fattar inte hur dum man får va!

Sv: fattar inte hur dum man får va!

lizzie skrev:
Jovisst är det skönt för hästarna att få gå utan täcken när det är fint väder. MEN det är inte så trevligt att försöka borsta bort ett tjockt lager med lera OM man har problem med astma!!

Det finns faktiskt kanske en anledning till att man väljer att ha ett tunt regntäcke på sin kuse om det är lerigt i hagen. Även om hästen EGENTLIGEN mycket väl klarar sig finfint utan täcke.

Jag själv är ingen täckesmonster, utan min pålla klarar sig mycket bra utan täcke. MEN när det är som lerigast i hagen får damen finna sig i att ha ett tunnt regntäcke på sig. Jag har ingen lust att få ett astmaanfall när jag borstar damen... :smirk:

Nu när det är torrt och fint i hagen så gör det inget om hon rullar sig. Det dammet går bra att borsta bort. Men tjock ingrodd lera... det är INTE kul för luftrören... :crazy:

/Lizzie

Jag har astma och täckar inte! Däremot finns mycket bra munskydd vid dammiga hästar och fällande hästar och det fungerar bra för min del...liksom för en bekant med svårare astma än jag har... Annars står jag ute med vinden i ryggen om problemen dyker upp.

Russin8 skrev:
Jag håller med dig om det med täckerna. Det har gått hysteri i det där med att alltid ha sina hästar täckta. Jag kan förstå om man ska tävla sin häst att man kanske har täcke på den innan (ett tunt täcke) för att hålla den ren och snygg...
Det är nog så tyvärr att det är många som har täcke på sin häst utan att igentligen veta varför, det ska bara vara så för alla andra har det.
Det är nog mycke okunnighet som spelar in i det här oxå. Om man behandlar sin häst som om den vore gjord av socker så ska man inte heller bli förvånad när den går sönder. Hästar är hästar och låt dom få vara det.

Asså sånt tycker jag är så sjukt... Visst att det är jobbigt att ta av o på 30 täcken.. men hade jagvart stall-ägare hade jag haft så att jag lagt på OM det regnade, ska ju inte behöva plågas i värsta högsommar värmen med regntäcken som inte andas... men men, mina hästar har det bra iaf :D ingen har döttav ite vatten ännu :angel: :rofl:

OK, så min häst får feber så fort det blåser på honom? Mycket märkligt - det har jag inte märkt!

Jag tycker att det är onödigt att täcka när det är över 8 plusgrader och regnfritt MEN jag tycker också att det är så fånigt med dom som skriker "Djurplågeri!" bara för att vissa har tunna regntäcken när det inte regnar.

För att då är det ingen som rider på dem å de är ute hela tiden?!?!?!!? Dessutom är de ju avlade för att klara den väderleken....

En ridhäst avlas ju för andra kvaliteter... å en galopphäst för å galoppera snabbt... en travhäst för å trava snabbt.... osv.

niphredil skrev:
OK, så min häst får feber så fort det blåser på honom? Mycket märkligt - det har jag inte märkt!

Jag tycker att det är onödigt att täcka när det är över 8 plusgrader och regnfritt MEN jag tycker också att det är så fånigt med dom som skriker "Djurplågeri!" bara för att vissa har tunna regntäcken när det inte regnar.

1. jag pratar inte om Din häst.

2. det var inte bokstavligt, utan symboliskt... du får en häst med svagare imunförsvar.

3. riktigt, hästens ultimata temp är 8grader.

4. talade om stekande sol med över +20.

5. se tidigare svar på hur jag tycker man skall behandla sina hästar med täcken.

Håller med dig, men å andra sidan har vi avlat fram raser, vant dem vid andra tempraturer än vad vildhästen är van vid.

LenaH skrev:
Men ingenstans står det att de andra inackorderingarna är kallblod? Att trådskaparens och hennes kamrats hästar är det, men inte de andra? Det kan vara en av skillnaderna i inställningen till täcken.

Aha, oj.. såg inte det.

Varför ska man skälla på nån då. Det kan jag bli arg på. Ivårt stall har vi en regel och det är inga elaka meddelanden på tavlan.

I förra stallet hade vi en ragata (ursäkta) vars dotter hade häst i stallet. Dottern var trevlig så det var inga problem så men så fort hon var med så kunde det smälla när som helst. Det som irriterade mig mest var att hon aldrig frågade utan direkt började skälla.

Vi höll på att flytta hästarna till en annan hage. Hon som flyttade tog en häst i taget och lämnade surtantens häst till sist. Just då kom de och vi fick värsta utskällningen för att hästen stog själv. Vi försökte förklara att hon stått själv i 15 minuter max men hon vägrade lyssna. Den andra tjejen började gråta och det vart ett himla liv. Så onödigt.

Jag vet att ingen nämnde min häst speciellt men i och med att ni så glatt generaliserar så måste det ju även innefatta min häst i och med att han går med täcke ute.

Min reaktion var att tråden var överdriven och frågade ett annat nick (om det inte är så att du har bägge två) om varför h*n var så upprörd. Vad du har skrivit har jag inte kollat.

niphredil skrev:
Jag vet att ingen nämnde min häst speciellt men i och med att ni så glatt generaliserar så måste det ju även innefatta min häst i och med att han går med täcke ute.

Min reaktion var att tråden var överdriven och frågade ett annat nick (om det inte är så att du har bägge två) om varför h*n var så upprörd. Vad du har skrivit har jag inte kollat.

Överdrivet? jo det kan man kalla det att stå med täcke på i över 20 grader å steeeekande sol! Men det är deras/ditt problem... att jag sen kallar sånt folkdjurplågare får dom banne mig ta för det är dom, ända ut i fingertopparna.... Dom borde lära sig hästhållning!

Senast ändrad av en moderator:

niphredil skrev:

skulle du tycka det var skönt om någon tvingade dej att gå runt i regnkläder en hel dag i stek het sol? :confused:

Embla_fixa skrev:
skulle du tycka det var skönt om någon tvingade dej att gå runt i regnkläder en hel dag i stek het sol? :confused:

Nu hårdrar ni ALLT åt ALLA håll ...
Men jag vidhåller fortfarande att DU har inte en ANING om varför hästen ska ha täcke vid vissa fall eller inte å du ska då i dessa lägen inte bry dej heller utan helt enkelt göra som ägaren sagt...

Och sen va de nån mer som hängde upp sej på att jag tyckte man kunde kolla väderprognosen till dagen innan å de e just för att ALLA hästar klarar inte ALLA väder TROTS att de är hästar...
Som människor finns det OLIKA individer även inom hästraser...

corzette skrev:
Nu hårdrar ni ALLT åt ALLA håll ...
Men jag vidhåller fortfarande att DU har inte en ANING om varför hästen ska ha täcke vid vissa fall eller inte å du ska då i dessa lägen inte bry dej heller utan helt enkelt göra som ägaren sagt...

Och sen va de nån mer som hängde upp sej på att jag tyckte man kunde kolla väderprognosen till dagen innan å de e just för att ALLA hästar klarar inte ALLA väder TROTS att de är hästar...
Som människor finns det OLIKA individer även inom hästraser...

ja gör så som det står på lapparna i stallet.. men jag tycker det är sjukt att ha på hästarna regn täcken på sommaren! okej om det verkligen öser ner men inte annars .. okej om man har en jätte "känslig häst" då kankse man kan ha ett tunt bomulls täcke mej jag skulle inte ha det.. nu har jag ett kallblod .. men om ja hade en arab skulle jag inte ha täcke på den på sommaren. ifall jag vet att det ska bli regn den dagen är det självklart att jag lägger på dom andras hästar täcken.. men ja kan inte alltid veta!!!

DU kan ju fan inte tvinga varje människa att kolla på väderprognosen .. bara för att dom ska veta om det vlir regn vid lunch, det är inte ens alltid VÄDERPROGNOSEN har rätt!!! men om du nu är så duktig och kollar på varje väderprognos kan ju du forsätta med det..

Nej usch, tänk att få gå i regnkläder i solen! Det skulle jag verkligen inte vilja!
Men jag vill å andra sidan inte få samma mat varje dag heller. Eller få skorna fastspikade på fötterna. Eller byta ut mina lakan mot torv och sova på. Eller rulla mig i lera.
Så häst skippar jag att vara tror jag! :angel:

Åtminstonde "damminpackning" efter rykt av skitig häst. :crazy:

Det är inte så jättelerigt där jag rider, så åker jag av så slipper jag förhoppningsvis "lerinpackningarna"...

hej!
jag har två hästar, en bruksnordis och ett v-blod. nordisen äger jag över huvud taget inget täcke till och v-blodet har bara ett tunnare regntäcke när det regnar + är lite kallt, ibland åxå på vintern om det är kallt och blåsigt, detta för att hon så tydligt visar obehag när hon blir blöt och kall, annars har hon aldrig täcke på sig. jag tycker ju att man ska försöka att undvika att ha täcke på hästarna så långt det går, inte ha det i onödan. om hästen däremot behöver täcke, som en del faktiskt gör, så ska man ju självfallet använda det :)
kram på er!

Trådskaparen gjorde ju som ägaren hade sagt .Sen om hon har en åsikt får hon väl vädra den här om hon vill.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 612
Hästvård Jag har under alla mina hästår alltid drömt om att mina/min häst(ar) ska få stå i en ordentlig lösdrift. Det är min dröm att hästen min...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama