Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag som är lite antisocial av mig gillar FB av den anledningen att jag vet vad som händer i folks liv men behöver inte ringa dem stup i kvarten och kallprata, jag fixar inte det. När jag har läst igenom en hel dags fb uppdateringar känns det som om jag har umgåtts en hel dag med människorna. De få, nära, vänner jag har, umgås jag nästan varje dag med IRL och det räcker för mig. Jag har dessutom släkt i Norge och det är ett ypperligt sätt att hålla en enkel kontakt med diverse uppdateringar.

Buke ser jag ur ett helt annat perspektiv, det är en kunskapsbank (ibland) diskussionsforum (ibland bra, ibland mindre) samt ett sätt att hitta nya inputs till min hobby.

Jag ser också tendensen att många skildrar sina liv rosenrött på fb men det är ju deras problem, inte mitt. JAG lider ju inte av att de ljuger för sig själva:D
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag är också dålig på att ringa, men har många vänner över hela landet (världen) som jag har regelbunden kontakt med via FB. Jag är bara vän med folk som jag känner IRL eller har umgåtts ganska mycket med på olika forum.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag gillar facebook just för att jag använder den lite som en dagbok. Jag skriver det jag vill, lägger bilder på sånt jag tycker är viktigt eller som får mig att skratta. Sen skiter jag fullständigt i hur någon annan uppfattar det. För jag skriver för min egen skull, ingen annans.

Sen kan jag tröttna på folks skitsnack som i fantastiska statusar, visst är det så. Eller att en del skriver om precis allt dom gör eller tänker. Då kan jag känna "orka eller". Men oftast bryr jag mig inte och folk får göra vad dom vill;)

Det jag gillar med buke är att man får andras synsätt på saker. Sånt uppskattar jag verkligen, det får en att tänka till, ibland att tänka om och jag tycker faktiskt att det även ibland kan få en att växa i tanken och bli en större människa. För är det nåt jag avskyr så är det just inskränkta människor som inte har vett att ens försöka se det större i ett sammanhang.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Hur upplever du fb?

Jag är en 'gillare' av stora mått och följer ffa företag och personer. Jag får reklam jag vill ha, information jag vill ha från de företag jag gillar och så har jag ett stort engagemang vissa i naturbevarande organisationer som lägger ut all sin information på facebook. Vänner har jag typ 290-300 men det varierar. Jag plockar bort lite då och då. Jag vill inte vara vän med folk som aldrig interagerr med mig, vill inte vara vän med folk som typ enbart delar vandringsposter, som har så kallad delningsdiarré.
ndra vänner som jag vill behålla, är skapligt aktiva, de kommenterar och gillar, och ger respons när man gör detsamma
Jag har fn någon som lägger ut märkliga statusar, ibland bara ett endaste "Jaha?" i statusen och även om man frågar vad det betyder så får man inget svar. Jag avskyr realtidsstatusar som regnar in vid tex mellon - typ 'Nej men vad har han på sig?' - wtf, jag tittar inte på mellon, måste man fatta att det handlar om mellon och förutsätter folk verkligen att ALLA tittar på samma program? Nä, den typen av uppdaterare försvinner. Men jag har ett stort flöde i feeden, det händer saker precis och exakt hela tiden, varje gång jag uppdaterar sidan finns nya poster i feeden.

Summa sumarum, jag har massa företags och organisationsposter som jag VILL ha, och är inte de vänner jag har någotsålunda aktiva så missar jag dem i flödet och så plockar jag bort lite då och då. Jag har använt listor förr men har slutat med det. Interagerar man inte så är man inteså engagerad i mig tänker jag, så då ryker de vännerna vartefter.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag är en 'gillare' av stora mått och följer ffa företag och personer. Jag får reklam jag vill ha, information jag vill ha från de företag jag gillar och så har jag ett stort engagemang vissa i naturbevarande organisationer som lägger ut all sin information på facebook. Vänner har jag typ 290-300 men det varierar. Jag plockar bort lite då och då. Jag vill inte vara vän med folk som aldrig interagerr med mig, vill inte vara vän med folk som typ enbart delar vandringsposter, som har så kallad delningsdiarré.
ndra vänner som jag vill behålla, är skapligt aktiva, de kommenterar och gillar, och ger respons när man gör detsamma
Jag har fn någon som lägger ut märkliga statusar, ibland bara ett endaste "Jaha?" i statusen och även om man frågar vad det betyder så får man inget svar. Jag avskyr realtidsstatusar som regnar in vid tex mellon - typ 'Nej men vad har han på sig?' - wtf, jag tittar inte på mellon, måste man fatta att det handlar om mellon och förutsätter folk verkligen att ALLA tittar på samma program? Nä, den typen av uppdaterare försvinner. Men jag har ett stort flöde i feeden, det händer saker precis och exakt hela tiden, varje gång jag uppdaterar sidan finns nya poster i feeden.

Summa sumarum, jag har massa företags och organisationsposter som jag VILL ha, och är inte de vänner jag har någotsålunda aktiva så missar jag dem i flödet och så plockar jag bort lite då och då. Jag har använt listor förr men har slutat med det. Interagerar man inte så är man inteså engagerad i mig tänker jag, så då ryker de vännerna vartefter.

Jag är inte så mycket för att gilla företag och liknande själv.

Jag tycker inte heller om att vara vän med någon som inte kommenterar eller gillar eller ens chattar med mig på fb, sånna har jag tagit bort. Ibland önskar jag att jag gör det IRL också, med vänner som absolut hävdar att de är mina vänner men som aldrig undrar hur det är, hör av sig, är korta när jag hör av mig, eller inte svara (använder MSN mycket eftersom man kan svara när man har tid och liknande) och helt enkelt visar att någon vänskap inte alls finns oss emellan.

För mig är mina vänner viktiga. Deras åsikter, känslor, tankar och vad de gör i livet är intressant för mig. Tur jag också har vänner som faller in där under :)
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Chatten...den använder jag aldrig. De få gånger jag varit online på den så är det plötsligt sjutton personer som ska tjabba om allt eller inget - den tiden har jag inte. :) Jag skulle inte kvalificera mig som vän med dig på facebook med andra ord.

Det är det som är tjusningen med facebook tycker jag, man gör det till vad man vill. Alla formar sitt eget facebook, vilket innebär att alla ser inte det där puttenuttiga och rosenröda TS pratar om, alla ser inte de där lögnerna Nebraska pratar om.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jodå, det var inte så jag menade ;) En vän är för mig en person som kommenterar och gillar och är intresserad. Om personen just inte chattar, det är en sak, men om chatten eller kommentarerna eller gillandet uteblir- DÅ behöver man inte vara vän med mig. Det är SÅ jag menar :)

Alla tycker inte om att chatta och alla har inte tid till det heller och det är liksom inte avgörande för min vänskap :p Intresset för mig är däremot avgörande.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Aha, ja det är ju precis så jag menar också. Om man inte interagerar med mig, så finns ingen anledning att ha mig kvar som vän. Jag gillar inte lurkare. :)
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Chatten...den använder jag aldrig. De få gånger jag varit online på den så är det plötsligt sjutton personer som ska tjabba om allt eller inget - den tiden har jag inte. :) Jag skulle inte kvalificera mig som vän med dig på facebook med andra ord.

Det är det som är tjusningen med facebook tycker jag, man gör det till vad man vill. Alla formar sitt eget facebook, vilket innebär att alla ser inte det där puttenuttiga och rosenröda TS pratar om, alla ser inte de där lögnerna Nebraska pratar om.

Jag använder chatten mest om jag ser att nån kompis som bor nära är online och man tex slänger iväg ett här du hemma och ledig och har lust så kan vi väl gå på loppis tillsammans? Eller liknande spontanförslag. Eller "Har du lust att snacka lite? Kan jag ringa till dig?" - Och så övergår vi till telefonsamtal om den andre vill eftersom det är trevligare att höra en levande röst än se en textrad.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

- Och så övergår vi till telefonsamtal om den andre vill eftersom det är trevligare att höra en levande röst än se en textrad.


:eek: *ryyyys*

64962_463539140374236_1479001441_n_zpse828e187.jpg


Embrace evolution säger jag. :D
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Då hör nog även forskarna på Handels dit som gjort Sveriges största facebookstudie (ett år gammal).

De konstaterar bl a:

Studien visar också att de som använder Facebook mest inom dessa grupper generellt sätt också har ett sämre välbefinnande. Studien visar samma samband bland kvinnor, där kvinnor som tillbringar mer tid på Facebook är mindre lyckliga och nöjda med sina liv.

– Det här är troligtvis en konsekvens av Facebooks skyltfönster-fenomen. På Facebook presenterar vi oss själva på vårt mest fördelaktiga sätt och när man jämför sitt liv med andras skapas en bild av att alla andra lever ett mycket mer händelserikt liv än man själv, säger Ida Nilsson.

En fjärdedel av respondenterna uppger att de gärna skryter på Facebook.

– Facebook är ett socialt verktyg som används för att vårda relationer med vänner och bekanta. Men man sållar hårt bland vad man publicerar i statusraden,det är framför allt stora händelser, positiva företeelser och när man mår bra som skriver något på Facebook. Enbart 38 procent delger sin omgivning negativa känslor eller händelser, säger Leif Denti.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jamen jag säger ju att facebook blir vad man gör det till. Jag säger inte att det där skyltfönstret inte finns där. Jag är inte dum i huvudet eller verklighetsfrånvänd, jag är på ett socialt forum och talar om att det inte behöver vara så som det beskrivs. :)
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Nej, så behöver det inte vara, det har du helt rätt i. Jag har alltid tolkat dig som att det där livsstilsskrytet inte finns, eftersom du inte ser det i ditt flöde. Men överallt där facebook undersöks eller debatteras så är det alltid just det som diskuteras, och jag har varit förvånad över att du som verkar så välinformerad har missat det. Men då var det ju bra att det inte är så. Och varken Nebraska eller Dronningen verkar vara så fel ute.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Var tvungen att sno bilden....

Jag raderar ytterst sällan vänner från min lista (tror det hänt max 5 personer och då har det funnits anledning - t ex att de gått hårt åt mig här på buke faktiskt). Däremot rensar jag stenhårt i min feed, orkar inte läsa alla jobbiga delningar, folk som gnäller för mycket, rasister, kvinnohatare, patetiska personer i ren allmänhet etcetera.

Så min feed är ganska trevlig och hanterbar.

Jag kan dock tycka det är lite jobbigt ibland att det är många som läser mina FB-inlägg utan att nånsin kommentera det eller ens gilla. För att senare komma irl och kommentera det MED BRAVUR, helst i många andras sällskap. Då blir jag lite matt. Men såna kanske man skulle ta bort ur vänlistan helt enkelt. Fast då finge man väl f-n för det... ;)
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag förstår inte varför alla tycker att alla har så perfekta liv på Facebook. Läser jag mina kompisars statusuppdateringar har den enes kille tvättat hennes jättedyra byxor helt fel så att de är förstörda, en annan har ramlat av sin häst och blivit så rädd för den att den ska säljas, en annan har opererat bort en hjärntumör och skriver en massa om huvudvärk och mediciner, en annan skriver hela tiden om hur tråkigt väder det är och hur deprimerad hon är.

Flera stycken klagar på att de aldrig har tid, att de alltid jobbar, att de knappt hinner med sina barn och har konstant dåligt samvete. Andra berättar om hur jobbigt det är att renovera huset och att de längtar till en lägenhet i stan igen. Någon annans häst har fått kolik och dött under natten, för att inte prata om alla som fått föl som är sjuka eller ston som är sjuka.

Någon har fått sparken eftersom den var för lat etc.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Nej, så behöver det inte vara, det har du helt rätt i. Jag har alltid tolkat dig som att det där livsstilsskrytet inte finns, eftersom du inte ser det i ditt flöde. Men överallt där facebook undersöks eller debatteras så är det alltid just det som diskuteras, och jag har varit förvånad över att du som verkar så välinformerad har missat det. Men då var det ju bra att det inte är så. Och varken Nebraska eller Dronningen verkar vara så fel ute.

Livsstilsskrytet finns inte där om man inte vill ha det där. Nebraska och Dronningen hävdar och varnar för en klichéartad bild som jag som aktiv användare av facebook väljer att inte ha i min feed. ahtena döljer saker i feeden, jag tar bort samma improduktiva flöde. Visst finns det perfekta livet säkert representerat där på facebook generellt, men det är ingen sanning att det är representativt för facebook. Precis som Ramona har jag blandade karameller i min feed.

Jag har tagit bort vissa vänner, som konsekvent bara lagt upp texter och bilder på det ljuva livet, vill jag bli serverad sånt kan jag köpa en heminredningstidning istället. Jag har även tagit bort neggo-pruttare som mörkar ner andras liv med massa bitter dynga - sånt vill jag inte heller matas med i tid och otid. En social mix är väl det som kännetecknar en bra vän på facebook.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag kan dock tycka det är lite jobbigt ibland att det är många som läser mina FB-inlägg utan att nånsin kommentera det eller ens gilla. För att senare komma irl och kommentera det MED BRAVUR, helst i många andras sällskap. Då blir jag lite matt. Men såna kanske man skulle ta bort ur vänlistan helt enkelt. Fast då finge man väl f-n för det... ;)

De där tar jag sonika bort, de som läser, men som aldrig kommenterar eller gillar, men sen irl kommenterar. Jag kan också skönja ett mönster, jag vet nästan exakt vilka som kommer att gilla eller kommentera, beroende på vad mina poster handlar om. Lättsmält går alltid hem i alla stugor, lite mer IQ-nyanserat är det bara ett fåtal som hänger med på och jag vet exakt vilka de är. Delar jag musik eller klipp är det få som ger respons. Allra mestast gilla och halledudane får man om man lägger upp kattbilder. :D

Jag har tagit bort en drös kollegor som jag inte har ett skvatt gemensamt med mer än arbetsplatse. Det har resulterat i vissa draman, och det egentliga felet är väl att jag inte skulle accepterat de vänförfrågningarna från början. Men har man verkligen inget gemensamt, ingen vilja att interagera socialt så handlar det inte om annat än att använda facebook som en skvallerbibel, så de lurkarna tar jag bort.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 678
Senast: Anonymisten
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 281
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 481
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp