Sv: Fibromyalgi
Det tycker jag med, men fusket med sjukskrivning är mer utbrett än så. Problemet med fibromyalgi är att den inte syns på utsidan, det är också så att många med åkomman inte säger något trots att de har väldiga problem. Att fibromyalgi är en tacksam åkomma att diskutera beror just på att den är så osynlig, och den som har åkomman sällan uttalar sig om den.
Det i sin tur beror på olika saker, dels skäms man. Orsaken beror bl a på inställningen från omgivningen, vilket vi kan utläsa bara i den här tråden. Man blir misstrodd på flera fronter, sen är det också så att många människor med fibro har oerhört svårt för att acceptera den obalans som finns i den egna kroppen. Att den ena dagen kunna göra en sak, för att nästa dag inte ens kunna ta sig upp ur sängen.
Det är enkelt för omgivningen när man ser en person utföra en del saker ena dagen, men tråkigt nog ser man inte samma person när de ligger för ankare. Det är utifrån detta som omgivningen dömer, det dom ser och inget annat. Att sen samma person kanske ligger för ankare dagarna efter, det har man bara personens ord på och inget man själv har sett.
Ser man det, då är det oerhört lätt att förstå hur dåligt en patient med FM faktiskt mår, förutom den fysiska smärtan som slagit sig på muskler och leder finns även nervvärken. Att sen samma person inte varken vill eller kan acceptera att de inte alls har samma ork längre, det är egentligen det som är bland det värre för en FM patient.
FM är ingen diagnos som man får över en natt, den som påstår det är defenetivt ute och seglar. En sådan person har inte FM kan jag säga, jag invänder emot diskussionen som sådan eftersom det har kommit att handla om en enda sak nämligen FM.
Handlar det om sjukskrivningsfusket så är FM inte den största orsaken, här är ryggproblem snäppet värre enligt Fk egen statestik.
Hur man kommer år sjukskrivningfusket? Det kan jag inte svara på, men inte sjutton gör man det genom att sparka på dem som redan ligger ner.