fdv, vem bet bes???

caradan

Trådstartare
Min häst ska förhoppningsvis till en fodervärd inom kort..tyvärr men jag måste.
Det jag funderar på då är vem som betalar vilken besiktning??
Betalar jag som ägare då jag lämnar ifrån honom eller då han kommer tillbax?? Eller betalar de båda eller jag??

När jag tog min första häst betalade ägaren när vi tog honom och jag fick betala när jag lämnade tillbaka. Det är nog det som är vanligast. Men, det får man liksom komma överrens om. :)

Det ligger ju i fodervärdens intresse att veta om hästen är sjuk/skadad innan man skriver på pappren. Då kan ju detta undantas (eftersom fodervärden naturligtvis är ansvarig för hästens vård, även vet.vård, under tiden som fodervärd). Vid tillbakalämnandet vill ju jag som ägare veta att hästen är frisk (eller i samma tillstånd som vid kontraktets skrivande).

Det som i kontraktet har undantagits från fodervärdens skyldigheter kan t.ex. vara ett icke åtgärdat pungbråck. Skulle hästen då under tiden bli sämre är det alltså ägaren som blir skyldig att betala dessa kostnader.

Därför ska fodervärden betala vet.kostnaden när avtalet börjar, och ägaren vid återlämnandet av hästen. Detta gör att det inte blir något tjafs om huruvida vilken vet. man ska anlita eller hur mycket undersökningen får kosta.

Sv: fdv, vem bet bes???

Vi brukar göra så att om hästen går igenom är det den blivande fodervärden som betalar, om inte så är det ägaren.

det är ju fair enough.

Sv: fdv, vem bet bes???

I kontraktet (det färdigköpta) står att fodervärden betalar den första och du den andra. (Argumenten fick du här ovan av någon)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka