Sv: Feminist?

Vad dillar du om? Jag har inte någonstans hävdat att män och kvinnor generellt sett är lika starka.

Om din bror hävdar att de på hans jobb lyfter så tungt att det är fysiskt omöjligt för en kvinna, oavsett styrka, att göra det så ljuger han. Inte en suck att de skulle kunna lyfta så tungt dagarna i enda och hålla en vecka. Men ja, jag hävdar att en frisk kvinna kan ha och vänja sig vid ett fysiskt tungt jobb, precis som en man.

Vad jag "dillar" om? Vad "dillar" du om som påstår att jag/ min bror ljuger?

Jag har sett min bror bära ner tunga pianon och andra möbler som väger mer än vad både du och jag ( antar jag) väger ihop. Att påstå att han ljuger???

Jodå, i en flyttfirma flyttar man det mesta som finns, både tungt och lätt, det kan vara lokaler med exempelvis musikinstument som piano, träningsmaskiner, byggarbetsplatser mm. Min bror går med "bälte om midjan" ( vet inte vad det heter på fackspråk) för att orka lyfta och inte förstöra sig. Jag hade inte orkat, trots att jag är ganska stark. Visst kan man vänja sig och bli "tränad" till att orka mer, men oavsett, en man orkar GENERELLT mer än än en kvinna i styrka.....

Såg inte programmet och kallar mig inte feminist. Jag är för lika rättigheter, lika lön för samma jobb och jämställdhet, men ser skillnader i könen som jag accepterar och förstår att det inte alltid går att jämställa.

En man kan inte få barn, amma mm. En kvinna är NORMALT sett inte lika fysiskt stark som en man och kan arbeta på lika villkor på en "tung" arbetsplats.

Kvinnor och män är båda människor som bör respekteras, men helt lika blir vi aldrig.

Fast nu har du missuppfattat GROVT.

Jämställdhet är feminism. Inte likhet.

Feminism handlar om att du ska ha samma möjligheter, behandlas likvärdigt och har rättigheter oavsett vilka kromosomer du har.

Att kvinnor och män har olika kroppar, olika fysiska förutsättningar är väl fullständigt självklart? Mediciner fungerar t.ex. olika på män och kvinnor. Däremot är inte kvinnor och män olika i intelligens. Eller hur?

Anser du att kvinnor och män ska vara jämställda och jämlika är du, enligt mig per definition feminist.

Jag är feminist och kallar mig feminist, även om jag tycker att det borde finnas ett ord som poängterar jämställdhet på ett bättre (och mindre avskräckande) sätt.

För mig är feminism att se bortom kön och fokusera på individ och egenskaper.
Vi är först och främst människor - och därmed samma sort.

Jag tycker att makarontanten har fel när hon säger att kvinnor inte kan vara brandmän eller poliser. Att vi skulle vara svagare är en praktiskt lösning som patriarkatet har ordnat efter några tusen år. Vi har lärt oss att det är så ska det vara, eftersom det skulle vara så himla besvärligt med kvinnor som var stora och starka, då skulle vi ju inte vara beroende av männen på samma (praktiska) sätt och dessutom både kunna försvara oss, slå tillbaka och brotta ner män - som inte alls skulle ha samma härliga möjligheter att våldta oss.

(Sen att makarontanten inte personligen skulle orka med att jobba på en flyttfirma, som polis eller brandman faller in under avsnittet individ och egenskaper. Applicera helst inte det på hälften av människorna på jorden, det blir bara töntigt.)

Fast nu har du missuppfattat GROVT.

Jämställdhet är feminism. Inte likhet.

Feminism handlar om att du ska ha samma möjligheter, behandlas likvärdigt och har rättigheter oavsett vilka kromosomer du har.

Att kvinnor och män har olika kroppar, olika fysiska förutsättningar är väl fullständigt självklart? Mediciner fungerar t.ex. olika på män och kvinnor. Däremot är inte kvinnor och män olika i intelligens. Eller hur?

Anser du att kvinnor och män ska vara jämställda och jämlika är du, enligt mig per definition feminist.

Möjligheter och behandlas likvärdigt, absolut. Men när det handlar om lika löner för samma jobb, där kvinnor inte har samma förutsättningar, där kvinnor inte kan lika mycket pga av exempelvis styrka mm så ska det vara skillnad enligt mig. Män är bättre på vissa saker, likväl att kvinnor är bra mycket bättre på annat. Att ställa ihop dem som en klump för att det ska vara jämnställdhet i samhället blir bara fel enligt mig. Vi är födda till män eller kvinnor, vi ska "para" oss och eventuellt kunna kompensera varandra i livet. Jag står fortfarande för att vi är olika och bör behandlas för våra föutsättningar oavsett kön.

En självklarhet att vi ska ha samma rättigheter, men med hänsyn till vad vi kan , orkar, presterar och klarar av. Återigen kan inte en man föda barn och amma, likväl som kvinnor sällan har ork/fysik till tyngre arbeten. Det finns inget att jämställa med i ALLT!

Det var du som började prata om att män på vm och os lyfter tyngre än kvinnor, i samband med att du talade om din brors jobb och att det inte är för kvinnor. Om han sagt till dig att de på hans jobb förväntas lyfta tyngre än kvinnor gör på os så ljuger han. Om inte bör han omedelbart kontakta sitt skyddsombud för ett arbetsstopp.

Jag är feminist och kallar mig feminist, även om jag tycker att det borde finnas ett ord som poängterar jämställdhet på ett bättre (och mindre avskräckande) sätt.

Jag tycker att makarontanten har fel när hon säger att kvinnor inte kan vara brandmän eller poliser. Att vi skulle vara svagare är en praktiskt lösning som patriarkatet har ordnat efter några tusen år. Vi har lärt oss att det är så ska det vara, eftersom det skulle vara så himla besvärligt med kvinnor som var stora och starka, då skulle vi ju inte vara beroende av männen på samma (praktiska) sätt och dessutom både kunna försvara oss, slå tillbaka och brotta ner män - som inte alls skulle ha samma härliga möjligheter att våldta oss.

(Sen att makarontanten inte personligen skulle orka med att jobba på en flyttfirma, som polis eller brandman faller in under avsnittet individ och egenskaper. Applicera helst inte det på hälften av människorna på jorden, det blir bara töntigt.)

Jag säger inte att kvinnor inte kan vara varken brandmän eller poliser. Jag säger att om en människa ligger och håller på att bli innebränd i en lägenhet, så har mannen ofta mer styrka att kunna dra ut en människa pga styrka ( återigen generellt). En våldsman som stoppas av polisen, en stor och grov man, så har en kvinna mindre att säga till om ( generellt). Styrka har betydelse i dessa fall. Att påstå att jag personligen inte hade klarat/ orkat är fel. Jag har ytterligare en bror som faktiskt är brandman. Jag har vart med honom och gjort tester ppå skoj ( en utmaning för skojs skull). Jag klarade dem med råger, men ändå har jag inte styrkan att jämföra med en man som går in i ett brinnande inferno för att dra ut tunga djur och människor. Jag har inte styrkan, trots att jag anser mig själv som starkare än genomsnittskvinnan..

Möjligheter och behandlas likvärdigt, absolut. Men när det handlar om lika löner för samma jobb, där kvinnor inte har samma förutsättningar, där kvinnor inte kan lika mycket pga av exempelvis styrka mm så ska det vara skillnad enligt mig. Män är bättre på vissa saker, likväl att kvinnor är bra mycket bättre på annat. Att ställa ihop dem som en klump för att det ska vara jämnställdhet i samhället blir bara fel enligt mig. Vi är födda till män eller kvinnor, vi ska "para" oss och eventuellt kunna kompensera varandra i livet. Jag står fortfarande för att vi är olika och bör behandlas för våra föutsättningar oavsett kön.

En självklarhet att vi ska ha samma rättigheter, men med hänsyn till vad vi kan , orkar, presterar och klarar av. Återigen kan inte en man föda barn och amma, likväl som kvinnor sällan har ork/fysik till tyngre arbeten. Det finns inget att jämställa med i ALLT!

Ditt argument om att kvinnor inte ska ha samma lön som män där männen har en fördel rent fysiskt skrämmer mig faktiskt. Min erfarenhet (då jag också jobbat inom tunga yrken) är att de kvinnor jag haft som kollegor varit mycket mer flitiga än männen just pga de inte vill att de ska skiljas från männen. Enligt din logik ska då jag och mina kollegor ha mindre betalt trots att vi gör mer jobb eftersom männen trots allt är starkare generellt sett. Lön ska inte mätas i fysik, det blir så fel.

Absolut, vi ÄR generellt sett fysiskt olika, men om jag har blivit anställd på samma villkor som en man ska vi ha samma lön, punkt!

Det var du som började prata om att män på vm och os lyfter tyngre än kvinnor, i samband med att du talade om din brors jobb och att det inte är för kvinnor. Om han sagt till dig att de på hans jobb förväntas lyfta tyngre än kvinnor gör på os så ljuger han. Om inte bör han omedelbart kontakta sitt skyddsombud för ett arbetsstopp.

???????

Nu läser du som en kråka, försök igen....

Håller du inte med om att kvinnor och män är indelade på OS, VM, SM? Varför?

Jag skrev att jag sett min bror i jobb, på att bära tunga saker. Stora, starka män, som bär väldigt tunga grejer. Generellt sett så är män starkare även om det finns undantag. Jag är inte säker, men tror företaget inte har så mycket kvinnor i tjänst på just "flytten". Vad tror du det beror på? Är det kvinnodiskrimenerande enligt dig och varför i sådana fall?

Själv gillar jag inte att byta ord på saker till någonting annat som betyder samma sak. Det är ingen idé, man får leva med det man har och hoppas att attityderna ändrar sig. Lite som bögarna.

För mig med.

Njaej, hon har delvis rätt. Män är i allmänhet starkare och det är inte något avelsprojekt, om man ser på andra primater är människans könsdimorfism snarare liten än stor. Tror nästan alla däggdjur har lite större hannar än honor, ofta mycket större. Men det är inget fel i att vara den som inte är lika stark, kvinnor har lite större överlevnadsförmåga ofta tydligen. Däremot är det extremt få yrken där det faktiskt spelar någon roll, tror nog brandman is it, och kanske flytta pianon då. Tävlingen världens starkaste man kvalar nog in.

Brandmän och poliser och flyttjobb tycker jag bara en sak om. Alla ska vara välkomna oavsett kön och andra aspekter, men de ska kvala in för jobbet på de meriter som krävs för att klara av det. (Sedan kan man se över kraven för att bedöma om det finns aspekter eller test som är bättre anpassade än X kg i bänkpress tex)

(Självklart har väl alla stött på män som är mycket svagare och mer otränade än man själv är, men det har inget med det faktum att den medelstarke mannen lyfter tyngre än den medelstarka kvinnan att göra. Självklart är inte alla män starkare än alla kvinnor.)

Senast ändrad:

Vilka arbeten tänker du på där kvinnor inte klarar av samma arbetsbörda?

KL

Jag kallar mig feminist och har börjat försöka snappa upp så mycket jag kan. Tycker att vi lever i en sned värld.

Det är väl väldigt enkelt att förstå! I princip alla mekaniska yrken är det en fördel att vara man.

Jag tror du överskattar den fysiska styrkans roll i dessa yrken. Ganska ordentligt också. Och sedan verkar du förutsätta att det är ensamyrken.

En kvinna är NORMALT sett inte lika fysiskt stark som en man och kan arbeta på lika villkor på en "tung" arbetsplats.

QUOTE]

Det var tur du skrev NORMALT där, eftersom jag på flertalet arbetsplatser varit minst lika stark som någon kille :p

Många tjejer verkar ju tro att de saknar muskler och använder dem därför alltför sällan :confused:

Det är stor skillnad på män och kvinnors styrka ibland. Jag är också stark men jag ser ändå att det i vissa situationer krävs mer styrka än vad jag har. Inget att skämmas för. Jag har andra fördelar tex mindre händer så jag kommer in på ställen där det är trångt. På en bra arbetsplats så använder man allas fördelar istället för att se det som att de olika könen är exakt lika, för nej det är man inte

Ditt argument om att kvinnor inte ska ha samma lön som män där männen har en fördel rent fysiskt skrämmer mig faktiskt. Min erfarenhet (då jag också jobbat inom tunga yrken) är att de kvinnor jag haft som kollegor varit mycket mer flitiga än männen just pga de inte vill att de ska skiljas från männen. Enligt din logik ska då jag och mina kollegor ha mindre betalt trots att vi gör mer jobb eftersom männen trots allt är starkare generellt sett. Lön ska inte mätas i fysik, det blir så fel.

Absolut, vi ÄR generellt sett fysiskt olika, men om jag har blivit anställd på samma villkor som en man ska vi ha samma lön, punkt!

Men läs det jag skriver!!

Jag är för att män och kvinnor ska ha lika lön för samma jobb. Men om kvinnan inte klarar av/ ber om hjälp av manlig kollega ( i tyngre jobb/ jobb hon inte klarar av själv fysisikt) så är det inte på lika villkor. Jag är alltid flitig, anser alltid att jag gjort bra ifrån mig, men vissa delar i jobb jag har haft har jag behövt hjälp av starkare kollegor, och det är för mig lika med att jag inte gjort mitt jobb till 100% och klarat av det som kvinna pga fysik....

Jag tror du överskattar den fysiska styrkans roll i dessa yrken. Ganska ordentligt också. Och sedan verkar du förutsätta att det är ensamyrken.

Nej, där har du fel. Jag har som sagt va en bror som är brandman, en bror som jobbar extra inom flyttfirma. Inget av dessa jobb är ensamyrken, men kräver styrka vid "skarpt" larm. Själv jobbare jag ju med psykiatri och jag lovar dig att när "Anders på 100 kilo" slår sönder sin lägenhet och hotar personalen med kniv, så är det hellre en stor manlig kollega jag ringer än vikarien på 48 kilo. Det finns olika gränser på olika jobb på vem man är, och en man har faktiskt i det stora hela lite mer att sätta emot i sådana situationer.

Här är lite statistik på kvinnor och män som alla tränar hyggligt.

Det verkar generellt i det jag hittar vara så att kvinnor har 60% av mäns styrka i överkroppen och 75% av mäns styrka i ben.

http://www.warandgender.com/wggendif.htm

Lifting capacity shows the greatest gender disparity – probably in part because far more young men than women in US culture in 1982 engaged in weight training. The 1982 data indicate an average lifting capacity for women soldiers of 66 pounds, versus 119 for men (80 percent higher). The difference in lifting capacity is especially critical at around 100–120 pounds. An Air Force test for lifting 110 pounds was passed by 68 percent of men and 1 percent of women.

Actually, however, the key question is not the difference in gender averages, but rather how much the bell-curves overlap. Figure 3.10 shows the data on lifting capability from the US military data. The curves indeed overlap less than for height, but not much less – still more than 10 percent of the military women have greater lifting capacity than the lowest 10 percent of men. Recall that these data are not biological givens but reflect the influence of a culture where men try to grow up big and strong, girls thin and pretty (back in 1982). Remember, too, that lifting capacity (part of upper-body strength) is the area of greatest gender difference among all the kinds of strength that go into combat (running, enduring fatigue, etc.). Thus, even the most pronounced gender differences regarding height and strength alike appear to show a nontrivial overlap of bell-curves, albeit nowhere near gender equality.

(figure 3.10 finns tyvärr inte med)

Men också
Women are constitutionally stronger than men – they live longer and are more resilient against fatigue, illness, famine, childbirth (!), and so forth. “Anyone who has observed women of Africa on lengthy treks carrying heavy loads of firewood and water cannot help seeing how arbitrary our indicators of strength are.”64

Senast ändrad:

KL

Jag är feminist. Såg även programmet igår och blev ganska förbannad. Tycker att Belinda Olsson förlöjligade den feministiska kampen som förs idag. När hon talade om hen exempelvis nämnde hon inte ens fördelen i användningen av ordet för de som inte vill benämna sig som man eller kvinna. Det blev istället något slags anti-feministiskt argument mot ett avkönat samhälle. Wöh. Var mycket frustrerad, och det blev ju inte bättre av att se efterföljande Debatt heller. Skönt med Gudrun Schyman som tydliggjorde att det här var ett program om Belindas subjektiva upplevelser, alltså ingenting man kan se som objektivt. Är så många som glömmer bort det i den här debatten och endast utgår från ett individperspektiv (exempelvis: "Men jag tjänar mindre än min fru - alltså finns det inga löneskillnader mellan könen" :banghead: ).

Möjligheter och behandlas likvärdigt, absolut. Men när det handlar om lika löner för samma jobb, där kvinnor inte har samma förutsättningar, där kvinnor inte kan lika mycket pga av exempelvis styrka mm så ska det vara skillnad enligt mig. Män är bättre på vissa saker, likväl att kvinnor är bra mycket bättre på annat.
Vad innebär mm? Och fysisk styrka kan naturligtvis vara en grund för högre lön inom ett fåtal jobb men det finns ju en hel del kvinnor som är starkare än vissa män, vilket gör att lönen för dessa kvinnor då ska vara högre än för dom männen. Lönen är då alltså individbaserad och har inte med könet att göra.

Feminism handlar inte om att vara exakt likadana, det handlar om att ha samma rättigheter. Klarar du alla delar av jobbet, ska du ha högre lön oavsett om du är man eller kvinna. Klarar du det inte, ska du ha lägre, också oavsett om du är man eller kvinna.

*KL*
Missade programmet, men hoppas på att kunna se det på svtplay idag eller imorgon.

Utan vidare utveckling om varför så svarar jag att jag självklart kallar mig för feminist!

Men läs det jag skriver!!

Jag är för att män och kvinnor ska ha lika lön för samma jobb. Men om kvinnan inte klarar av/ ber om hjälp av manlig kollega ( i tyngre jobb/ jobb hon inte klarar av själv fysisikt) så är det inte på lika villkor. Jag är alltid flitig, anser alltid att jag gjort bra ifrån mig, men vissa delar i jobb jag har haft har jag behövt hjälp av starkare kollegor, och det är för mig lika med att jag inte gjort mitt jobb till 100% och klarat av det som kvinna pga fysik....

Jag ser inte att det här är ett stort problem. Vi har olika förutsättningar helt enkelt. Vissa är bra på en sak och andra är bra på något annat. Det är väl ganska självklart att inte söka sig till ett jobb som man inte har förutsättningar att klara av. Det är bara i enstaka fall som det handlar om muskelstyrka i dagens arbetsliv.

Det är väl bättre att titta på varje individ och avgöra om just denna individ kommer att klara jobbet än att titta på om det är en man eller en kvinna?

Fast det där är ju BS. Både för kvinnor och män är det antagningsprov till både brandmannayrket och polisyrket, så där fallerar ju könsaspekten direkt. Det är ju knappast som att de flesta männen jag känner skulle klara antagningsproven för brandman/polis idag, precis som de flesta kvinnor jag känner inte skulle klara det. De som är intresserade av det tränar ju för att fixa det, såklart!

Och samma sak för alla andra yrken (men jag menar, i de flesta ((mansdominerade)) tunga yrken vinner ju maskiner och hjälpmedel plats, är ju bara i vården personalen fortfarande ska slita med sina kroppar istället för att använda de hjälpmedel som finns).

Men det är klart, när du VILL att det ska vara exkluderande att vara kvinna så är det ju det såklart.

På vissa ställen har man olika intagningskrav för kvinnor och män vilket man inte har i tex brandmanna yrket. Detta har gjort att det är väldigt få kvinnor som klarat av att kvala in så det är inte bs.

Jag jobbar inom industrin och vi har inga speciellt hjälpmedel när vi skall tex dra nya matarkablar eller när vi skall laga maskiner på hög höjd eller ner i brunnar. Tro inte att det finns hjälpmedel för allt som kompenserar styrka, långt ifrån. Vi kan få ligga på rygg och lyfta rullar som väger uppåt 40kg, stå på stegar och dra kabel 20m upp i luften etc

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar