Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Vilken människa startar en tråd på ett agressivt sätt?
Man måste väl få lov att diskutera?

Jag kan inte se att jag har vart otrevlig mot någon?

Ah nu blev det fel, det var inte mackan jag svarade på. Det var inläggen innan.

Sorry. Mackan verkar förstå! :love:

J
Och sen alla dessa "jag bröt armen, jag bröt benet" och så vidare, det handlar väl ändå om kortsiktiga olyckshändelser, eller blev ni långtidssjukskrivna???

Kortsiktigt eller inte kortsiktigt så handlar det om att rida med en stark smärta i kroppen.

/KT

Kortsiktigt eller inte kortsiktigt så handlar det om att rida med en stark smärta i kroppen.

/KT

Men herregud, nu driver du väl ändå med mig?

Jag kan köpa att man kanske måste rida hem hästen efter en olycka, eller svår smärta som t.ex ett olycksfall.

Men inte sjutton åker du till stallet med bruten arm och rider?

Är inte det en jäkla skillnad???:eek:

Men du har själv skrivit i ett av dina tidigare inlägg, att man inte kan rida om man har starka smärtor i kroppen. Det var lite åt det hållet jag menade, som man ropar får man svar.
Jag har två inackorderingar vars ägare har skador i kroppen inklusive fibromyalgi, de rider så ofta de kan. Sommartid kan de rida långt mycket mer, medan det är sämre ställt under hösten och vintern.
Jag har hittat dem gråtande mer än en gång, trots att jag erbjudit mig att hjälpa till så har jag inte alltid fått det utan de vill och ska klara det själva.

Ett stilla inlägg i debatten...

En utav de största anledningarna till att patienter med fibromyalgi blir långtidssjuksrivna är dåligt socialt stöd, brist på fritidsintressen (osv you got the point..?)

En person med hästintresse/egen häst har förmodligen större chans att kunna återgå till arbete än en som inte har några intressen. Att rida är bra sjukgymnastik för de flesta, att aktivera sig och göra saker som är roliga och aktiva är faktiskt det bästa man kan göra just som fibropatient.

Att bli socialt isolerad som smärtpatient är faktiskt livsfarligt. (jo, livsfarligt är rätt ord.)

Sen är det ju inte så enkelt som att man bara får blir "sjukskriven", du går igenom många noggranna undersökningar, ofta hos många olika proffessioner. Målet är att återgå i arbete för de allra flesta, men, det kräver rehabilitering, arbetsanpassning, ev. mediciner, copingstrategier för att deala med smärtan osv. Det är inget som byggs på en dag.

Och fö åkte jag skidor i 1 månad i vintras med sönderslitet korsband och trasig menisk. Det gjorde ont, men det var för bra åkning för att missas..

/Shudde, snart klar sjg.

Men herregud, nu driver du väl ändå med mig?

Jag kan köpa att man kanske måste rida hem hästen efter en olycka, eller svår smärta som t.ex ett olycksfall.

Men inte sjutton åker du till stallet med bruten arm och rider?

Är inte det en jäkla skillnad???:eek:

Nä inte egentligen. Jag har en del bekanta som tränar galopphästar och dom rider trots att dom slagit sig i princip sönder och samman av olika anledningar. Tex en annan kompis som red löpträningar mkt kort tid efter att hon kört av vägen med sin MC.

Det var bara det att det inte fanns någon annan ryttare tillgänglig och hästen var i full träning och kunde inte vila de dagar hon egentligen behövde för att vila.

/KT

Och, för övrigt är tråden nedlagt för länge sedan.
Men du verkar väldigt insatt i detta med att rida trots sjukdom och allt vad fusk handlar om, så vänligen ta du över! ;)

Den enda som kan lägga ner/stänga tråden är moderatorerna. ;)

Vill vi andra fortsätta diskutera ämnet så är det fritt fram även om du (ett antal gånger) sagt att det är nedlagt. Fast du återkommer ju om och om igen ;) .....

Sen tycker jag du nu börjar bli lite väl oförskämd - insinuerar du att Boj fuskar? Eller vad menar du?
Du verkar anse att om man har värk så har man det lika mycket hela tiden och kan inte göra någonting!? Att man bör vara sängliggandes kanske?

Jag tycker att kan an rida- så kan man jobba. That´s it. Och om man nu inte vill jobba så ska man heller inte ha betalt. Vilket dessa männiksor får. Enkelt va?

Annars kan ju all påstå sig ha fibromyalgi och slippa jobba men hänga i stallet hela dagarna?

Vill vi andra fortsätta diskutera ämnet så är det fritt fram även om du (ett antal gånger) sagt att det är nedlagt. Fast du återkommer ju om och om igen ;) .....

Sen tycker jag du nu börjar bli lite väl oförskämd - insinuerar du att Boj fuskar? Eller vad menar du?
Du verkar anse att om man har värk så har man det lika mycket hela tiden och kan inte göra någonting!? Att man bör vara sängliggandes kanske?

Läs tråden nästa gång så slipper du fråga frågor som framgått för länge sedan.

Och... jag sa aldrig att tråden skulle läggas ner. Missade du det också? jag skrev bara att jag själv la ner. Men så måste jag ju kika in och kolla om jag fått knivar i ryggen, vilket jag hade. Och då får jag ju förklara mig, inte sant?

Jag tycker att kan an rida- så kan man jobba. That´s it. Och om man nu inte vill jobba så ska man heller inte ha betalt. Vilket dessa männiksor får. Enkelt va?

Annars kan ju all påstå sig ha fibromyalgi och slippa jobba men hänga i stallet hela dagarna?

skojar du eller?

jag är sjukskriven för att jag inte klarar av att jobba, men visst klarar jag att rida (tror jag, hästen är halt så han ska bara skrittas) Ridning är uppbyggande och väldigt sällan slitande (så länge man håller sig till 1-3 hästar iaf)

Jag tex kan inte hänga upp all tvätt på en gång, måste dela upp det på 3 ggr offtast, ibland ligger jag och gråter när jag ska sova för att jag har så ont att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag kan inte lyfta tunga saker från golvet/knähöjd en bra dag, en dålig dag kommer jag inte ner till golvet/knäna ens. Ska jag damsuga så måste jag dela upp huset i 3 sektioner och ta en i taget. Jag kan inte sitta still speciellt länge för då får jag riktigt ont, stå upp kan jag bara göra ca 5-10 min mina bra dagar och dåliga dagar inte alls, gå långsama promenader är döden, 30 min är absolut max mina dåliga dagar vill jag inte gå överhuvudtaget, men jag lyckas ta mig till toaletten iaf.

sen är det ju den där allmänna värken som man bara har utan att reflektera över längre, tex när jag tar benen bakåt i varje steg så gör det ont i höften så att knät viker sig ibland...

Men, jag kan rida, åtminstone mina bra dagar och mina halvbra.

med detta sagt, tycker du att jag inte ska vara sjukskriven? tycker du jag ska uppfattas som frisk?

ska jag ringa min läkare och säga att jag ska börja söka jobb igen?

vad tycker du?

Nu har jag inte FM, men en annan reumatisk sjukdom, men det spelar väl inte så stor roll i denna fråga, smärta som smärta.

Läs tråden nästa gång så slipper du fråga frågor som framgått för länge sedan.

Jag har läst hela tråden och min uppfattning är klar: du är en fördömande människa som inte har en aning om vad du pratar om när det gäller olika smärtsjukdomar. Kom igen när du ev får egen erfarenhet ;)

Och... jag sa aldrig att tråden skulle läggas ner. Missade du det också? jag skrev bara att jag själv la ner. Men så måste jag ju kika in och kolla om jag fått knivar i ryggen, vilket jag hade. Och då får jag ju förklara mig, inte sant?

Oh, ursäkta - jag valde fel ord. Du la ner tråden skulle det ju vara. Missat något har jag definitivt inte gjort - har läst alla dina kommentarer :)

Vad är egentligen FM?
Kan förstås söka själv men..

Är det ngt liknande fettreumatism:confused: Tja det finns den diagnosen- allt möjligt ploppar upp nuförtiden:confused:

Ang. sjukskrivning i åratal för detta- anser jag:cool: att kan man rida o mocka kan man jobba(såvida man inte ligger o mockar)- åtminstone deltid i perioder.
Hoppas att folk har lite moral- för vilka ska försörja oss när vi blir gamla:mad:
Har en arbetskamrat som lider av detta, men hon är aldrig frånvarande pga det:bow:

Jag tror att alla lite äldre kvinnor har lite småkrämpor, men alla stannar inte hemma för det o tur är väl det.

Axel som aldrig är borta från jobbet- då är jag ta mig tusan döende:grin: ja inte kan jag sköta hästarna då heller.

Har en kompis som aldrig har jobbat- hon ser sin hobby med hästarna som jobb- fast den aldrig har inbringat EN enda krona:bump: hon har en massa ej verifierade diagnoser:rofl:

Jag har läst hela tråden och min uppfattning är klar: du är en fördömande människa som inte har en aning om vad du pratar om när det gäller olika smärtsjukdomar. Kom igen när du ev får egen erfarenhet ;)

Fördömande människa?

Ok. Jag har ingen aning om vad smärta är? Vad vet du om det, du har väl heller ingen aning om vad jag har gått igenom under mina 28 år? Jag om någon kan smärta, det kan jag lova. Jag har opererat benet sex gånger, bland annat, pga vatten och förslitningsskador.

Jag har också brutit tre revben under en olycka under en hopptävling.

Jag vet vad smärta är.

Så jag undrar VEM som är fördömande?

Hur som hellst, jag står fast vid min åsikt. Jag anser att är man funktionsduglig såpass att man kan klara av att rida flera hästar om dagen, samt mocka och dessutom fara runt land och rike och tävla sina hästar...

Jag då är man fullt kapabel till att sköta ett jobb. Smärta är smärta oavsett situation, och eftersom jag förstått att fibro INTE sitter i psyket, så handlar det alltså om vad man väljer att göra?

Och tyvärr drabbar detta folk som INTE är kapabla att arbeta, som är sjuka på riktigt.

Inte dessa höns som utnyttjar systemet, som ett flertal ur min förra gemenskapskrets.

Jag tycker det är synd.

Tack o hej.

Fördömande människa?

Ok. Jag har ingen aning om vad smärta är? Vad vet du om det, du har väl heller ingen aning om vad jag har gått igenom under mina 28 år? Jag om någon kan smärta, det kan jag lova. Jag har opererat benet sex gånger, bland annat, pga vatten och förslitningsskador.

Jag har också brutit tre revben under en olycka under en hopptävling.

Jag vet vad smärta är.

Så jag undrar VEM som är fördömande?

Hur som hellst, jag står fast vid min åsikt. Jag anser att är man funktionsduglig såpass att man kan klara av att rida flera hästar om dagen, samt mocka och dessutom fara runt land och rike och tävla sina hästar...

Jag då är man fullt kapabel till att sköta ett jobb. Smärta är smärta oavsett situation, och eftersom jag förstått att fibro INTE sitter i psyket, så handlar det alltså om vad man väljer att göra?

Och tyvärr drabbar detta folk som INTE är kapabla att arbeta, som är sjuka på riktigt.

Inte dessa höns som utnyttjar systemet, som ett flertal ur min förra gemenskapskrets.

Jag tycker det är synd.

Tack o hej.

Nu pratade jag förstås om smärtsjukdomar såsom fibo, reumatism etc där man periodvis kan fungera någorlunda men där man sedan faller tillbaka i ett töcken av smärta.

Det är inte konstigt att folk här reagerar på det du skriver och blir förvillade.

Ena stunden hävdar du att du enbart riktar in dig på vissa individer i din bekanskapskrets som enligt dig utnyttjar systemet medan du i nästa stund kategoriskt menar "att har man ont så har man det hela tiden, punkt!"

Du säger att fusket drabbar dem som verkligen ÄR sjuka och inte är kapabla att arbeta. Absolut, jag håller med!

Men då undrar jag: Anser du att en person (nu pratar jag inte om dina bekanta) som verkligen har fibro bör vara HELT okapabel till att utföra några som helst aktiviteter pga av smärtan? Att smärtan är lika hög hela tiden?

Men då undrar jag: Anser du att en person (nu pratar jag inte om dina bekanta) som verkligen har fibro bör vara HELT okapabel till att utföra några som helst aktiviteter pga av smärtan? Att smärtan är lika hög hela tiden?[/QUOTE]

Nej, givetvis inte. Det hoppas jag inte att du tror! Jag tycker bara det är konstigt att man kan rida och tävla och syssla med tunga arbeten så som mockning och övrig stallgöra när man är sjukskriven.

Självklart menar jag inte dessa som kanske ägen en häst, och som tävlar nån gång ibaland. Jag pratar om dessa som faktiskt är sjukskrivna FÖR att de har ont och inte kan utföra ett arbete pga av smärtan. Och som rider sina fyra hästar och tävlar aktivt och utför allehanda sysslor som gör vilken FRISK människa som hellst utmattad...?

Jag menar, är jag sjukskriven från jobbet...låt oss säga p.ga magsjuka, jag ligger hemma och spyr. Inte hittar du mig flängandes på nån tävlig? Jag menar jag spyr väl lika mycket på en tävling som hemma?

Dåligt exempel kanske, men du förstår min princip??

Nej jag fattar inte riktigt vad du är ute efter. Du skriver i ditt allra första inägg bl a så här: " Kan någon förklara för mig vad fibromyalgi är för något?
Vad jag förstått, så är det en sjukdom som ständigt ger värk och ömma leder etc.

De flesta är sjukskrivna, eftersom de har ont, så att säga.

MEN. Hur kommer det sig att alla rider, tävlar och har egna hästar? Jag menar, det om något borde ju vara påfrestande för kroppen?

Vilka "alla" menar du nu? Är det dina bekanta du pratar om som rider, tävlar och mockar eller är det bara allmänt om de med fibro och som samtidigt har hästar?

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama