Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Som ett lite tillägg om hur FM fungerar (på din första helt förståeliga fråga :)), så är det vanligt att fibro symptomen varierar mycket under ett års tid, dvs fyra årstider. Som tur är så är man vanligen inte lika dålig året runt. Bättre perioder är vanligen vår, sommar. Sämre :eek: på höst, vinter. Själv har min kropp idagarna med mindre trevliga besked, talat om att: hörödu, du ska inte tro att du ska må "bra" länge till.........
Så därför passar jag på att rida så mycket som går nu, för att i vinter kanske hästen får vila en - två månader.
Detta har jag klart och tydligt talat om för FK o AF, och deras svar är att jag har rätt att må bra jag oxå. När dom ser till arbetsförmågan, så bedömmer dom hur mycket jag kan arbeta när jag är som sämst. Mitt resultat blev 50% - när jag ville gå upp och jobba 75 maj-aug - så gick inte det. Jag kunde inte i deras system ändra min arbetsförmåga efter olika tider på året!!

Jag håller med om att har man 3-4hästar, bedriver verksamhet och tävlar så har man troligen ingen avancerad FM, och borde således kunna sköta ett anpassat arbete av något slag. Men andra som kanske har en häst eller två, och rider en hel del vissa tider på året, kanske som jag inte kan rida alls vissa tider. Stallet har jag givetvis sett till att jag får hjälp med dom dagarna som blir för tuffa - vanligtvis så försöker jag själv så långt det går - för det blir jag som förlorar mest på att inte kämpa. OCH JA, jag jobbar mina timmar 99.5% av tiden - för jag har inte råd att vara hemma!!!!!!!

sorry - insåg inte ironin i ditt inlägg :idea:. Trög skalle är tydligen också ett symtom :rofl::rofl:
ps:läs mitt tidigare inlägg, så ser du att vi har samma åsikt!

Men folk som får sjukpengar från FK, pga att dom inte kan arbeta, kan ändå flänga runt i sadeln hela dagarna? Det går inte riktigt ihop, kan man tävla så kan man utföra någon form av yrke, enligt min åsikt.

För att det alltid finns de som fuskar. :grin:

Men de som verkligen fuskar är med all sannolikhet väldigt få och övervägande delen har säkerligen fibro och "flänger nog inte runt i sadeln hela dagarna" ;)

Dessutom är det så med många sjukdomar att man mår ganska bra periodvis och det är andra folk ser att "oj vad pigg och frisk hon är!".

Men sen kommer de mörka, tunga dagarna med smärtor eller andra symtom men det visar man helst inte för andra utan man drar sig undan och "slickar såren" i ensamhet.

Så jag aktar mig i alla fall för att försöka bedöma hur sjuka andra människor egentligen är när jag inte känner dem eller känner till riktigt hur de har det när inte jag ser. :)

Senast ändrad:

Klart man ska akta sig för att anklaga människor man inte vet något om. Jag har aldrig hoppat på någon. Därimot berättade en tjekompis häromdegan om sin fd kompis.

Denna kompis påstod sig vara jättesjuk, läkaren var helt paff över att hon ens kunde stå på benen... Hon kunde inte lyfta, inte böja sig, inte använda händerna....osv.

Men hon ägde två egna hästar, renoverade sin bostadsrätt, hade flera hundar och dessutom tränade hon både teräng och hoppning.

Jag undrar hur det går ihop?

Någon som har några teorier??

Denna kompis påstod sig vara jättesjuk, läkaren var helt paff över att hon ens kunde stå på benen... Hon kunde inte lyfta, inte böja sig, inte använda händerna....osv.

Någon som har några teorier??

Vad Bellafjella försöker beskriva är just det här, kanske är den här personen jättesjuk trots allt eller så är h*n inte det? Oavsett så är det dessa fördomar även sjuka drabbas av, därför att när man syns så funkar man för dagen ok och uppfattas därmed som frisk därför att man gör saker som omgivning anser inte är lämpliga för mig som sjuk.
Men för f*n, låt mig själv få bestämma vad jag kan eller inte kan.

Jag har också en kompis, eller jag bör skriva jag hade en kompis. Även hon var jättesjuk, hon hade 2 hästar, ingen hund bevars men ett heltidsjobb som hon i perioder var borta ifrån. Även hon blev kallad för simulant av omgivningen, inte trodd av läkare som ansåg att hon var frisk. Nåväl, idag finns hon inte mer, hon lämnade jordelivet ståendes på sitt arbete i en diskussion med sin chef om just varför hon var borta så ofta från jobbet.

Jag skulle önska att det fanns en enkel lösning på detta att hitta de som verkligen är sjuka, och de som drabbats av latmasken.
Kontroller och tester finns, men de är kostsamma och även de som faktiskt har stora problem åker in i maskineriet.

Så fort man inte ligger förankrad i en säng, så anser i regel omgivningen att man är arbetsför. Om det vore så enkelt, så hade ju allt varit frid och fröjd. Många med FM arbetar faktiskt, som jag skrev tidigare i varierande grad och jag känner som sagt ingen som arbetar 100%. Ofta är det personer med en djupare smärtbild som sjukskrivs helt från arbete, fibro räcker inte som orsak utan det krävs i regel mer än så.

Jag skrattar lite när jag läser det här.

Jag kom in på akuten för några år sedan, för egen maskin och i egen bil. Läkaren var paff, jag sökte för mitt knä som jag inte kunde böja eller stödja på. Denna läkare frågade mig flera gånger, men är det verkligen säkert att du inte kan böja det. Mitt svar samma, ja det är sant, nej jag kan inte böja mitt knä.

Han försåg mig med en kopp the och en macka, ordnade med röntgen. Efter röntgen ångrade han sig att jag fått the och macka, om jag inte ätit det så hade det blivit en akutoperation pga menisken som inte satt där den skulle. Den satt under min knäskål istället för på sidan, och därför kunde jag inte böja mitt knä.

Men vet du, jag red både dagen före, samma dag och dagen efter. Operationen gjordes 2 dagar senare, denna läkare var blixtsnabb i tanken, ordinerade ridning i lugnt tempo så snart som möjligt efter operation.

Men Boj,hur kunde du rida utan att böja knät undrar jag stillsamt?

Varför behöver man böja benet vid ridning? Man har tillräckligt långa stigläder, så slipper man böja benet. Sen kan man sitta upp med hjälp av pall om det krävs.

Men Boj,hur kunde du rida utan att böja knät undrar jag stillsamt?

Såvitt jag vet så rider väl Boj islandshäst, har inte sett att de rider med särskilt mycket böjda ben, snarare ganska rak som för oss dressyrryttare. Jag rider med ett rakt ben, där foten endast vilar i stigbygeln. Att rida lätt innebär inte att hela gumpen ska ur sadeln, utan endast sittbenen. Man behöver alltså bara ändra vinkeln på bäcken, ich inte använda ben. Hur gör du när du rider lätt? Använder du klassisk ridskolestil?;)

Men det är ju helt sjukt!

ÄR man så sjuk som alla påstår, så KAN man inte rida.

Fusk, fusk, fusk!

Och om man nu KAN rida, så sluta klaga över värken. Då är det självförvållat, en kropp klara ett vist mått.

Försöker du få mig att tycka synd om dig, eller är det beröm du vill ha?

Jag tycker det är befängt, skaffa ett jobb.

Jag jag är sjuk, men belastar inte samhället så vad du får fusket från i detta fall får du nog förklara.
Det här speglar bara din normala uppfattning om de som är sjukskrivna, och det var dit jag ville komma och nu kom den fram, din uppfattning alltså.;)

Jag jag är sjuk, men belastar inte samhället så vad du får fusket från i detta fall får du nog förklara.
Det här speglar bara din normala uppfattning om de som är sjukskrivna, och det var dit jag ville komma och nu kom den fram, din uppfattning alltså.;)

Så alltså, du belastar inte systemet, du har ett jobba att gå till?

Du, blev det inte lite väl pinsamt nu?:o;)

Jag tycker faktiskt att en ursäkt är på sin plats, vem är det som ska skämmas nu då.:grin:

Och, för övrigt är tråden nedlagt för länge sedan.
Men du verkar väldigt insatt i detta med att rida trots sjukdom och allt vad fusk handlar om, så vänligen ta du över! ;)

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 553
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama