fattar inte hur dum man får va!

Sv: fattar inte hur dum man får va!

Japp, självklart ,det är ju det jag säger.Tyckte bara att du fick lite mycke humör i dina inlägg.Men det kanske är helt fel. ;)

tittilo skrev:
Japp, självklart ,det är ju det jag säger.Tyckte bara att du fick lite mycke humör i dina inlägg.Men det kanske är helt fel. ;)

ber om ursäkt om jag låter "hård" men jag har varit med om att "en annan person" tog sej friheter om min häst. Den gången inte ens mitt KÄNSLIGA sto utan ett "vanligt" halvblodsto...
När jag kom ut till stallet så var tom HON genomkyld å som tur var redan intagen av andra i stallet som insåg att det skulle sluta tråkigt annars... Bara för att hon som släppte ut min häst inte tyckte jag hade "rätt" täcke på min häst utan bytte från ett regntätt täcke till ett vanligt bomullstäcke... Hästen var intagen minst en halvtimme innan jag kom men skakade fortfarande av köld när jag kom...
Och i detta fall visste tjejjen om att de skulle va skitväder på dagen men tyckte ändå hon "hade rätt" att byta täcke på min häst...

Dvs jag har svårt att ta att "andra" hänger upp sej på om jag (och andra) har täcken på våra hästar i (enligt dem) tid och otid... Mina hästar har aldrig varit förkylda eller dyligt och jag betvivlar att de "dör" av att jag har ett täcke mer än "andra"...
Självklart går även mina hästar ute utan täcke vid + 20 grader och gassande sol... Ja tom vid REGN vid + 20 ... Men är det ca + 10 grader å regnet står som spön i backen en sommardag så åker de in i stallet så de kan komma undan... Å sen åker de ut när de torkat (med eller utan regntäcke beroende på hur väderprognosen ser ut !)

Har än inte sett en enda åsikt om "eksemtäcken" på isisar ...

VILKET DJURPLÅGERI det måste vara :eek: *IRONISK* :devil:

nej men det är ju en annan sak visst jag tycker synd om dom med men dopm har EKSEM! då finns det ju inget annat man kan göra om man inte vill att hästen ska stå och kila sönder sig..

corzette skrev:
ber om ursäkt om jag låter "hård" men jag har varit med om att "en annan person" tog sej friheter om min häst. Den gången inte ens mitt KÄNSLIGA sto utan ett "vanligt" halvblodsto...
När jag kom ut till stallet så var tom HON genomkyld å som tur var redan intagen av andra i stallet som insåg att det skulle sluta tråkigt annars... Bara för att hon som släppte ut min häst inte tyckte jag hade "rätt" täcke på min häst utan bytte från ett regntätt täcke till ett vanligt bomullstäcke... Hästen var intagen minst en halvtimme innan jag kom men skakade fortfarande av köld när jag kom...
Och i detta fall visste tjejjen om att de skulle va skitväder på dagen men tyckte ändå hon "hade rätt" att byta täcke på min häst...

Dvs jag har svårt att ta att "andra" hänger upp sej på om jag (och andra) har täcken på våra hästar i (enligt dem) tid och otid... Mina hästar har aldrig varit förkylda eller dyligt och jag betvivlar att de "dör" av att jag har ett täcke mer än "andra"...
Självklart går även mina hästar ute utan täcke vid + 20 grader och gassande sol... Ja tom vid REGN vid + 20 ... Men är det ca + 10 grader å regnet står som spön i backen en sommardag så åker de in i stallet så de kan komma undan... Å sen åker de ut när de torkat (med eller utan regntäcke beroende på hur väderprognosen ser ut !)
Ja nu håller jag med dig

corzette skrev:
Har än inte sett en enda åsikt om "eksemtäcken" på isisar ...

VILKET DJURPLÅGERI det måste vara :eek: *IRONISK* :devil:
Har själv en shire med eksem men det är ju ett helt annat matrial än vanliga täcken .Men jag önskar ju naturligtvis att han skulle slippa.Men som sagt det är ju ett flugtäcke tunt luftigt och de vill ju gärna ha det på sig

Det finns täckesgalningar i varenda stall verkar det som, jag äger ett fullblodssto som jag nästan alltid täcker om vintrarna, om det inte är varmt, hon får inte så mycket vinterpäls! med ALDRIG att jag täcker henne när det är sommar och varmt! En häst ska få vara en häst och rulla sig i leran, dom tycker ju att det är jätte mysigt! och har man skaffat sig en häst ska man vara beredd på mycket jobb, och är man så lat att man inte orkar borsta sin häst, ja, då ska man inte ha någon häst! det är min åsikt!

Att man inte vill borsta lerig häst behöver inte ha med lathet att göra.

I proffs stall, ridskolor mm finns det folk som arbetar. Då ska arbetet vara säkert och effektivt.

Ska man då ev dagligen behöva rykta/borsta 10 hästar eller fler som är ingrodda i lera är det inte spec effektivt.

Lera och smuts dammar omkring och är inte bra för varken folk eller fä.
Händer det en gång om året må det vara hänt, men förhoppningsvis vill man behålla friska djur och duktig personal i flera år.

varför skaffa hästar när man ej orkar bortsa? det tillhör hästägarskapet.
Man får ju tänka lite på vad hästen tycker också. Man fångade den från att leva fritt då får man vara snäll och inte dalta med den så den inte får göra något.

Har ingen egen men blev arg på en som hade på sin häst värsta tjocka vintertäcket. hästen var i fråga rakad, men dagen då det var soligt, varmt blåste inte öht så kan den ju få vara utan liksom. :confused: såg ju ut som om stackarn var jättevarm. och inne i stallet så skulle han ha ett fleecetäcke.

va skulle han ha fleece täcke inne nu :eek:

tittilo skrev:
Har själv en shire med eksem men det är ju ett helt annat matrial än vanliga täcken .Men jag önskar ju naturligtvis att han skulle slippa.Men som sagt det är ju ett flugtäcke tunt luftigt och de vill ju gärna ha det på sig
Dom hästarna har förmodligen,OBS,inte täcke på sig på vintern annat än i nödfall.

Självklart inte. Om det är stekande sol täckar jag inte heller min häst. Hurså?

I trådskaparens inlägg står det att det var sol och plusgrader den dagen det handlar om. För mig behöver inte det innebära 25 plus utan det kan lika gärna vara runt en 10 - 15 grader och då dör faktiskt inte hästarna av att gå med täcke. Därför tycker jag att det är lite väl starkt att kalla det hela djurplågeri. Det har dock ingenting med min egen hästhållning att göra då min häst går utan täcke vid över 8 plus om det inte regnar.

Senast ändrad av en moderator:

när det är varmt ute så torkar ju leran ganska snabbt ju

Förra sommaren hittade jag också ibland min häst skakande i hagen, det är inte kul så hon fick också ha täcke på sig då och då, men endast för att hon inte skulle bli blöt för det var ju bara då hon frös.

Men nu går hon utan täcke sen 3 månader tillbaka, målet är att inte ha det alls, året runt. Men jag vet hästar som fortfarande får komma in i boxen kl 16 på eftermiddagen... Det är mitten på Juni för h*elvete! Låt hästarna andas lite!

Det står "sent på våren" och plusgarder. Precis som nephredil skriver så innebär det inte att det är speciellt varmt. Och en häst som rullat sig i lera torkar inte speciellt snabbt. Det tar flera timmar innan den är torr.

Ska man då ta in hästen tre timmar tidigare för att den ska hinna torka eller ska den ha regntäcke på?

Så länge det är lera i hagarna täcker jag de som ska ridas.

Kan inte annat än instämma!

Min "lerbadare" nöjer sig inte med som de flesta hästar att smörja in hela kroppen vid utsläpp.
Han tar 99% av gångerna även en gång till strax innan insläpp (ofta när han ser att hästarna börjar tas in...), och då är det som du säger, BLÖT lera som gäller när jag kommer efter jobbet!
Och regnar det dessutom, då rullar han en vända i torven när han kommer in också.

Så då är mina valmöjligheter:
* hästen får vila. Vilket ju då kan gälla 7 dagar i veckan.
* jag spolar av leran och rider en blöt häst i temperatur som är runt
noll eller minusgrader.
* jag tar in honom från hagen så tidigt att leran hinner torka, vilket
gör att han bara får ett par timmar i hagen/dag.
* jag väntar med att rida tills leran torkat och jag kan borsta av den.
Jag kommer då att kunna rida runt 23.00 varje vardag, och är ju då
hemma från stallet tidigast 01.00 gissar jag. Och ska upp 5.30 till
jobbet nästa dag. Träningar för tränare är ju inte att tänka på då,
för ingen jag känner kör nattpass.

Eller så lägger jag täcke på hästen och kan rida på em! :idea: ;)

en fråga hur kan hästen rulla sig i blöt lera när det är nästan minus grader då borde marken vara fryst :confused:

Men "nästan minus" är synonymt med att det är "nästan fruset".
Där jag bor är det ofta några plusgrader när det är ljust, för att sedan gå ner på ngn minus när solen går ner.
Jag har många ggr suttit på jobbet och grämt mig över att jag kunnat rida ut i skogen och galoppera på dagen för då är marken mjuk, men när jag kommer hem och rider på em så har det frusit.

Dessutom så har hagar där min häst gått ofta varit frusna där det är skugga, och leriga där solen når marken.
Och då väljer ju pålle att rulla sig där leran finns.

Minns innan jag flyttade förra sommaren. Han gick i en rejält stor hage, och det var bara på ett ställe som det fanns lera, resten av hagen var snustorr. Så lera fanns det på ungefär 5x5 meter, sedan fanns det flera hektar snustorr hage.
Till slut fick jag ställa en tom vattentunna mitt i leran, för han la sig på den pyttelilla plätten som var lerig varje dag...

Embla_fixa skrev:
en fråga hur kan hästen rulla sig i blöt lera när det är nästan minus grader då borde marken vara fryst :confused:

Att du bara orkar...

Som sagt erfarenhet kommer med åldern....
Men de e klart ... När jag var yngre hade jag åxå alltid rätt :devil:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 612
Hästvård Jag har under alla mina hästår alltid drömt om att mina/min häst(ar) ska få stå i en ordentlig lösdrift. Det är min dröm att hästen min...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama