Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Tunga lyft, mocka, rida osv är tungt för kroppen.

Ridning är mumma för en sjuk ond kropp, finns ingen bättre sjukgymnastik, vilket även läkare börjar förstå.

Menar du och dina likar att bara för man är sjukskriven för ond kropp så ska man inte få välja hur man vill röra sig, det är väl ingen av er som ens ifrågasätter om man åker in på en varm bassängträning och gör lite rörelser?:mad:

Idiotiskt resonemang av er.

Du pratar goja, typiskt skitsnack från en som aldrig haft ont.

Det är inte tungt att sköta två hästar, om man dessutom får hjälp ibland,tycker du som är frisk att det är tungt beror det nog snarare på att du inte är så stark.

precis!

marylou:
min läkare har sagt till mig att jag ska rida så länge jag bara kan, för när jag slutar kommer jag må mkt sämre, och han vet nog vad han pratar om, iaf mer än vad en mäklare gör.

Jag vill jätte gärna jobba, jag skulle gråta floder av lycka om jag fick en tillsvidare anställning! dock är det svårt att få när man har varit sjukskriven länge... men när/om vi hittar en medicin som fungerar så ska jag söka jobb igen :love:

i dagsläget går det tyvärr inte.

precis!

marylou:
min läkare har sagt till mig att jag ska rida så länge jag bara kan, för när jag slutar kommer jag må mkt sämre, och han vet nog vad han pratar om, iaf mer än vad en mäklare gör.

Jag vill jätte gärna jobba, jag skulle gråta floder av lycka om jag fick en tillsvidare anställning! dock är det svårt att få när man har varit sjukskriven länge... men när/om vi hittar en medicin som fungerar så ska jag söka jobb igen :love:

i dagsläget går det tyvärr inte.

Hade jag varit som du så hade jag slutat försöka försvara mig så som det känns att du får göra nu. :)

Det ser ut som om vad du än säger nu så kvittar det för Marylou (+ någon till som tycker det är roligt att hänga på) har gett sig f*n på att göra dig till syndabock för de som fuskar.

Jag har själv erfarenhet av hur svårt det är att få ett jobb när man varit sjukskriven ett tag. Arbetsgivarna är mycket försiktiga eftersom de inte vill riskera att bli "fast" med någon som ev. inte håller för jobbet.

Så snälla vännen, lägg ner den s k "diskussionen" med ts nu för din egen skull. Ts vill bara hålla igång tjabblet för sitt eget höga nöjes skull. :)

blev bara så upprörd när nån beskyller mig för att inte vilja jobba :devil:

säkert as kul att ha en inkomst på ca 6000/månad resten av livet liksom...

Ska försöka lägga ner, men det känns ju sådär när nån verkligen talar om för mig att jag är inte alls sjuk, problemet är bara att jag inte vill jobba... ehm... liksom...

Jag har inte plöjt hela tråden men måste säga att jag verkligen beklagar de som har denna kroniska smärtsjukdom, det måste vara fruktansvärt jobbigt. :cry:

När det gäller hästeriet så måste jag säga att jag välkomnar alla de slags intressen som gör att man kanske kan hitta en väg tillbaka till något slags jobb (ex.vis att ridningen fungerar som en slags sjukgymnastik som gör att kroppen håller ihop bättre).

Det jag vänder mig emot är att vissa verkar låta djurintresset skena iväg i en sådan grad att det istället för att vara uppbyggligt så tär det och ger en mindre chans att bli arbetsför.

För ett tag sedan läste jag om en ensamstående mamma med smärtsjukdom som hade 2-3 hästar, 2 stora hundar som krävde mycket motion och två barn. Hon var förtvivlad när det började ställas jobbkrav eftersom hon inte kände att hon kunde fixa sina åtaganden + jobb och dessutom smärtsjukdom. Vilket jag har full förståelse för, jag som är frisk som en nötkärna skulle aldrig orka med de åtagandena när jag arbetar!

Jag tycker däremot inte att det finns någon rättvisa i att skattebetalarna ska finansiera hennes intressen, även om hon säger sig må bra psykiskt av att ha alla djur så inkräktar det antagligen på hennes chanser att bli arbetsför. Hon skulle behöva göra en revidering för att se hur hennes kropp mådde med mindre antal djur och/eller mindre antal krävande djur.

Allt är en balansgång och där är det bara att hoppas att att man trots sin sjukdom kan göra sunda val som främjar ens arbetsförhet såväl som ens kropp och själ.

Enligt min erfarenhet av svår fibro (har en bekant med detta) så mår man många gånger så dåligt att man behöver skala ens liv på "måsten" och då kan det innebära att man under en period behöver vara djurlös för att kunna ta hand om sig själv på rätt sätt.
Men det är antagligen ytterst svårt att göra det valet.

Jag har inte plöjt hela tråden men måste säga att jag verkligen beklagar de som har denna kroniska smärtsjukdom, det måste vara fruktansvärt jobbigt. :cry:

När det gäller hästeriet så måste jag säga att jag välkomnar alla de slags intressen som gör att man kanske kan hitta en väg tillbaka till något slags jobb (ex.vis att ridningen fungerar som en slags sjukgymnastik som gör att kroppen håller ihop bättre).

Det jag vänder mig emot är att vissa verkar låta djurintresset skena iväg i en sådan grad att det istället för att vara uppbyggligt så tär det och ger en mindre chans att bli arbetsför.

För ett tag sedan läste jag om en ensamstående mamma med smärtsjukdom som hade 2-3 hästar, 2 stora hundar som krävde mycket motion och två barn. Hon var förtvivlad när det började ställas jobbkrav eftersom hon inte kände att hon kunde fixa sina åtaganden + jobb och dessutom smärtsjukdom. Vilket jag har full förståelse för, jag som är frisk som en nötkärna skulle aldrig orka med de åtagandena när jag arbetar!

Jag tycker däremot inte att det finns någon rättvisa i att skattebetalarna ska finansiera hennes intressen, även om hon säger sig må bra psykiskt av att ha alla djur så inkräktar det antagligen på hennes chanser att bli arbetsför. Hon skulle behöva göra en revidering för att se hur hennes kropp mådde med mindre antal djur och/eller mindre antal krävande djur.

Allt är en balansgång och där är det bara att hoppas att att man trots sin sjukdom kan göra sunda val som främjar ens arbetsförhet såväl som ens kropp och själ.

Enligt min erfarenhet av svår fibro (har en bekant med detta) så mår man många gånger så dåligt att man behöver skala ens liv på "måsten" och då kan det innebära att man under en period behöver vara djurlös för att kunna ta hand om sig själv på rätt sätt.

Bra inlägg, håller med !

Absolut att du har rätt i att det finns dem som gör fel. Det är nog ingen här i tråden som förnekar att det finns fuskare. Fuskare finns det inom många sorters sjukdomar och inte bara bland dem som har hästar. :)

Ts tog ju själv upp ett exempel på bekanta som har många hästar, tävlar mycket och tränar samtidigt som de är sjukskrivna och det kan man kanske ifrågasätta.

Men det rättfärdigar inte att t ex Ts sitter där anonymt och rätt ut påstår att kimmis87 inte vill jobba. Ts känner inte kimmis87 och det är rent ut sagt oförskämt att bara komma med något sådant. Det får vara någon måtta på påhoppen tycker jag.

Absolut att du har rätt i att det finns dem som gör fel. Det är nog ingen här i tråden som förnekar att det finns fuskare. Fuskare finns det inom många sorters sjukdomar och inte bara bland dem som har hästar. :)

Ts tog ju själv upp ett exempel på bekanta som har många hästar, tävlar mycket och tränar samtidigt som de är sjukskrivna och det kan man kanske ifrågasätta.

Men det rättfärdigar inte att t ex Ts sitter där anonymt och rätt ut påstår att kimmis87 inte vill jobba. Ts känner inte kimmis87 och det är rent ut sagt oförskämt att bara komma med något sådant. Det får vara någon måtta på påhoppen tycker jag.

Personliga påhopp är inte bra men om du kollar på kimmis87 sida så under sysselsättningar så står det " finns det tid för annat än hästar".

Personliga påhopp är inte bra men om du kollar på kimmis87 sida så under sysselsättningar så står det " finns det tid för annat än hästar".

Det har väl inte med saken/diskussionen att göra.

Det står ju faktiskt inte"

"Arbete suger" eller "Mitt mål med livet är att fuska mig till pengar".

Och även om det stod så behöver det ju inte vara allvarligt menat precis.

/KT

:D Men snälla du, det står under rubriken "hobbyer"! Under samma rubrik står det i min profil: "Har nog inga förrutom att pyssla med pållen och att sitta här på Buke - men det räcker minsann till!"

Så det skulle vara beviset för att kimmis87 inte vill jobba!? :D

Ursäkta mig men nu måste jag små-le lite :)

AAAASSSSGGGG!!!

hur länge sen är det jag skrev där sist då? 2 år sen?

haha grunnar du ditt påstående på det? ja jag säger då det :rofl:

jobbar man så har man väl inte tid med så mkt mer? eller? framförallt inte på vintern...

Mitt inlägg var inte menat att på något sätt stödja den ena eller andra sidan. Bara en definition över hur jag ser på saken.
Vet man med sig att man har ett rent samvete tycker jag att man ska ignorera de som tror/tycker annorlunda, speciellt då det gäller ett internetforum där man inte ens känner varandra eller varandras situation!

Däremot borde nog alla, såväl friska som sjuka, tänka igenom sin egen "djursituation" och utvärdera om den tär eller när. Om den tär så måste man förr eller senare göra förändringar.

Däremot borde nog alla, såväl friska som sjuka, tänka igenom sin egen "djursituation" och utvärdera om den tär eller när. Om den tär så måste man förr eller senare göra förändringar.

Där har du rätt.

Vill bara belysa att det finns vissa sjukdomar som kräver mkt träning i olika former för att kroppen ska må hyfsat.
Tänker ex på Bechtrews.

Det finns faktiskt de som måste välja bort arbete, på inrådan av läkare, för att de inte orkar mer än att träna och det är enda sättet för dem att på sikt inte bli krympling i ngn form.

Precis.
Jag som är frisk- hinner o orkar egentligen inte med att ha och engagera mig tillräckligt i 2 hästar.

det krävs att man inte bara "HAR" dem- för att DE ska må bra.

Där har du rätt.

Vill bara belysa att det finns vissa sjukdomar som kräver mkt träning i olika former för att kroppen ska må hyfsat.
Tänker ex på Bechtrews.

Det finns faktiskt de som måste välja bort arbete, på inrådan av läkare, för att de inte orkar mer än att träna och det är enda sättet för dem att på sikt inte bli krympling i ngn form.

Vilket är precis den varianten jag har :D

har provat massor med övningar men det finns inget som slår ridningen när det gäller att mjuka upp ryggen!

Tänker ex på Bechtrews.

Och det, är en fruktansvärt obehaglig åkomma men även här utesluter det inte arbete även om det med stor sannolikhet kommer att leda dit så småningom.

Och det, är en fruktansvärt obehaglig åkomma men även här utesluter det inte arbete även om det med stor sannolikhet kommer att leda dit så småningom.

skräm mig inte sådär :eek:

menar du att det är väääldigt få som kan arbeta tills de är 65?
jag vet inte så mkt om sjukdommen igentligen, min pappa har den men han är mytoman och ljuger om allt han kan så jag kan ju inte lyssna på honom direkt.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix