Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Jag håller helt med dig i dina argument.
men inte att TS sparkar på de som ligger ner, med denna tråden. Hur sjutton kan du tolka det som sådant? :confused: Hon har ju tillochmed redogjort för de som hon ger exemple på och frågar om, och deras leverne? :confused:

Som jag skrev, att diskutera en specifik åkomma som i detta fall då blir signalen mer åt det hållet. TS skrev själv så här.

Och jag hackar inte på ER som ÄR sjuka, som har ont på riktigt, utan alla de som inte har lust. För det finns så många sådana tyvärr, och som du skriver, det drabbar er som är sjuka på riktig, ni blir inte tagna på allvar!

Jag svarade då så här.

Men varfor skrev du inte det pa en gang da, att det handlade om en gnalltrad till de som ar sjukskrivna.;)

Sen fortsatte diskussionen i just banan FM, vad jag och flera försökt förklara är att FM är en åkomma som är väldigt lätt att döma ut just därför att man tror och inte vet.

Okunskapen är människans värsta fördärv, ju mer diskussionen pågår desto tydligare framgår det att det faktiskt handlar om enbart FM och inte fusket med sjukskrivningar.

Jag blir inte förbannad, bara oerhört trött på att man uppvisar en sådan nonchalans trots bristen på kunskap. Dessutom verkar det inte som om man har för avsikt att vilja veta eller lära sig heller. Sådant stör mig, och det är här som fördomarna frodas.
På så sätt kan man kalla det för att omgivningen sparkar på människor som redan ligger, nämnas bör ju att en diagnos av FM inte ger en sjukskrivning per automatik. Långt ifrån, många med FM jobbar faktiskt däremot känner inte jag någon som arbetar heltid.

Jag arbetar med människor som har fått diagnoser och behöver råd och stöd. Vet du hur ont det gör i själen på dem som fått diagnosen fibromyalgi, reumatism eller andra sjukdomar. Hur ont det gör att läsa sådan oförståelse om smärta. Tänk dig in i situationen av att förlora din kropp, ditt sociala liv, ditt arbete och den ekonomiska förlusten som drabbar de sjuka.

Ska inte sjuka människor ha någon rätt till något som liknar ett värdigt liv?? I dina inlägg låter det som påhopp fast du försvarar dig.

På vår avdelning rekommenderar även läkarna ridning, närheten till djur, föreningsaktiviteter och mer. Detta för att få patienten att må bättre och ha ett någorlunda socialt liv kvar. Ingen mår bättre och blir friskare av att stänga in sig och sluta med alla aktiviteter.
Ingen annan än den sjuke kan heller avgöra vad den orkar med.

Och våra läkare på reumatologen ringer sina patienter och ger råd om mediciner, dosering och annat. Inget konstigt alls.

:bow::bow::bow: bra o riktigt skrivet alltihopa

Tänk, jag ser inte ett ord av logik i det argument du framför här.
vart ser du att TS riktar sig till att gnälla på folk som är sjukskrivna? det är den slutsats DU dragit, trots att hon skrivit att hon ifrågasätter hur man kan ha en hel verksamhet och vara oerhört aktiv heltid med hästar, hundar, surfning, resor och annat, men inte kan jobba. Hon ifrågasätter INTE att sjukdomen finns eller att den har fullt befog i de flesta fall.

ser som sagt inte ett dugg av det du säger dig ha sett. men visst, om det är så folk läser tråden så finns det inte mycket mer att tillägga. Jag har ingen relation till TS utan jag är en objektiv part som tagit intresse i tråden pga att jag sett en hel del mkt märkliga sjukskrivningar på mitt håll enligt ovan beskrivning också, och som sagt tidigare i tråden, läst att just fibro ej längre ska godkännas som anledning till sjukskrivning hos f-kassan pga att det tydligen missbrukas/missdiagnoseras. Det är som också uttryckts flertalet ggr i en mkt sansad diskussion mellan flertalet inblandade, en mkt känslig debatt, och det gör mig som sagt mkt ledsen att det finns missbruk av sjukskrivningar i största allmänhet, till nackdel för de 90% som är fullt legitima. Men TS har i mina ögon har ställt frågan och debatten rätt försiktigt och ödmjukt. synd att folk verkar ta det personligt oavsett vad som skrivs.

Senast ändrad:

jag upplever att ts velar fram och tillbaks i sina inlägg, jag har faktisk svårt att avgöra om hon menar det ena eller andra eftersom inläggen motsäger varandra. men men, man får ju hoppas att hon menar väl!!:)

ang. läkare som ringer, så kan jag berätta att min läkare ofta ringer mig för att höra hur det går och då pratar vi även om medicinering. så såå konstigt är det inte. (var dock länge sen panodil o.d. hade nån effekt på mig tyvärr)

Vad jag tycker, är att man bör göra skillnad på ämnet sjukskrivnnigsfusk eller fusket med en specifik åkomma. Det sistnämna är vad vi verkade hamna på, förstår du mig då?

Oavsett är det inte ok vilken åkomma man än försöker använda sig av, trots det förvånar det mig att människor frivilligt sjukskriver sig utan att ha något fel i egentlig mening.
Ekonomiskt sätt förlorar en sådan person massor av pengar, har man inte haft någon lön innan det så får man tydligen snudd på inget alls. Så egentligen verkar det i mina ögon rent galenskap, vad vinner man på det.

När jag var sjukskriven för pga min skada, mer än halverades min inkomst varje månad. Det jag fick i sjukpenning var en bråkdel av vad jag egentligen tjänade, så just fusket att sjukskriva sig begriper jag inte alls.:confused: Vad har man att vinna? Bara en massa att förlora.

:)Tack mackan.
Äntligen en männiksoa som verkar ha läst hela tråden.

Precis så menar jag, hur kan man driva ett helt företag, tävla, rida många hästar, åka på semster, vara aktiv inom många olika sorters sporter, men ändå inte klara av ett simpelt jobb?

Vart ligger logiken?

Jag påkar inte på sjuka människor som ägn en häst. Självklart INTE. Alla måste väl få ha husdjur?

Men är man så sjuk att man inte klarar av att jobba litegrann så ska man inte flänga på hästtävlingar och träna tre dagar i veckan, så ÄR man inte sjuk.

... Precis så menar jag, hur kan man driva ett helt företag, tävla, rida många hästar, åka på semster, vara aktiv inom många olika sorters sporter, men ändå inte klara av ett simpelt jobb? ...

Med denna enda mening har vi sammanfattningen av vad tråden handlade om från början. Kan man HA fibro och leva på detta sätt? Jag skulle INTE klara det, vissa dagar kan jag rida 1-2 hästar aktivt 30 min vardera men då får jag låta bli allt resten av dagen samt halva dagen efter. Och givetvis ha hjälp att skritta fram/av samt handhavandet av hästen i övr så jag kan gå och lägga mig en stund medan värktabletterna gör verkan innan jag tar häst nr 2. Sen orkar jag på sin höjd laga mat åt min familj och gå ut en kort promenad med hundarna. Jobbar jag kan jag i bästa fall ta en tur i skogen på min islänning, en bad day går inte det heller. Därför ska jag nu sälja mitt sto och bara spara unghästarna som går i lösdrift e-som jag vill kunna jobba. Och en sak till - den som är frisk mår skitdåligt och kliver nog knappt ur sängen om de mår som fibrodrabbade när vi mår hyfsat bra.

Med denna enda mening har vi sammanfattningen av vad tråden handlade om från början. Kan man HA fibro och leva på detta sätt? Jag skulle INTE klara det, vissa dagar kan jag rida 1-2 hästar aktivt 30 min vardera men då får jag låta bli allt resten av dagen samt halva dagen efter. Och givetvis ha hjälp att skritta fram/av samt handhavandet av hästen i övr så jag kan gå och lägga mig en stund medan värktabletterna gör verkan innan jag tar häst nr 2. Sen orkar jag på sin höjd laga mat åt min familj och gå ut en kort promenad med hundarna. Jobbar jag kan jag i bästa fall ta en tur i skogen på min islänning, en bad day går inte det heller. Därför ska jag nu sälja mitt sto och bara spara unghästarna som går i lösdrift e-som jag vill kunna jobba. Och en sak till - den som är frisk mår skitdåligt och kliver nog knappt ur sängen om de mår som fibrodrabbade när vi mår hyfsat bra.

Det sista var lite onödigt att tillägga. Det finns faktiskt friska människor som också "går upp ur sängen", det är faktiskt en väldans massa människor som är rejält dålia men ändå stapplar till jobbet te.x.

Och jag har en kusin till mig som lider av ledgångsreumatism. Hon har opererat armbågarna tre gånger vardera, ett knä två gånger samt får ligga på vårdhem otaliga gånger.

Vet ni vad hon gör? Hon jobbar. Jag har aldrig hört henne klaga, fast hon måste ha fruktansvärt ont. Men hon jobbar och står i, inte ett särskilt tungt jobb, men ändå.

Det är starkt.

Nu känns det som vi friska människor ska få påhopp?

Men vi har ju uppenbarligen kommit fram till att jag trakasserar folk, att jag inte unnar folk att ha häst och blabla.
Det enda jag ville veta var exakt VAD fibromyalgi var, och hur det fungerar och hur det kommer sig att en som är diagnostiserad med fibro kan få lov att hålla tre-fyra hästar och åka ut och tävla varje helg.

Det var det enda.

och det har du fått svar på... jag skulle då aldrig i världen orka med det. iofs så finns det folk med fibro som har det ganska lindrigt och inte är särskilt dåliga. fast frågan är ju då som du skriver, om dom skulle vara sjukskrivna öht.

Här kan man ju tvista hur länge som helst. Vilken grad av åkomma är ju oerhört svårt att svara på. Sen har vi även individen att ta hänsyn till, vissa har en låg smärt tröskel medan andra har en högre. Oavsett innebär ju inte det att dessa behöver vara arbetsföra för det, sen har vi människor som pressar sig till något som inte är nyttigt och får sedan betala dyrt för detta i efterskott. Även det är ju svårt att veta.

Jag har pressat mig trots att jag inte borde, och det kostar kan jag säga. Men å andra sidan ingår det i ett koncept vid rehabilitering, att pressa sig för att nå ytterligare lite högre.
Bestämmer man sig att stanna på en nivå, kommer man oavkortat att bli sämre och sämre för att till slut hamna i rullstol. Finns ett par exempel på det i min närhet.:cry:

Just FM och förmodligen även andra reumatiska åkommor är smygande, tillåter den som är drabbad åkomman att fortgå kommer de till slut att vara så dåliga att de måste ha hjälp till i praktiken allt. Man kan däremot se att många som pressar sig lite mellan varven håller en högre kvalitet på sin livs tillvaro även om det kostar någon eller ett par dagar efteråt.

Jag förstår att det finns många sjuka människor som tar illa vid sig när man startar en sån här tråd. Om blir upprörda och som anser att det är ett svårt ämne, kanske pga att de inte blivit trodda förut osv.

Och (jag poängterar detta YTTERLGARE en gång) det är inte riktiat mot er som är sängliggandes. Även fast alla verkar tro det, kanske har ni inte läst hela tråden. Gör det i så fall.

Jag frågade lite om fibro, fick svar och hugg, precis som väntat.

Men jag kan fortfarande inte riktigt släppa detta med att det finns folk som påstår sig vara aldeles för klena, inte klara av vanliga "simpla" jobb men ändå ut och tävla sina fem hästar.

Och, hur har man råd? Jag menar man lär ju knappast bli rik på de ynka tusenlappar man får av fk?

Återigen, inga påhopp menade.

M

Ja antagligen, men hur kul kan det vara att leva på andra? Aldrig vara självständig.

Som pojkvän hade jag aldrig accepterat att betala för någon som vägrade jobba men utan problem klarade rida, men det är förstås min åsikt.

Jag hade hellre gått i graven än bett min pappa om pengar... vi snackar ju änså om vuxna människor.

mja fast det måste ju ändå vara upp till var enkelt!

tjejerna kanske sköter hela hushållet, nåt får ju karln bidra med. men det tycker jag är en heeelt annan diskussion.;)

ehh du har läst tråden ser jag... ^^

vi har redan fastställd att marylous bekanta omöjligt kan vara särskilt sjuka..

frågan hon ställde nu var om det var okej för en kvinna att bli försörjad av en man. :idea:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 552
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 070
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama