Femte vinthundstråden!

Det är ju en viss skillnad på modell! @Emuliiaa
20151220_212331_zps2rt2yufp.jpg

Beställde från Sofa dog wear och har hämtat ut dom nu!
Vilja har strl S3 i båda och är 50cm hög och 51cm lång från nacke till svansrot och väger 13,5-14kg för er som funderar på storlekarna hos Sofa dog wear.

Det rosa täcket är jättegosigt! Det är fodrat i hela täcket med samma bruna fluff som är i kragen + att det är fyllning mellan fluffet och yttertyget :up:
Leopardtröjan är aningens stor runt bröstkorgen men jättebra i längden. Vilja har lite högre svansföring är en vanlig whippet så om hon haft en storlek mindre så hade tröjan åkt upp på ryggen när hon rörde på sig.

12392016_10153179555620588_8760522505637092212_n.jpg

I mobilen så är täcket knallrosa men när jag tittar på bilden på datorn så är det jättedassigt? Det är iaf knallrosa i verkligheten om ni inte ser det på bilderna :p

12376430_10153179555710588_5791803498832860080_n.jpg

1504_10153179555745588_1681794434446305172_n.jpg

Kom då vintern för helvete! :rofl:

12359888_10153179552145588_3223959727122900616_n.jpg

Så dumt att det där är storlek S3. Jag har mätt Aysu och det verkar som om M1 skulle passa perfekt. MEN i tröjan jag vill ha så finns M1 bara i färger jag inte vill ha. Den finns i bättre färger i S3 och M2... Så jag kanske får köpa mig en M2 då, men när jag kollar hur stor tröjan ska vara mot hur stor Aysu är så känns det som om tröjan blir jättestor...

Så dumt att det där är storlek S3. Jag har mätt Aysu och det verkar som om M1 skulle passa perfekt. MEN i tröjan jag vill ha så finns M1 bara i färger jag inte vill ha. Den finns i bättre färger i S3 och M2... Så jag kanske får köpa mig en M2 då, men när jag kollar hur stor tröjan ska vara mot hur stor Aysu är så känns det som om tröjan blir jättestor...

Spontant så känns det som att det skiljer mer än bara en storlek mellan Aysu och Vilja?
Enligt måtten så var Vilja en perfekt S2 men jag vill inte att det ska sitta snortajt och vill dessutom kunna ha något tunnare under jackan om det blir jättekallt ute så S3 blev jättebra på henne.
Tröjan är som sagt aningens stor men jag har den hellre lite lösare än att den ska sitta åt runt rumpan och ev. åka upp på ryggen när hon rör på sig.

Jag skulle tro(!!!) att M2 är bra för Aysu... :p

Spontant så känns det som att det skiljer mer än bara en storlek mellan Aysu och Vilja?
Enligt måtten så var Vilja en perfekt S2 men jag vill inte att det ska sitta snortajt och vill dessutom kunna ha något tunnare under jackan om det blir jättekallt ute så S3 blev jättebra på henne.
Tröjan är som sagt aningens stor men jag har den hellre lite lösare än att den ska sitta åt runt rumpan och ev. åka upp på ryggen när hon rör på sig.

Jag skulle tro(!!!) att M2 är bra för Aysu... :p

Har du köpt något från DgDoggear? I så fall, vad har Vilja för storlek där? Aysu ÄR pluttliten. Hon är visserligen 63,5cm hög, men mäter jag ryggen från manke till svansrot är hon bara 55cm och 55 brukar vara lagom i täcken. Runt bröstkorgen är hon också pluttigt liten och i tävlingsform väger hon bara 17,5kg. Ebrah är 57-58cm hög nu och har lika lång rygg och väger lika mycket :p

Har du köpt något från DgDoggear? I så fall, vad har Vilja för storlek där? Aysu ÄR pluttliten. Hon är visserligen 63,5cm hög, men mäter jag ryggen från manke till svansrot är hon bara 55cm och 55 brukar vara lagom i täcken. Runt bröstkorgen är hon också pluttigt liten och i tävlingsform väger hon bara 17,5kg. Ebrah är 57-58cm hög nu och har lika lång rygg och väger lika mycket :p

Mhm okej, då kanske M1 är bra ändå... Vilja är 51cm över ryggen så det är ingen större skillnad isf.
Du får beställa båda och sälja här hemma annars!

Nä inga kläder från DG, bara bäddar :D

Mhm okej, då kanske M1 är bra ändå... Vilja är 51cm över ryggen så det är ingen större skillnad isf.
Du får beställa båda och sälja här hemma annars!

Nä inga kläder från DG, bara bäddar :D
Jag provade att ha den längd på måttbandet som en tröja i M2 och lägga måttbandet mot Aysu, det blev mycket(!) större än vad hon är :p Jag kan försöka fotografera så kan du säga vad du tror.

Jag provade att ha den längd på måttbandet som en tröja i M2 och lägga måttbandet mot Aysu, det blev mycket(!) större än vad hon är :p Jag kan försöka fotografera så kan du säga vad du tror.

Asså nu vet jag inte vilka måttabeller jag pratat om för nu när jag tittar på tabellen så är ju Vilja S3, inte S2 :confused: Jag kan ha blandat ihop DG och Sofas tabeller. Vilja är iaf S3 hos Sofa!
Så om alla mått stämmer på Aysu i strl M1 så borde det ju bli skitbra. Det är bara jag som är snurrig haha :angel:

Min är ca 50 cm och M2 är perfekt. Åker inte upp över ryggen men är ganska slimmad. Jag tänker att en saluki borde ha M3 eller större.

Adagio föder upp många whippets som går bra på utställning :)

Och de Adagio-hundar som har startat LC har ju faktiskt gått bra där (med både svenska och utländska championtitlar). Exteriör och funktion SKA ju gå hand i hand på en bra whippet. :)

Exempel är Adagio Just Whistle http://www.whippet.se/adagio-rosebud-b/1272-adagio-just-whistle-braglist och superfina "Spader" Adagio Olive Drab http://www.whippet.se/rivarco-quintus/1889-adagio-olive-drab-pictures (som f.ö. är kullbror till @Emuliiaa s fina valp).

Är det utställningslinje?

Jag gillar inte alls när man gör skillnad på utställningslinjer och racinglinjer. Visst finns det whippetar av lite olika typer (mina två är till exempel väldigt olika, men är ändå båda goda rasrepresentanter enligt standarden), men det är ändå inte olika "linjer" (de är till och med släkt). En whippet är en whippet och är den en god representant för standarden så är den (givet att den jagar) också funktionell.

Sedan går det också mode i whippet ibland och här tycker jag att jag ser två stråk: (1) Whippetar med överdrivna förbröst och raka sluttande ryggar samt (2) whippetar som enbart har avlats på fart och som mer liknar små kappgreys med grund bröstkorg och avsaknad av vinklar. Turligt nog håller sig majoriteten av whippetuppfödare till att avla fram mer lagom och ordinära whippetar. :)

Min är ca 50 cm och M2 är perfekt. Åker inte upp över ryggen men är ganska slimmad. Jag tänker att en saluki borde ha M3 eller större.
Jo, Aysu har en overall från dgdoggear och den är i M3, sitter perfekt. Sofa kallar ju sina storlekar för samma saker men de är inte lika stora för det :p Enligt måttabellerna verkar M3 hos dgdoggear motsvara M1 hos sofadogwear. Hade varit bra att veta om det är så på riktigt också :p

Jag gillar inte alls när man gör skillnad på utställningslinjer och racinglinjer. Visst finns det whippetar av lite olika typer (mina två är till exempel väldigt olika, men är ändå båda goda rasrepresentanter enligt standarden), men det är ändå inte olika "linjer" (de är till och med släkt). En whippet är en whippet och är den en god representant för standarden så är den (givet att den jagar) också funktionell.

Sedan går det också mode i whippet ibland och här tycker jag att jag ser två stråk: (1) Whippetar med överdrivna förbröst och raka sluttande ryggar samt (2) whippetar som enbart har avlats på fart och som mer liknar små kappgreys med grund bröstkorg och avsaknad av vinklar. Turligt nog håller sig majoriteten av whippetuppfödare till att avla fram mer lagom och ordinära whippetar. :)

Kolla förresten in din tiks farfar! :D @em-pirre

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare