Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

+ Philosophia

Tack! Jaa jag hoppas att allt kommer gå bra. Ang "problemet", som InteAlls är så nyfiken på ;), så kan jag berätta mer ingående på fredag om vi ses då :)
Eventuellt kommer jag skriva en ny tråd om problemet för att få lite råd, om jag nu bestämmer mig för att behålla honom, vilket det verkligen känns som jag kommer..är ju helt kär :love:

För övrigt så går det ännu bättre idag, han har blivit ännu tryggare och kommer nu själv och lägger sig bredvid mig i soffan..första dagen så ville han mest ligga för sig själv, men nu söker han själv närhet och vill vara i centrum. Cashmir är självklart jätteglad över att ha honom här och följer efter honom överallt. Igår kväll hittade jag dom såhär:

(Jo, IGn bäddade ner sig själv sådär :D) :love:
2012828192850940516258_sbig.jpg

Här har det blivit tillökning.
En jättemysig liten whippettjej på fyra år ingår numer i familjen. Hon är tyvärr väldigt tunn så nu blir det operation gödning..
Tibban ser ut som en dinosaurie bredvid henne ;)
Några bilder från hemvägen och väl hemma
IMG_3193.jpg

IMG_3184.jpg

IMG_3198.jpg

IMG_3200.jpg

IMG_3203.jpg

IMG_3204.jpg

Vad kul med tillökning!! Så fin o söt! :laugh:

Får man fråga vad anledningen är till att hon är så smal? Bara dålig på att äta kanske?

Red_Chili: Tack! Ja det är minst sagt mysigt. Har gått bra hittills förutom ett litet gruff vid mat-tunnan igår som husse snabbt bröt. Idag har de till och med busat runt lite och förut låg de så fint på soffan. Tibban är väldigt leksugen och försöker få igång henne men har tagit det lite lugnt och försiktigt och är lite avvaktande nu istället för att bara bröta på med sin ordinarie "AAARGH! EN KOMPIS TILL MIIIIIG! NU SKA VI LEKA JÄÄÄÄRNET!" - inställning ;)
IMG_3217.jpg

Misiaczek: Förra ägaren sa att hon var väldigt kräsen, lite känslig och har svårt att få ro med maten. Hon har tidigare ätit Friskies någonting och jag fick med lite därifrån för att blanda med i början, medan vi går över till fodret vi har här hemma (ger Royal Canin Sensible + olja)
Det var ingen idé kan jag säga för hon sorterade ut och ratade sitt gamla foder och åt RC med god aptit. Så det blir ett lite väl hastigt foderbyte där men jag blandar ut med lite ris i början och fasar sakta in oljan så ska det nog gå bra *hoppas*.

Hon blev lite orolig när husse gick till jobbet förut och väntade på dörrmattan ett tag för att sedan hoppa upp i fönstersmygen (hundarnas egna där de får vara ska jag väl tillägga ;)) och kikade efter honom i nästan en timma. Mysigt att hon fäst sig så mycket vid honom på så kort tid (hon kom ju trots allt hit igår e.m) Här kommer ett par bilder till på fröken:
Hussespan
IMG_3223.jpg

Söt!
IMG_3230.jpg

Nu har de börjat mysa lite mer med varandra. Imorse hittade jag dem såhär:
IMG_3262.jpg

Bonusbild :)
IMG_3247.jpg

Idag åkte vi för att se hur traständ min herre kunde tänkas vara. Han ska ha testat det någon gång när han var yngre, men det är inget han gjort många gånger. Han ÄLSKADE det så han fick springa några gånger och här får ni lite bilder på det :D Jag tyckte att han var bra fokuserad på trasan och för varje gång han sprang tog han trasan lite bättre. De två första gångerna tog han den nämligen inte alls. Den var ju död ;)

DSC_30801111.jpg

DSC_31441111.jpg

DSC_32251111.jpg

Det bästa var ändå att se hur taggad han blev av att stå bredvid och se whipparna springa. Han ylade, drog, hoppade och tyckte det var jättejobbigt.

DSC_31181111.jpg

kl

Hej allihopa med alla fina vintisar!

Jag har dom underbara nyheterna att jag ska skaffa en Italiensk vinthund och kan sälla mig till vinthundstrådarna snart!:love: Jag är superlycklig och pirrig men sjukt nervös, haha. Har alltid haft hund men är första gången jag ska skaffa egen hund via en seriös uppfödare. Är precis i processen att välja uppfödare och känner mig mer vilsen än någonsin och som om alla mina kunskaper flög ut genom fönstret. Hej hjärnsläpp. Valpar kan ha den effekten eller?;)

Har gjort så att jag gått via skk och rasklubben och valt ut fyra uppfödare. Tre av dom är med i sriv, en är bara skk. Tänkte skriva här vad jag ska använda hunden till och om det är okej tänkte jag skriva några frågor och se om nån har några tankar.

Jag vill ha en isabellfärgad tik med svart nostryffel. Jag vill helst ha en korrekt hund för att kunna testa ställa ut och se om det är min grej.

Jag söker en hund som vill vara min bästa vän, mysa i soffan, gå promenader, kunna resa bil/tåg och kunna vara bland folk och andra djur. Jag vill gärna prova på agility, lydnad, utställning och lure coursing på lättare nivå för att vi båda ska få lite erfarenhet och göra något kul gemensamt. Dessutom för att se vad vi tycker är roligast. Kanske allt? Kort sagt söker jag en glad, öppen, framåt och social hund som hänger med på allt!

Vill ha valp vår 2013, men varit länge ute i god tid och vill läsa på allt jag bara kan och lära mig mer om dessa underbara hundar!

1. Är det en dum idé att välja en uppfödare som inte är med i sriv?
2. Jag kan inget om uppfödning, borde man välja föräldrar som är utställda och har bra resultat?
3. Borde föräldrarna vara ögonlysta, patellaundersökta m.m? SRIV uppmuntrar det, men vad händer om jag inte hittar föräldrar som är det?
4. Är det normalt att uppfödare tar lång tid på sig att svara på mail?
5. Är det normalt att uppfödarna har inställningen: "Jag får valpar det här datumet, jag kan ringa då, först till kvarn gäller"?
6. Hur mycket får jag och kan vara med i processen om hur valpen blir till? Kan jag säga någon tik jag gillar? Veta när hon löper och få höra hur allt går?

Hjääälp, haha. Om ni vill ge tips, historier, vad som helst! Skriv här eller PM:a mig :laugh:

Jag har haft italienare tidigare. Du får gärna PM:a angående vilka uppfödare som du har valt ut. Kanske jag kan vara till någon hjälp? :)

Inte nödvändigtvis. Vissa är inte med pga att de är med i SKK och Vinthundklubben och att det är kostsamt nog. Det behöver inte betyda att de är oseriösa. Jag vet flera seriösa, åtminstone hanhundsägare, som inte är med i sriv. Men det är ju alltid en bra fråga varför de inte är med.

2. Jag kan inget om uppfödning, borde man välja föräldrar som är utställda och har bra resultat?
Sriv rekommenderar att man endast använder hundar som i vuxen ålder har ställts ut med excellent eller 1:a. Svaret tycker jag därför är ja, att det ska man göra. En seriös uppfödare väljer att avla på hundar som är bra

3. Borde föräldrarna vara ögonlysta, patellaundersökta m.m? SRIV uppmuntrar det, men vad händer om jag inte hittar föräldrar som är det?
Precis, sriv uppmuntrar men ställer inga krav på att uppfödare ser till att hjärt- och patellaundersöka hundarna. Skälet till varför de rekommendera undersökningarna verkar vara pragmatiska snarare än baserat på rasens hälsostatus. Hjärtfel och patella är inte på något sätt vanligt förekommande. Så som det beskrivs i rasdokumenten så handlar det mest om att det är tillgängliga och smärtfria undersökningar. Konstigt nog nämns det inget om ögonlysning. För några år sedan kom det första fallet av PRA bland italienarna och det borde faktiskt vara något som det finns skäl att förebygga spridningen av.

Vad skulle jag själv göra? Hittar jag rätt hund som är pigg och framåt och har god kroppskonstitution och som varken verkar ha hårlöshet eller epilepsi i släkten så skulle jag nog slå till även om föräldrarna inte har gjort undersökningarna (som alltså inte är obligatoriska).

Det vågar jag inte svara på, men många verkar föredra telefonsamtal.:)

5. Är det normalt att uppfödarna har inställningen: "Jag får valpar det här datumet, jag kan ringa då, först till kvarn gäller"?
Jag är inte säker på hur du menar. Men vissa människor är inte så sociala och intresserade av annat folk. Sedan får man fundera på hur pass viktigt det är för en själv att ha en bra kontakt med uppfödaren. En som inte intresserar sig för blivande valpköpare är förmodligen inte så intresserad av valpköparen efter köpet heller.

6. Hur mycket får jag och kan vara med i processen om hur valpen blir till? Kan jag säga någon tik jag gillar? Veta när hon löper och få höra hur allt går?
Svaret finns nog i förra frågan. Folk är olika. Naturligtvis ska man som blivande valpköpare veta vilken tik som ska paras med vilken hane. Många uppfödare är väldigt sociala och vill gärna lära känna valpköparna för att lättare kunna avgöra vilken valp som passar vilken valpköpare. I det ingår att kontakta köparna när tiken är parad, alternativt när man vet att parningen har tagit sig (det är ju bra för valpköparna att veta ungefär när det kan vara bra att ta ut semestern). Vissa uppfödare låtar sedan valpköparen välja valp själv, andra uppfödare vill placera ut valparna själv.

Oj, vad dålig jag är på att titta in här... Men kul att ni är så aktiva, så har jag en massa sidor att läsa tillbaka :D

Vilken mysig kille du verkar ha hittat! Mycket italienare för pengarna ;)
Kommer du att behålla honom? Vovvarna verkar ha hittat varandra, det är så härligt att se. Italienare är för övrigt födda med en förmåga att bädda ner sig i mysig filtar :D

Sriv rekommenderar att man endast använder hundar som i vuxen ålder har ställts ut med excellent eller 1:a. Svaret tycker jag därför är ja, att det ska man göra. En seriös uppfödare väljer att avla på hundar som är bra
När jag är inne på hunddatanbasen för att kolla resultat, då är alltså en 1:a bra? så det inte är tvärtom och 5 eller liknanade betyder bra? Förkortningarna har jag kollat upp i alla fall.

Precis, sriv uppmuntrar men ställer inga krav på att uppfödare ser till att hjärt- och patellaundersöka hundarna. Skälet till varför de rekommendera undersökningarna verkar vara pragmatiska snarare än baserat på rasens hälsostatus. Hjärtfel och patella är inte på något sätt vanligt förekommande. Så som det beskrivs i rasdokumenten så handlar det mest om att det är tillgängliga och smärtfria undersökningar. Konstigt nog nämns det inget om ögonlysning. För några år sedan kom det första fallet av PRA bland italienarna och det borde faktiskt vara något som det finns skäl att förebygga spridningen av.

Vad skulle jag själv göra? Hittar jag rätt hund som är pigg och framåt och har god kroppskonstitution och som varken verkar ha hårlöshet eller epilepsi i släkten så skulle jag nog slå till även om föräldrarna inte har gjort undersökningarna (som alltså inte är obligatoriska).

Lite så tänker jag med. Hittar jag rätt hund så kan jag tänka mig att slå till ändå om den är frisk efter alla dom andra konstens regler och att det inte finns några kända sjukdomar i stamtavlan. Skulle man kunna göra dessa undersökningar själv på valpen när den är tillräckligt gammal? Vad händer om den visar sig ha några sjukdomar?

Jag känner mig beredd att göra såna undersökningar i efterhand om det skulle vara bra. Kanske lite överdrivet kanske? Jag vet inte. Alltid kört säkra före osäkra på allt.

Jag är inte säker på hur du menar. Men vissa människor är inte så sociala och intresserade av annat folk. Sedan får man fundera på hur pass viktigt det är för en själv att ha en bra kontakt med uppfödaren. En som inte intresserar sig för blivande valpköpare är förmodligen inte så intresserad av valpköparen efter köpet heller.

Insåg nu efteråt vad luddig min fråga var, haha. Känslan jag försökte beskriva är just att vissa inte verkar vara så intresserade av vem som köper ens valpar. Är inte det viktigt att uppfödaren undrar var ens valp hamnar? Eller är det vanligt att dom inte är så intresserade och inte har några kösystem utan låter vem som helst som är först till kvarn välja valp först?

Jag känner att det är klart det vore kul att ha kontakt med sin uppfödare och att man har extrahjälp eller stöd om man skulle behöva det. Samtidigt är det inte jättestort krav för mig, utan jag kan tänka mig att inte ha så mycket kontakt med min uppfödare. Utan att det skulle vara hard feelings då såklart!

Senast ändrad:

Vad kul att du fallit för italienaren :laugh: Härligare hund får man leta efter, jag har två just nu.

Du har fått bra svar av Philosophia. Men jag kanske kan lägga till något.

1. Är det en dum idé att välja en uppfödare som inte är med i sriv?[/B
Som förstagångsägare tycker jag att det är en trygghet att uppfödaren är med i rasklubben. Men om du tittar närmare så är det relativt få som faktiskt är det. Därför skulle inte jag låta det hindra om jag hittade en kombination som jag verkligen var intresserad av.

Är du intresserad av att ställa ut lite så ökar ju chansen till att få en lämplig hund om föräldrarna är utställningsmeriterade. Annars tycker jag att mentalitet är viktigare än utseende. Dock behöver ju inte det ena utesluta det andra ;) Se till att få träffa föräldrarna och skapa dig en uppfattning om hur du vill att din hund ska vara. Både till sättet och utseendet. Rasen är inte extremt homogen som jag ser det, utan det finns skillnader i typ både vad gäller kynne och kropp.

För mig är alltid hälsotester något positivt. Men som sagt inte något som är obligatoriskt. Håller med Philosophia här.

Ja! Om de ens svarar... Det lättaste är att ringa i stället.

Nja, jag har aldrig varit med om det. De flesta har någon typ av ordning som man får välja. Typ först väljer de själva, sedan hanhundsägare, uppfödarkollegor, tidigare valpköpare etc.

Du kan anmäla intresse på de hundar du är intresserad av en avkomma efter. Men uppfödare parar ju sina hundar efter sin "plan". Många uppfödare har hemsida eller blogg där de uppdaterar hur det går med löp, parning och dräktighet. Annars är det nog olika mellan uppfödare om de löpande hör av sig till de som står på valplistan. En möjlighet är att säga till uppfödaren när du ställer dig i kö att du gärna vill veta hur det går. Det ser nog de flesta som positivt, att du visar dig intresserad av hur det går :laugh:

Är det något kring uppfödarna du valt ut eller rasen, som inte Philosophia kan svara på så får du gärna fråga vidare via Pm ;)

Vad kul att du fallit för italienaren :laugh: Härligare hund får man leta efter, jag har två just nu.

Jag vet! Blir tokig av lycka när jag ser dom, finns det en gladare, graciösare och sötare hund? :love: Tror rasen kommer passa mig handen i handsken!

Du har fått bra svar av Philosophia. Men jag kanske kan lägga till något.

Som förstagångsägare tycker jag att det är en trygghet att uppfödaren är med i rasklubben. Men om du tittar närmare så är det relativt få som faktiskt är det. Därför skulle inte jag låta det hindra om jag hittade en kombination som jag verkligen var intresserad av.

Gah så svårt! Man ska följa magkänsla men ändå ha med huvudet. Jättelätt om jag skulle rulla runt bland massa IG:s och inte låta huvudet vara med ett skvatt, haha. Nej men jag förstår hur du tänker och tycker det låter klokt!

Är du intresserad av att ställa ut lite så ökar ju chansen till att få en lämplig hund om föräldrarna är utställningsmeriterade. Annars tycker jag att mentalitet är viktigare än utseende. Dock behöver ju inte det ena utesluta det andra ;) Se till att få träffa föräldrarna och skapa dig en uppfattning om hur du vill att din hund ska vara. Både till sättet och utseendet. Rasen är inte extremt homogen som jag ser det, utan det finns skillnader i typ både vad gäller kynne och kropp.

Mentaliteten är självklart superviktigt utöver en frisk och sund hund:) Sen utöver det hoppas jag på att jag kan hitta en som också är godkänd för att kunna prova på ställa ut. Så vore jackpot att få alla delarna!

Ja! Om de ens svarar... Det lättaste är att ringa i stället.

Gud vad skönt att höra... Jag har suttit en miljon ggr och uppdaterar mailen och hunnit tänka om hela Internet kraschat eller om jag skrev otrevligt :D Blir att ringa direkt imorgon!

hehe ja ellerhur?! En riktig bjässe, iaf om man jämför med andra IG! Vi var på whippetrace-träning med Cashmir och då fick IGn följa med, där sa de VANA vinthundsägarna "men vilken liten söt whippet", eller "åh en whippet-valp"... hahah :p

Kan ju förresten uppdatera om hur det gått för oss! JA, Caspian som han nu kallas för, är kvar hos mig och kommer att stanna! :bump:
Det har gått så himla bra för oss att jag inte tvekat en sekund över om jag ska behålla honom...han dök rakt in i mitt hjärta och jag är så himla kär!! :love:
Vi har bygt upp en sån otroligt fin relation, helt annorlunda mot vad jag haft med tidigare hundar...just för att han är så speciell, och vårt förhållande är liksom byggt på tillit och respekt. Vi har kommit så långt sen första dagen (med tanke på "problemet" vi hade) och det går bara mer och mer framåt för varje dag som går. Han är verkligen en underbar hund och det känns redan som han alltid funnits hos mig och kan verkligen inte tänka mig att vara utan honom nu!

Och han och Cashmir har verkligen funnit varandra! Cashmir går inte en meter utan Caspian, och Caspian som bodde med en hund som inte riktigt gillade närhet innan söker nu sig till Cash för att ligga nära! Så det känns så himla bra i mattehjärtat att min plan på att skaffa en till vovve som sällskap åt Cashmir funkat så bra och att alla verkar jättenöjda och glada!

Här kommer lite dagsfärska bilder:

Mitt hjärtegull!!
201291019469649516258_sbig.jpg

Vovvarnas favoritsyssla: att stå och spana efter förbiskuttande harar!
2012910195152639516258_sbig.jpg

Här försökte jag så gott jag kunde att få deras uppmärksamhet på mig istället och posera för kameran...men det gick ju sådär.. :angel:
20129102062794516258_sbig.jpg

De har nu likadana halsband (Caspian fick Cashmirs gamla från när han var valp) och nu matchar dom jättefint!
2012981762054516258_sbig.jpg

Mys
201298165940752516258_sbig.jpg

Sötnosen
2012910202920145516258_sbig.jpg

Det har gått så himla bra för oss att jag inte tvekat en sekund över om jag ska behålla honom...han dök rakt in i mitt hjärta och jag är så himla kär!! :love:
Vi har bygt upp en sån otroligt fin relation, helt annorlunda mot vad jag haft med tidigare hundar...just för att han är så speciell, och vårt förhållande är liksom byggt på tillit och respekt.

Så underbart att höra. Du beskriver det så fint! Precis så skulle jag kunna beskriva relationen som jag hade till min italienare. Och jag tror faktiskt att det är speciellt för rasen. Man möts liksom ända in i själen!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat