Felstavningar

Sv: Felstavningar

KL

Dagens konstigaste formulering. Älskar att personen i fråga knäckte sig själv när han egentligen ville trycka till invandrare med dålig svenska :grin:

"Varför gör man på riskettan som är en föreläsning om man varken kan eller förstår svenska?"

Kan tillägga att det fortsatte så här:

*annans kommentar*: "Varför gör man på riskettan" känns ju inte heller som någon korrekt svenska i mina öron ;)

Geniet: För att den är obligatorisk för att få skriva upp ;)

:crazy:

Antar att skribenten gjorde ett typo och menade "går på Riskettan"?

*kl*

Rätt så nära min hemvist i Göteborg finns "Götàs Bar och Kök" som serverar "stenUNGSbakade pizzor". (I deras försvar står det bara Göta`s Bar och Kök" på den större skylten. Nästan lika illa men inte riktigt... ;))

Nepp, han menade "Vad gör man på riskettan, som är en föreläsning, om man varken kan eller förstår svenska?"

Vet du, aggressiv och abborre är de enda två ord jag fick fel på på diktamen i första klass. Tröstar mig med att det nog är ganska vanliga felstavade ord. Men jag minns att jag storgrät över att jag missade på aggressiv - herregud, jag var sju år!

Det enda ord jag minns att jag stavade fel på i skolan när jag var kring 10-11 år var just abborre. Det grämde mig också, länge. Men jag har å andra sidan alltid stavat det rätt efter den gången!:D

Påminner om en kiosk/grill i min hemstad, vars skylt talar om att den heter "Linnè kiosken".
Jag förmodar dock att det är Linné, som i Carl von Linné, som avses. :angel:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 424
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 268
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 240
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar