Sv: Feminist?

Det viktiga för mig är att det ska vara lika lön för lika arbete. Det är viktigare än "halva makten, hela lönen" för mig. Och de två är endast kompatibla så länge det inte finns några som helt biologiska skillnader mellan män och kvinnor som skulle kunna påverka lönebildningen (en sån sak skulle kunna vara att män är generellt mindre riskaverta t.ex). För mig blir det väldigt märkligt när man ställer sig på tvären och säger "nej, så är det inte!". Hur vet du det?

Eller vill du hävda att t.ex. kvinnliga läkare gör ett sämre jobb än manliga och därför ska ha lägre lön? Vad motiverar det? Deras fitta eller deras bröst? Eller ligger det på kromosom-nivå?
http://www.dagensmedicin.se/jobb/loneskillnader-kvarstar-mellan-konen/

Jag till skillnad från dig påstår inte att jag vet exakt vad som har motiverat detta. Det är troligtvis en komplex blandning av olika livsval, arbetslivserfarenheter, prioriteter (lön vs trivsel) m.m och lönediskriminering i vissa fall.

Ser vi till t.ex åklagare och advokater så är det kvinnorna som tjänar 8% mer (efter standardvägning av utbildning, arbetstid m.m). Detta behöver ju inte betyda att kvinnliga åklagare och advokater får ett "slidtillägg" på 8%. Eller menar du det?

Jag är antifeminist.

Så jag antar att du inte använder dig av din rösträtt, att din make eller pappa förvaltar alla dina "ägoddelar", att du inte äter vid samma bord som manliga familjemedlemmar, bara pratar när du blir tilltalad och självklart inte har gått i skolan och lärt dig läsa/skriva? Måste vara jobbigt att ha tolk för att kommunicera på nätet!

Jag till skillnad från dig påstår inte att jag vet exakt vad som har motiverat detta. Det är troligtvis en komplex blandning av olika livsval, arbetslivserfarenheter, prioriteter (lön vs trivsel) m.m och lönediskriminering i vissa fall.

Vad som motiverat det? Givetvis måste det ses ur ett historiskt perspektiv. Eller menar du vår historia, att kvinnor tidigare varken hade rösträtt eller möjlighet att utbilda sig inte har någon som helst betydelse för hur det ser ut (än) idag?

Fast nu har du missuppfattat GROVT.

Jämställdhet är feminism. Inte likhet.

Feminism handlar om att du ska ha samma möjligheter, behandlas likvärdigt och har rättigheter oavsett vilka kromosomer du har.

Att kvinnor och män har olika kroppar, olika fysiska förutsättningar är väl fullständigt självklart? Mediciner fungerar t.ex. olika på män och kvinnor. Däremot är inte kvinnor och män olika i intelligens. Eller hur?

Anser du att kvinnor och män ska vara jämställda och jämlika är du, enligt mig per definition feminist.

Halleluja!

Självklart feminist och tyckte debatten mellan Gudrun och Ebba var fantastisk! Vilken kunskap och insikt hos de båda.

Lite nyfiken på hur du se på det om du inte klarar av någon arbetsuppgift? Tar du för givet att en annan skall göra det till dig?

Om det är någon arbetsuppgift jag inte skulle klara av som person, inte för att jag är kvinna, så får jag självklart be om hjälp.

Om det nu är så att lönen sätts efter fysisk förmåga ska den sättas just efter ens fysiska förmåga - inte efter vilket kön man råkat födas med.

Jag tycker "hen" är bra. Påminner mig om hur fånigt det är att jag som kvinna (tidigare) måste definiera mig som Fru (Mrs) eller Fröken (Miss), medan män bara var Herr (Mr). Nu kan jag skriva Fr (Ms) vilket lämnar den saken öppen. Bäst vore förståss om man slapp beskriva sig på den punkten överhuvudtaget.
Ja, hen är ett fantastiskt bra ord!

Men varför ska man skylla allt på kön?

Min pojkvän klarar inte brandmannayrket, jag har större chans muskelmässigt.
Ska han ändå ha högre lön?

Lön ska baseras på prestation, inte kön. Särskilt i en värld som går mer mot att arbeten kräver IQ och inte KG.

Man ska ha klart för sig att kvinnlig rösträtt, rätt till fri abort, rättigheter för homosexuella, kvinnors rätt att slippa våldtäkt inom äktenskapet osv osv i all oändlighet, INTE har uppkommit av en slump, utan av åratal av feministisk kamp.
Det finns fortfarande massor kvar att jobba för - lika löner, jämställdhet i arbete och hemarbete, utplåning av sexuellt våld mot kvinnor, slut på allmän sexualisering av kvinnors kroppar mm mm.

Så bra formulerat!!! Jag såg inte programmet, men är självklart feminist! Den dag då en medelmåttig kvinna kan komma lika långt som en medelmåttig man i arbetslivet - då kan man börja prata om jämställdhet!

Fast nu har du missuppfattat GROVT.

Jämställdhet är feminism. Inte likhet.

Feminism handlar om att du ska ha samma möjligheter, behandlas likvärdigt och har rättigheter oavsett vilka kromosomer du har.

Att kvinnor och män har olika kroppar, olika fysiska förutsättningar är väl fullständigt självklart? Mediciner fungerar t.ex. olika på män och kvinnor. Däremot är inte kvinnor och män olika i intelligens. Eller hur?

Anser du att kvinnor och män ska vara jämställda och jämlika är du, enligt mig per definition feminist.

:bow::bow::bow:

Det viktiga för mig är att det ska vara lika lön för lika arbete. Det är viktigare än "halva makten, hela lönen" för mig. Och de två är endast kompatibla så länge det inte finns några som helt biologiska skillnader mellan män och kvinnor som skulle kunna påverka lönebildningen (en sån sak skulle kunna vara att män är generellt mindre riskaverta t.ex). För mig blir det väldigt märkligt när man ställer sig på tvären och säger "nej, så är det inte!". Hur vet du det?

Jag tror inte att du och jag förstår varann.

Hela lönen är för mig exakt samma sak som lika lön för lika arbete.
Halva makten betyder att vaken kvinnor eller män ska ha mer makt. Makt ska inte vara könsrelatrat.

Jag förstår inte vad du argumenterar emot.

Såvida det nu inte är så att du menar att en kvinna och en man som gör exakt samma arbete ska avlönas olika beroende på kön. Det är inte personliga egenskaper utan bara könet som avgör. Tycker du verkligen så?.

Men varför ska man skylla allt på kön?

Min pojkvän klarar inte brandmannayrket, jag har större chans muskelmässigt.
Ska han ändå ha högre lön?

Lön ska baseras på prestation, inte kön. Särskilt i en värld som går mer mot att arbeten kräver IQ och inte KG.

Eh..

Jag har inte skrivit något om det alls. Det är väl lika lön för lika jobb eller?

Om det är någon arbetsuppgift jag inte skulle klara av som person, inte för att jag är kvinna, så får jag självklart be om hjälp.

Om det nu är så att lönen sätts efter fysisk förmåga ska den sättas just efter ens fysiska förmåga - inte efter vilket kön man råkat födas med.

Det där väl självklart att man skall ha lika lön för lika jobb, jag bara undrade hur man gör när man faktiskt inser att man inte klarar av det rent fysisk. Inget annat!

Jag har tidigare skrivit att själv ber jag om hjälp och se inget problem i det, för jag vet mina begränsningar fysiskt och sedan är det tvärtom att de ber mig om hjälp med något annat de inte kan.

För mig är det självklart att det skall fungera så i arbetslivet. Däremot ser jag inte att man måste till varje pris ha ett jobb som man vet att man kommer att ha svårt att klara av rent fysiskt bara för att samhället skall vara jämställt

Japp.

Jag kan inte för mitt liv inte begripa varför en kvinnlig lärare ska ha mindre betalt än en manlig dito. Eller en kvinnlig jurist, ekonom, ridlärare eller vad tusan som helst. Samma jobb ska ha samma lön.

Eller vill du hävda att t.ex. kvinnliga läkare gör ett sämre jobb än manliga och därför ska ha lägre lön? Vad motiverar det? Deras fitta eller deras bröst? Eller ligger det på kromosom-nivå?
http://www.dagensmedicin.se/jobb/loneskillnader-kvarstar-mellan-konen/

Det är ju något annat. Lika jobb lika lön, vill man utveckla sig ökar man sin kompetens och får extra lön. Inget konstigt.

Men om du jobbar i ett yrke där det faktiskt finns begränsningar skall man inte våga ge den som klarar lite mer högre lön? Det behöver inte vara sagt att det är mannen men tankesättet.

Det där väl självklart att man skall ha lika lön för lika jobb, jag bara undrade hur man gör när man faktiskt inser att man inte klarar av det rent fysisk. Inget annat!

Jag har tidigare skrivit att själv ber jag om hjälp och se inget problem i det, för jag vet mina begränsningar fysiskt och sedan är det tvärtom att de ber mig om hjälp med något annat de inte kan.

För mig är det självklart att det skall fungera så i arbetslivet. Däremot ser jag inte att man måste till varje pris ha ett jobb som man vet att man kommer att ha svårt att klara av rent fysiskt bara för att samhället skall vara jämställt

Ok, tolkade det som att det var just lönen du pratade om då det är det jag skrivit om innan, men då förstår jag din fråga bättre och där är jag helt med. Om jag rent fysiskt inte klarar ett jobb, ja, då är det antagligen inget jobb som passar mig utan då får jag överlåta det åt en person som är bättre lämpad. Jag anser inte heller att man till varje pris ska ha en könsfördelning på 50/50 om det innebär mindre lämpad personal. Jag förstår absolut att vissa yrken kan vara mansdominerande just på grund av att det är fysiskt ansträngande, men däremot ska både kvinnor och män som är anställda på samma villkor ha samma lön (och där tolkar jag det som att vi är ense).

Jag tycker "hen" är bra. Påminner mig om hur fånigt det är att jag som kvinna (tidigare) måste definiera mig som Fru (Mrs) eller Fröken (Miss), medan män bara var Herr (Mr). Nu kan jag skriva Fr (Ms) vilket lämnar den saken öppen. Bäst vore förståss om man slapp beskriva sig på den punkten överhuvudtaget.

Hen är ett fantastiskt och användbart ord (när man inte vet könet på en person eller könet på den som kommer att bli personen (nästa rektor på skolan) är bäst att tillägga så folk inte blir hysteriska).

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar