Min första häst blev mystiskt halt om jag hade "dressyrutrustningen" på och svängde vänster på ett visst ställe. Fortsatte jag rakt fram istället, med samma utrustning på hästen så haltade han inte.
Svänga vänster var mot ridhuset, rakt fram var ut i skogen. Han tyckte att dressyr i ridhuset var supertråkigt.
men det mystiska var att hältan gick över om jag vände hemåt eller mot skogen.
Hade jag utrustningen vi hade när vi hoppade haltade han inte när vi svängde mot ridhuset.
Jag var såklart jättebrydd över denna hälta, veterinär kontaktades. Klinikbesök gjordes, jag hade ut veterinär som såg spektaklet med egna ögon. Utrustningen gicks igenom och så vidare. Det var inget fel på hästen eller utrustningen. Sadeln kan det inte ha varit då jag bara hade en sadel till hästen. Bett och benskydd var olika vid dressyr och hoppning. Hästen hade kommit fram till att han slapp undan dressyr i ridhuset om han haltade.
Samma häst blev för övrigt halt om han hade ett vitt bandage på ena frambenet och ett mörkt på andra.
Han behövde bara få lugnande två första klinikbesöken (vi hade en långvarig hältutredning), tredje besöket steppade han omkring i tio minuter sen kom veterinären och klappade på hästen och hästen ställde sig och sov på precis samma sätt som när han fått lugnande.
Väldigt lättlärd häst. han kunde t.ex. LC:2 dressyrprogrammet utantill.
Det tog väldigt sällan mer än två repetitioner att lära honom nya saker.
Varför skulle inte en häst kunna lära sig "Jag haltar-->jag behöver inte göra det jag tycker är tråkigt OCH jag får en massa klappar av orolig matte."