Jag måste ha gjort ett rejält misstag som avlivade min första häst, enligt den här tråden. Hon var rejält halt till och från i två år. Växlade ben också (bitvis var alla fyra drabbade, vilket ju gjorde att ingen regelrätt hälta syntes). Veterinären hittade inget fel, trots att i princip hela hästen röntgades och ultraljudades och chansbehandlades. Att jag inte tänkte på att hon kanske fejkade...
Sista tiden låg hon mest ned i hagen. Men hon såg det kanske som belöning att få ligga och slappa hela dagarna?
Är det något jag kan säga säkert så är det att den hästen GARANTERAT hade extremt mycket ondare än hon visade. Och snarare var hon halt under perioderna det inte syntes, än att hon var ohalt när det syntes...
Självklart kan en häst ha olika mycket ont i perioder, och smärta syns inte alltid genom hälta. Det är ju inte bara benen en häst kan ha ont i. Att hältor flyttar sig är heller inget ovanligt, snarare standard. Går en häst och avlastar ett ben en period brukar ett annat ben bli överbelastat så småningom. En häst som är halt på alla fyra visar ju i regel ingen hälta heller, eftersom den inte vill belasta något ben, och såna hästar har jag till och med varit med om att veterinärer sagt inte varit halta...
Hältor är komplexa. Speciellt när det kommer till flyktdjur som helst inte visar smärta. Att så många tror att hästar fejkar smärtsymtom för att man själv inte förstår orsaken är faktiskt skrämmande.