Nu är ju tävlingssäsongen igång, och jag funderar lite på vätska och foder.
Hur gör ni?
Min äter 50/50 barf och torrfoder, och jag hade tänkt fodra med 100 färskfoder/barf veckan innan tävling, alltså plocka bort alla kolhydrater. Vätska under samma tid med elektrolytblandning. Efter prestation ladda med kolhydrater.
Ger ni mat samma dag som tävlingen eller fodrar ni kvällen innan och sedan efter prestation? Eller beror det på vilken tid hunden springer?
Jag tror att jag kommer att fodra sent kvällen före, men inget på morgonen. Hon äter sällan på morgonen ändå.
Jag ger ett lite extra stort mål på kvällen och ett normalt mål mat på morgonen. På morgonen kliver jag dock upp väldigt tidigt (somliga skulle kalla det mitt i natten ) och ger mat och går sedan och lägger mig igen. Jag ger färskfoder som innehåller lite kolhydrater (kolhydrater behövs enligt samtliga studier som jag har läst för att förbränna fett effektivt, annars bränns protein i första hand).
Jag ger även Aptus Sport X i färskfodret både på morgon och kväll. Mellan loppen ger jag Aptus pro sport energipasta. Tyvärr har Gaia börjat rata det. Hon som är så glupsk i vanliga fall, så jag ska börja kika efter något annat - kanske kycklingfett.