Njaaaaaa, nu är du lite ute och cyklar. Har du någon koll på vem det är som ställer dessa frågor till målsägande? Det är knappast åklagaren, utan det är försvarsadvokaten. Att fråga om hur mycket alkohol någon druckit handlar om att en full person kanske inte uppfattat vad som hände korrekt. Det handlar om att minimera personens upplevelse och mena att den var så full att den inte kommer ihåg vad som hände.
Den dagen en åklagare frågar hur mycket en målsägande druckit eller vad den hade på sig ska jag lägga ner hela min karriär och satsa på något helt annat än jurist. De är typ bara försvarsadvokaterna som ställer sådana frågor.
Jag har suttit på hufar där den frågan har ställts av åklagaren i syfte att påvisa att målsäg befann sig i hjälplöst tillstånd. Och frågor om vad målsäganden hade på sig för att påvisa att det är från samma kläder målsäg beskrev som man säkrat DNA-bevisning. Så jag talar av egen erfarenhet.
Sedan håller jag med dig, försvarsadvokaterna brukar också gärna ställa frågorna om alkohol för att påvisa att man var full och att minnesbilderna inte var klara. Men den taktiken är ju inte endast vid sexualbrottsmål utan den förekommer vid alla möjliga mål där alkohol har varit inblandat så det ser jag inte som ett försök att skuldbelägga målsäganden utan att som i vilket annat mål som helst påvisa osäkerheter i utsagorna. Att det sedan säkert upplevs som mycket jobbigare för en målsägande i ett sexualbrottsmål än en målsägande i ett misshandelsmål är såklart hemskt och förjävligt men hittills har jag inte fått uppfattningen om att frågorna har handlat om något annat än att försöka påverka bevisvärdet av en utsaga vilket sker i alla möjliga mål.