Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kopparberg skrev:* jag väntar med att rida tills leran torkat och jag kan borsta av den.
Jag kommer då att kunna rida runt 23.00 varje vardag, och är ju då
hemma från stallet tidigast 01.00 gissar jag. Och ska upp 5.30 till
jobbet nästa dag. Träningar för tränare är ju inte att tänka på då,
för ingen jag känner kör nattpass.
corzette skrev:Att du bara orkar...
Som sagt erfarenhet kommer med åldern....
Men de e klart ... När jag var yngre hade jag åxå alltid rätt
Embla_fixa skrev:att du BARA orkar bry dej om vad det står då? ingen som tvingar dej att varken läsa eller svara .. och hur fan kan du veta erfarenhet kommer med åldern .. det bror ju på hur mycket man bryr sig och vill lära sig ..
corzette skrev:Nu var inte frågan om hon gjorde fel JUST DÅ utan jag trodde trådskaparen menade att hon GENERELLT tyckte att dessa ägare var "dumma i huvvet" för att de har täcke vid regn mm...
Just den enstaka gång då de kanske börjat regna fem minuter innan insläpp är väl inget problem ?
Men säg att man har morronfodringen en dag då kan de ju å andra sidan vara lite smart att kolla på väderprognosen så man vet om de risk för regn... Hur kul e de å sitta på jobbet tex å veta att det var strålande solsken på morronen men att de framåt 11-12 kommer komma regn å veta att den som släppt ut hästarna inte tänker på de ? Ska jag vara tvungen att åka från jobbet å sätta på min häst täcke då ? (säger inte väderprognosen nåt om regn kan man naturligtvis inte veta det)
Jag äger själv en märr som INTE bör gå ute i regn utan täcke, förra sommaren var visserligen extrem men jag tog in dem MINST 10 ggr då min häst INTE klarar av störtregn å "kyla" ... Hon står formligen å SKAKAR av köld... Kalla mej vad ni vill men i det fallet kan jag garantera att jag tänker på min hästs bästa !!!
J3O skrev:Om hästägaren själv tycker att hästen ska ha täcke på sig om det regnar så tycker jag att hästägaren SJÄLV kan kolla väder prognosen och sen skriva på tavlan om den ska ha täcke på sig...
Embla_fixa skrev:jag och min kompis har varsit kallblod sen står det 4andra hästar i det stallet .. dom lägger på hästarna regn täcke sent på våren och på sommaren för att det kan börja "regna" dom orkar inte borsta bort leran ifall deras hästar skulle rulla sig,. härom dagen hade jag morgon fodring och det står på tavlan att hästarna vill ha täcke om det regnar. så jag släppte ut hästarna utan täcken sen kommer en av ägarna vid lunch och ger mej värsta utskällnigen för att hästarna inte hade täcke på sig. så jag började förklara varför jag inte hade lagt på dom något täcke. och så säger ägaren att dom inte vill att deras hästar ska bli sjuk så däför måste dom ha på sej täck fast det är sol och plus grader . jag säger bara djurplågeri! hästarna kan inte tycka att det är skönta att stå i gasande sol med ett isolerande täcke på sig! har jag fel? min kompis och jag låter våra hästar gå utan regntäcke på våren, sommaren, och början av hösten när det regnar. vi lägger inte på två vinter täcken på vintern häller. utan kör utan ifall det inte är snöstorm ute eller hårdblåst. är det vi som är konstiga och taskiga? skulle bli glad av andras åsikter kram linda
Har aldrig påståt att någon är djurplågare här.. Du tyckte att om man ska ha utsläpp i stallet så ska man kolla på väderrapporten angående att de andra ska ha täcken på sig även om man inte kommer täcka sin egen.. Jag tycker att om man är i valet o kvalet om sin EGEN häst ska ha täcke så får man ta reda på det SJÄLV.. Om jag skulle ha utsläpp och kolla vädert så skulle jag ju avgöra själv om hästarna ska ha täcke eller inte (om ifall att det inte står nåt på tavlan). Det är ju som ni säger att alla är olika, vissa vill ha täcken andra inte och då kan jag ju inte vet hur de andra vill ha. Duggar det så sätter inte jag täcke på min när det är så varmt ute nu som det är.. Andra kanske vill ha men det vet ju inte jag.. Sen visar jag väl inte så pass mycket hänsyn att om jag ser på väderleksrappoten dagen innan att det blir sol hela dagen och bara lite regn på eftermiddagen (om det dessutom står på tavlan att vissa hästar ska ha täcken på sig om det regnar) så sätter jag Inte täcken på dem. Då får de som vill ha täcke ändå kolla på rappoten själv dagen innan och sen skriva på tavlan.. Hoppas du förstår vad jag menar!!corzette skrev:Självklart så står det ju nånstanns om hästen ska ha täcke vid regn...
Hästägaren kanske har en dressyrträning på kvällen och vill inte ha en blöt/lerig häst när denne kommer ut, utan vill kunna låta den gå ute i hagen så länge som möjligt istället...
J3O skrev:Om man inte klarar av att borsta av en lerig häst för att man vill ha den fin till dressyrträningen så tycker jag inte att man ska ha häst alls.. De flesta väljer väl ändå att heldre borsta av lera från hästen än att hästen ska gå och svettas i ett täcke hela dagen (och i värsta fall så antingen svamp eller värmeslag )
Tilläger det igen; Alla ska ha rätten att bestämma över egen häst, men bör lyssna på andras åsikter med.
corzette skrev:Det är INTE din åsikt som räknas vad gäller ANDRAS hästar, står man i ett stall där det är kollektivt eller liknande skulle jag bli skitförbannad om nån inte gjort som jag ville med MIN häst.
Du kallar det för djurplågeri att de har täcke vid plusgrader och sol men det beror på så otroligt många fler saker...
Om jag vill ha ett regntäcke på min häst tex för att den inte ska bli lerig vid sånt underlag ÄR DET MITT VAL, du ska då inte göra egna val i den frågan utan helt sonika lägga på täcket om jag har skrivit så på box/lapp...
Jag blir så otroligt sur när jag ser såna som "tror sej veta BÄTTRE" om ANDRAS hästar !!! Om ni sköter ERA hästar som ni vill så vill jag gärna ha samma rätt att få ha min häst på MITT sätt...
Nu står jag inte i ditt stall men hade jag gjort det å upptäckt att de som släpper ut mina hästar utan att följa mina "lappar" så hade jag åxå blivit SKITSUR !!!
Det är en helt annan sak om man har en "ömsesidig" dialog där man har en underförstådd "linje" men om det som i detta fall helt klart framgår att hästarna ska ha täcke så SKA de åxå ha de oavsett om du inte tycker de behövs...
corzette skrev:Att jag orkar bry mej är självklart för att jag är en av dem som aldrig skulle vilja ha dej i mitt stall då jag vill ha RÄTTEN att ha min häst på det sätt jag vill... Och jag vill även kommentera de här inne av den enkla anledningen att det helt enkelt alltid kommer finnas såna som jag som tänker fortsätta behandla mina hästar som individer å inte se alla som "vildhästar" som klarar exakt vad som helst ...
Mina hästar är som jag en gång påpekade i en annan tråd "porslinshästar" och så länge de mår bra (och jodå de kan jag faktiskt se att de gör) så kommer jag fortsätta med MIN hästhållning på mina hästar ! Dock säkerligen med såna som dej som glor å tycker "stackars hästar"...
OBS nu pratar jag inte om täcken eller så, utan troligen rent generellt så har vi nog VÄLDIGT olika åsikter om hur mina hästar ska skötas men så länge jag står som ägare på dem så är det jag som bestämmer över dem !
Så lika mkt som du inte gillar min hästskötsel så måste jag ändå påpeka att du har ingen rätt att klanka ner på den, lika lite som jag kan klanka på din hästhållning ... = Erfarenhet av olika typers hästhållning kommer med mer erfarenhet (OFTAST även i samband med att man blir ÄLDRE)