Sv: Feminist?

Jag är feminist.
Såg programmet och tyckte det var bedrövligt dåligt...det kändes mest som om Belinda och co ville förlöjliga och förminska, genom att fokusera på perifera företeelser som hen-dagis och bara bröst i simhallen.

Den enda som sade något vettigt var Gudrun Schyman, och hon fick inte många sekunder :meh:

Man ska ha klart för sig att kvinnlig rösträtt, rätt till fri abort, rättigheter för homosexuella, kvinnors rätt att slippa våldtäkt inom äktenskapet osv osv i all oändlighet, INTE har uppkommit av en slump, utan av åratal av feministisk kamp.
Det finns fortfarande massor kvar att jobba för - lika löner, jämställdhet i arbete och hemarbete, utplåning av sexuellt våld mot kvinnor, slut på allmän sexualisering av kvinnors kroppar mm mm.

Belindas program hjälper verkligen inte till ett enda dugg att föra de viktiga frågorna framåt :cautious:

Läs Maria Svelands artikel om programmet

Absolut, vi ÄR generellt sett fysiskt olika, men om jag har blivit anställd på samma villkor som en man ska vi ha samma lön, punkt!

Lite nyfiken på hur du se på det om du inte klarar av någon arbetsuppgift? Tar du för givet att en annan skall göra det till dig?

Möjligheter och behandlas likvärdigt, absolut. Men när det handlar om lika löner för samma jobb, där kvinnor inte har samma förutsättningar, där kvinnor inte kan lika mycket pga av exempelvis styrka mm så ska det vara skillnad enligt mig. Män är bättre på vissa saker, likväl att kvinnor är bra mycket bättre på annat. Att ställa ihop dem som en klump för att det ska vara jämnställdhet i samhället blir bara fel enligt mig. Vi är födda till män eller kvinnor, vi ska "para" oss och eventuellt kunna kompensera varandra i livet. Jag står fortfarande för att vi är olika och bör behandlas för våra föutsättningar oavsett kön.

En självklarhet att vi ska ha samma rättigheter, men med hänsyn till vad vi kan , orkar, presterar och klarar av. Återigen kan inte en man föda barn och amma, likväl som kvinnor sällan har ork/fysik till tyngre arbeten. Det finns inget att jämställa med i ALLT!

Du bör kanske se över din definition av jämställd?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jämställdhet

Deet finns absolut skäl att jämställa i ALLT!

Jämställd betyder inte likhet. Du återkommer till det. Jag fattar inte varför
Det finns ingen - absolut ingen - här som talar mot att kvinnor och män är olika. Det är så självklart att jag inte ens trodde att det behövde kommenteras.:banghead:

Men att en man och en kvinna i exakt samma yrke ska ha olika lön pga kön är bara idiotiskt. Ändå är det precis så. Gudrun Schyman har träffande kallat det för "snopptillägg".

Lena Ek är jurist och när hon sa till sina elever på universitet att de om nägra år skulle ha olika löner protesterade de. Men det är sanning. Tyvärr.

Män är olika kvinnor. De kan inte föda barn, de har inte bröst, de har inte samma smidighet. Det finns massor som skiljer fysiskt.
Men åter - intelligens skiljer inte mellan kön. Det skiljer mellan individer.

Vad innebär mm? Och fysisk styrka kan naturligtvis vara en grund för högre lön inom ett fåtal jobb men det finns ju en hel del kvinnor som är starkare än vissa män, vilket gör att lönen för dessa kvinnor då ska vara högre än för dom männen. Lönen är då alltså individbaserad och har inte med könet att göra.

Feminism handlar inte om att vara exakt likadana, det handlar om att ha samma rättigheter. Klarar du alla delar av jobbet, ska du ha högre lön oavsett om du är man eller kvinna. Klarar du det inte, ska du ha lägre, också oavsett om du är man eller kvinna.

Jag ursäktar mig redan, har jobbat i natt och är på väg till sängen, orkar inte diskutera på djupare nivå....

Lönen för kvinnor ska naturligtvis inte vara högre för att klara en mans jobb, men heller inte sämre.

Män och kvinnor ska vara jämställda, men det finns olika jobb där kvinnor ( och män) klarar sig sämre, vilket bör uppmärksammas likväl. Men vi är ju olika, och det tycker jag är bra, utan att det ska ge fördelar åt något håll..

Du bör kanske se över din definition av jämställd?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jämställdhet

Deet finns absolut skäl att jämställa i ALLT!

Jämställd betyder inte likhet. Du återkommer till det. Jag fattar inte varför
Det finns ingen - absolut ingen - här som talar mot att kvinnor och män är olika. Det är så självklart att jag inte ens trodde att det behövde kommenteras.:banghead:

Men att en man och en kvinna i exakt samma yrke ska ha olika lön pga kön är bara idiotiskt. Ändå är det precis så. Gudrun Schyman har träffande kallat det för "snopptillägg".

Lena Ek är jurist och när hon sa till sina elever på universitet att de om nägra år skulle ha olika löner protesterade de. Men det är sanning. Tyvärr.

Män är olika kvinnor. De kan inte föda barn, de har inte bröst, de har inte samma smidighet. Det finns massor som skiljer fysiskt.
Men åter - intelligens skiljer inte mellan kön. Det skiljer mellan individer.

Tagga ner och läs mina inlägg igen!!!

Har inte skrivit något om intelligens, inte om att kvinnor inte bör få samma lön som män OM de gör samma uppgifter... Lägg av att läsa in annat!

Varför tycker du att det bör uppmärksammas?

Det bör uppmärksammas att män, likväl kvinnor gör ett bättre jobb ( indidvuellt) på vissa arbeten, kvinnor är inte bättre än män och tvärtom. För mig blir det lite som att feminsism står så nära kvinnorna att män glöms bort helt. Det finns otroligt fina män OCH kvinnor, skit i i de dåliga som representeras hela tiden..............

Varför tycker du att det bör uppmärksammas?

Tror kanske det har med att göra att man måste trots jämställdhet se att det finns skillnader mellan kön och inte dra allt till sin spets i sin iver i feminismen att könen klarar av allt lika bra. Det finns olikheter och ser inte att det skulle vara så fult att erkänna det.

Som sagt det ena kompenserar det andra. I mitt yrke där man eg behöver ha en betydligt starkare fysik än vad jag har kompenserar vi det istället. Jag gör vissa saker som männen inte kan och de hjälper mig med de tunga saker som jag inte klarar av (tro inte att jag inte försöker men ibland så kan jag inse min egen styrka och det kan vara svårt att lyfta 100kg kabel själv eller en motor på 70kg)

För mig blir det lite som att feminsism står så nära kvinnorna att män glöms bort helt. Det finns otroligt fina män OCH kvinnor, skit i i de dåliga som representeras hela tiden..............

För mig glöms inte männen alls bort i feminismen och inte heller ligger något fokus på att män skulle vara fula/dåliga/hemska/etc och kvinnor fina/sympatiska/m.m. Feminism är inte manshat.

Tror kanske det har med att göra att man måste trots jämställdhet se att det finns skillnader mellan kön och inte dra allt till sin spets i sin iver i feminismen att könen klarar av allt lika bra. Det finns olikheter och ser inte att det skulle vara så fult att erkänna det.

Fast det där är ju bara ett sätt att dra uppmärksamheten bort från de viktiga jämställdhetsfrågorna.
Jag har aldrig hört någon som kallar sig feminist hävda att könen är exakt lika, däremot har jag till leda hört folk som kritiserar feminismen PÅSTÅ att detta är vad feminismen går ut på.
Lite som om man i kampen mot apartheid hela tiden skulle invänt att människor HAR ju faktiskt olika hudfärg.
Det är att skjuta förbi målet.

KL

Jag är feminist. Såg även programmet igår och blev ganska förbannad. Tycker att Belinda Olsson förlöjligade den feministiska kampen som förs idag. När hon talade om hen exempelvis nämnde hon inte ens fördelen i användningen av ordet för de som inte vill benämna sig som man eller kvinna. Det blev istället något slags anti-feministiskt argument mot ett avkönat samhälle. Wöh. Var mycket frustrerad, och det blev ju inte bättre av att se efterföljande Debatt heller. Skönt med Gudrun Schyman som tydliggjorde att det här var ett program om Belindas subjektiva upplevelser, alltså ingenting man kan se som objektivt. Är så många som glömmer bort det i den här debatten och endast utgår från ett individperspektiv (exempelvis: "Men jag tjänar mindre än min fru - alltså finns det inga löneskillnader mellan könen" :banghead: ).

Jag tycker "hen" är bra. Påminner mig om hur fånigt det är att jag som kvinna (tidigare) måste definiera mig som Fru (Mrs) eller Fröken (Miss), medan män bara var Herr (Mr). Nu kan jag skriva Fr (Ms) vilket lämnar den saken öppen. Bäst vore förståss om man slapp beskriva sig på den punkten överhuvudtaget.

Jag är antifeminist.

Har inte sett programmet av tidsbrist, har endast läst artiklar och ffa Twitterposter om det. Men baserat på vilka som reagerat och hur de reagerat tror jag mig kunna gilla det där programmet/Belinda Olsson. Ska ta tag i det efter helgen.

Kan bara hålla med.. För mig står feminist för att kvinnor ska ha rätt i "allt". Vi ska väl vara jämställda på alla sätt det går?

Det är var och en fritt att hitta på egna definitioner om det mesta.

Men, ska man diskutera är det väl bra om man håller sig till vedertagna definitioner av saken och inte de egna?

Tagga ner och läs mina inlägg igen!!!

Har inte skrivit något om intelligens, inte om att kvinnor inte bör få samma lön som män OM de gör samma uppgifter... Lägg av att läsa in annat!

Möjligheter och behandlas likvärdigt, absolut. Men när det handlar om lika löner för samma jobb, där kvinnor inte har samma förutsättningar, där kvinnor inte kan lika mycket pga av exempelvis styrka mm så ska det vara skillnad enligt mig. Män är bättre på vissa saker, likväl att kvinnor är bra mycket bättre på annat. Att ställa ihop dem som en klump för att det ska vara jämnställdhet i samhället blir bara fel enligt mig. Vi är födda till män eller kvinnor, vi ska "para" oss och eventuellt kunna kompensera varandra i livet. Jag står fortfarande för att vi är olika och bör behandlas för våra föutsättningar oavsett kön.

En självklarhet att vi ska ha samma rättigheter, men med hänsyn till vad vi kan , orkar, presterar och klarar av. Återigen kan inte en man föda barn och amma, likväl som kvinnor sällan har ork/fysik till tyngre arbeten. Det finns inget att jämställa med i ALLT!

Fortfarande, du hävdar skillnad mellan män och kvinnor och att det ska leda till olika lön. Det jag hävdar är att vi inte kan definiera våra kompetenser och förmågor efter kön utan efter individ. Att säga att kvinnor är bättre på A och män bättre på B är inte möjligt. Se till individ istället.

Jag tycker du är vilse.

Jag hävdar fortfarande att jämställdhet ska råda i allt. Dvs att skillnad mellan könen inte ska motivera löneskillnader, rättighetsinskränkningar, sämre möjligheter. Olika individer gör olika saker olika bra.

För mig är det enkelt. Mitt argument är "halva makten och hela lönen". Så länge vi inte är där så är jag feminist.

För mig är det så oändligt självklart att män och kvinnor ska ha samma möjligheter och samma rättigheter.

Du har alltså helt stängt dig för att det skulle kunna finnas några som helst biologiska skillnader som skulle kunna påverka lönebildning?

Du har alltså helt stängt dig för att det skulle kunna finnas några som helst biologiska skillnader som skulle kunna påverka lönebildning?

Japp.

Jag kan inte för mitt liv inte begripa varför en kvinnlig lärare ska ha mindre betalt än en manlig dito. Eller en kvinnlig jurist, ekonom, ridlärare eller vad tusan som helst. Samma jobb ska ha samma lön.

Eller vill du hävda att t.ex. kvinnliga läkare gör ett sämre jobb än manliga och därför ska ha lägre lön? Vad motiverar det? Deras fitta eller deras bröst? Eller ligger det på kromosom-nivå?
http://www.dagensmedicin.se/jobb/loneskillnader-kvarstar-mellan-konen/

Jag är antifeminist.

Har inte sett programmet av tidsbrist, har endast läst artiklar och ffa Twitterposter om det. Men baserat på vilka som reagerat och hur de reagerat tror jag mig kunna gilla det där programmet/Belinda Olsson. Ska ta tag i det efter helgen.

Varför är du antifeminist?

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar