febylbutazon slaktkarens?

C

caspar

Uppstod en diskussion i stallet i dag gällande Fenylbutazon. Jag har på min förpackning som jag hämtade ut i lördags att butta har livstids karens när det gäller slakt, men någon påstod att det numera bara är ett halvt års karens till slakt.

Jag vill ju inte vara envis, men har apoteket fel?

Sv: febylbutazon slaktkarens?

Har varit med om att det stått allt mellan 6 dagar till livstids karens när jag hämtat ut butta, men det är som sagt livstid. En av sex veterinärer har skrivit rätt, och det var på Strömsholm. Har det nyss ändrats och folk inte hunnit uppfatta det eller har jag råkat ut för veterinärer som sätter egna karenstider? :crazy:

Har det nyss ändrats och folk inte hunnit uppfatta det eller har jag råkat ut för veterinärer som sätter egna karenstider? :crazy:
Såvitt jag kan se har det varit samma karenstid sedan 1/1 1998.

-M

Man ändrade väl lite vad gäller livsmedelslagstiftningen och EU 2004 och vad jag vet var det då som livstidskarensen infördes men det kan ju ha funnits tidigare utan att vara så tydligt uttalat.
Hur som helst så ska det ju skrivas in i passet för att hästen inte ska användas till livsmedelsproduktion och just det har jag aldrig råkat ut för.

Däremot har alla veterinärer som skrivit ut det till mig påpekat karensen och även i något fall gett mig ett dokument att lägga i passet. Men hur som helst så är det väldigt lättvindigt behandlat tycker jag.

dom veterinärer som skrivit ut det till mig har varit väldigt tydliga med att det har livstidskarens. har det inte alltid varit det?? samma med plegicil.

däremot har dom inte brytt sig med att skriva in det i passet, vilket dom eg ska.

Nej livstidskarens infördes något år efter EU inträdet!
Anledningen till att vissa behandlar det lättvindigt är att alla vet att tex butta inte sitter i hela livet(tidigare karens var 14 dagar).
PL

Senast ändrad:

Plegecil står på undantagslistan o har därmed 180 dagars karens men skall skrivas in i passet.
PL

Det är livstidskarens.Jag själv har aldrig fått varken butta eller plegicil inskrivet i passet när det getts till mina hästar,varken av distriktare eller på två STORA ATG kliniker.

Hur många låter sina hästar gå till livsmedelsproduktion?

Jag har gjort det. Och jag skulle gärna gjort det fler gånger och göra det igen, men det blir i princip omöjligt iom slaktkarenserna.

Fanns inte de, och jag hade karensfri häst så skulle jag gärna låta nuvarande gå till livsmedelsproduktion den dagen det är dags. (Det kommer inte ske dock som sagt, bägge har livstidskarens)

Jag har också låtit häst gå till livsmedel. Däremot tror jag att betydligt fler gör det än de som erkänner det här, det är ju så förbaskat inkorrekt att käka upp sin häst...

Bara på vårt lokala lilla slakteri slaktas det flera hundra per år.
PL

Och jag träffa en gammal arbetskompis som nu jobbar på ett slakteri här i trakten och han sa att dom slaktat hästar hela tiden, ibland känns de som fler hästar än nötboskap!

casparwww.fass.se (välj för djurläkemedel) kan man läsa om butta:
Karenstider (Läs mer om karenstider)
Läkemedlet får endast användas till hästar som förklarats inte vara avsedda för livsmedelsproduktion, i enlighet med 9 § Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2001:116) om val av läkemedel vid behandling av djur, C 22.

Bara att skicka länken till dina stallkompisar eller skriva ut sidan :idea:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19781215000013&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Har faktiskt fått svar från livsmedelsverkets veterinär i dag, och det var som jag och många fler trodde att det är livstids karens och inget annat på butta.
Tack för alla inlägg som är mycket intressanta.

När jag fått butta har veterinären förklarat att det är livstidskarens och så har jag fått en stämpel i passet som jag fick skriva under.

kl

Aldrig nånsin fått en stämpel i passet vid butta, eller nån behandling öht förutom vaccineringar. Har bara travhästar o alla har "rena" pass.

Vi låter våra gå till livsmedel, som vi vet med oss inte fått ngt med livskarens under våran ägo.

Men om det nu kommer en häst till oss, som tidigare i livet fått tex butta men som vi inte vet om o vi då låter den gå till livsmedel; Vad händer då?

Jag frågade faktiskt en veterinär varför det inte skrivs in i passet att hästen ätit t.ex. Butta, och varför passet i princip aldrig efterfrågas vav veterinären vid behandling.

Hennes svar var att väldigt många hästägare ändå inte har passet med till kliniken, eller förvarar det hemma så att det inte finns på plats om t.ex. distriktare kommer ut akut. Därför har många veterinärer helt enkelt slutat fråga efter passet för att skriva in buttabehandlingen...

Jag hade med passet till kliniken en gång (alltid! ;)), och frågade om inte veterinären skulle stämpla in att han hade skrivit ut Butta. Men det ville han inte, eftersom hästen inte ännu hade ätit av medicinen... :confused:

Så hur ska det egentligen skötas? Det verkar ju inte vara någon ordning alls, tycker jag?
Veterinärerna blir slappa för att hästägarna är slarviga, och en hästägare som försöker vara noggrann har inget för det.

Enligt min hästs pass är hon "ren" och får slaktas, men JAG vet ju att det inte är så... :cool:

Ja men visst blir man brydd?

Har alltid med mig passet/en vart jag än åker med hästarna. Tagit fram dem till veterinären men denne har bara viftat bort dem. Ja förutom då vid vaccinationer.

*KL*

Vad olika det är. När reglerna kom, så slarvades det oerhört. Jag fick i princip aldrig behandlingsbevis, informerades inte om karens etc.

Men idag så tycker jag samtliga veterinärer är noooga med att så fort butta nämns be om passet. DV ber om passet inför i princip varenda behandling. Och mina har ju redan karens så jag brukar säga det, men det kollas ändå i passet att det verkligen är så (distriktaren). Kliniken har nöjt sig med att jag stått med passet i handen och sagt att de redan har livslång karens dock.

Men de kliniker och vet jag träffat på senaste 3 - 4 åren har både kollat/förhört sig och informerat. Och det har stått på vartenda recept med att slaktkarens: livslång (ang butta)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 585
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 118
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka