fattar inte hur dum man får va!

Sv: fattar inte hur dum man får va!

:D :D :D :bow:

Man ska ju inte förutsätta att alla upptäckt det man själv anser vara en självklarhet, men nog tog jag fram min pedagogiska ådra och förklarade både snällt och vänligt?! :angel:

regnet gör hästen natuligt ren och att rulla sig håller flugor borta....tänk t.ex om hästen har ett litet sår som flugorna äter i o de blir värre. men leran kan det täckas naturligt plus att det kliar så skönt=).

så dom människorna tror på allvar att vildhästarna tar på sig regnjacka när det börjar regna?

kopparberg skrev:
* jag väntar med att rida tills leran torkat och jag kan borsta av den.
Jag kommer då att kunna rida runt 23.00 varje vardag, och är ju då
hemma från stallet tidigast 01.00 gissar jag. Och ska upp 5.30 till
jobbet nästa dag. Träningar för tränare är ju inte att tänka på då,
för ingen jag känner kör nattpass.

Äsch, det finns ju koffeintabletter..... :D
Min valack är likadan. Finns det ingen lerpöl i hagen; ja, då BYGGER vi oss en. ;)

corzette skrev:
Att du bara orkar...

Som sagt erfarenhet kommer med åldern....
Men de e klart ... När jag var yngre hade jag åxå alltid rätt :devil:

att du BARA orkar bry dej om vad det står då? ingen som tvingar dej att varken läsa eller svara .. och hur fan kan du veta erfarenhet kommer med åldern .. det bror ju på hur mycket man bryr sig och vill lära sig ..

och vem har sagt att jag alltid har rätt men det är fan SJUKT att ha täcke på dom nu!

Embla_fixa skrev:
att du BARA orkar bry dej om vad det står då? ingen som tvingar dej att varken läsa eller svara .. och hur fan kan du veta erfarenhet kommer med åldern .. det bror ju på hur mycket man bryr sig och vill lära sig ..

Att jag orkar bry mej är självklart för att jag är en av dem som aldrig skulle vilja ha dej i mitt stall då jag vill ha RÄTTEN att ha min häst på det sätt jag vill... Och jag vill även kommentera de här inne av den enkla anledningen att det helt enkelt alltid kommer finnas såna som jag som tänker fortsätta behandla mina hästar som individer å inte se alla som "vildhästar" som klarar exakt vad som helst ...

Mina hästar är som jag en gång påpekade i en annan tråd "porslinshästar" och så länge de mår bra (och jodå de kan jag faktiskt se att de gör) så kommer jag fortsätta med MIN hästhållning på mina hästar ! Dock säkerligen med såna som dej som glor å tycker "stackars hästar"...
OBS nu pratar jag inte om täcken eller så, utan troligen rent generellt så har vi nog VÄLDIGT olika åsikter om hur mina hästar ska skötas men så länge jag står som ägare på dem så är det jag som bestämmer över dem !

Så lika mkt som du inte gillar min hästskötsel så måste jag ändå påpeka att du har ingen rätt att klanka ner på den, lika lite som jag kan klanka på din hästhållning ... = Erfarenhet av olika typers hästhållning kommer med mer erfarenhet (OFTAST även i samband med att man blir ÄLDRE)

corzette skrev:
Nu var inte frågan om hon gjorde fel JUST DÅ utan jag trodde trådskaparen menade att hon GENERELLT tyckte att dessa ägare var "dumma i huvvet" för att de har täcke vid regn mm...

Just den enstaka gång då de kanske börjat regna fem minuter innan insläpp är väl inget problem ?
Men säg att man har morronfodringen en dag då kan de ju å andra sidan vara lite smart att kolla på väderprognosen så man vet om de risk för regn... Hur kul e de å sitta på jobbet tex å veta att det var strålande solsken på morronen men att de framåt 11-12 kommer komma regn å veta att den som släppt ut hästarna inte tänker på de ? Ska jag vara tvungen att åka från jobbet å sätta på min häst täcke då ? (säger inte väderprognosen nåt om regn kan man naturligtvis inte veta det)

Jag äger själv en märr som INTE bör gå ute i regn utan täcke, förra sommaren var visserligen extrem men jag tog in dem MINST 10 ggr då min häst INTE klarar av störtregn å "kyla" ... Hon står formligen å SKAKAR av köld... Kalla mej vad ni vill men i det fallet kan jag garantera att jag tänker på min hästs bästa !!!

Om hästägaren själv tycker att hästen ska ha täcke på sig om det regnar så tycker jag att hästägaren SJÄLV kan kolla väder prognosen och sen skriva på tavlan om den ska ha täcke på sig.. Håller med trådskaparen.. Stackars djur.. Hur många täcken måste inte dessa hästar ha på vintern?
Men jag måste lägga till att man ska bestämma över sin egen häst men som med allt får man ju ränka med att folk kommer ha åsikter på allt man gör.. så är det för mig med (som hästägare). Och vid vissa tillfällen kan jag oxå tycka synd om vissa hästar.. Jag är rädd om min häst, men jag "pjötar" inte. Hans täcke åkte av när det blev över 8-10 grader ute.. då hade vissa hästar i stallet fortfarande 2 täcken på sig.. Och klart gick vi och klagade på varandra på ett skämtsamt sätt.. Som sagt man ska ha rätten att bestämma över sin egen häst.. men inte vara så trångsynt att inte lyssna på andra.. Om någon säger att man gör fel (som t.ex. ha på täcke på hästen fast den står och svettas.. bara ett ex) så måste man försöka lyssna till andra.. Det finns många som är duktiga på olika saker. Åtminstonde höra andras åsikter (de flesta vill väl).

Senast ändrad av en moderator:

J3O skrev:
Om hästägaren själv tycker att hästen ska ha täcke på sig om det regnar så tycker jag att hästägaren SJÄLV kan kolla väder prognosen och sen skriva på tavlan om den ska ha täcke på sig...

Självklart så står det ju nånstanns om hästen ska ha täcke vid regn... Så även i detta fall...
I vissa stall så ingår inte "täckesservice" vilket tom resulterar att mina hästar står i regntäcke över natten om så skulle vara fallet... (OJ vilken djurplågare jag är :eek: ) men som sagt för att min häst ska slippa stå inne om det regnar är det så det hela görs...

Sen om trådskaparen menar att de duggar vid + 30 grader eller om det är ösregn vid + 10 FRAMGÅR INTE av trådskaparen...
Men oavsett så är det ju egentligen ingen skillnad...
Hästägaren kanske har en dressyrträning på kvällen och vill inte ha en blöt/lerig häst när denne kommer ut, utan vill kunna låta den gå ute i hagen så länge som möjligt istället...

"Finns det ingen lerpöl i hagen; ja, då BYGGER vi oss en."
:D :D

Jag undrar om min gör likadant?! Skulle inte förvåna mig om han står och blåser varm andedräkt på en plätt i hagen för att den ska tina så det blir lerigt.
För många ggr har jag undrat var i hagen han lyckats hitta så mkt lera?!

Aha!
Har man problem med sår, då ska man alltså "kapsla in" dem?!
Men då måste väl ett täcke vara det ultimata?! :idea:
Säg de flugor och den smuts som forcerar ett rejält, tjockt vintertäcke?!

Embla_fixa skrev:
jag och min kompis har varsit kallblod sen står det 4andra hästar i det stallet .. dom lägger på hästarna regn täcke sent på våren och på sommaren för att det kan börja "regna" dom orkar inte borsta bort leran ifall deras hästar skulle rulla sig,. härom dagen hade jag morgon fodring och det står på tavlan att hästarna vill ha täcke om det regnar. så jag släppte ut hästarna utan täcken sen kommer en av ägarna vid lunch och ger mej värsta utskällnigen för att hästarna inte hade täcke på sig. så jag började förklara varför jag inte hade lagt på dom något täcke. och så säger ägaren att dom inte vill att deras hästar ska bli sjuk så däför måste dom ha på sej täck fast det är sol och plus grader . jag säger bara djurplågeri! hästarna kan inte tycka att det är skönta att stå i gasande sol med ett isolerande täcke på sig! har jag fel? min kompis och jag låter våra hästar gå utan regntäcke på våren, sommaren, och början av hösten när det regnar. vi lägger inte på två vinter täcken på vintern häller. utan kör utan ifall det inte är snöstorm ute eller hårdblåst. är det vi som är konstiga och taskiga? skulle bli glad av andras åsikter kram linda

hej!

jag har inte läst vad alla andra har skrivit, men här är iaf min åsikt... det beror ju helt på vad det är för häst, om de behöver täcke eller inte. små lurviga shettisar klarar sig bra mkt bättre än fullblod utan täcke. vissa hästar har faktiskt lättare att bli förkylda om de står blöta länge, som i regn. sen finns det säkert människor som lägger tunna täcken för att de kanske inte hinner borsta så genomgående, eller som inte tål dammet. dessutom finns det speciella soltäcken som håller värmen borta och hästen torr, kanske är det just sådana täcken de använder?

du har ingen rätt och styra och ställa med andras hästar! har de förklarat hur de vill ha det måste du göra så, det är inte din ensak. du får gärna prata med dem och förklara varför du tycker på ett visst sätt, men de måste ju kunna lita på att du gör som de tycker är det bästa för hästen när du hanterar dem. lika lite som de har rätt att lägga täcke på din häst när de vill det, lika lite har du rätt att inte lägga täcke på deras hästar när de inte vill det.

vissa hästar behöver täcke, andra inte! varje ägare måste få avjöra vad som är bäst för just deras häst! och alla som hanterar den hästen måste acceptera dennes beslut!!

:mad:

Jag kan förstå dom till ett visst mån. Jag börjar täcka mitt kallblod ganska tidigt på hösten men tar av det så fort solen börjar titta fram. Lägger även på ett regntäcke vid regn. Men det är bara för att jag vill slippa raka henne och lyckades hållen en kort och fin päls hela vintern utan att raka. Min häst travtränas ju och då är det ju värre för henne att stå med en lång, tjock blöt päls än att ha en kort, snabbtorkande päls med ett täcke. Men nu när det är 20 grader varmt ute får hon gå utan täcke, även i regn ;)

corzette skrev:
Självklart så står det ju nånstanns om hästen ska ha täcke vid regn...

Hästägaren kanske har en dressyrträning på kvällen och vill inte ha en blöt/lerig häst när denne kommer ut, utan vill kunna låta den gå ute i hagen så länge som möjligt istället...
Har aldrig påståt att någon är djurplågare här.. Du tyckte att om man ska ha utsläpp i stallet så ska man kolla på väderrapporten angående att de andra ska ha täcken på sig även om man inte kommer täcka sin egen.. Jag tycker att om man är i valet o kvalet om sin EGEN häst ska ha täcke så får man ta reda på det SJÄLV.. Om jag skulle ha utsläpp och kolla vädert så skulle jag ju avgöra själv om hästarna ska ha täcke eller inte (om ifall att det inte står nåt på tavlan). Det är ju som ni säger att alla är olika, vissa vill ha täcken andra inte och då kan jag ju inte vet hur de andra vill ha. Duggar det så sätter inte jag täcke på min när det är så varmt ute nu som det är.. Andra kanske vill ha men det vet ju inte jag.. Sen visar jag väl inte så pass mycket hänsyn att om jag ser på väderleksrappoten dagen innan att det blir sol hela dagen och bara lite regn på eftermiddagen (om det dessutom står på tavlan att vissa hästar ska ha täcken på sig om det regnar) så sätter jag Inte täcken på dem. Då får de som vill ha täcke ändå kolla på rappoten själv dagen innan och sen skriva på tavlan.. Hoppas du förstår vad jag menar!! :angel:

Om man inte klarar av att borsta av en lerig häst för att man vill ha den fin till dressyrträningen så tycker jag inte att man ska ha häst alls.. De flesta väljer väl ändå att heldre borsta av lera från hästen än att hästen ska gå och svettas i ett täcke hela dagen (och i värsta fall så antingen svamp eller värmeslag :( )

Tilläger det igen; Alla ska ha rätten att bestämma över egen häst, men bör lyssna på andras åsikter med.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig om att täckeshysterin är rätt löjlig.

Min häst har regntäcke från slutet av september, under vintern ett lite tjockare täcke, och sen regntäcke ett tag innan det åker av i april nångång. Under soliga vindstilla snöiga vinterdagar får hon också gå naken och rulla i snön.
Då står hon i ett kallstall och är ute långa dagar, samt mår utmärkt och fryser inte.

Att ha dubbla täcken på hästar uppstallade i varma stall, täcke när det är 20 grader varmt osv är i mina ögon rätt onödigt, men jag respekterar andras val när det gäller deras hästar och följer självklart deras regler om jag hjälper till med utsläpp osv.

J3O skrev:
Om man inte klarar av att borsta av en lerig häst för att man vill ha den fin till dressyrträningen så tycker jag inte att man ska ha häst alls.. De flesta väljer väl ändå att heldre borsta av lera från hästen än att hästen ska gå och svettas i ett täcke hela dagen (och i värsta fall så antingen svamp eller värmeslag :( )

Tilläger det igen; Alla ska ha rätten att bestämma över egen häst, men bör lyssna på andras åsikter med.

Så enligt dej så är det VÄLDIGT många som inte ska ha häst för att de inte "orkar" borsta hästen när de kommer å ska rida dressyrträning ? Tur jag har stått i liksinnade hästägarstall hittintills för jag har då aldrig stött på dessa kommentarer i de stall jag stått...

Jag tycker iaf det är helt ok att man sätter på ett tunt täcke om man vill ha de enklare att göra iordning hästen då man kanske vill göra annat på kvällarna än att borsta/spola rent hästar för att kunna rida dem sen...
Men så jag ryktar inte mina hästar heller (kanske OM jag gör det så tar det lika lång tid som en ordentlig borstning, och då istället för en vanlig borstning)... Ska jag tävla så tvättar jag min häst ...
Kalla mej lat eller icke hästvän, men som sagt alla har hästar av olika anledningar och olika mkt tid till sina hästar...

Men som även du menar på alla har ju olika åsikter...
(och tro mej, här i Sthlm där jag har mina hästar så är "min typ" av hästhållning absolut inget ovanligt, däremot inte sagt att de går me dubbla täcken vid +20 men att man är mer "tidsmedveten" och hellre sätter på ett tunt täcke om man vet att hagen är lerig än att stå och borsta i timmar för att kunan rida sen)

corzette skrev:
Det är INTE din åsikt som räknas vad gäller ANDRAS hästar, står man i ett stall där det är kollektivt eller liknande skulle jag bli skitförbannad om nån inte gjort som jag ville med MIN häst.
Du kallar det för djurplågeri att de har täcke vid plusgrader och sol men det beror på så otroligt många fler saker...
Om jag vill ha ett regntäcke på min häst tex för att den inte ska bli lerig vid sånt underlag ÄR DET MITT VAL, du ska då inte göra egna val i den frågan utan helt sonika lägga på täcket om jag har skrivit så på box/lapp...

Jag blir så otroligt sur när jag ser såna som "tror sej veta BÄTTRE" om ANDRAS hästar !!! Om ni sköter ERA hästar som ni vill så vill jag gärna ha samma rätt att få ha min häst på MITT sätt...

Nu står jag inte i ditt stall men hade jag gjort det å upptäckt att de som släpper ut mina hästar utan att följa mina "lappar" så hade jag åxå blivit SKITSUR !!!

Det är en helt annan sak om man har en "ömsesidig" dialog där man har en underförstådd "linje" men om det som i detta fall helt klart framgår att hästarna ska ha täcke så SKA de åxå ha de oavsett om du inte tycker de behövs...

Min åsikt med.Kunde inte sagt det bättre själv.

corzette skrev:
Att jag orkar bry mej är självklart för att jag är en av dem som aldrig skulle vilja ha dej i mitt stall då jag vill ha RÄTTEN att ha min häst på det sätt jag vill... Och jag vill även kommentera de här inne av den enkla anledningen att det helt enkelt alltid kommer finnas såna som jag som tänker fortsätta behandla mina hästar som individer å inte se alla som "vildhästar" som klarar exakt vad som helst ...

Mina hästar är som jag en gång påpekade i en annan tråd "porslinshästar" och så länge de mår bra (och jodå de kan jag faktiskt se att de gör) så kommer jag fortsätta med MIN hästhållning på mina hästar ! Dock säkerligen med såna som dej som glor å tycker "stackars hästar"...
OBS nu pratar jag inte om täcken eller så, utan troligen rent generellt så har vi nog VÄLDIGT olika åsikter om hur mina hästar ska skötas men så länge jag står som ägare på dem så är det jag som bestämmer över dem !

Så lika mkt som du inte gillar min hästskötsel så måste jag ändå påpeka att du har ingen rätt att klanka ner på den, lika lite som jag kan klanka på din hästhållning ... = Erfarenhet av olika typers hästhållning kommer med mer erfarenhet (OFTAST även i samband med att man blir ÄLDRE)

nej du kanske inte vill ha mej i ditt stall men ja kan säga att det i så fall är ömsesidigt! och ja fattar inte varför du håller på att anklaga mej för att ja inte sätter på dom andras hästar täcken när det regnar för det gör jag visst!!!! jag gör som det står på boxarna! och jag låter visst dom andar i mitt stall sköta sina hästar hur fan dom vill!! det är väll deras sak, men jag har väll ändå rätt att tänka att det är fel?!och jag har inte skrivit någon stans här att du eller någon annan ska ändra på sin hästhållning det är väll din sak hur du sköter dina hästar. och jag kan väll ha åsikter, precis som du har och alla andra människor..

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 612
Hästvård Jag har under alla mina hästår alltid drömt om att mina/min häst(ar) ska få stå i en ordentlig lösdrift. Det är min dröm att hästen min...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama