Fejka hälta

Jag tycker rent OT att det är förjävligt om hästarnas jobb är så tråkigt att de fejkar för att slippa :( Nu tror jag inte att hästar fejkar, utan jag tror att smärta är olika svår att bära i olika situationer. Jag tror också att många hästar är fysiskt OK men obalanserade och inte tillräckligt starka

Det är ryttarens jobb att motivera hästen - om det nu skulle vara så att hästen fejkar, så är inte hästen som är lat eller smiter undan, det är ledningen (ryttaren, ägaren) som skulle behöva fräscha upp sina management skills

Eller så vill den inte lämna stallet/mat/flock och är i en negativ känsla och mer mottaglig för smärta på bortvägen. På hemvägen kan den bara tänka på att den äntligen slipper vara från flock/mat etc och går in i det så mkt att hältan blir mindre märkbar.

Jag och många andra tränare, vet, behandlare etc upplever ju att rätt många där ute inte märker om deras häst är lite oren. Så i många fall räcker en liten dämpning för att folk ska se det som fräscht och ohalt/oknackig.

Exempelponnyn är från 1980-talet och var ensam ponny/hästdjur i stallet. Övriga djur var kor.
Exempelponnyn lärde sig lika fort av med att halta på bortväg av att när den blivit haltfri på hemväg ett par gånger, vändas bortåt igen några steg och då inte vara halt.

Men du har säkert rätt.
Ponnyn var säkert halt.

Så hästen enligt dig skulle tycka så mycket om att stå i boxen dygnet runt att den valde och lärde sig att utifrån det halta så den fick gå tillbaka till sin box ?

Varfor sa otrevlig ton?
Nej, jag tror inte att en hast kan resonera att den valde att sta i en box hela dygnet, men jag ar overtygad om att han inte ville lamna katten och darfor ville ga tillbaka. Att resultatet var att han inte fick rora sig kunde han inte forsta ...
Liksom nar min lilla hungriga rottis valjer att markera ett fynd for tidigt i nosework, hon vet att det blir godis nar hon markerar och blir otalig och slarvig ibland om hon ar hungrig. Hon markerar ungefar samma distance fran kallan dar hon en gang for lange sedan fick sin godis for att jag inte visste var kallan var och den som la ut hade glomt var han lagt det.
Eller nar samma hund var halt pa riktigt och husse tyckte sa synd om henne och agnade hela dagar at att pjoska med henne. Nar hon blev bra och aldrig haltade normalt sett borjade hon halta nar husse satt framfor TVn, dar det mesta pjosket tagit plats under haltan. Den haltan forsvann nar husse slutade klappa och pjoska om hon haltade.

Jag tror att bade hasten och min hund reagerade mycket bra pa operant conditioning. Ren cliker traning, med andra ord.

Jag tror absolut de kan men hur den förklaringen används känns för mig hittills alla gånger så ogenomtänkt. Framförallt så har jag mest hört fokus om att försvara den förklaringen än att försöka reda ut varför hästen vill "slippa jobba". Konstig inställning som attan för mig faktiskt.
Jag vet inte hur andra har det såklart men den erfarenheten jag hade av just den hästen så var den frisk som en nötkärna. Min hund är likadan. Hon är pigg och glad, aldrig varit halt. Men vill hon inte gå det hållet har det hänt att hon haltat. Hon haltar, ställer sig på 3 ben o sen är det aj aj aj. Klart blir man livrädd, tar upp henne och vänder mot andra hållet, då sparkar hon ner sig för hon vill att man sätter ner henne och sen är hältan mystiskt försvunnen.

Ja, vbl-travarna kan ju ha väldigt uttalade taktproblem i långsamt trav, precis som islandshästarna. För att inte tala om stel, fyrtaktig galopp.
Och det handlar ju som regel inte som stelhet utan tvärtom ganska stor rörlighet men med lite bristande koordination.
Min Madam hade taktproblem-koordinationsproblem i långsam galopp så jag lät henne välja själv och hon valde naturligtvis "tralopp" (korsning mellan trav och galopp) och då fick det bli så. Ökad galopp och fullt ös då var det inga som helst problem och när hon ville ha riktigt kul så blev det galopp från stillastående. :D

Lite halt var hon bara sista dagarna av sitt 25-åriga liv och det berodde på att nåt gick sönder i korset när hon halkade på ändan rejält när hon rullat sig och skulle resa sig men tappade fotfästet. När det hade hänt bokade jag avlivning istället för veterinär, en 25-årig häst lagar man inte och hon hade haft ett bra och skadefritt liv tills dess.

Inte konstigt. Djur kan sätta ihop saker. Så varför inte? Om en häst ”kan” klockan, den hör vilken bil som kommer och sätter ihop den med ägaren, varför kan de då inte sätta ihop hälta och slippa jobba? Varför tror vi att alla djur utom vi är dumma i huvudet?
se nedan

Senast ändrad:
Just den häst jag beskrev hade lärt sig alla tricks för att slippa jobba, han var frisk som en nötkärna, smart och busig så där fanns inga som helst fel.

Hur vet du det? Att en häst inte går att jobba med och hittar på alla tricks för att slippa låter konstigt samtidigt som det tvärsäkert menas den är 100 helt frisk, faktum är att det går åt mer energi o kraft till att då slippa. Hur kan du vara helt säker på att inget tog emot och gjorde ont när kanske eftergift eller vissa tygeltag , eller mer balans i mekaniken försökte fås? Är inte ovanligt ex med täthet ev pålagringar som gör att vissa lägen smärtar väldigt mycket.( nerver som kläms)

Det är stor skillnad på att sätta en händelse ( som en bil) o knyta ihop det med ett annat samtida skeende( som mat av ägaren) än att planera framtiden i en serie tankegångar o till det ett speciellt uppförande o menas fejka smärta.
Varför skulle det behövas någon större planering?

Halta ger belöningen att man sitter av.och kanske klappar/gullar med hästen. Det krävs minimal slutledningsförmåga att inse om det hänt ett par gånger. Och inte behöver hästen hata sitt jobb utan den kanske bara tänker så långt att den vill ha en belöning.

Det som mest förvånar mig är att det ses som att hästar har humor om de hittar på tricks för att inte jobba. Nu har jag ingen egen häst, men hade jag haft det och den av någon anledning försökte slippa undan vissa typer av arbete, då hade jag sett det som ett misslyckande från min sida och jobbat stenhårt på att bygga upp hästens motivation. "Humor" att hästen tycker att jag är så tråkig att den inte vill göra det jag vill..? Nej.

Är inte tanken att arbeta med hästen att göra det just med hästen, att samarbeta? Att bara sucka, säga att hästen försöker luras och antingen köra på eller skita i det tyder ju på att man inte försöker samarbeta med dem? Är det "belöning" att ryttaren sitter av så är det ju något som är tokigt med själva ridningen.

Halta ger belöningen att man sitter av.och kanske klappar/gullar med hästen.

Klappar man inte o gullar med sin häst annars då? låter jättekonstigt att just hältgull ska smida planer i hästens huvud att den ska slippa bli riden särskilt som, spinner på @Red_Chili s inlägg, de flesta ryttare faktiskt menar på att hästar så väldigt gärna vill bli ridna......det vill de kanske men inte om de haltar eller har ont någonannanstans.

Klappar man inte o gullar med sin häst annars då? låter jättekonstigt att just hältgull ska smida planer i hästens huvud att den ska slippa bli riden särskilt som, spinner på @Red_Chili s inlägg, de flesta ryttare faktiskt menar på att hästar så väldigt gärna vill bli ridna......det vill de kanske men inte om de haltar eller har ont någonannanstans.
Fast många otroligt välvilliga hästar låter sig ridas trots smärta....

Fast många otroligt välvilliga hästar låter sig ridas trots smärta....
Påminner mig om en häst jag hjälpte till med för länge sedan. Han var "skitsvår" att rida eftersom de som försökte rida honom flög av, minst en gång per ridpass. Han var inköpt för att bli tävlingshäst i dressyr och hans ägare ansågs vara riktigt duktig, tävlade på hyfsat hög nivå osv. Så fort hon försökte kräva lite mer av hästen så flög hon. Ägaren lät sin tränare rida och det var nära på att bli samma sak där.

Hästen flyttades sedan till tränaren för att "ridas till" då han var så omöjlig och dit följde jag med och fick i uppdrag att motionsrida honom lite då och då. När en vän till ägaren kom och såg mig rida hästen så förstod hon först inte att det var samma häst (hon frågade både mig och tränaren vad det var för häst jag satt på). Då gick nämligen hästen lugnt, avslappnat och gjorde allt jag bad om. Det var INTE för att han då "ridits till" utan för att jag helt enkelt krävde mindre av honom och anpassade mig efter honom, försökte jobba med honom hela tiden.

Eftersom det då blev tydligt att han kunde gå bra, utan att kasta av, så bestämdes det att han skulle säljas. När en intressent ville ha honom ordentligt genomkollad hos veterinär innan så kom det fram att hästen hade lite alla möjliga fel i kroppen, bland annat något problem med ryggen som gjorde att han nog inte borde ridas alls egentligen. Om han visade tecken på smärta hos veterinären? Oh yes.

Så mycket för att han "bara var busig" eller "bara dummade sig" eller "bara var lat" (det sades lite olika saker från olika håll) :grin:

Och sitter av hästen .... jag har använt just det som belöning med stor framgång.

Sen tror jag det är ovanligt att hästar förstår sambandet och att det finns andra förklaringar för det mesta. Jag pekar bara på att det inte behövs något långsökt samband att hästen ska planera att slippa jobba eller ens ha något egentligt emot det. Bara att de gillar klapp och att man sitter av (eller vad man nu gör när hästen börjar halta) mer än vad man håller på med och att de gillar belöningar.

Hur vet du det? Att en häst inte går att jobba med och hittar på alla tricks för att slippa låter konstigt samtidigt som det tvärsäkert menas den är 100 helt frisk, faktum är att det går åt mer energi o kraft till att då slippa. Hur kan du vara helt säker på att inget tog emot och gjorde ont när kanske eftergift eller vissa tygeltag , eller mer balans i mekaniken försökte fås? Är inte ovanligt ex med täthet ev pålagringar som gör att vissa lägen smärtar väldigt mycket.( nerver som kläms)
Jajaja, du FÅR vara Lucia då eftersom du "vet".

Tänka framåt tror jag inte de gör, men att de kan lära sej halta, som vilket annat trick som helst kan de ju säkert.
På signaler som hästens människa inte är helt medveten om genom olika slags belöningar eller inlärning som alla inte ens är medvetna om att de gör/låter ske.

Jag personligen tror att hältor eller störningar beror på något, och att det då är vårat ansvar att ta reda på orsak.
Sen om det är ett inlärt beteende för att de får någon form av belöning, ja då får man ju jobba på att lära bort det.
Djur brukar ju inte vilja halta eller visa sej sjuka av ren instinkt tänket jag.

Glömmer aldrig när stallägarna där jag var uppstallad i för evigheter sen, hittade en av sina hästar i hagen på tre ben.
Den stödde inte på ena bakbenet, det var fredag kväll, de resonerade som så att den nog typ fejkade. Den ”var ju inte svullen utan ville nog bara inte ställa ner”.
Den fick stå på box över helgen iallafall.
På måndagen var läget helt oförändrat så de tyckte väl att de kunde åka in med den då.
Det blev lång vila på box eftersom benet var brutet 😳...
Dvs de trodde att hästen fejkade hälta.

Jag tycker att det är oerhört oroväckande att så många här tror att hästar "har humor" och kan fejka hältor. Inte nog med att det är absurt, det är också potentiellt farligt att sitta på internet och sprida myter som kan få okunniga att tro att det är okej att låta en häst gå halt.

Jag är faktiskt chockad över svaren i tråden, de går liksom emot allt vett och sans.

Ja alltså, på riktigt? Att hästar på adrenalin inte känner smärta vet man ju redan, annars hade dom inte kunnat fortsätta springa med senskador och brutna ben. Att en häst kan glömma bort sin smärta om den får en adrenalinkick av att hoppa kan jag mkt väl tänka mig. Men den har ju likförbannat smärta ? Hästar hittar inte på att gå orent, det ligger inte i ett flyktdjurs instinkt att visa svagheter, tvärtom!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 087
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar