Sv: Fibromyalgi
Jag tycker att kan an rida- så kan man jobba. That´s it. Och om man nu inte vill jobba så ska man heller inte ha betalt. Vilket dessa männiksor får. Enkelt va?
Annars kan ju all påstå sig ha fibromyalgi och slippa jobba men hänga i stallet hela dagarna?
skojar du eller?
jag är sjukskriven för att jag inte klarar av att jobba, men visst klarar jag att rida (tror jag, hästen är halt så han ska bara skrittas) Ridning är uppbyggande och väldigt sällan slitande (så länge man håller sig till 1-3 hästar iaf)
Jag tex kan inte hänga upp all tvätt på en gång, måste dela upp det på 3 ggr offtast, ibland ligger jag och gråter när jag ska sova för att jag har så ont att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag kan inte lyfta tunga saker från golvet/knähöjd en bra dag, en dålig dag kommer jag inte ner till golvet/knäna ens. Ska jag damsuga så måste jag dela upp huset i 3 sektioner och ta en i taget. Jag kan inte sitta still speciellt länge för då får jag riktigt ont, stå upp kan jag bara göra ca 5-10 min mina bra dagar och dåliga dagar inte alls, gå långsama promenader är döden, 30 min är absolut max mina dåliga dagar vill jag inte gå överhuvudtaget, men jag lyckas ta mig till toaletten iaf.
sen är det ju den där allmänna värken som man bara har utan att reflektera över längre, tex när jag tar benen bakåt i varje steg så gör det ont i höften så att knät viker sig ibland...
Men, jag kan rida, åtminstone mina bra dagar och mina halvbra.
med detta sagt, tycker du att jag inte ska vara sjukskriven? tycker du jag ska uppfattas som frisk?
ska jag ringa min läkare och säga att jag ska börja söka jobb igen?
vad tycker du?
Nu har jag inte FM, men en annan reumatisk sjukdom, men det spelar väl inte så stor roll i denna fråga, smärta som smärta.