Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Vet du vad som krävs för att få fk att utreda?
Mer än bara ett ord.

Men som sagt, min mening var aldrig att riva upp folks ilska eller anfalla de som är sjuka.

Jag undrade bara vad fibromyalgi var, och jag har fått många olika syner på det.

Tack. :)

det är ett känsligt ämne pga många ff misstror dom som är sjuka.

fk verkar vara ute efter att nagla så många som möjligt så det krävs förmodligen inte mer än ett tips för att få dom att undersöka....
kan ju tänkas att dom varit sjuka men nu blivit bättre och inte upplyst läkaren om det.

Jag skulle rekommendera dig att läsa hela tråden noggrant, innan du hugger.

Marylou: det krävs INTE mycket för att få FK att utreda nuförtiden. De kommer på stört : )

Låter mest som valda sanningar=förutfattade meningar,även om du försöker släta över lite.
Ridning är friskvård för väldigt många, som annars inte skulle fungera alls.Var och en gör så gott den kan,tänk humant och vänligt om folk.
Allt syns inte på ytan//MVH Reumatiker Diabetiker

Sa jag att det riktiade sig till folk som hade ont på riktigt? Nä.

Jag ville mest höra andras åsikter om just fusket, och därför att det FINNS fruktansvärt många människor som inte kan jobba (säger dom) men rida och så kan dom, och staten betalar deras hästar, medans andra stackare får betala för dom!

Skamligt.

För att folk rider trots att de har en sjukskrivning eller en pension har inget med fusk att göra, dessa personer skulle kunna vara långt mycket sämre utan ridning och genom det belasta sjuksystemet avsevärt mer än vad som kanske sker när de rider.

Sen bör man komma ihåg en sak, en sjukpeng eller en pension lär inte räcka för att hålla häst speciellt om man är ensam. Då krävs med sannolikhet någon privat finansierad försäkring.

Vet du vad som krävs för att få fk att utreda?
Mer än bara ett ord.

Jag undrade bara vad fibromyalgi var, och jag har fått många olika syner på det.

För att få en fortsatt långtidssjukskrivning, krävs ofta långa utredningar. De omfattar arbetsprov, samtal med psykolog, kurator, undersökning av läkare och sjukgymnast. Dessa utredningar brukar ta ca 1 vecka i anspråk av undersökningar, därefter skall allt sammanställas och man går igenom resultatet med ledning av dessa personers utsaga. Utredningspersonalen är i regel en helt annan än Fk:s egna läkare och är även sådana som patienten inte har träffat tidigare.

Det finns inte så många svar på vad fibromyalgi är, däremot desto fler myter. Kärringsjuka för att nämna en, tilläggas bör då att även män kan drabbas fast det sker då i mindre omfattning än för kvinnor.
Det är bättre att ta reda på fakta, och vad fibro verkligen vill säga. På så sätt är det mycket enklare att genomskåda de som tror/säger sig ha fibromyalgi. Det är egentligen ganska enkelt att se för den som själv lider av fibro, för den som inte har fibromyalgi själv kan märka detta genom att öka sin egen kunskap om sjukdomen.

Jag tycker synd om dom som verkligen HAR fibromyalgi, det låter inte som en särskilt trevlig vardag. Det är sådana människor som blir förlöjligade av andra människor som påstår sig ha fibromyalgi.

Det finns säkert en hel bibel skriven om fibro, om olika smärtor, olika situationer och mer därtill, jag har inte läst allt. Och det verkar vara väldigt individuellt.

Men sen har jag läst om folk som påstår sig att läkaren RINGT dom och sagt åt sina patienter att ta panodil mot smärtan! Jag skrattade ihjäl mig, vilken läkare ringer sin patient och rekomonderar det?

Där har vi en äkta fuskare. Tyvärr.

Och nej, jag kanske inte kan sätta mig in i en sådan sits, jag är som sagt frisk och kry. Och jag vet själv hur jag mår när jag är sjuk.

Men sen har jag läst om folk som påstår sig att läkaren RINGT dom och sagt åt sina patienter att ta panodil mot smärtan! Jag skrattade ihjäl mig, vilken läkare ringer sin patient och rekomonderar det?

Där har vi en äkta fuskare. Tyvärr.

Hoppsan, nu får du nog läsa på lite till. Jag är bl a opererad i nacken pga 2 krossade diskar, jag du läser rätt. Jag krossade 2 diskar i nackkotorna i en olycka för många år sedan, dessvärre tog det nästan 18 månader innan man upptäckte det och då var det långt gånget.
Efter operationen på avdelningen fick jag smärtstillande, och det var just panodil.

Idag går jag på panodil när det är som värst, jag blir inte kvitt smärtan men den dämpas en aning. För det finns i princip inget smärtstillande som tar den typen av smärta, i så fall pratar vi om att droga ner sig själv rakt ner i botten till att bli beroende och det är ingen som har någon önskan om det. Då är panodil det som kan lindra, så om du anser det som skrattretande så får du läsa in lite till för panodil används flitigt hos människor med olika typer av ledbesvär , reumatiska åkommor mm.

Ringde din läkare och sa åt dig att ta åtta st 500g panoldil per dag?

Jag skulle rekommendera dig att läsa hela tråden noggrant, innan du hugger.

Marylou: det krävs INTE mycket för att få FK att utreda nuförtiden. De kommer på stört : )

Jag har läst hela tråden noggrant. Jag läser ALLTID igenom trådar innan jag skriver.

Vaddå hugger?

/KT

Nu får du väl för f*n ge dig..Ta reda på fakta innan du börjar trakasera en grupp redan utsatta sjuka människor.

Paracetamol (Panodil, Alvedon mm) är den smärtlindring som rekommenderas och bör sättas in i tidigt stadie av FM-liknande värk. Detta kan dämpa värken så länge den är i det stadiet att den bara finns i musklerna och inte satt sig permanent i nervsystemet. När den väl är i nervsystemet är det tyvär inte mycket som biter, utan man får leva med smärtan och människors fördommar, kanske för resten av livet. Trist men sant.

8*500 mg av paracetamol är för övrigt maximal dagsdos, dvs ingen onormal rekommendation.

/ M

Senast ändrad av en moderator:

Eller också kan du läsa tråden, se vändningen och se att det handlar om dom som INTE är sjuka, inte dom som är det.

Och jag har faktsikt googlat och kikat en hel del, inte för att det kanske är den bästa infon, utan bara för nyfiikenhetens skull.

:grin:

Jag har läst helat tråden faktiskt.

/KT

Ok, så en läkare liksom ringer hem och talar om för patienten vad patienten ska ta för tabletter och vilken dosering? Vad är det för läkare? Har jag aldrig hört. Och vad jag förstår så är 8 st panodil 500mg en ganska hög dosering, det är nog ingen som rekomonderar detta i många veckors tid?

MEN jag är ingen doktor, så jag vet inte.

Vaddå trakassera? Vad har jag trakasserat? Har jag varit på någon som är sjuk? Har jag hoppat på någon personligen? Nope. Jag har till och med ett flertal gånger upprepat att det inte var min mening.

Jag frågade om fibro, fick en del svar, sedan vände tråden och vi talade om fusk.

Och förövrigt, så har jag redan sagt att jag är nöjd med alla svar, jag är klar med tråden.

Jag arbetar med människor som har fått diagnoser och behöver råd och stöd. Vet du hur ont det gör i själen på dem som fått diagnosen fibromyalgi, reumatism eller andra sjukdomar. Hur ont det gör att läsa sådan oförståelse om smärta. Tänk dig in i situationen av att förlora din kropp, ditt sociala liv, ditt arbete och den ekonomiska förlusten som drabbar de sjuka.

Ska inte sjuka människor ha någon rätt till något som liknar ett värdigt liv?? I dina inlägg låter det som påhopp fast du försvarar dig.

På vår avdelning rekommenderar även läkarna ridning, närheten till djur, föreningsaktiviteter och mer. Detta för att få patienten att må bättre och ha ett någorlunda socialt liv kvar. Ingen mår bättre och blir friskare av att stänga in sig och sluta med alla aktiviteter.
Ingen annan än den sjuke kan heller avgöra vad den orkar med.

Och våra läkare på reumatologen ringer sina patienter och ger råd om mediciner, dosering och annat. Inget konstigt alls.

Ringde och ringde, jag har diskuterat medicinering per telefon med min läkare ja. Nu kom vi inte fram till 8 panodil per dag, utan efter behov och max 8 st per dag som fö är maxdosen per dag man kan och bör ta. Jag har provat en hel dröse med medikamenter, Tryptisol, Lyrica, Neurontin, Orudis Retard mfl utan något bra resultat.

Så nu är vi inne i ytterligare en provperiod av annat, och vi får se hur länge de kan funka. Men dessvärre ändrar sig allt sådant hela tiden.

Jag är som sagt klar med tråden, vill någon ta över så varsågoda.

För att folk rider trots att de har en sjukskrivning eller en pension har inget med fusk att göra,

fast det har det helt klart Boj, när det handlar om fall som flera redogjort för, med folk som bedriver verksamhet, inackorderings stall, har träningar flera dagar i veckan, tävlar varje helg och verkar må aldeles utmärkt bra då de håller igång med hästar mer än 8 timmar om dagen.

synd att alla verkar ta tråden så negativt. Jag ser inte att TS varit annat än mycket tydlig och försiktig runt sin fråga, med grundinställningen att det är högst befogat med sjukdoms fall och sjukskrivningar över lag, men att det faktiskt FINNS fall som INTE är legitima. att ridning är gott för fysik och hälsa är det nog ingen som inte är insatt i, men om det kommer till ett aktivt liv runt hästarna som innefattar full verksamhet men man dock inte kan jobba, ja då finns det en del frågetecken som jag ser det - och tydligen så även TS.

Senast ändrad:

Det tycker jag med, men fusket med sjukskrivning är mer utbrett än så. Problemet med fibromyalgi är att den inte syns på utsidan, det är också så att många med åkomman inte säger något trots att de har väldiga problem. Att fibromyalgi är en tacksam åkomma att diskutera beror just på att den är så osynlig, och den som har åkomman sällan uttalar sig om den.

Det i sin tur beror på olika saker, dels skäms man. Orsaken beror bl a på inställningen från omgivningen, vilket vi kan utläsa bara i den här tråden. Man blir misstrodd på flera fronter, sen är det också så att många människor med fibro har oerhört svårt för att acceptera den obalans som finns i den egna kroppen. Att den ena dagen kunna göra en sak, för att nästa dag inte ens kunna ta sig upp ur sängen.
Det är enkelt för omgivningen när man ser en person utföra en del saker ena dagen, men tråkigt nog ser man inte samma person när de ligger för ankare. Det är utifrån detta som omgivningen dömer, det dom ser och inget annat. Att sen samma person kanske ligger för ankare dagarna efter, det har man bara personens ord på och inget man själv har sett.

Ser man det, då är det oerhört lätt att förstå hur dåligt en patient med FM faktiskt mår, förutom den fysiska smärtan som slagit sig på muskler och leder finns även nervvärken. Att sen samma person inte varken vill eller kan acceptera att de inte alls har samma ork längre, det är egentligen det som är bland det värre för en FM patient.

FM är ingen diagnos som man får över en natt, den som påstår det är defenetivt ute och seglar. En sådan person har inte FM kan jag säga, jag invänder emot diskussionen som sådan eftersom det har kommit att handla om en enda sak nämligen FM.

Handlar det om sjukskrivningsfusket så är FM inte den största orsaken, här är ryggproblem snäppet värre enligt Fk egen statestik.
Hur man kommer år sjukskrivningfusket? Det kan jag inte svara på, men inte sjutton gör man det genom att sparka på dem som redan ligger ner.

Jag håller helt med dig i dina argument.
men inte att TS sparkar på de som ligger ner, med denna tråden. Hur sjutton kan du tolka det som sådant? :confused: Hon har ju tillochmed redogjort för de som hon ger exemple på och frågar om, och deras leverne? :confused:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 552
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama