Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Att inte.

- Kunna planera dagen efter.
- Kunna veta hur mycket man klarar av att gora den dagen.
- Kunna sova om natten pga smarta.
- Kunna veta var man kommer att ha ont harnast.
- Kunna bli kvitt den stelhetskansla man har konstant.
- Kunna koncentrera sig.
- Kunna tala ljud, ljus och lukt.
- Kunna veta nar magen tanker borja spoka igen, trots att man redan varit pa toa flera ganger.
- Kunna bli kvitt kraftlosheten.

Jag skulle inte vilja onska min varsta ovan detta, det star inte skrivet i pannan pa en manniska med fibromyalgi. Men den personen har en daglig kamp mot smarta, som varken du eller andra kanske ser.

Det basta for en person med fibromyalgi ar att rora sig, lakarna rekommenderar bl a ridning eftersom det ger en skonsam traning i muskler och leder om man inte utsatter kroppen extremt. Promenader ar ocksa nagot som man rekommenderar, och andra langsamma mjuka rorelser.

Fibromyalgi ar egentligen en allergisk reaktion pa smarta har forskarna kommit underfund med. Patienter med fibro har i regel varit utsatt for hog smarta under en lang tid, kroppen kan till slut inte tolka smartsignaler utan tolkar all smarta pa samma satt. Smartan drabbar bl a nervbanor, har ar det mycket svart att behandla eftersom man inte nar den smarta som en fibropatient drabbas av. Fibro patienter har ocksa ofta en form av inflammation i muskler och leder, dessvarre obehandlingsbar.

Vissa kan ma battre av medikamenter som passar epileptiker medan andra blir tvarsjuka av en sadan behandling. Nu har man kommit en bit pa vag, och for ogonblicket provas ett nytt preparat i USA som man staller stort hopp till.

min idrottslärare sa alltid att smärta är en illusion.

Varför?

Jo för att smärta är så olika för olika människor! den skadan som får den ena att vilja ta livet av sig rycker den andra bara axlarna åt.

upprepande rörelser och stillasittande är direkt olämpligt, så att sitta i kassan skulle nog vara "döden" för en person med den typen av sjukdom.

Hästar är väldigt omväxlande arbete, det är nog därför det går, och det sliter oxå minimalt, det är ju inte speciellt jobbigt att hoppa några hinder.

Men sen är det oxå ett val, när man gör nåt som man verklgen älskar så står man ut med smärtan, och i ärlighetens namn, hur många ÄLSKAR sitt jobb?
det är nog inte många tyvärr.

Hej

Jag är väl en av få som älskar mitt jobb. Har haft turen att i många år kunnat arbeta profissionelt med hästar. Håller med om att det är väldigt omväxlande arbete och det passar mig mycket bra, men håller inte med om att det skulle slita minimalt på kroppen. Jag är inte sjuk och har säkert inte lika ont som de som lider av denna hemska sjukdom men börjar få föslitningsskaddor på många ställen i kroppen och får ofta ta värktabletter innan jag går till jobb på morgonen. Vet inte hur du tycker att ridning och jobba i ett stall inte sliter på kroppen?

Min mor lever med fibromyalgi och fick diagnos för ca 10 år sedan,
under hela tiden har vi alltid haft hästar.
Hästarna har hjälpt min mor att klara av vardagen då hon haft något att kämpa för. Dessutom rekommenderad av både läkare och
sjukgymnaster att rida som rehablitering och träning.

De dagar hon haft så ont och varit så matt att hon knappt orkat ta sig ur sägen har hon ändå varit tvungen då hästarna väntat i stallet.
En person med fibromyalgi mår oftast bättre av att försöka röra på sig och hålla igång musklerna än att ligga stilla då stelheten förrvärras av det.

Man väljer sin smärta brukar det heta..
I stallet har min mor kunnat arbeta i sin egen takt, ta saker "pö om pö" och anpassat sig efter sin sjukdom.

Ridningen har gett henne en skonsam och varierande träning som hjälpt henne att hålla igång kroppen.
Dock ska jag poängtera att detta inte sker utan smärta.
Men förmodligen lättare att glömma smärtan på hästryggen ute i naturen när du gör något du älskar.

Man behöver inte packa hösäckarna fulla, släpa på vattenhinkar
fyllda till bredden. Ösa skottkärran full vid mockning.
Man kan gå flera gånger.
Det finns grepar och skottkärror i lätt aluminum.
Planera inredningen och hänga saker på lämplig höjd
underlättar så att man slipper jobbiga lyft över axlarna.
Det är ständigt en anpassning för att klara vardagsbestyren.
Jag vill att folk ska betänka det.

Min mor skulle aldrig klara av att utföra stallsysslorna så som en
"frisk" människa gör de dagar hon har som ondast.
Dock finns det dagar då hon känner sig bättre och klarar mer...
men oftast får hon lida för det dagen efter istället med ännu värre värk .

Om man jämför det mot hennes jobb som är en telefonförsäljningstjänst på ett stort företag där hon från 8-17
sitter statiskt och utför samma rörelser hela tiden vid ett skrivbord och arbetar under stress samt hela tiden använder
axlar, armar, händer när hon lägger ordrar på datorn.
Med noll möjlighet till variation eller anpassning.
Så är det en oerhörd konstrast till att vara i stallet.

För mig som är insatt i hennes vardag är det inte svårt att förstå hur hon klarar en dag i stallet men inte en på jobbet.

Trots ständigt pendlande värk, trötthet, depression osv, osv...
jobbar hon nu idag heltid igen. För att hon vill det.
Min mor skulle inget annat än att vilja vara frisk.
Ha en kropp som orkar med, utan värk och smärta.
Hon skulle ge vad som helst för att få vakna å känna sig utvilad och fylld av kraft.
Men trots all denna vilja och önska så får hon pga sjudomen lida varenda dag?
Sitter då sjukdomen i psyket?

Vi kan vända på tråden, då vi pratade om FK och fusk, då det finns många som INTE är sjuka.

Alltså, tycker ni att det är ok att använda fibromyalgi som ursäkt för att lippa jobba? (Det finns statistik på att det finns en stor andel svenska medborgare som gör detta)

Shit , när man läser på http://www.fibromyalgi.se/nav22122 har jag en massa symptom som stämmer. Men jag har aldrig kopplat ihop dom såhär.
Jag jobbar så länge det går, inte så många år kvar, sen får man ta det lugnt.

Läste igenom den sidan å det stämmer in rätt mkt tyvärr....:cry:

Men jag vill inte tro att jag ska ha någon reumatistisk sjukdom eftersom jag inte vill vara sjuk :(...

Båda mina föräldrar ha Fibro men det ska iaf inte vara ärftligt som tur va...

Vi kan vända på tråden, då vi pratade om FK och fusk, då det finns många som INTE är sjuka.

Alltså, tycker ni att det är ok att använda fibromyalgi som ursäkt för att lippa jobba? (Det finns statistik på att det finns en stor andel svenska medborgare som gör detta)

Jag ser det som en rättighet vi har i samhället att oavsett sjukdom skall man tillåtas att vara sjuk och samtidigt kunna känna sig trygg med sin tillvaro.
Man ska inte behöva oroa sig för hur man skall få mat på bordet, vidbehålla tak över huvudet eller känna att man inte blir betrodd när man förklarar hur man faktiskt mår.

Så länge denna rättighet finns så kommer alltid folk att försöka utnyttja detta till fullo, som med så många andra saker i samhället.
Vilket jag tycker är fel då det i denna fråga drabbar de oskyldiga och dem som i detta fall faktiskt är sjuka när man skall jaga tag på fuskarna.

Hur tänker du när du säger att man använder sig av fibromyalgi som ursäkt?

Att det generellt inte borde vara en godtagbar sjukdom/anledning för sjukskrivning, nedsatt arbetsförmåga och ersättningar?

Eller tänker du du rent i allmänhet på folk som är arbetsföra men som använder sig av diverse sjukdomar och åkommor för att slippa arbeta?

Vad jag menar är förstås att det är rent för*ävligt att folk överhuvudtaget utnyttjar systemet, eftersom det finns så många som är sjuka på riktigt som inte får pengar för detta.

Vad jag menar är de människor som låtsas vara sjuka (fibromyalgi är en väääldigt bra sjukdom att skylla på, då det inte går att bevisa att man har det, man får helt lita på vad en patient säger)

Därav, kan många människor påstå sig vara sjuka, plugga in sjukdoms-punkterna och sedan vara hemma med ersättning från försäkringskassan.

Fuskare, helt enkelt.

Vad jag menar är förstås att det är rent för*ävligt att folk överhuvudtaget utnyttjar systemet, eftersom det finns så många som är sjuka på riktigt som inte får pengar för detta.

Vad jag menar är de människor som låtsas vara sjuka (fibromyalgi är en väääldigt bra sjukdom att skylla på, då det inte går att bevisa att man har det, man får helt lita på vad en patient säger)

Därav, kan många människor påstå sig vara sjuka, plugga in sjukdoms-punkterna och sedan vara hemma med ersättning från försäkringskassan.

Fuskare, helt enkelt.

Precis så är det!

Jag har haft "kompisar" som har förhört mig om hur jag har det, för att som de säger kunna förstå mig bättre när jag behöver hjälp osv.

Snacka om man blir förvånade när de någon månad senare talar om att;- nu har jag också fått diagnosen Fibromyalgi.

Kan säga att sånna kompisar kan jag leva utan, särskilt när man ser hur de far fram, kan både städa hela huset och gräva upp hela trädgården på en och samma dag ,och sedan gå på fest och dansa hela kvällen.

Så nu talar jag inte länge om min sjukdom, för jag vill inte att andra ska förstöra för mig och andra som verkligen har ont och knappast kan ta sig ur sängen vissa mornar.

Vissa människor vill jag att det ska vara "skottpengar" på

Kan inte annat än att hålla med. Det är för kastligt.

Men frågan är hur man skall komma till rätta med det?
Kryphål kommer folk alltid hitta oavsett vad det än gäller.

Tycker politiken som bedrivs idag är lite "si sådär".
Å ena sidan är det bra att man försvårar för "fuskare o dyl" men
å andra sidan slår det mycket hårt på många som faktiskt är sjuka.

Kanske får man acceptera att det finns folk som utnyttjar situationen
för att behålla tryggheten för dem som faktiskt behöver den allra, allra mest?

Man blir allt bra kluven... :confused:

Jo, det är sorglig, precis som du säger, pengarna ska gå till de som är sjuka, inte dom som inte orkar jobba, utan ljuger ihop en diagnos för att få gratispengar från staten.

Och nä, jag anser inte att man kan tävla och träna varenda helg, springa med hundarna, renovera ett hus och gå ut och supa sig dyngrak, och därefter påstå att man inte "kan " jobba, för att det gör ont.

Har man ont, så har man ont HELA tiden, inte bara när det är tråkigt.

Har jag fel?

Hej

Jag är väl en av få som älskar mitt jobb. Har haft turen att i många år kunnat arbeta profissionelt med hästar. Håller med om att det är väldigt omväxlande arbete och det passar mig mycket bra, men håller inte med om att det skulle slita minimalt på kroppen. Jag är inte sjuk och har säkert inte lika ont som de som lider av denna hemska sjukdom men börjar få föslitningsskaddor på många ställen i kroppen och får ofta ta värktabletter innan jag går till jobb på morgonen. Vet inte hur du tycker att ridning och jobba i ett stall inte sliter på kroppen?

om man har en häst och inte jobb ar med det så sliter det inte så mkt, det är skillnad att ha en två hästar och ha 20 liksom.

så jag menar ;)

till övriga, tolka mina inlägg om djävulen tolkar bilbeln bara...

Nej du har absolut inte fel.

Men som sagt aktiviteter är fullt tillåtet även om man är sjuk.
Fast är det i den skalan å i full fart som du beskriver då kan man juh börja fundera :grin: :D.

Tänker på min egen mor, visst skulle hon klara av att renovera lite hemma med hjälp, gå på krogen för en kväll, springa en kort tur med en hund, samt att tävla någon gång... om hon spred ut dessa aktiviteter under en lååååååång tid å under förutsättningar att hon just precis då har en av sina bättre dagar och att allt skulle ske i hennes takt osv.
Att hon sen dagen efter utförd handling knappt skulle kunna kliva ur
sängen det är väl det som är en av de stora skillnaderna :confused:.

fibromyalgi är en väääldigt bra sjukdom att skylla på, då det inte går att bevisa att man har det, man får helt lita på vad en patient säger

Men hallå????
Jag har mkt svårt att tro att man kan "fuska" sig till en diagnos idag!?
Har inte sjukdomen själv (tror jag, tänker inte ta reda på det just nu iaf ;) ), men min mor och mormor har det och herre :devil: vad det var ingående samtal och undersökningar innan diagnos ställdes!

Här finns ytterligare info om FM:

http://meltwaternews.com/magenta/xml/xmlarticles.xml?articleid=29896

http://www.fibromyalgi.se/nav22123

http://www.fibromyalgi.se/nav22131

Ja, inte far man en sadan diagnos genom ett lakarbesok. Det kravs flera och ganska laga utredningar innan en diagnos stalls.

Det som ar missvisande i denna trad, det ar just att man inriktat sig pa en orsak namligen fibromyalgi. Fusket med sjukpeng omfattar sa langt mycket mer an bara en diagnos pa en akomma.

Kan någon förklara för mig vad fibromyalgi är för något?
Vad jag förstått, så är det en sjukdom som ständigt ger värk och ömma leder etc.

De flesta är sjukskrivna, eftersom de har ont, så att säga.

MEN. Hur kommer det sig att alla rider, tävlar och har egna hästar? Jag menar, det om något borde ju vara påfrestande för kroppen?

Till svar får jag att fibromyalgi sitter i psyket. Man mår bättre om man sysslar med det man tycker om osv.

Jag pratade med en god vän som är doktor inom detta, och han svarar att det INTE sitter i psyket...

Inga påhopp, bara undran.

Vi diskuterar alltsa inte langtidssjukskrivna, utan personer med fibromyalgi som diagnos.

En patient med dignosen fibromyalgi har inte fatt den rakt upp och ner, man far den inte fran ena dagen till den andra och defenetivt inget som ger en sjalvklar sjukskrivning.

Bra lankar som info, by the way.

Ok, så du menar att bara för att alla inte ÄLSKAR sina jobb så ska man skita i att jobba? Låta andra betala för en? Hur hade det sett ut om alla gjorde så?

Hallå, jag vet inte säkert nu, men du måste misstolkat kimmis inlägg ganska rejält va?
Hon menar kanske att man kan vara sjukskriven och ha häst, och att pga att man har hästen/hästarna "som man älskar", så gör det livet lite lättare! Till skillnad från tex ett jobb som man kanske (vanligtvis) INTE älskar, då gör ju detta INTE livet bättre och lättare att leva. Förstår du skillnaden? :)

Vi diskuterar alltsa inte langtidssjukskrivna, utan personer med fibromyalgi som diagnos.

En patient med dignosen fibromyalgi har inte fatt den rakt upp och ner, man far den inte fran ena dagen till den andra och defenetivt inget som ger en sjalvklar sjukskrivning.

Fast tydligen har ju tillräckligt många fått det både diagnosticerat och med sjukskrivning som följd för att f-kassan ska reagera och tycka att det går för lättvindigt till för att nu införa att Fibromyalgi ej räknas som ersättningsbar sjukdom, om jag fått det hela rätt enligt informationen jag hört?

det är ju inte riktigt så enkelt....

själv har jag varit sjukskriven i ett år. sjuk har jag dock varit betydligt längre. i 7 år har jag haft svåra smärtor, ständig huvudvärk och varit så trött att jag fått ta efedrin för att öht komma mig till jobbet. och för att jag varit så jäkla envis och dum och inte sjukskrivet mig tidigare så har jag blivit sämre o sämre hela tiden. inte blir jag bättre av att vila nu heller. det skulle jag kanske blivit om jag sagt stopp innan det gått så långt..

så nu är jag 26 år gammal och lever ett liv hemma i ensamhet. jag kan inte köra min bil pga smärta och yrsel, jag orkar inte åka och träffa mina kompisar, och kommer nån och hälsar på mig här hemma så är jag helt slut i flera dagar efteråt. resorna till sjukhuset är en mardröm, jag kan knapt röra mig i en vecka efter. så totalt utsliten blir jag. får ta massa stärka smärtställande mediciner varje dag, annars blir jag sängliggande och kan varken sova eller äta pga smärtan.

den enda lilla glädje som finns kvar i mitt liv är hästarna. om jag rider min häst så känner jag åtminstone att jag fortfarande lever litegrand. även om det gör ont att rida. ibland gråter jag för det är så frustrerande att inte kunde rida hästen så bra som man eg kan pga kroppen känns som en sliten trasa.
att mocka, bära vatten osv är inte att tänka på, det gör mina föräldrar. var minsta lilla extra grej som jag gör får jag stryk för dagen efter.

jag förstår inte hur man ens kan föreslå att en som har förlorat hela sitt liv och lever i ett helvete av smärta och värk ska tas i från det enda lilla ljuspunkt som finns i ens liv. :crazy:

om jag inte hade hästarna så skulle det inte finnas någon anledning att leva mer, då kunde jag lika gärna vara död..

Senast ändrad:

Fast tydligen har ju tillräckligt många fått det både diagnosticerat och med sjukskrivning som följd för att f-kassan ska reagera och tycka att det går för lättvindigt till för att nu införa att Fibromyalgi ej räknas som ersättningsbar sjukdom, om jag fått det hela rätt enligt informationen jag hört?

Patienter med fibro har i regel inte enbart det, det finns en djupare smartbild bakom. Sa att bli sjukskriven for enbart fibromyalgi, det blir man nog som sagt inte.

det fungerar inte så. man blir inte sjukskriven pga en sjukdom, utan dom symptom man har som nedsätter arbetsförmågan. extrem trötthet och smärta tex. detta gäller alla sjukdomar, inte bara fibromyalgi! läkaren måste begrunda varför patienten inte kan arbeta, det räcker inte med att skriva att NN har cancer tex.

det fungerar inte så. man blir inte sjukskriven pga en sjukdom, utan dom symptom man har som nedsätter arbetsförmågan. extrem trötthet och smärta tex. detta gäller alla sjukdomar, inte bara fibromyalgi! läkaren måste begrunda varför patienten inte kan arbeta, det räcker inte med att skriva att NN har cancer tex.

Fast tydligen måste det ju har räckt i flera fall tidigare? eftersom f-kassan nu reserverat sig mot den diagnosen? :confused:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama