Nu finns det över 20 banor i Sverige, på dom två jag jobbar på så släpps inte halta hästar igenom.
att hästarna blir halta precis innan start, men är det varken i uppvärmning eller lopp är ju väldigt märkligt (och skulle inte gå i loppen som dom gör om dom var halta).
Så spänning kan utlösa "falsk hälta"/rörelsestörning, det är jag helt övertygad om, jag har ser hundratals lopp om året och kollar såklart alltid extra på hästar som beter sig så, och skulle veterinären stryka alla som gör så, då skulle det strykas många hästar per tävlingsdag i onödan.
Men ja, självklart startar halta hästar också. Vilket inte alls är bra, det är därför det finns veterinär på plats vid samtliga lopp, vilken nivå det än är på, vilket är betydligt bättre än i ridningen.
Jag har svarat på att du tycker att det är normalt att hästarna kan vara/se lite knackiga/halta ut inför start men sen under loppet inte vara det.
Jag håller inte med dig om att travets veterinärer /kontrollanter skulle vara så att de inte släpper igenom ofräscha hästar. Inte heller håller jag med dig om att ridhästarna på tävling skulle vara sämre ang ingripande/startstopp från veterinärer .eller domare.
Hur menar du att ”dina” två banor skulle vara unika vilka hästar som släpps igenom eller inte jämfört med andra ?
Jag blir som sagt förvånad av dina reflektioner i tråden.
Senast ändrad: