd om hästen!

annars är det bara att göra likadant som med hundar.

valacken bajsar oxå på hög :banana: nu efter tipset om att lämna några bajsar i ett hörn så bajsar han bara där, däremot så kissar ju han :mad: Men det ska jag råda bot på i vinter :devil:

sen finns det ju dem som har hästarna installade med fullservice, och ite mockar alls.

Men du skrev faktisk rida, inte att ha häst, så då antar jag att det var rida du menade? och mocka har ju inte med saken att göra då, ellerhur?

Jag vill gärna att du motiverar det för att jag ska förstå...

Njae.... unghästen var inte rumsren när hon kom hit, det har jag lärt henne, och det är ganska enkelt faktiskt, om man nu orkar lägga ner energi på det, och så kan man ju inte ha dem inne så mkt som de flesta stora stall har, då är det ju synd om hästen!

annars är det bara att göra likadant som med hundar.

valacken bajsar oxå på hög :banana: nu efter tipset om att lämna några bajsar i ett hörn så bajsar han bara där, däremot så kissar ju han :mad: Men det ska jag råda bot på i vinter :devil:

sen finns det ju dem som har hästarna installade med fullservice, och ite mockar alls.

Men du skrev faktisk rida, inte att ha häst, så då antar jag att det var rida du menade? och mocka har ju inte med saken att göra då, ellerhur?

Jag vill gärna att du motiverar det för att jag ska förstå...

Att överhuvudtaget hålla på med hästar, all hantering och RIDNING samt alla andra hästsysslor är en ansträngning för kroppen. Liaså att t.ex åka skidor, surfa, osv.

Därför tycker jag att det är konstigt att folk är sjukskrivna för att de inte klarar av ett arbete, men klarar galant av att syssla med hästar hela dagarna.

Hur många gånger ska jag behöva motivera?

Har inte detta framgått ett antal gånger?

du har inte förklarat varför du tycker som du gör, varför tycker du att det är en sån anstänging att rida?

för jag tycker verkligen inte det!

Vet en tjej som rider hos min tränare, hon är e... ja... det är nåt konstigt iaf... hon är 35 typ och är som en 5 åring i huvudet, har inget arbete utan bor på hem, har div fysiska saker som jag inte kommer ihåg...

men du... hon kan rida :idea:

så jag förstår fortfarande inte... du tycker att jag ska söka arbete igen alltså? jag ska ligga varje natt och gråta? jag ska gå med flåttigt hår för att jag inte kan schamponera själv... osv osv, jag kan ärligt säga att om nån beordrade mig att jobba så skulle jag nog börjar fundera på om inte döden vore en mkt enkel utväg!

dels för att ska jag söka jobb i det skick jag är nu så kan arbetsförmedlingen skicka hem ansökningar som man måste söka, de tar ingen som helst hänsyn till sjukdommar eller nåt liknande, vägrar man söka så blir man av med pengarna...

Med tanke på din attityd kan jag bara hoppas att du aldrig blir politiker eller läkare.

Alla har vi våra egna åsikter och erfarenheter, vi kan inte utgå från att alla ska tycka samma. Jag har talat om vad jag tycker och tänker och jag har hört er säga er åsikt.

Ja precis, de flesta här tycker inte det är så konstigt att man med en smärtsjukdom kan fungera mer eller mindre bra under olika dagar/perioder ...... medan du tycker att har man hästar och rider så är man en fuskare. :grin:

Som sagt, vi har olika åsikter och vi kommer inte längre :)

ja. orkar man med hästar, föl o stallbygge ska man nog söka jobb. Om du tycker att Af är orättvisa kan du ju bli sjukskriven på heltid istället för att gå på soc. Så enkelt är det.

Hästar är ansträngande oavsett om de går på lösdrift eller står i stall. Tunga lyft, mocka, rida osv är tungt för kroppen.

Jag är sjukskriven på heltid.

jag kan bara hoppas att du får en kronisk smärtsjukdom nån gång, och se hur länge du överlever när du inte får ha några intressen, bara sitta inne där du bor och göra inget, för är man sjukskriven så är det de enda man kan göra... gud vad enkelt för dig då... jag skulle ta livet av mig ganska fort, men uppenbarligen handlar det om åsikter, i mitt stall är det inte tungt iaf, jag gör inga tunga saker själv, och dessutom frågade jag ang RIDNINGEN, inget annat runt om kring.

stallbygge? jag bygger banne mig inget stall, det gör däremot pappa och pojkvännen. Fölet har mamma betalat = det är hennes föl.

var hos läkaren senast i torsdags, hans bedömmning utan tvekan var sjukskrivning 3 mån till, jag tyckte vi kunde ta en månad i taget, men det tyckte inte han och hans åsikt är nog mer proffesionell än din

Senast ändrad:

Jag är mäklare. Ingen läkare eller doktor, inget jag heller önskar bli. Tack för att du tog dig tid att skriva det.

Men jag håller fast vid min åsikt och ni i eran. åsikter är bra, de ska man vara rädd om.

jag kan bara hoppas att du får en kronisk smärtsjukdom nån gång, och se hur länge du överlever när du inte får ha några intressen, bara sitta inne där du bor och göra inget, för är man sjukskriven så är det de enda man kan göra... gud vad enkelt för dig då... jag skulle ta livet av mig ganska fort, men uppenbarligen handlar det om åsikter, i mitt stall är det inte tungt iaf, jag gör inga tunga saker själv, och dessutom frågade jag ang RIDNINGEN, inget annat runt om kring.
stallbygge? jag bygger banne mig inget stall, det gör däremot pappa och pojkvännen. Fölet har mamma betalat = det är hennes föl.

var hos läkaren senast i torsdags, hans bedömmning utan tvekan var sjukskrivning 3 mån till, jag tyckte vi kunde ta en månad i taget, men det tyckte inte han och hans åsikt är nog mer proffesionell än din

Men ser du inte HUR du låter? Det är tungt om man är sjuk, kanske är du inte så sjuk som du vill få det att låta? Hur gammal är du egentligen, dax att växa uppp snart och inse att man kanske borde ta tag i sitt liv, t alite ansvar och sluta leva i en fantasivärld där andra betalar och mamn själv roar sig??

Klart du kan jobba! Du kan ju uppenbarligen syssla med TUNGA häst-sysslor.

Det är bara din inställning, du VILL inte jobba, inte sant?

Antagligen. Han har säkert lyssnat på diverse snyfthistoreier förut.

Men ser du inte HUR du låter? Det är tungt om man är sjuk, kanske är du inte så sjuk som du vill få det att låta? Hur gammal är du egentligen, dax att växa uppp snart och inse att man kanske borde ta tag i sitt liv, t alite ansvar och sluta leva i en fantasivärld där andra betalar och mamn själv roar sig??

Jag tycker du borde ge dig nu.

/KT

Antagligen. Han har säkert lyssnat på diverse snyfthistoreier förut.

Läkaren gör en bedömning baserat på en mycket lång utbildning. Samt troligen lång erfarenhet av att arbeta med människor.

Vad gör DIG mer kompetent att bedöma fall när du inte ens har träffat människan ifråga?

Du är mäklare.

Kanske du skulle hålla dig till att bedöma fastigheter?

/KT

Läkaren gör en bedömning baserat på en mycket lång utbildning. Samt troligen lång erfarenhet av att arbeta med människor.

Vad gör DIG mer kompetent att bedöma fall när du inte ens har träffat människan ifråga?

Du är mäklare.

Kanske du skulle hålla dig till att bedöma fastigheter?

/KT

:bow::bow:

håller med. lägg ner nu!! :mad:

Du pratar goja, typiskt skitsnack från en som aldrig haft ont.

Det är inte tungt att sköta två hästar, om man dessutom får hjälp ibland,tycker du som är frisk att det är tungt beror det nog snarare på att du inte är så stark.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix