Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Neggopruttare låter som något för Google lukt på 1 april:D

Det du kallar klichéartad bild finns ju där, du har bara tagit bort det så att just du slipper se det. Sedan borde naturligtvis alla som inte vill se det göra som du och ta bort det från sitt eget flöde. Men det finns ju där. T ex hos de 25 proc som till och med medger att de gärna skryter på facebook.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Ja, de finns, men inte om man inte vill ha dem där. Som jag nu sagt ett antal gånger. Dissar man facebook på grund av de där skyltfönstren av det ljuva livet så är det dags att man lär sig använda sin facebook aktivt själv med de möjligheter som finns - välja eller dölja vänner i sin feed.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

T ex hos de 25 proc som till och med medger att de gärna skryter på facebook.

Vilken sorts saker räknas som (otillbörligt) skryt?

En del vänner visar ju tex söta småbarn en del, men det gör de även IRL.

En del skriver att de har världens finaste häst, men det säger de även IRL.

Jag tycker nog att den vanligaste anpassningen man gör i eget namn på nätet egentligen är samma som man gör i större sällskap irl, man gör sig lite lättsammare, lite roligare, lite mer välformulerad än i små privata sammanhang.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Eller hur, den där jante-nyansen funderar jag också på. Vissa saker skär i ögonen på folk även fast det inte behöver göra det.
Men, jag har haft exempel på riktiga skrytpellar också, som lägger ut ideliga statusar som talar om att det enda de vill är att glänsa lite, utan att ha någon egentlig social kontakt apropå det de lägger ut. Där är nog en viktig del i det som stör - att folk inte kommunicerar, bara glänser.

Jag har bland mina vänner på facebook en brokig samling människor från alla sociala skikt, från olika delar av mitt liv och från många olika platser i världen, somliga gamla vänner, somliga nyare - det jag har som kriterium för att de ska vara mina vänner på facebook är just kommunikation.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag använder chatten mest om jag ser att nån kompis som bor nära är online och man tex slänger iväg ett här du hemma och ledig och har lust så kan vi väl gå på loppis tillsammans? Eller liknande spontanförslag. Eller "Har du lust att snacka lite? Kan jag ringa till dig?" - Och så övergår vi till telefonsamtal om den andre vill eftersom det är trevligare att höra en levande röst än se en textrad.

Jag har ingen att ringa liksom, jag vill bara babbla lite skit. Du vet, "vad gör du, hur är det, vad har du hittat på, vad händer i ditt liv, hur har barnen det" osv. MSN tycker jag om Jag kan fråga allt det och få svar när personen har tid, få de svaren personen har tid med just då och resterande när personen har tid nästa gång. Och lust förstås.

På så vis stör jag inte. Det är nog det som orsakat min fobi med att ringa- jag stör. Jag vill liksom inget "dödsviktigt", bara prata lite och det hinner folk inte med nuförtiden.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag chattar aldrig. I början hade jag den på men det tog för mycket tid.

Jag tillhör dem som mest skryter. Lägger sällan ut annat än skrytbilder på dottern och djuren. Ganska tråkig med andra ord.

Tycker att det tar emot att skriva eftersom jag har vänner med olika modersmål. Då skulle jag välja engelska och det känns lite obekvämt att skriva på ett främmande språk.

Sen har jag tyvärr folk som lägger ut jobbiga saker, sånt som absolut skulle skötts via pm eller direktkontakt. Men jag kan inte ta bort dem eftersom den värsta är en släkting till mig.

Jag har tappert börja rensa bort inaktiva "vänner". En del har skickat vänfrågan mest för att det ska se ut som om de har massor med vänner. Om de inte är intressanta så brukar jag ta bort dem efter ett tag.

Periodvis så delar jag alldeles för mycket "söta" "roliga" saker. Det är något som jag skäms lite för. Beror lite på dagshumöret. Jag försöker hålla igen på delandet.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag tycker det är jättebra att man kan välja att inte visa vad vissa användare lägger upp. Men ändå ha kontakt på så sätt att man kan då in på deras profil och då får man ju ändå se det viktigaste.

Jag har några användare som jag försöker se väldigt begränsad mängd info ifrån. Dels såna som pepprar med bilder på sitt barn (småbarn), dels såna med en egen crusade mot nånting, jag har en vaccinhatare som lägger upp galet mycket anti-reklam för olika sorters vaccin, en som lägger upp massor av hemska bilder på misshandlade djur (ja delade bilder alltså och så ska man tycka det är otäckt och helst lyncha de som gjort detta), en som är helt frälst på att hjälpa stackars hundar från diverse andra länder. ja justdet ja, alla som delar diverse sidor för att vara med i utlottningar - det går också bort. Men jag försöker hålla städat så slipper jag verkligen det mesta struntet.


SJälv lägger jag naturligtvis bara upp intressant och relevant info :rofl:
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

jag tycker inte allt är så rosenrött på fb ....och sen är folk är inte så förbaskat snabba o trycka ner andra heller och DET kan ju bero på att dom inte är anonyma :angel:

jag har ganska många statusar på min fb och jag vet ingen som stör sig , ingen som har sagt nåt iallafall ...:D

..och mina vänner känner ju mig o vet hur jag är , sanslöst rolig, trevlig och osedvanligt snygg ;) ...o därefter är statusarna....väldigt seriöst alltid :p
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Twitter är väl något mest för de som inte har mer avancerade åsikter eller tankar än att de ryms inom 140 tecken typ.

I övrigt undrar jag vad folk har för vänner på sina facebooksidor. Jag känner inte igen era beskrivningar. Vet ni om att man kan ta bort vänner på facebook, att man faktiskt inte är tvingad att ara vän med kreti och pleti? :confused:

Det där var nog den sämsta förklaringen om twitter måste jag säga.

Varför ska man ta bort nära vänner just för att de skriver om hur rosenrött det är i deras liv är på facebook. Det gör inte folk till kreti och pleti.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Det där var nog den sämsta förklaringen om twitter måste jag säga.

Varför ska man ta bort nära vänner just för att de skriver om hur rosenrött det är i deras liv är på facebook. Det gör inte folk till kreti och pleti.

Ptja, jag ser inte att du presterade något bättre i förklaringsväg?

Sen har jag inte sagt att nära vänner är kreti och pleti, jag säger att man inte måste vara vän med alla, framförallt inte om man stör sig på vad de skriver på facebook.
Jag kan inte se vad nyttan är med att vara vän med så många som möjligt, vad nyttan är med att fortsätta vara 'vän' med folk man sen döljer i sin feed. Förklara gärna!
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Men jag tycker att det är trevligt med litet fina och positiva foton och rapporter från folks göranden och låtanden.
Jag brukar visa att jag uppskattar bilden eller rapporten med ett "gilla".
Jag blir glad av mina vänner på Facebook, och det är väl bra så?
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Det finns väl andra orsaker till att vara vän med någon utöver att få deras skräp i sin feed? Jag ser min vänlista på facebook ungefär som kontaktlistan i telefonen. Även om jag inte har någon regelbunden kontakt med en del så är ser jag ingen anledning att ta bort "kontaktuppgifterna" så att säga.

Senast häromdagen tog jag bort en vän från min feed för att jag var trött på att läsa om dennes unges diarré... Men jag ser ingen direkt anledning till att ta bort personen som vän.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag har typ 580 vänner och jag är istort sett alltid positiv...det är en bra egenskap tycker jag o de som stör sig har nog andra problem som inte jag är mamma till .

Buke ( eller senior mest , travfolket är underbara ) stör jag mig mer o mer på , så mycket mobbing o dubbelmoral som florerar här numera är sjukt...även om det blivit lite lite bättre
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

jag tycker inte allt är så rosenrött på fb ....och sen är folk är inte så förbaskat snabba o trycka ner andra heller och DET kan ju bero på att dom inte är anonyma :angel:

jag har ganska många statusar på min fb och jag vet ingen som stör sig , ingen som har sagt nåt iallafall ...:D

..och mina vänner känner ju mig o vet hur jag är , sanslöst rolig, trevlig och osedvanligt snygg ;) ...o därefter är statusarna....väldigt seriöst alltid :p

Nej folk säger ju inte rakt ut att de stör sig på en, det får man veta bakom ryggen, tex här i sådana här trådar! :p

Antingen är man för personlig, eller så lägger man bara upp tråkiga saker och skriver tråkiga saker eller så skriver man för lite eller så skriver man för mycket osv.

Det är svårt att göra alla nöjda har jag märkt.;)
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Hur VET du att det är dubbelmoral ?
Det undrar jag för du har skrivit det i många trådar på det senaste.
Känner du personerna IRL ? Eller vad gör att du vet det ?

KL

Själv har jag blivit av-vännad (ha ha vilket ord) av några och jag är väldigt glad för det, för åtminstone två av dessa är kraftigt enerigslukande på den nivån att de kunde fråga i PM varför jag inte gillat deras senaste status eller en bild eller så, och för den som var bloggande så undrade hen om jag 1. läst bloggen och 2. om ja, varför jag inte reagerat på hens otroligt intelligenta och träffande text. 3. kunde ondgöra sig över alla som kommenterat hens i vissa fall extremt elaka och rent ut sagt mobbande inlägg mot vissa personer som hen ansåg var idioter och gott kunde ha skit för de var ju in någon mening offentliga. Läskig inställning. "JAG får vara hur elak jag vill mot x och y, men fan den som kritiserar mig". Suck och dubbelsuck.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

det är väl inte så svårt att märka dubbelmoralen här inne, det står ju tydligt o klart i trådarna man läser...
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Nej, jag märker inte av det.
kan du ge mig ett exempel så jag fattar ?
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

t ex folk som står för antirasism och är allmänt PK sitter samtidigt i andra trådar och rent mobbar andra medlemmar, en tråd blev ju stängd för inte alls länge sen pga ren mobbing....
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Okej.
Jag har helt missat det.
Jag har dock sett att om en typisk SD-are/rasist gått igång så är det många som är helt klart EMOT, men jag har inte sett att samma personer mobbar i andra trådar och även om de gör det så är det mobbing eller helt enkelt väldigt olika åsikter ?

jag hade hoppats att du hade kunnat ge mig exempel så att jag verkligen förstått
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

vadå exempel ?
Jag har ingen lust att hänga ut nån speciell för då blir jag avstängd, men det är ganska uppenbart.... t ex var det en döv flicka folk inte var så snälla mot för att hon inte skrev som oss...

..det finns folk här som "mobbar" t ex mig , eftersom de är tvungna att göra sig roliga på min bekostnad whatever jag skriver...därför hugger jag ganska mycket när jag märker sånt för jag tycker inte det är ok.

Jag skiter fullständigt om de ger sig på mig för det visar bara hur små människor dom är. Men alla är inte som jag , och nätmobbing ska aldrig kunna florera så länge jag ser det iallafall .
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 678
Senast: Anonymisten
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 281
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 481
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp