Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

kl
Länge sedan jag skrev i tråden, men är ofta in och kikar på alla superfina vintisar :love:
Rut har blivit "stora damen" och löper för fullt just nu. Uppvaktar vår (kastr.) hane för fullt.
Igår tog jag lite nya bilder på henne :)

dsc_0016.jpg

dsc_0019.jpg

dsc_0003.jpg

Min finaste :love:

Vänlig är hon, men BUS!!! beskriver henne nog bäst ;)
Och opartiskt nog håller jag med om att hon är vacker ;)

Jag har varit iväg på lite äventyr i helgen!

Det blev utställningspublik ena dagen, lure coursing andra dagen och på måndagen och halva tisdagen var jag på "min" kennel, fotograferade valpar och pussade älsklingshundar.

Att vara utställningspublik var för ovanlighetens skull helt underbart kul! Domaren berättade nämligen vad han gillade med alla hundarna och efter bästa hane/bästa tik så berättade han högt för hela publiken vad han tyckte om de olika hundarna, varför han placerat dem, vad han ville se hos en saluki och vad han absolut inte ville se. Roligt var också att en av tikarna som jag tidigt under dagen fastnade för sedan blev både BIR och BIS :p Domaren verkade vara jättetrevlig och åh, jag ångrar faktiskt att jag inte anmälde till den utställningen.

På lure coursingen sprang Wahidah mot två hundar som ägs av en bekant. Båda loppen gick finfint vad jag vet, men poängen blev ändå usla. Jag struntade faktiskt i det, jag var så glad för att hon sprang fint eftersom hon blev diskad förra gången hon tävlade.

När vi var på kenneln så blev det som sagt var lite valpfotografering. En av valparna hade hunnit lämna kenneln (valparna är 8 veckor nu), men resten kunde fotograferas. Wahidah är dessutom faster till de här valparna, så det var lite extra kul.

Här är min favorit, Bertil, som ska till England.
49542_1345049842.jpg

Här är Silver.
15629_1345049844.jpg

Brun, som nu bor hos pappa Waqar i Finland.
64331_1345049847.jpg

Blå, som jag tror blir galet vacker som vuxen.
18696_1345049850.jpg

Orange. Hon var helgalen och ville hoppa ner från strykbrädan hon fotograferades på. Hon stannar på kenneln.
86543_1345049852.jpg

Här är Badia som ska bo hos min granne.
92141_1345049855.jpg

Sist fotograferade vi lilla Rosa.
26646_1345049858.jpg

Vill ni så kan jag lägga in fler bilder från resan, men jag tänkte att valpbilder alltid är populärt ;)

kl

Även jag vill bidra med lite bilder från vinthundsträffen i måndags :D

Har även en bra bild på InteAlls saluki Flora som jag har för mig att R_C ville se en helkroppsbild av?! :laugh:

20128162009381516258_sbig.jpg

20128162030412516258_sbig.jpg

Var bara tvungen att lägga ut denna haha :p
20128162011669516258_sbig.jpg

2012816201214633516258_sbig.jpg

201281620332662516258_sbig.jpg

201281620422381516258_sbig.jpg

20128162059225516258_sbig.jpg

*kl*

Ni om har fler än en whipp (eller ja annan vintis med för den delen) hur länge väntade ni innan ni skaffade hund nr två?
och hur gick det? För och nackdelar med en VS två?
Har just nu mycket tid över och eftersom jag varit extremt sugen på att leta upp en kompis till Tibb (snart 1,5 år gammal) ett bra tag så blir det extra påtagligt nu.
Pyttevalp känns inte aktuellt utan det är en omplacering som jag letar efter isf.
Och då gärna en som är yngre än henne så hon är äldst.
På något sätt vill jag gärna att hon ska få vara den som är äldst, vet bäst och inte behöver vika sig för en äldre hund här hemma helt plötsligt.
Behöver nog bolla lite med er om detta. Någon med kloka råd? :)

Dafne var 1 år och 8 månader när Gaia flyttade hem till oss. Egentligen hade jag velat att Dafne skulle fått lite mer tid på sig som ensam hund. Men det är ju individuellt.

Att det trots allt blev en hund till beror på att jag var så otroligt intresserad av den kullen, den kändes 100% rätt. Eftersom jag dessutom jobbar hemifrån just nu och kanske inte gör det i framtiden så var det lika bra att passa på. Annars hade det nog varit bäst för Dafne att vänta något halvår till.

Nu har ju inte jag skaffat en till än, ska ju ta hem den vuxna italienaren på prov nästa vecka.

Cashmir är 15månader nu, så en till valp hade aldrig kommit på tal att skaffa. Cash är själv fortfarande väldigt mycket valp och har mycket kvar att lära. Men i.o.m att han verkligen vantrivs som ensamhund så bestämde jag mig för en till, men då ska det vara just en vuxen, alltså några år äldre än honom.

Vinthundar gör sig bäst i par :angel:

Jag köpte ju valp som min tik var mamma till. Mamma-hund var då 7 år och för mig, som ogillar vilda hundar hemma så passar det faktiskt rätt bra :p

Jag skulle aldrig köpa en till valp innan vuxna hunden blivit vuxen på riktigt, absolut minst två år gammal. Skulle jag göra undantag så ska det vara någon väldigt(!) speciell valp av linjer jag "måste" ha och som inte kommer gå att få tag på senare. Däremot att köpa en okomplicerad omplacering som är äldre än valpen man har, det är jag positiv till. Jag hade då inte köpt en hund som tex gjorde utfall mot andra hundar på promenader eller på något vis var knepig med andra hundar, det hade inte varit sjysst mot hunden man har hemma.

Nu har jag bara en hund igen. Hon är 4½ år nu och skulle rätt valp dyka upp nu och jag skulle ha möjlighet att ha en till, då skulle jag inte tveka att köpa. Som det verkar nu så kommer jag inte köpa någon ny hund förrän tidigast om ett år. Då är Wahidah minst 5 år och det känns otroligt lagom. Även om jag tänkte att hon började bli vuxen när hon var 2 år så är det ingenting mot hur vuxen hon var när hon var 3 och sedan blev hon ännu mer fantastisk när hon blev 4.

KL.
Vi var på LC-träning i torsdags och Vilja fick springa ett lopp tillsammans med en hane som inte sprungit med annan hund på LC tidigare.
Det gick jättebra, båda hundarna sprang fint :)

Här är några bilder tagna av Irene Wahlroos.
482121_10150983314900588_1465439590_n.jpg

561944_10150983315000588_1769019754_n.jpg

293181_10150983315115588_1205790377_n.jpg

422306_10150983315225588_2098542070_n.jpg

196015_10150983315315588_1839540166_n.jpg

Tack för era svar!

Philosphia: Ja men då vart det ju inte så mycket att snacka om. Dyker chansen upp får man ju bara gilla läget och ta den ;) Hur har det gått nu sedan hon kom hem? Har följt tråden lite halvdåligt och får gärna en update.

Misiaczek: Ja din grabb har väl inte riktigt kunnat vara busvalp och unghund pga sin skada? Hoppas att det går bra med lille IG:en. Visst var det hans ägare som ville att du skulle komma ner och sova över? Blir det fortfarande så?

Red_Chili: hehe jo jag börjar märka detta ;)
Jag är med på ditt tänk där. Men valp är jag inte inne på. Så jag försöker att INTE titta på planerade kullar eftersom jag då glömmer bort totalt hur jobbigt det kan vara med whippvalp...
Ang. omplac: Ja en ev. omplacering får ju helst inte ha något fuffens för sig som Tib kan bli osäker över. Det enda jag håller på och (nojjar är väl fel att säga) men är fundersam över är hur bra det egentligen är att skaffa en äldre hund till hushållet. En som kommer in och ska börja bestämma s.a.s. Funderar på om risken för trubbel är större då än med en yngre omplacering..
Nu är ju Tibban världens goaste och gladaste hund och både tar och ger tillrättavisningar schysst. Vi har bra grundpli på henne och hon fungerar bra i vardagen. Leker bra med allt och alla och blir, precis som du beskriver, bara bättre och bättre i alla aspekter med tiden.

Vilket ju inte gör ens whippcravings mindre direkt ;)

Ja precis...men oxå det att en whippet är långt ifrån "vuxen" vid 15mån ålder :p
Jo så var det, ska ner dit den 25e och va kvar över natten. Tack! :)

Sen lite halvt kl

ang det att ta hem en äldre omplacering så tycker jag det beror på lite. Visst om man har en redan dominant hund, som vaktar sitt revir och så..så skulle det säkert kunna innebära problem att ta hem en äldre omplacering. Men om man som i mitt fall har en hund som inte är ett dugg dominant, inte har något resursförsvar eller revirtänk, samt beter sig mycket bättre runt äldre hundar, så passar det för mig mycket bättre att ta hem en redan "klar" hund som jag vet inte har några olater som min kan lära sig ifrån.
Nu är det så att den här IG:n inte heller är ett dugg dominant sa ägaren, vilket jag faktiskt hoppades på att han skulle va. För han säger inte eller ifrån, vilket kan få Cash att känna att han har övertaget och kan "göra vad han vill" med lillen (alltså busa med, reta osv). Cash vet liksom aldrig när det räcker och kan bli för "på", men säger hunden ifrån så lyssnar han direkt och respekterar den hunden sen på annat sätt.
Men jag hoppas att det kommer fixa sig ändå, och jag kommer säkert själv behöva lugna ner Cash ofta i början.. Men förhoppningsvis kommer lillen kunna säga ifrån lite i alla fall när han får nog

Jag tycker att det är mest positivt med en äldre omplacering. Min Karim är ju snart 8 år, och jag har haft honom i snart 4 månader. Det var perfekt för mig som verkligen var jättesäker på att Saluki är min ras. Att få leva med en äldre, lugn, individ innan man skaffar en vilding till valp. För då får man ju se hurdant resultatet kommer att bli, och man kan då i framtiden finna lite hopp när det känns som jobbigast (nej, jag har inte alls läst för mycket om hur Wahidah var som valp :angel: ) Nej, men man lär känna rasen på ett bra sätt.

Dessutom har Karim gjort min 5-åriga pudeltik bättre på många vis. Hon har blivit en aning mer självständig och hon äter som hon aldrig har gjort förr. Dessutom är de bra polare. Han var jätterädd för henne första dagarna, men, sen sa han till henne på skarpen när hon förmodligen kom för nära en godsak, och sedan den dagen är de galet bra ihop. De respekterar varandra, Siri kan ligga väldigt nära, nästan på honom och de lekar bra ihop. Karim anpassar sig efter att Siri är liten, vilket är skönt. Men det är den lille som är bossen, hon gör saker först. Men det är klart, de är ju inte TIGHTA som om en av dem hade varit valp från början kanske.

Det enda negativa är ju att man inte kan vara 100% på vad som har hänt i hundens tidigare liv.

Men är man noga med att undersöka så att det är en BRA hund, en hund som man skulle vilja ha köpt som valp och som inte har en massa olater, så tror jag bara det är jäkligt bra med en äldre omplacering. Jag känner också att det var bra att Siri fick bli nästan 5, så att hon blivit vuxen och har en bra relation med mig. Sen tror jag att det har blivit samma effekt av en ny hund, oavsett om det vart en valp eller en äldre :)

kl*

Igår var jag i Hässleholm och besökte ägarna till IGn jag skulle ha på prov. Allt gick jättebra där, blev mycket väl bemött, och det var jättetrevligt att umgås med familjen på landet och lära känna dom och hunden.

Hunden var väldigt social och följde efter mig och pussattackerade mig hela dagen. Han sov även med mig i sängen, under täcket :love:
Allt kändes jättebra, så han fick följa med mig hem idag. Det gick jättebra på tåget, han var helt avslappnad och är en riktigt cool hund. Allt var verkligen perfekt och vad jag önskade hos en hund: lugn, "mogen", rumsren, skäller aldrig, går fint i koppel, har inga problem med att lämnas hemma själv och låter sig hanteras på alla sätt - helt perfekt förebild för Cashmir!

När hundarna träffades blev det faktiskt kaos hemma hehe...dom jagade varann och busade så jag höll på att bli galen...så jag tog med busfröna till en rastgård och lät dom göra av med all energi där istället!
Här kommer lite bilder:

Hos ägarna igår, jag blev snabbt omtyckt av vovven =)
2012826202317334516258_sbig.jpg

På tåget
201282620175851516258_sbig.jpg

Hemma hos oss
2012826201746788516258_sbig.jpg

2012826201826226516258_sbig.jpg

2012826201911538516258_sbig.jpg

2012826201945569516258_sbig.jpg

2012826202018210516258_sbig.jpg

20128262021354516258_sbig.jpg

Det finns dock ETT problem..ett ganska stort problem, men jag tar nog och berättar mer imorgon om det fortsätter.. Just nu är jag helt SLUT, och tänkte dra mig mot sängen :p God natt!

Vad kul att besöket gick så bra! Nu är jag jääättenyfiken, du måste (;)) berätta! Ser verkligen fram emot att få se underverket irl, han ser gosvänlig ut.

Farao: Så vacker :love:

RC: Ljuvliga valpar! Hoppas helkroppsbilden som Misiaczek tog duger, har precis börjat skolan och orkar inte så mycket mer än ta hand om hundarna, äta och sova :P

Vad kul att se bilderna på det "lilla" :angel: pyret! Han verkar ju väldigt trygg och mysig. :) Håller tummarna för att allt går bra!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka