Felstavningar

Sv: Felstavningar

Väl stavas med båda betydelser "väl" vad jag vet, Det kan ju användas både i meningen "Jag vill dig väl" och "Det är väl ingen fara!", men låter ju med kort Ä i sista så där borde det väl egentligen stavas med två L?

Funderar liknande över varför helsike stavas med ett k (och inte ck) när I är kort?

Aha, så det är långa vokaler där? Intressant, jag uttalar I i helsike och båda O i kokos som korta. :)

(Damn, nu höll jag på att stava fel i stavningstråden, det är automatisk bann från buke på det va? :D)

Men man säger väl (eller var det väll? -två olika bud hittills ;)) inte helsike på finska?

(Är halvfinne men aldrig hört eller läst helsike på finska.)

Hahah jag älskar ptja! Det uttalas som det skrivs: p-tja.

Ett mucho (ah! utrikiska!) bra ord! Man lägger till ett p för att visa lite tydligare att man måste humma och fundera lite liksom, bara tja räcker inte.

Ptja är väl när man inleder tjaet med ett litet frustande... ett litet suckande som antyder hummande men låter som ett utandat p. Psshhtja ungefär. Glasklart i mitt huvud men väldigt svårt att förklara. :D

Helt rätt. Jag har aldrig hört det här. Men en finne hade absolut sagt hel-si-ke med lika korta vokaler.

Här blir det lättare att stava också, för ordet statistik uttalas precis som det skrivs, med korta vokaler och lika betoning på alla. Sta-ti-stik:D

Ptja är väl när man inleder tjaet med ett litet frustande... ett litet suckande som antyder hummande men låter som ett utandat p. Psshhtja ungefär. Glasklart i mitt huvud men väldigt svårt att förklara. :D

Jag säger också ptja, uttalar det precis som det stavas. :)

Klart jag kan! Pe-tjaaa typ uttalar jag det.

Okej, tre personer, tre olika uttal. Elastiskt ord, det där:D

Du kan nog hitta fler ord med olika uttal om du anstränger dig ;)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 494
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 240
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar