Femte vinthundstråden!

7 månader på lördag :love: måste ha en till snart! :D:angel:
IMG_20160407_154958_zpsayflz5kc.jpg

Tack så jättemycket @Tonto och @Philosophia

Hon är snygg! Utställningsdomare gillar nog knappast henne, de vill ha tjockisar... Fast det skiter jag i eftersom jag inte alls är intresserad av att ställa.

Jag har faktiskt inga såna bilder på henne. Hon tenderar gå i baklås och bli en räka då jag försöker ställa upp henne...

Hon är snygg! Utställningsdomare gillar nog knappast henne, de vill ha tjockisar... Fast det skiter jag i eftersom jag inte alls är intresserad av att ställa.

Jag har faktiskt inga såna bilder på henne. Hon tenderar gå i baklås och bli en räka då jag försöker ställa upp henne...

Jag gillar verkligen hennes bakställ! Jag kan säkert tänka mig att domare kan tycka att hon har lite kort överarm - men i övrigt är hon superfin! Vissa skulle säket vilja ha mer förbröst också, men jag tycker att hon är lagom. Jag är övertygad om att det finns domare som skulle älska henne just för att hon har en äldre typ som inte är överdriven åt något håll.

Jag gillar verkligen hennes bakställ! Jag kan säkert tänka mig att domare kan tycka att hon har lite kort överarm - men i övrigt är hon superfin! Vissa skulle säket vilja ha mer förbröst också, men jag tycker att hon är lagom. Jag är övertygad om att det finns domare som skulle älska henne just för att hon har en äldre typ som inte är överdriven åt något håll.
Jag gillar också hennes modell. Sen är hon ju bara 14 månader så hon ska ju inte vara klar i kroppen ännu på ett tag...

Tjockisar gillar dom verkligen inte ;) men din ser mer ut som en racing-whippet i typen :)

Fast dom som vinner på utställning är ju oftast rätt så mycket rundare än de som gör någon typ av sport, så är det nästan med alla raser nu för tiden.

Ja det är klart, men en utställningswhippet ska definitivt inte vara tjock. Racing-typen ser väldigt annorlunda ut med tydligare/mer muskler, slankare osv

Tjockisar gillar dom verkligen inte ;) men din ser mer ut som en racing-whippet i typen :)

Jag skulle nog inte kalla det för racingtyp i den mån det finns en sådan. Den är mer fyrkantig och greyhoundlik - åtminstone i min bok. @em-pirre s tik är kurvigare och mer old school.

Lite OT, men bara för drygt 30 år sedan så var idealwhippeten av den här typen:
508

Nimrodel Wanderer

Inte mycket likheter med vad som går hem i dagens utställningsring. :)

Överlag är ju utställningshunden, oavsett ras, rundare. Det finns en orsk till att det finns tröjor med trycket "im not fat, im in showcondition" :D

Min är ju en blandning av typer, men min tanke är ju att tävla lc. Ska hon ställas så kommer jag göda henne före. Det gör de flesta som både tävlar och ställer.

Vi har förresten nyss provat ut och köpt munkorg och mantelserie. Så vi är redo! Det blev en skräddarsydd Millers korg.

Nu var det visserligen ett bra tag sedan jag var på utställningar, men när jag var det så såg jag ofta tjocka whippets och jodå, det gick bra för dem. För något år sedan var det även en bukefalist som hade en whippet i bra hull som bad om tips på hur hon skulle göda upp den, just för att utställningsdomarna hela tiden ville ha den i högre hull. Med lite tur kan det ju ha ändrats.

Fast dom som vinner på utställning är ju oftast rätt så mycket rundare än de som gör någon typ av sport, så är det nästan med alla raser nu för tiden.

Jag vet inte riktigt om jag håller med när det kommer till whippet. En kompis hund tog i helgen sitt sista LC-cert och blev champion. Hon ställdes ut några veckor tidigare och fick kritiken "för dagen i för högt hull" trots att hon uppenbarligen inte var i någon dålig form. Många domare gillar inte för högt hull är min erfarenhet. :)

Nu var det visserligen ett bra tag sedan jag var på utställningar, men när jag var det så såg jag ofta tjocka whippets och jodå, det gick bra för dem. För något år sedan var det även en bukefalist som hade en whippet i bra hull som bad om tips på hur hon skulle göda upp den, just för att utställningsdomarna hela tiden ville ha den i högre hull. Med lite tur kan det ju ha ändrats.

Det är inte min erfarenhet alls när det kommer till whippet. Högt hull kommenteras nästan alltid i negativa ordalag.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka