"Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Ja det verkar inte bättre än att vi ska låta bli för att någon inte kan förstå behovet.

Jag tror jag fortsätter klippa efter behov jag. Dvs en helklippt, en partiellt klippt och en oklippt. Funktion först, före både personligt tyckande, vad andra gör och inte gör med sina hästar och vad jag helst skulle föredra.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Dumheter, dumheter, dumheter. Har du öht tränat själv nån gång? Jag trodde du stagnerat på 70-talet, men du verkar sitta fast i 40-talet?! 1940, 1840, 1740, 1640 ..? :confused:

"Så här har vi alltid gjort ..." :p
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Min lilla mammutshettis är inte skapt för +10 grader i november. Han är inte ens skapt för att få mat på vintern. Eller gå framför vagn.

Han är skapt för ett mycket kargt klimat med mycket, mycket hårda vintrar.

Sen, jag struntar väl i vad militären gör? De har inga shetlandsponnyer!
Dessutom, jag använder honom inte i jord- eller skogsbruk. Det lågintensiva men långvariga arbetet är något helt annat än jag använder honom till.

Men du svarade inte på frågan: VAD skulle förvärras av klippning?

Hästens kropp anpassas till sitt miljö och den års tiden den måste gå igenom.

Du utsätter hästen för att bli nerkylld och sjuk om oturen är främa, hur månge gånger har det hant att hästen har krängt av sig tacken, det kan komma just den dagen du är borta och det kommer storm väder in.
Think about Alex.....shit happens all the time, värför ta ett onöjdig risk?
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det ta längre tid för en idrotter i form att börja svettas än en person som är fett och igen kondis, (har du aldrig varit på gymn?)
Inte för jag håller med, men det är totalt ointressant i sammanhanget med tanke på att alla oavsett om de är i god form eller inte svettas vid träning, i synnerhet om de är för varmt klädda. Svettas man inte så tränar man inte, i var fall inte konditionsträning eller smidighet/styrketräning

En häst lek en idrotter måste kulla ner efter ett arbetes pass, (alla kunniga häst folk vet att dom måste skrita av hästen! "horsemanship 101!
När kroppens puls har val kommit ner då börja håret närmast huden torka från den varmen kroppen ger av och hela systom gå till det normala.
Självklart skrittar jag av hästen, men inte sjutton blir hästen mer bekväm under träningen med den varma pälsen av att jag avslutar med att skritta och svettas gör den även om den bara skrittar. Så länge hästen har full vinterpäls och det är många plusgrader är det ett evighetsgöra att skritta hästen torr.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästens kropp anpassas till sitt miljö och den års tiden den måste gå igenom.

Du utsätter hästen för att bli nerkylld och sjuk om oturen är främa, hur månge gånger har det hant att hästen har krängt av sig tacken, det kan komma just den dagen du är borta och det kommer storm väder in.
Think about Alex.....shit happens all the time, värför ta ett onöjdig risk?

Fast det är ju det som den inte gör. Det är därför shettisarna sätter monsterpäls i september. Pälssättning och fällning styrs av LJUSET, inte temperaturen.

Det är därför han trots att han är klippt i början på september har monsterpäls igen, trots att det inte ens är kallt. Trots att han blir svettig när solen kommer fram. För pälsen styrs inte av behov, den styrs av ljus, hormoner och anlag/gener. Annars skulle shettisar och fullblod i samma stall sätta likadan päls. Vilket de som bekant sällan gör.

Jag vet inte riktigt vad du har för erfarenheter av täcken och vad för täcken, men inget jag känner igen med att hästar skulle kräla ur sina täcken??

Nu är dock shettisen otäckad med undantag för enstaka dagar. Han är alltså (snart) klippt (igen) och otäckad - och fryser inte. Det säger en del om hur tät päls han har, och HUR för varmt det blir med full vinterpäls.

Han är redan klippt en gång i år, men just eftersom pälsen styrs ffa av ljus, då är det dags att klippa igen. Vore ju fint om de satte efter behov som du säger, då skulle han inse att i +10 behöver man inte mammutpäls. Då skulle han slippa vara kliig, varm och obekväm..

Tillägg: Helklippt har han inte haft minsta problem, inte ens marginellt. Oklippt fick han som sagt fukteksem, nån sorts mjäll (och säger du rykta bättre så kan du komma hit och försöka få ner ens en piggborste ner till huden genom pälsen) samt då att han iom han var för varm blev kliig och rullade en massa (vilket inte hjälper direkt, men man fattar ju han försöker).

Glömde: OM han skulle kräla ur ett täcke, som han fö bara har vid skitväder. Så det absolut värsta som händer är att han fryser i MAX 4 h. Sen kommer någon och tar in honom eller klär på honom.

Hellre en liten risk för FYRA timmars frysa, än TJUGOFYRA timmar för varm..
 
Senast ändrad:
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästens kropp anpassas till sitt miljö och den års tiden den måste gå igenom.

Du utsätter hästen för att bli nerkylld och sjuk om oturen är främa, hur månge gånger har det hant att hästen har krängt av sig tacken, det kan komma just den dagen du är borta och det kommer storm väder in.
Think about Alex.....shit happens all the time, värför ta ett onöjdig risk?

För mig är det så att jag utsätter hästen för större risk att bli nedkyld med täcke med en lång våt päls än utan då den torkar snabbt och fortfarande har större delen av pälsen kvar. Du rekommenderar alltså mig att utsätta hästen för onödiga risker. Ja förutom att hästen inte tar av sig täcken och om hon skulle göra det så kan man sätta på det igen.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Självklart skrittar jag av hästen, men inte sjutton blir hästen mer bekväm under träningen med den varma pälsen av att jag avslutar med att skritta och svettas gör den även om den bara skrittar. Så länge hästen har full vinterpäls och det är många plusgrader är det ett evighetsgöra att skritta hästen torr.

Tror det är det där som är svårt att fatta? Jämför jag min welsh (troligen båda welsharna men är ju första vintern med den ena) så han får massa päls, han svettas - men inte av att bara skritta. Så man kan skritta honom torr, det tar en halv evighet men det går.

Men shettisstackaren han svettas ju av att skritta. Så det blir ett moment 22 att skritta honom torr. För sålänge han skrittar - så fortsätter han svettas. (Gäller under de sk vintrar vi haft senaste tiden/som den här än är. Förra året var det +12 grader på annandag jul.. så.. tja..)
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det ta längre tid för en idrotter i form att börja svettas än en person som är fett och igen kondis, (har du aldrig varit på gymn?)

Helt fel! Ju mer tränad man är desto lättare svettas man. Kroppen blir helt enkelt snabbare på att reglera temperaturen när man är i "form".

Jag har själv tränat på gym under ett antal år och noterat detta fenomen på mig själv och hört andra uppleva samma sak. Vad jag har sett så svettas inte de "otränade" mer än de "vältränade" utan det ser snarare ut att vara tvärtom.

Huruvida hästar fungerar på samma sätt vet jag inte. Det verkar variera väldigt mycket mellan olika hästar hur de sätter päls och hur mycket de påverkas av pälsen. Klippte min mammas häst (delvis) förra helgen då det inte ens går att jogga lätt ute utan att hästen blir svettig. Hur hästen ser ut efter att hårt träningspass inne kan enkelt förklaras med att inte ett hårstrå är torrt om hästen är oklippt på vintern. Den hästen är för övrigt i riktigt bra kondition.

På jordbrukets och militärens "hästtid" hade man väl inte tillgång till några vidare bra täcken (eller klippmaskiner?) och då var kanske en vinterpäls att föredra framför frysande hästar pga. dåliga täcken i juteväv. Dagens hästtäcken sitter för det mesta bra, är vattentäta och andas = stör inte hästarna och låter dem torka och vara varma samtidigt.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästens inner päls (det som sitter närmast huden) torka vid 1-2 timmer med ett bra häst filt av ull eller dagens tacka som har den förmåga att andas.
Att den yttra pälsen är blott har ingen betydelset.

En häst som hårt svätts vid mindsta ansträngning är redan i ett dålig kondition och klippning komma bara att förvara problemet.

Nej det är inte bara hästar med dålig kondition som svettas, även hästar med otroligt bra kondition svettas också och kanske t om mer.

Annars har jag själv varit med om att en av mina hästar faktiskt fick svamp, just pga han aldrig torkade pga av sin mycket tjocka päls. Han klipptes vid bog och hals, sedan var problemet löst. Med en sådan klippning så krävs sällan täcke.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Nej det är inte bara hästar med dålig kondition som svettas, även hästar med otroligt bra kondition svettas också och kanske t om mer.

Annars har jag själv varit med om att en av mina hästar faktiskt fick svamp, just pga han aldrig torkade pga av sin mycket tjocka päls. Han klipptes vid bog och hals, sedan var problemet löst. Med en sådan klippning så krävs sällan täcke.[/QUOTE]

Hi Boj:
I alla år som jag cowboy´d, skågs körning, endurance ridning och trail riding....från fulblod häster till wild mustanges har varken jag eller dom jag rid med haft klippt häster eller haft problem med hud, torkning eller överhettnings problem!


Jag finna det marklig att era svenska häster är så känsliga? (nåt som jag har aldrig upleved, snärar valdig lätt skört utan en massa da da omvård).

Jag oxå undar vad vissa folk har haft för uppväxt och skolning?
Att påstå en fett kropp ta inte lika lång tid att höja temp och börja svettas som en som är träned är helt befäng och att föra en diskussion med såna är inte lönt besväret.

Jag tycke Lobela är den enda som sa nåt som var vettig:
Klippning är ett "bekvamlighet" för häst ägern!

Själv tycka jag att för hästens skull vår det bättre om dessa folk hitta en annan interest.

För den har gången,
Adios
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Nej det förstår jag, du har inte hållits med en pälshäst. Fullblod får inte pälsar som är flera cm tjocka, just nu resonerar du som så att det som inte syns för dig det finns inte.;)

Sedan bör du nog läsa igen, för så skrev inte Lobelia.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Inte för att jag minns att jag sagt att klippning är bekvämlighet för hästägaren, kanske men jag kan inte hitta det. I vilket fall som helst så klipper jag för hästens skull eller en kombination av för min och hästens skull. Jag kan rida obehindrat och hästen slipper gå med fuktig päls och träna i vinterrock och eventuellt slipper den täcke vid många tillfällen. Du är också bra dryg, bara för att du inte har samma erfarenhet så kan det inte vara sant eller? Att du haft andra raser och troligen med andra väderförhållanden är med stor säkerhet den variabler som saknas. Du uttalar dig tvärsäkert om förhållanden som du inte har någon som helst erfarenhet av, tyvärr så framstår du mest som en envis och okunnig. Lite respekt för andra och deras erfarenheter skadar inte i synnerhet som du totalt verkar sakna relevant erfarenhet i sammanhanget.

Har man en häst med lagom behåring för sin arbetsuppgift och klimatet så behöver man givetvis inte klippa hästen. Har man däremot raser som är avpassade för långt tuffare förhållanden så får man anpassa sig efter det och antingen dra ner på arbetet, sluta rida eller underlätta så gott det går för hästen och klippa den. Det finns de med islandshästar och andra lurviga raser som inte behöver klippa, framförallt om hästen rids mindre (mindre intensivt), man har lämpligare klimat, inte man helt enkelt inte bryr sig och struntar i om hästen far illa med allt för tjocknpäls.

Hur många shetlandsponnyer, islandshästar och liknade raser har du erfarenhet. Lurviga saker med lång och tät päls under stora delar av året även när det är varmt?
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jag oxå undar vad vissa folk har haft för uppväxt och skolning?
Att påstå en fett kropp ta inte lika lång tid att höja temp och börja svettas som en som är träned är helt befäng och att föra en diskussion med såna är inte lönt besväret.

Själv tycka jag att för hästens skull vår det bättre om dessa folk hitta en annan interest.
Har du någon som helst utbildning? Har du någonsin tränat i hela ditt liv? Jag hoppas verkligen att du inte sysslar med hästar längre, för när verkligheten kolliderar med din uppfattning så väljer du att blunda och hävda din rätt hur fel du än har.

Ingen är så blind som den som väljer att inte se. :cool:
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Min shettis luktar värre än blöt hund om det är en fuktig, "varm" höst och vinter som det så ofta är i Skåne. Hon torkar aldrig ordentligt, helt enkelt, eftersom hennes päls är så tät och lång. Det märks stor skillnad på humöret (och på lukten;)!) om jag klipper hals, mellan frambenen, samt ett spår längs med sidan. Varför INTE göra det när både häst och matte mår bättre av det???
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

KL
Måste fråga - tycker flertalet av er att "vid behov" innebär att man bör/ska klippa de flesta hästar som rids normalt?
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jag klippte/klipper om min häst svettas väldigt mycket när jag rider och om hårremmen är så pass tjock att det tar lång tid att torka. Inget av mina hbl är klippta nu, den ena har ärvt sin mors korta men tjocka päls men måste hållas täckad vid ruskväder på veterinärorder då hon spänner sig och får ryggproblem även som oklippt och hon blir fortare svettig än den andre även om de bara springer i hagen.

Den andre har tunnare hårrem och kräver även mer foder för att hålla hullet och hålls täckad vid ruskväder och flera minusgrader för att hålla hullet bättre, trots fri tillgång på analyserat grovfoder.

Mina vilda fullblodschettisar blir fort väldigt svettiga av att bara springa och busa när de sätter iväg efter halvbloden, där är jag helt inne på att spårklippa dem så de inte får värmeslag med sin vinterpäls i den här höstvärmen.

När jag började klippa var det en aha-upplevelse, hästen orkade mer, blev inte lika drypande svettig och torkade snabbare. Jag klipper/klippte en gång under hösten och ev en gång vid nyår, det har räckt för oss, sen sätter ju fällningen igång efter trettondan.

Visst funkade gamla handgjorda träskidor, vadmal och bomull förr men jag skulle gissa att få idrottsmän/"Svenssons" skulle nöja sig med att harva runt vintertid utan moderna material som underlättar fysisk aktivitet och återhämtning. Att vår cowboy hellre sitter vid lägerelden och äter bönor innan han drar en gammal filt över sig och har sadeln till huvudkudde får stå för honom själv. :grin:
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

KL
Måste fråga - tycker flertalet av er att "vid behov" innebär att man bör/ska klippa de flesta hästar som rids normalt?

Det är ju en generellt fråga, och vid behov är ju just att se till individen.

Nu klipper jag i slutänden oftast de som arbetar, men klippningen varierar. Från bara en rand under halsen till helklippt, utefter behov.

Målet eller idealet eller hur man ska säga är minsta möjliga klippning, men mesta möjliga komfort för hästen. Dvs, jag vill klippa så lite som möjligt så de kan gå otäckade etc så mycket som möjligt, men samtidigt ska de klippas tillräckligt för att slippa svettas av ingenting/slippa ha en torktid som är ohemul osv. Och det är där det varierar.

I år har jag inte klippt stora welshen än. Helt enkelt för att maximera tiden utan täcke. Förr om åren hade han varit klippt nu, då han i alla fall behövt täcke för att vara ridbar (han gillar att rulla. I lera... Jag har inga spolmöjligheter..). Men nu har han grushage, dvs torr. Alltså ser han ut som en pälsboll. Han rids inte fullt ut och svettas således inte än såpass att jag behöver klippa därför. Således får han vara en otäckad pälsboll ett tag till. Sen kommer han klippas så mycket som behövs. Hur mycket det är beror på arbete och typ av vinter. Han kommer att täckas efter behov då - vilket beror på klippning och typ vinter.

Så, det som gällde förra vintern behöver inte gälla i år, och det som gäller i år behöver inte gälla nästa år. Utan just efter behov =)

Dock då jag har kallstall så förr eller senare brukar de som arbetar få någon form av klippning just för minska svettning och därmed underlätta torktid. Men räcker det med halsen, en rand under halsen etc så får de det - behöver de helklippas så får de det.

Jag tycker det är skönt slippa täckesbök, men jag tycker det är skönt slippa försöka sanera tjocka, skitiga pälsar med. Så för mig är det bekvämt men på olika sätt med båda alternativen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 851
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 364
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 312
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 014
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp